Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή Facebook Twitter
Aν χάσουμε και τη θάλασσα, χαθήκαμε...
0

ΕΧΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΤΙ το υπηρεσιακό, το αμήχανο, το στεγνό, τα τραγούδια με δεδηλωμένο στόχο και μήνυμα, ασχέτως από τις αγαθές προθέσεις των δημιουργών τους. Το νέο τραγούδι της Μαρίνας Σάττι «Αχ θάλασσα» λειτουργεί περισσότερο ως αξιέπαινη και ορθή αισθητικά χειρονομία –που έπρεπε κάποια στιγμή να γίνει– παρά ως τραγούδι που στέκεται μόνο του θριαμβευτικά, ανοιχτό στις ερμηνείες και τις αποδόσεις, πέρα από οποιοδήποτε συγκείμενο. Δεν είναι κακό, ίσα-ίσα, και η ελεγειακή χροιά τού ταιριάζει, παρότι μοιάζει λίγο σα να περιμένει ένα ρεφρέν ή μια λύτρωση που δεν έρχεται ποτέ.

Μας υπενθυμίζει πάντως κάτι που επιλέγουμε να ξεχνάμε: ότι η τόσο πολύτιμη και ζωογόνος και έμφυτη σχεδόν σ’ εμάς εμπειρία της παραλίας, της ακροθαλασσιάς, των γαλάζιων νερών, των λευκών κυμάτων, περιέχει εδώ και χρόνια, εκτός των άλλων δεινών που κάθε χρόνο διογκώνονται, και μια πληγή, ένα τραύμα, μια ντροπή. Όταν βρεθεί κανείς όμως σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.

Άλλο η αισθητική τραγωδία και η «χρυσή θλίψη», θα αντιτείνει κανείς, και άλλο η πραγματική και απερίγραπτα ζοφερή τραγωδία των χιλιάδων πνιγμένων μεταναστών και προσφύγων στα σκοτεινά βάθη της Μεσογείου, κάποιες φορές όχι πολύ μακριά από τους μικρούς, καλοκαιρινούς μας παραδείσους.

«Η Μεσόγειος έχει την ηλιόλουστη τραγωδία της», έγραφε ο Καμί στην «Εξορία της Ελένης», ένα από τα μικρά λυρικά δοκίμια που απαρτίζουν την ανθολογία «Καλοκαίρι», την οποία έχω σε μια έκδοση μινιατούρα της Penguin και την κρατάω πάντα κοντά σαν τάλισμαν κάθε καλοκαίρι. «Κάποια βράδια, στα πόδια των βουνών, η νύχτα πέφτει πάνω στη θάλασσα, στην τέλεια καμπύλη ενός μικρού κόλπου, και μια αγωνιώδης πληρότητα αναδύεται από τα σιωπηλά νερά. Σε τέτοια μέρη συνειδητοποιούμε ότι αν οι Έλληνες βίωναν την απελπισία, ήταν πάντα μέσω της ομορφιάς και της καταπιεστικής της ιδιότητας. Η τραγωδία, μέσα σ’ αυτήν τη χρυσή θλίψη, αγγίζει το πιο υψηλό της σημείο».

Άλλο η αισθητική τραγωδία και η «χρυσή θλίψη», θα αντιτείνει κανείς, και άλλο η πραγματική και απερίγραπτα ζοφερή τραγωδία των χιλιάδων πνιγμένων μεταναστών και προσφύγων στα σκοτεινά βάθη της Μεσογείου, κάποιες φορές όχι πολύ μακριά από τους μικρούς, καλοκαιρινούς μας παραδείσους. Το ξεχνάμε όμως, αναγκαστικά, επειδή αυτοί οι παράδεισοι γίνονται όλο και πιο βραχύβιοι και περιορισμένοι, και επειδή αν χάσουμε και τη θάλασσα, χαθήκαμε.     

«Μεγάλωσα μέσα στη θάλασσα και υπήρχε ένα μεγαλείο στη φτώχια μου. Έπειτα έχασα τη θάλασσα, κι όλα τα πλούτη μού φάνηκαν γκριζωπά», γράφει σε άλλο κομμάτι του «Καλοκαιριού» ο Καμύ, η ζωή του οποίου, τουλάχιστον στην Αλγερία, υπήρξε πλημμυρισμένη από τους «στεναγμούς της θάλασσας» και από το «ξεψύχισμα των κυμάτων».

Και στο τελευταίο δοκίμιο του «Καλοκαιριού», που έχει τίτλο «Η θάλασσα κοντά», καταλήγει: «Απέραντη θάλασσα, πάντα παρθένα και πάντα οργωμένη… Μας πλένει και μας τρέφει στα στείρα αυλάκια της, μας ελευθερώνει και μας κρατά όρθιους. Σε κάθε κύμα μια υπόσχεση, πάντα η ίδια. Και τι λέει το κύμα; Αν ήταν να πεθάνω περιστοιχισμένος από παγωμένα βουνά, αγνοημένος από τον κόσμο, εξορισμένος από τους δικούς μου… την ύστατη ώρα θα ερχόταν η θάλασσα να πλημμυρίσει το κελί μου, να με ανυψώσει πάνω από το είναι μου, να με βοηθήσει να πεθάνω χωρίς μίσος».  

Marina Satti - Ah THALASSA (Official Music Video)

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ