LIVE!

Τα πάντα όλα καλά κι ωραία

Τα πάντα όλα καλά κι ωραία Facebook Twitter
«Τα όνειρα είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστεύει κανείς», δήλωσε ο Kι Χουί Κουάν, παροτρύνοντάς μας να «διατηρήσουμε ζωντανά τα όνειρά μας», ενώ και η Μισέλ Γέο στον δικό της ευχαριστήριο λόγο, μας διαβεβαίωσε ότι ακόμα και τα μεγάλα όνειρα μπορούν να βγουν αληθινά.
0

ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΓΚΡΙΝΙΑ (boomer κυρίως αντίληψης /προέλευσης, αλλά όχι αποκλειστικά) που επικρατεί περί της δήθεν κατάπτωσης του σύγχρονου σινεμά γενικά και των ταινιών που καταλήγουν στα Όσκαρ ειδικότερα, θεωρώ ότι υπήρχαν τρία διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας αριστουργήματα (ναι, αριστουργήματα, τσιγκουνιές θα κάνουμε;) ανάμεσα στις φετινές υποψηφιότητες για το βραβείο καλύτερης ταινίας: το «Tar», «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» και το «The Fabelmans» του μπαρμπα-Σπίλμπεργκ. Και τα τρία… πήραν «τα τρία τους», όπως θα λέγαμε κοινώς.

Η νικήτρια ταινία, η οποία χρωστάει τον πολύ πετυχημένο ελληνικό τίτλο της («Τα πάντα όλα») στον αείμνηστο Νίκο Αλέφαντο, με είχε καθηλώσει μέχρι ένα σημείο αλλά τελικά με ζάλισε και με ξενέρωσε, αντίθετα από την προηγουμένη, και μοναδική άλλη, των δημιουργών της, το εξαίσιας παραφροσύνης αλλά και ευαισθησίας «Swiss Army Man» που το συνιστώ στους πάντες, αλλά κανείς δεν φαίνεται να με ακούει ποτέ. 

Δεν υποτιμούμε την αξία αυτών των ερμηνευτών αν σημειώσουμε ότι πάνω στη μεγάλη και δικαιολογημένη χαρά τους, όπως τόσοι θριαμβευτές πριν απ’ αυτούς, κατέληξαν να μιλάνε άπταιστα "ντισνεϊκά". "Όταν κάνεις ευχή σ’ ένα αστέρι, τα όνειρά σου βγαίνουν αληθινά", μας έλεγε ο Πινόκιο.

Κάπως έτσι όμως ήταν πάντα τα Όσκαρ λίγο-πολύ (στο τέλος κερδίζει η λιγότερο αγαπημένη σου ταινία μόνο και μόνο επειδή ικανοποιεί κάποια θολά οικουμενικά κριτήρια ή εμφανίζει ένα κοινωνικό μήνυμα, έστω και εντελώς αφηρημένο), απλά παραήταν χλιαρή και προβλέψιμη και νιανιά η φετινή λιτανεία.

Καλύτερα νομίζω απ’ όλες τις εντυπώσεις που διάβασα, το έθεσε ο παλαίμαχος και πολύ αγαπητός κριτικός του New Yorker, Anthony Lane, ο οποίος επίσης παρομοίασε την ολόλευκη εμφάνιση του David Byrne (γιατί δεν μπορώ ποτέ να συμπαθήσω αυτόν τον άνθρωπο;) επί σκηνής με «τον αρχάγελλο Γαβριήλ αν επέστρεφε στα εγκόσμια ως οδοντίατρος»:      

«Δεν υπήρχε χώρος φέτος για μύδρους ή βλασφημίες. Τόσο οι νικητές όσο και οι ηττημένοι επέδειξαν εξουθενωτικά καλή συμπεριφορά, και η ρητορική της εκδήλωσης ήταν αμείλικτα ανεβαστική. "Τα όνειρα είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστεύει κανείς", δήλωσε ο Kι Χουί Κουάν, παροτρύνοντάς μας να "διατηρήσουμε ζωντανά τα όνειρά μας", ενώ και η Μισέλ Γέο στον δικό της ευχαριστήριο λόγο, μας διαβεβαίωσε ότι ακόμα και τα μεγάλα όνειρα μπορούν να βγουν αληθινά.

Δεν υποτιμούμε την αξία αυτών των ερμηνευτών αν σημειώσουμε ότι πάνω στη μεγάλη και δικαιολογημένη χαρά τους, όπως τόσοι θριαμβευτές πριν απ’ αυτούς, κατέληξαν να μιλάνε άπταιστα "ντισνεϊκά". "Όταν κάνεις ευχή σ’ ένα αστέρι, τα όνειρά σου βγαίνουν αληθινά", μας έλεγε ο Πινόκιο – όχι ο φετινός του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά ο αυθεντικός της ταινίας του 1940. Είναι τέτοια η εξωπραγματική ισχύ αυτών των ηλιόλουστων ψευδαισθήσεων που η λάμψη της καλύπτει… τα πάντα όλα.

Έτσι, όταν το "Ναβάλνι" αναγορεύτηκε καλύτερο ντοκιμαντέρ και όταν η σύζυγος του Αλεξέι Ναβάλνι, Γιούλια, εκμεταλλεύτηκε την περίσταση για να απευθυνθεί απευθείας στον φυλακισμένο σύζυγό της ("Μείνε δυνατός, αγάπη μου"), βρεθήκαμε όλοι να εξυμνούμε μια από τις μαγικές στιγμές του Χόλιγουντ. Η σκληρή αλήθεια της υπόθεσης –η φυλάκιση ενός ηγέτη της αντιπολίτευσης από ένα καθεστώς που έχει καταλύσει τις δημοκρατικές αρχές– εξατμίστηκε στην ατμόσφαιρα καλής θέλησης μιας λαμπερής εκδήλωσης σε ζωντανή μετάδοση…».     

Daily
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ