Το πρόβλημα με τους Παραολυμπιακούς

Το πρόβλημα με τους Παραολυμπιακούς Facebook Twitter
Η Ελένη Παπασταματοπούλου από την ομάδα της Ελλάδας πανηγυρίζει την κατάκτηση του χάλκινου μεταλλίου μετά τη νίκη της επί της Fernanda Vargas Fernandez. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΚΑΘΕ ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ η ίδια –ανομολόγητη– αμηχανία. Λίγο καιρό μόνο μετά την υπερπαραγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων και τον υπερκορεσμό του κοινού, ακολουθεί το παραπαίδι τους (το δηλώνει και η ονομασία), οι Παραολυμπιακοί.

Ένας θεσμός που μοιάζει να τεστάρει κάθε φορά τα κοινωνικά μας αντανακλαστικά αλλά και τα βαριά στερεότυπα που εξακολουθούμε να συντηρούμε σε σχέση με τα άτομα με αναπηρία – είτε πρόκειται για αθλητές και αθλήτριες είτε όχι. Από τη μία, δεν μπορεί παρά να είναι θετικό να παρακολουθεί το ευρύ κοινό –έστω και κάθε τέσσερα χρόνια– το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει σε αθλητικό επίπεδο ένα άτομο με αναπηρία. Από την άλλη, είναι λίγο σαν να μεταφέρεται το αφήγημα ότι αν είσαι ΑμεΑ, ή είσαι υπεραθλητής ή δεν είσαι τίποτα. 

Φαντάσου να έχεις προετοιμαστεί σκληρά για μια τέτοια διοργάνωση και να φτάνεις τελικά στο βάθρο για να δεις να καπελώνεται όλη αυτή η προσπάθεια από επικεφαλίδες όπως «η δύναμη της θέλησης» ή ακόμα και «ο θρίαμβος της θέλησης».

Και το ζήτημα παραμένει πάντα το ίδιο. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε τους αγώνες αυτούς ως αθλητικό γεγονός όπου δεν μπορούν να είναι όλοι νικητές, χωρίς να αντιμετωπίζουμε τους αθλητές και τις αθλήτριες που συμμετέχουν ως υπερβατικά όντα που αξίζουν συνολικά τον θαυμασμό ή την ενσυναίσθησή μας, ανεξαρτήτως της επίδοσής τους στο αγώνισμα στο οποίο τόσο κόπο έχουν κάνει για να διαπρέψουν;     

Οι περισσότεροι από εμάς δεν ξέρουμε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ. Ακόμα περισσότεροι δεν ξέρουμε τι σημαίνει να είσαι αθλητής υψηλού επιπέδου και ανταγωνισμού. Οι συμμετέχοντες στους Παραολυμπιακούς τα γνωρίζουν πολύ καλά και τα δύο. Και αναρωτιέμαι κάθε φορά πώς μπορεί να τους φαίνεται αυτός ο ψυχοπονιάρικος –και σφόδρα υποτιμητικός– τρόπος με τον οποίον καλύπτουν τους αγώνες τα media, ειδικά τα ελληνικά.

Φαντάσου να έχεις προετοιμαστεί σκληρά για μια τέτοια διοργάνωση και να φτάνεις τελικά στο βάθρο για να δεις να καπελώνεται όλη αυτή η προσπάθεια από επικεφαλίδες όπως «η δύναμη της θέλησης» ή ακόμα και «ο θρίαμβος της θέλησης», όπως είδα σε κάποιο σχετικό δημοσίευμα, έμπνευση κάποιου που προφανώς αγνοεί ότι αυτός ήταν ο τίτλος του ναζιστικού έπους της Λένι Ρίφενσταλ, μοιάζει όμως υππσυνείδητα να επικαλείται ένα είδος ευγονικής του συναισθήματος.    

Διάβαζα κάπου ότι σε έρευνες και δημοσκοπήσεις που έχουν διεξαχθεί στην Βρετανία ανάμεσα σε άτομα με αναπηρία είναι σημαντικό το ποσοστό των ΑμεΑ που πιστεύουν ότι οι Παραολυμπιακοί αποτελούν ένα θεαματικό πατρονάρισμα και ότι ουδόλως ή ελάχιστα ενισχύουν τα δικαιώματα και την θέση τους στην κοινωνία, πέρα από τον χώρο του πρωταθλητισμού.

Πανηγυρίζουμε (και δικαίως, και το αξίζουν) για τις επιτυχίες των δικών μας αθλητών και αθλητριών στους Παραολυμπιακούς αγώνες, όταν όμως αυτοί τελειώσουν είναι βέβαιο ότι θα λησμονήσουμε την εξαιρετικά δυσχερή θέση των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας, όχι μόνο σε ό,τι αφορά την προσβασιμότητα, αλλά και την συμπερίληψη, την αυτονομία, την ανεξαρτησία, την εργασία, την ψυχαγωγία, την καθημερινότητα, τη ζωή.    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Παπαγγελής: Οι περιορισμοί που θέτουμε στον εαυτό μας, είναι μόνο στο μυαλό μας

Αθλητισμός / Νίκος Παπαγγελής: Οι περιορισμοί που θέτουμε στον εαυτό μας, είναι μόνο στο μυαλό μας

Ο Νίκος Παπαγγελής, παραολυμπιονίκης στο άθλημα της ποδηλασίας, μιλά για τις διακρίσεις που έχει δεχθεί από τότε που ακρωτηριάστηκε το πόδι του σε ηλικία 14 ετών, δίνει ξεκάθαρο μήνυμα κατά των διακρίσεων και ανυπομονεί για τη συμμετοχή του στους Παραολυμπιακούς Αγώνες 2024 στο Παρίσι, με την έμπρακτη στήριξη της Visa.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόση αυτονομία στην καθημερινότητα μπορεί να έχει ένα άτομο με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόση αυτονομία στην καθημερινότητα μπορεί να έχει ένα άτομο με αναπηρία;

Η αυτονομία είναι ζήτημα προσωπικής επιλογής στα ανάπηρα άτομα; Η βοήθεια που δέχεται κάποιος σχετίζεται πάντα με την αναπηρία του; Πόσο ρόλο παίζει το περιβάλλον που μεγαλώνει κανείς; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν για τις διαφορετικές προσεγγίσεις τους πάνω στο θέμα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ