«Παππού, τον παίρνεις πού και πού;»

0



ΤEΛΙΚΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ο γνωστός συγγραφέας Θανάσης Βαλτινός ανάμεσα στους 160 «παράγοντες» (άντρες όλοι) «από τον ακαδημαϊκό χώρο, τις Ένοπλες Δυνάμεις και το δικαστικό σώμα» που υπέγραψαν την περιβόητη παρέμβαση κατά των δικαιωμάτων των ΛΑΟΤΚΙ ατόμων και της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία. Θα μπορούσε και να είναι πάντως αν κρίνουμε από την «διορθωτική» δήλωσή του. Μια άλλη φορά ίσως, σε πιο «κεντρώα» (αλλά κατά βάθος φουλ alt-right, εκεί βρισκόμαστε δυστυχώς) ομήγυρη.   

Μια σαρκαστική, ασεβής, εφηβική, ανώριμη ενδεχομένως, πλην όμως εύλογη αντίδραση στην «παρέμβαση των 160», θα μπορούσε να είναι το ερώτημα «Παππού, τον παίρνεις πού και πού;» – παρότι η ατάκα αποδίδεται στον ακραία ομοφοβικό Γιώργο Γεωργίου. Το ζήτημα όμως δεν είναι ποιοι ακριβώς υπέγραψαν το συγκεκριμένο κείμενο αλλά το γεγονός ότι εκεί έξω σέρνεται μπόλικη μαύρη αντίδραση υπό τον μανδύα της νοσταλγίας για την εποχή της μαμής, του σερνικοβότανου, του χωροφύλακα και της φτερούς. Και δεν πρόκειται φυσικά αποκλειστικά για γερόντια, πατριαρχικά μαυσωλεία, χουντόκαβλους, εθνικιστές, θρησκόληπτους, άνδρες. Ανήκουν σε όλες τις κοινωνικές τάξεις και τις ηλικίες και πιστεύουν ότι τα νέα «ρευστά» ήθη και η απελευθέρωση καταπιεσμένων ομάδων ή ατόμων τους φταίει για το παθολογικό και διαρκές στράβωμά τους και τους επιτίθεται προσωπικά. 

Μπορούμε να κατανοήσουμε την σύγχυση και την αμηχανία των ανθρώπων που ενδεχομένως τους φαίνονται λίγο επιστημονική φαντασία ή αφηρημένος εξπρεσιονισμός ή κάτι σαν «μόδα» όλα αυτά, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια εξέλιξη που κάποτε θα συνέβαινε, αν το ζητούμενο είναι να νιώθουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται άνετα στο πετσί τους. 

Τους μόνους που δεν θα μπορούσε να αδικήσει κανείς για τον προβληματισμό που μπορεί να εκφράζουν (κατ’ ιδίαν κυρίως) είναι εκείνοι οι – καλοπροαίρετοι, ανοιχτοί, προοδευτικοί, σωστοί και ευαίσθητοι κατά τα λοιπά –  γονείς εφήβων που απλώς τους φαίνονται ξένες έως εξωγήινες οι σύγχρονες αντιλήψεις περί φύλου (ή περί μη φύλου) και δεν ξέρουν πώς ακριβώς να το διαχειριστούν. Πάνω που κάποιοι από αυτούς είχαν συμφιλιωθεί, εύκολα ή δύσκολα, με την ιδέα ότι το παιδί τους μπορεί να είναι γκέι (ή queer ή οτιδήποτε) τώρα έχουν να εξοικειωθούν και μια σειρά από άλλες έμφυλες και ταυτοτικές αναζητήσεις και πιθανότητες.  

    

Έχει το δικαίωμα πλέον (και ορθώς) ένα άτομο, ακόμα και πολύ νεαρό, να επιθυμεί να ταυτίζεται με άλλο φύλο από το «βιολογικό» του ή με κανένα φύλο ή να θέλει να έχει άλλο όνομα ή να χρησιμοποιεί για τον εαυτό του την non-binary οριστική αντωνυμία πληθυντικού αριθμού και ουδέτερου γένους («Αυτά»; Μάλλον. Προς το παρόν ακόμα προσπαθούμε να αποδώσουμε το ‘queer’ ενώ δεν χρειάζεται τελικά, δύσκολο και μάταιο ίσως να μεταφερθεί στα ελληνικά η οικουμενική ισχύ τέτοιων όρων). 

Μπορούμε να κατανοήσουμε την σύγχυση και την αμηχανία των ανθρώπων που ενδεχομένως τους φαίνονται λίγο επιστημονική φαντασία ή αφηρημένος εξπρεσιονισμός ή κάτι σαν «μόδα» όλα αυτά, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια εξέλιξη που κάποτε θα συνέβαινε, αν το ζητούμενο είναι να νιώθουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται άνετα στο πετσί τους. 

Το γεγονός ότι είναι 2021 και υπάρχουν οι Ταλιμπάν (στο Αφγανιστάν ως επίσημο καθεστώς αλλά και παντού ως πρόθεση σημαντικών μειονοτήτων) δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό. Ίσα-ίσα, ένας λόγος παραπάνω. Μόνο θετικό μπορεί να είναι το γεγονός ότι ενώ φαίνεται σα να πηγαίνουμε προς τα πίσω σε πολλά πράγματα, τουλάχιστον μπορούμε να λέμε συγχρόνως ότι έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που αναγνωρίζουμε επιτέλους τις πολυπλοκότητες και τις διαφορετικές εκφράσεις και εκδοχές αυτού του σύνθετου και παράξενου πράγματος που λέγεται φύλο και μας καθορίζει –  και συχνά μας καταπιέζει – από την στιγμή που αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Ελλάδα που μισήσαμε «ξαναχτυπά»

Οπτική Γωνία / Η Ελλάδα που μισήσαμε «ξαναχτυπά»

Παραμονές της παρέλασης-πορείας του Athens Pride, 160 άνθρωποι των γραμμάτων, των τεχνών και των… όπλων αποφάσισαν να ξεράσουν ομοφοβία, ρατσισμό και σκοταδισμό με πρόσχημα το δημογραφικό και την εθνική ασφάλεια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Υπερήφανοι Γονείς κατάφεραν να βγουν από τη δική τους ντουλάπα

Lgbtqi+ / Οι Υπερήφανοι Γονείς κατάφεραν να βγουν από τη δική τους ντουλάπα

Μια ομάδα που έχει ως στόχο την ενδυνάμωση και την πληροφόρηση των γονέων, την παύση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων γύρω από τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου είναι η απάντηση στους 160 που εκφράζουν τη διαφωνία στη θεσμοθέτηση του γάμου των ομοφυλοφίλων εν έτει 2021.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Shamsia Hassani

Τι διαβάζουμε σήμερα / Αντίσταση στον σκοταδισμό

Σήμερα: Αντίσταση στον σκοταδισμό • • • ιδεολογική μούχλα • • • μια θλιβερή διάψευση • • • ανοίγουν τα σχολεία • • • φυλετικό απαρχάιντ • • • από τον «καλό» στον «κακό» νεοφιλελευθερισμό • • • το ρητό της εβδομάδας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευά Παπαδάκης: «Δεν έγραψα queer ποίηση για queer άτομα»

Βιβλίο / Ευά Παπαδάκης: «Δεν έγραψα queer ποίηση για queer άτομα»

Ο νεαρός queer ποιητής και ακτιβιστής που παράλληλα, αυτόν τον καιρό, τρέχει τη ΛΟΑΤΚΙ εκστρατεία του ΟΗΕ μιλά για την ποιητική του σύνθεση «μερακλίνα | κουκιμπιμπέρισσα | ομπλαντί» και προτείνει το μπόλιασμα ως τρόπο ζωής και έκφρασης.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ