Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή Facebook Twitter
Aν χάσουμε και τη θάλασσα, χαθήκαμε...
0

ΕΧΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΤΙ το υπηρεσιακό, το αμήχανο, το στεγνό, τα τραγούδια με δεδηλωμένο στόχο και μήνυμα, ασχέτως από τις αγαθές προθέσεις των δημιουργών τους. Το νέο τραγούδι της Μαρίνας Σάττι «Αχ θάλασσα» λειτουργεί περισσότερο ως αξιέπαινη και ορθή αισθητικά χειρονομία –που έπρεπε κάποια στιγμή να γίνει– παρά ως τραγούδι που στέκεται μόνο του θριαμβευτικά, ανοιχτό στις ερμηνείες και τις αποδόσεις, πέρα από οποιοδήποτε συγκείμενο. Δεν είναι κακό, ίσα-ίσα, και η ελεγειακή χροιά τού ταιριάζει, παρότι μοιάζει λίγο σα να περιμένει ένα ρεφρέν ή μια λύτρωση που δεν έρχεται ποτέ.

Μας υπενθυμίζει πάντως κάτι που επιλέγουμε να ξεχνάμε: ότι η τόσο πολύτιμη και ζωογόνος και έμφυτη σχεδόν σ’ εμάς εμπειρία της παραλίας, της ακροθαλασσιάς, των γαλάζιων νερών, των λευκών κυμάτων, περιέχει εδώ και χρόνια, εκτός των άλλων δεινών που κάθε χρόνο διογκώνονται, και μια πληγή, ένα τραύμα, μια ντροπή. Όταν βρεθεί κανείς όμως σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.

Άλλο η αισθητική τραγωδία και η «χρυσή θλίψη», θα αντιτείνει κανείς, και άλλο η πραγματική και απερίγραπτα ζοφερή τραγωδία των χιλιάδων πνιγμένων μεταναστών και προσφύγων στα σκοτεινά βάθη της Μεσογείου, κάποιες φορές όχι πολύ μακριά από τους μικρούς, καλοκαιρινούς μας παραδείσους.

«Η Μεσόγειος έχει την ηλιόλουστη τραγωδία της», έγραφε ο Καμί στην «Εξορία της Ελένης», ένα από τα μικρά λυρικά δοκίμια που απαρτίζουν την ανθολογία «Καλοκαίρι», την οποία έχω σε μια έκδοση μινιατούρα της Penguin και την κρατάω πάντα κοντά σαν τάλισμαν κάθε καλοκαίρι. «Κάποια βράδια, στα πόδια των βουνών, η νύχτα πέφτει πάνω στη θάλασσα, στην τέλεια καμπύλη ενός μικρού κόλπου, και μια αγωνιώδης πληρότητα αναδύεται από τα σιωπηλά νερά. Σε τέτοια μέρη συνειδητοποιούμε ότι αν οι Έλληνες βίωναν την απελπισία, ήταν πάντα μέσω της ομορφιάς και της καταπιεστικής της ιδιότητας. Η τραγωδία, μέσα σ’ αυτήν τη χρυσή θλίψη, αγγίζει το πιο υψηλό της σημείο».

Άλλο η αισθητική τραγωδία και η «χρυσή θλίψη», θα αντιτείνει κανείς, και άλλο η πραγματική και απερίγραπτα ζοφερή τραγωδία των χιλιάδων πνιγμένων μεταναστών και προσφύγων στα σκοτεινά βάθη της Μεσογείου, κάποιες φορές όχι πολύ μακριά από τους μικρούς, καλοκαιρινούς μας παραδείσους. Το ξεχνάμε όμως, αναγκαστικά, επειδή αυτοί οι παράδεισοι γίνονται όλο και πιο βραχύβιοι και περιορισμένοι, και επειδή αν χάσουμε και τη θάλασσα, χαθήκαμε.     

«Μεγάλωσα μέσα στη θάλασσα και υπήρχε ένα μεγαλείο στη φτώχια μου. Έπειτα έχασα τη θάλασσα, κι όλα τα πλούτη μού φάνηκαν γκριζωπά», γράφει σε άλλο κομμάτι του «Καλοκαιριού» ο Καμύ, η ζωή του οποίου, τουλάχιστον στην Αλγερία, υπήρξε πλημμυρισμένη από τους «στεναγμούς της θάλασσας» και από το «ξεψύχισμα των κυμάτων».

Και στο τελευταίο δοκίμιο του «Καλοκαιριού», που έχει τίτλο «Η θάλασσα κοντά», καταλήγει: «Απέραντη θάλασσα, πάντα παρθένα και πάντα οργωμένη… Μας πλένει και μας τρέφει στα στείρα αυλάκια της, μας ελευθερώνει και μας κρατά όρθιους. Σε κάθε κύμα μια υπόσχεση, πάντα η ίδια. Και τι λέει το κύμα; Αν ήταν να πεθάνω περιστοιχισμένος από παγωμένα βουνά, αγνοημένος από τον κόσμο, εξορισμένος από τους δικούς μου… την ύστατη ώρα θα ερχόταν η θάλασσα να πλημμυρίσει το κελί μου, να με ανυψώσει πάνω από το είναι μου, να με βοηθήσει να πεθάνω χωρίς μίσος».  

Marina Satti - Ah THALASSA (Official Music Video)

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ