Τα πνεύματα του Ιόλα

Τα πνεύματα του Ιόλα Facebook Twitter
Αν τον Χατζιδάκι έβγαιναν να τον υπερασπιστούν και κάποιοι σοβαροί παράγοντες, όλοι λίγο-πολύ έμοιαζαν να σιγοντάρουν (ή να σφυρίζουν αδιάφορα υπομειδιώντας) στο κράξιμο ή στην απαξίωση του Ιόλα.
0

Η ΛΕΞΗ «ΒΙΛΑ» στα ελληνικά σημαίνει απαραίτητα, σχεδόν, πολυτέλεια, χλιδή, πλουτισμό αλλά και νεοπλουτισμό. Σημαίνει επίσης απομόνωση από το κοινό βλέμμα και ενδεχομένως από τον νόμο αλλά και πεδίο εξωτικών και ύποπτων δραστηριοτήτων, άντρο ηδονισμού και αποχαλίνωσης («η βίλα των οργίων»), χώρος ιδιωτικής αναψυχής χωρίς όρια. Δυνάμει, έστω.   

Με αφορμή την εγκαινίαση ενός νέου επίσημου site (καλοστημένου και χρήσιμου) για τη ζωή και το έργο του Αλέξανδρου Ιόλα, θυμήθηκα ξανά όλα εκείνα τα τερατώδη που λέγονταν και γράφονταν τότε για τον ίδιο και για τη διαβόητη «Βίλα Ιόλα» στην Αγία Παρασκευή, αυτό το απίστευτο και εδώ και δεκαετίες στοιχειωμένο μέρος που δαιμονοποιήθηκε (και ακολούθως λεηλατήθηκε) πέρα από κάθε νοσηρή φαντασία. Από τους πάντες σχεδόν, όχι μόνο από τον αυριανισμό και τα παρακλάδια του. 

Στην καλύτερη περίπτωση, τον βλέπαμε σαν ένα είδος queer Ωνάση που δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι του ήρθε και επαναπατρίστηκε επισήμως.

Κι αν τον Χατζιδάκι έβγαιναν να τον υπερασπιστούν και κάποιοι σοβαροί παράγοντες, όλοι λίγο-πολύ έμοιαζαν να σιγοντάρουν (ή να σφυρίζουν αδιάφορα υπομειδιώντας) στο κράξιμο ή στην απαξίωση του Ιόλα, ο οποίος, εκτός των άλλων (γούνες, εσάρπες, πάρτι, γκλάμουρ, ντεκαντάνς), είχε τολμήσει να προτείνει δημόσια «να μας κυβερνήσει η φτερού».

Για το μεγάλο χωριό μας ήταν ένας αλλόκοτος μαικήνας-κροίσος-κίναιδος, ύποπτος και διεφθαρμένος με την πρώτη ματιά, είτε με τη δεξιά είτε με την αριστερή παραδοσιακή οπτική. (Κι αν πιστεύει κανείς ότι έχουμε αλλάξει πραγματικά, δεν έχει παρά να ρίξει μια ματιά στα διάφορα εμετικά σχόλια κάτω από τις χορηγούμενες αναρτήσεις του νέου site στα social media).

Στην καλύτερη περίπτωση, τον βλέπαμε σαν ένα είδος queer Ωνάση που δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι του ήρθε και επαναπατρίστηκε επισήμως. Από τον Μαξ Ερνστ και τον Άντι Γουόρχολ στον «Ίακχο» του Ζάχου Χατζηφωτίου – γιατί; Μυστήριο πράγμα ο νόστος.

Στο site για τον Ιόλα υπάρχει και πολύ ενδιαφέρον οπτικοακουστικό υλικό, και μέσα σ’ αυτό περιλαμβάνεται και το ντοκιμαντέρ «Βίλα Ιόλα, ταξίδι στον χώρο και χρόνο» (2017) του Θάνου Αγγελή, μια ξενάγηση σ’ αυτό το γεμάτο φαντάσματα μαυσωλείο όπου κάποτε η πιο υψηλή εικαστική δημιουργία λειτουργούσε ως διάκοσμος. Σε ένα σημείο εμφανίζεται κι ένα γκραφίτι σ’ έναν τοίχο του πολλαπλώς μαγαρισμένου αλλά απόκοσμα ακέραιου χώρου που δηλώνει «Ο Ιόλας ζει!». 

Το ντοκιμαντέρ τελειώνει με την εξής αποστροφή, καθώς οι δημιουργοί του απευθύνονται πλέον στον θεατή: «Ο Ιόλας ζει μέσα από τη δουλειά του, τους καλλιτέχνες που ενέπνευσε καθώς και μέσα από την κατοικία του. Δυστυχώς ζει επίσης μέσα από τις φήμες και τους μύθους που αφορούν τα πέντε τελευταία χρόνια της μυθιστορηματικής ζωής του, αναδεικνύοντας τη χειρότερη πλευρά της ελληνικής κοινωνίας και πολιτείας. Τριάντα χρόνια [36 πλέον] μετά τον θάνατό του, το ερώτημα παραμένει αμείλικτο: Μήπως τελικά μας αξίζει αυτό το βανδαλισμένο κι ερειπωμένο μνημείο; Μήπως στην παρηκμασμένη του όψη αναγνωρίζουμε κάτι από τον ίδιο μας τον εαυτό;».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ