ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΜΕ ΟΤΙ έχει περάσει η εποχή των μεγάλων δραματικών σειρών «υψηλού πρεστίζ» που χαρακτήριζε κάποτε τις παραγωγές του ΗΒΟ, κάτι έχει απομείνει από το κύρος αυτού του καναλιού και από τη διάθεση να μην υποτιμά τη νοημοσύνη του κοινού, προσφέροντάς του μυθοπλασία και γύρισμα κορυφαίου επιπέδου, καθώς και σύνθετους και απρόβλεπτους χαρακτήρες οι οποίοι εμπλέκονται σε μια σειρά από κρίσιμα πολιτικά, ιδεολογικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, ψυχολογικά, υπαρξιακά εν τέλει ζητήματα.
Όλα αυτά τα στοιχεία υπάρχουν σ’ αυτήν τη νέα και εξαιρετικά φιλόδοξη σειρά του HBO, που βασίζεται στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Βιετναμέζο-αμερικανού συγγραφέα και πανεπιστημιακού Βιέτ Ταν Νγκουιέν – ένα μυθιστόρημα που του χάρισε πριν από οκτώ χρόνια το βραβείο Πούλιτζερ (στα ελληνικά κυκλοφόρησε ως «Ο συνοδοιπόρος» από τις εκδόσεις Utopia, σε μετάφραση Γιώργου Ίκαρου Μπαμπασάκη).
Δημιουργοί της σειράς είναι ο Καναδός ηθοποιός, σεναριογράφος και συγγραφέας Ντον ΜακΚέλαρ και ο μεγάλος Νοτιοκορεάτης δημιουργός Παρκ Τσαν-γουκ (σκηνοθέτης του Old Boy, για να αναφέρουμε μόνο το πιο γνωστό από τα κομψοτεχνήματά του), ο οποίος υπογράφει με το μοναδικό του στυλ τα τρία πρώτα από τα επτά επεισόδια της σειράς – γεγονός που από μόνο του σχεδόν αποτελεί πολύ σημαντικό λόγο για να τη δει κανείς.
Υπάρχουν κι άλλοι όμως, και κυρίως ο νεαρός πρωταγωνιστής Χόα Σουάντε στον ρόλο του «Λοχαγού», αλλά και ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, ο οποίος, σε μια επίδειξη εκλεκτικής πληθωρικότητας, υποδύεται τέσσερις (!) διαφορετικούς χαρακτήρες (όλοι τους εκπρόσωποι μιας τυπικά αμερικανικής μορφής εξουσίας) που μπλέκουν στην ήδη χαοτική και διχασμένη ζωή ενός διπλού κατασκόπου που σταδιακά αρχίζει να χάνει την επαφή με την ταυτότητά του αλλά και με την πραγματικότητα.
Ο ίδιος ο Λοχαγός παρατηρεί κάποια στιγμή, εν μέσω ενός μεγαλοαστικού περίγυρου που τον αντιμετωπίζει ως εξωτικό αξιοπερίεργο: «Πιστεύω ότι ο κόσμος θα ήταν πολύ καλύτερο μέρος, αν κοκκινίζαμε με τη λέξη “φόνος” όσο κοκκινίζουμε με τη λέξη “αυνανισμός”».
Ο «Λοχαγός» έχει σπουδάσει στην Αμερική και έχει επιστρέψει στην πατρίδα του το Βιετνάμ με «υποτροφία» της CIA, αποκτώντας περίοπτη θέση πλάι σ’ έναν στρατηγό των Νοτίων. Συγχρόνως όμως, εκτελεί χρέη πράκτορα των Βιετκόνγκ, η ηγεσία των οποίων, ωστόσο, τον διατάζει, μετά την πτώση της Σαϊγκόν, την οποία παρακολουθούμε να συμβαίνει με συναρπαστικά εκρηκτικό τρόπο στο πρώτο επεισόδιο, να ακολουθήσει τον Στρατηγό στην Αμερική και να ενημερώνει το νέο καθεστώς για τις κινήσεις του. Εκεί όμως τα πράγματα είναι πιο σύνθετα απ’ ό,τι τα θυμόταν ως φοιτητής.
«Στην Αμερική σου τρώνε την καρδιά και μετά παραπονιούνται ότι έπαθαν δυσπεψία», μονολογεί ο Στρατηγός στο νέο του σπίτι, ενώ ένας πρώην ταγματάρχης του βιετναμικού στρατού με επιχειρηματικές βλέψεις λέει στον Λοχαγό: «Μόνο αν αφοσιωθείς πλήρως σ’ αυτήν εδώ τη χώρα, θα γίνεις κανονικός Αμερικανός, αλλιώς θα βολοδέρνεις για πάντα σαν φάντασμα ανάμεσα σε δύο κόσμους».
Ο ίδιος ο Λοχαγός, διχασμένος από γεννησιμιού του ως παιδί μιας Βιετναμέζας και ενός Γάλλου, παρατηρεί κάποια στιγμή, εν μέσω ενός μεγαλοαστικού περίγυρου που τον αντιμετωπίζει ως εξωτικό αξιοπερίεργο: «Πιστεύω ότι ο κόσμος θα ήταν πολύ καλύτερο μέρος, αν κοκκινίζαμε με τη λέξη “φόνος” όσο κοκκινίζουμε με τη λέξη “αυνανισμός”».
Η σειρά, που κατά κανόνα ακροβατεί επιδέξια ανάμεσα στη σάτιρα και το δράμα, ξεκινά με ένα κατατοπιστικό επίγραμμα: «Στην Αμερική τον λένε "ο πόλεμος του Βιετνάμ". Στο Βιετνάμ τον λένε "ο πόλεμος της Αμερικής". Ήταν ένας αιματηρός πόλεμος ανάμεσα στον Βορρά, υπό την ηγεσία των Κομμουνιστών οι οποίοι είχαν νικήσει τους Γάλλους αποικιοκράτες, και τον Νότο, με την υποστήριξη των Αμερικανών, που είχαν αναλάβει μετά τη φυγή των Γάλλων. Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές. Την πρώτη φορά στο πεδίο της μάχης, τη δεύτερη στη μνήμη».
The Sympathizer | Official Trailer