Τα πάντα όλα καλά κι ωραία

Τα πάντα όλα καλά κι ωραία Facebook Twitter
«Τα όνειρα είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστεύει κανείς», δήλωσε ο Kι Χουί Κουάν, παροτρύνοντάς μας να «διατηρήσουμε ζωντανά τα όνειρά μας», ενώ και η Μισέλ Γέο στον δικό της ευχαριστήριο λόγο, μας διαβεβαίωσε ότι ακόμα και τα μεγάλα όνειρα μπορούν να βγουν αληθινά.
0

ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΓΚΡΙΝΙΑ (boomer κυρίως αντίληψης /προέλευσης, αλλά όχι αποκλειστικά) που επικρατεί περί της δήθεν κατάπτωσης του σύγχρονου σινεμά γενικά και των ταινιών που καταλήγουν στα Όσκαρ ειδικότερα, θεωρώ ότι υπήρχαν τρία διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας αριστουργήματα (ναι, αριστουργήματα, τσιγκουνιές θα κάνουμε;) ανάμεσα στις φετινές υποψηφιότητες για το βραβείο καλύτερης ταινίας: το «Tar», «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» και το «The Fabelmans» του μπαρμπα-Σπίλμπεργκ. Και τα τρία… πήραν «τα τρία τους», όπως θα λέγαμε κοινώς.

Η νικήτρια ταινία, η οποία χρωστάει τον πολύ πετυχημένο ελληνικό τίτλο της («Τα πάντα όλα») στον αείμνηστο Νίκο Αλέφαντο, με είχε καθηλώσει μέχρι ένα σημείο αλλά τελικά με ζάλισε και με ξενέρωσε, αντίθετα από την προηγουμένη, και μοναδική άλλη, των δημιουργών της, το εξαίσιας παραφροσύνης αλλά και ευαισθησίας «Swiss Army Man» που το συνιστώ στους πάντες, αλλά κανείς δεν φαίνεται να με ακούει ποτέ. 

Δεν υποτιμούμε την αξία αυτών των ερμηνευτών αν σημειώσουμε ότι πάνω στη μεγάλη και δικαιολογημένη χαρά τους, όπως τόσοι θριαμβευτές πριν απ’ αυτούς, κατέληξαν να μιλάνε άπταιστα "ντισνεϊκά". "Όταν κάνεις ευχή σ’ ένα αστέρι, τα όνειρά σου βγαίνουν αληθινά", μας έλεγε ο Πινόκιο.

Κάπως έτσι όμως ήταν πάντα τα Όσκαρ λίγο-πολύ (στο τέλος κερδίζει η λιγότερο αγαπημένη σου ταινία μόνο και μόνο επειδή ικανοποιεί κάποια θολά οικουμενικά κριτήρια ή εμφανίζει ένα κοινωνικό μήνυμα, έστω και εντελώς αφηρημένο), απλά παραήταν χλιαρή και προβλέψιμη και νιανιά η φετινή λιτανεία.

Καλύτερα νομίζω απ’ όλες τις εντυπώσεις που διάβασα, το έθεσε ο παλαίμαχος και πολύ αγαπητός κριτικός του New Yorker, Anthony Lane, ο οποίος επίσης παρομοίασε την ολόλευκη εμφάνιση του David Byrne (γιατί δεν μπορώ ποτέ να συμπαθήσω αυτόν τον άνθρωπο;) επί σκηνής με «τον αρχάγελλο Γαβριήλ αν επέστρεφε στα εγκόσμια ως οδοντίατρος»:      

«Δεν υπήρχε χώρος φέτος για μύδρους ή βλασφημίες. Τόσο οι νικητές όσο και οι ηττημένοι επέδειξαν εξουθενωτικά καλή συμπεριφορά, και η ρητορική της εκδήλωσης ήταν αμείλικτα ανεβαστική. "Τα όνειρα είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστεύει κανείς", δήλωσε ο Kι Χουί Κουάν, παροτρύνοντάς μας να "διατηρήσουμε ζωντανά τα όνειρά μας", ενώ και η Μισέλ Γέο στον δικό της ευχαριστήριο λόγο, μας διαβεβαίωσε ότι ακόμα και τα μεγάλα όνειρα μπορούν να βγουν αληθινά.

Δεν υποτιμούμε την αξία αυτών των ερμηνευτών αν σημειώσουμε ότι πάνω στη μεγάλη και δικαιολογημένη χαρά τους, όπως τόσοι θριαμβευτές πριν απ’ αυτούς, κατέληξαν να μιλάνε άπταιστα "ντισνεϊκά". "Όταν κάνεις ευχή σ’ ένα αστέρι, τα όνειρά σου βγαίνουν αληθινά", μας έλεγε ο Πινόκιο – όχι ο φετινός του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά ο αυθεντικός της ταινίας του 1940. Είναι τέτοια η εξωπραγματική ισχύ αυτών των ηλιόλουστων ψευδαισθήσεων που η λάμψη της καλύπτει… τα πάντα όλα.

Έτσι, όταν το "Ναβάλνι" αναγορεύτηκε καλύτερο ντοκιμαντέρ και όταν η σύζυγος του Αλεξέι Ναβάλνι, Γιούλια, εκμεταλλεύτηκε την περίσταση για να απευθυνθεί απευθείας στον φυλακισμένο σύζυγό της ("Μείνε δυνατός, αγάπη μου"), βρεθήκαμε όλοι να εξυμνούμε μια από τις μαγικές στιγμές του Χόλιγουντ. Η σκληρή αλήθεια της υπόθεσης –η φυλάκιση ενός ηγέτη της αντιπολίτευσης από ένα καθεστώς που έχει καταλύσει τις δημοκρατικές αρχές– εξατμίστηκε στην ατμόσφαιρα καλής θέλησης μιας λαμπερής εκδήλωσης σε ζωντανή μετάδοση…».     

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ