12 χτυπήματα με κατσαβίδι: Γυναικοκτονία ή αφορμή για true crime περιεχόμενο;

12 χτυπήματα με κατσαβίδι: Γυναικοκτονία ή περιεχόμενο;  Facebook Twitter
Έχω άραγε διαβάσει για τόσες γυναικοκτονίες, έχω φρικάρει με τόσες νεκρές ώστε να έχει παρέλθει το σημείο της προσωπικής μου ικανότητας πένθους σε τέτοιο βαθμό που να στρέφομαι σ’ έναν κανιβαλιστικό καταναλωτισμό για να διατηρήσω την ψυχραιμία μου; Φωτ.: Βασίλης Ρεμπάπης/Eurokinissi
0


Η ΓΥΝΑΙΚΟΚΤΟΝΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΕΒΗ
σήμερα στην Αλεξανδρούπουλη, με τις λεπτομέρειες που έρχονται στην επιφάνεια −χλωρίνη, 12 χτυπήματα, ηλικία− την καθιστά ιδανική υπόθεση για true crime podcast

Και το ότι αυτή ήταν η πρώτη μου σκέψη με έκανε να αναρωτηθώ το εξής: έχει παρέλθει το σημείο του βιώνειν την πραγματικότητα κι έχουμε φτάσει σε μια συνθήκη στην οποία το συμβαίνον είναι δυνάμει περιεχόμενο;

Έχω και δεύτερη σκέψη. Έχω άραγε διαβάσει για τόσες γυναικοκτονίες, έχω φρικάρει με τόσες νεκρές ώστε να έχει παρέλθει το σημείο της προσωπικής μου ικανότητας πένθους σε τέτοιο βαθμό που να στρέφομαι σ’ έναν κανιβαλιστικό καταναλωτισμό για να διατηρήσω την ψυχραιμία μου; 

Δεν διάβασα καμία απολύτως λεπτομέρεια για την υπόθεση απόπειρας βιασμού και δολοφονίας της 11χρονης Βασιλικής, ό,τι ξέρω το είδα από τίτλους ειδήσεων. Δεν πάτησα στα άρθρα για τη γυναικοκτονία στην Κύπρο, που μας ενημέρωναν ότι ένας άντρας δολοφόνησε μια γυναίκα πετώντας την απ’ το μπαλκόνι. Δεν διάβασα την παραμικρή λεπτομέρεια για την υπόθεση στην Ιταλία, όπου ο δράστης παρέδωσε το πτώμα της γυναίκας στο πορτ-μπαγκάζ. Δεν άντεχα άλλο, δεν αντέχω, δεν θέλω. 

Διαπιστώνω ότι κάτι ακόμη που κάνει το true crime είναι ότι μετατρέπει το έγκλημα σε σενάριο. Μου φαίνεται ότι το περιεχόμενο δεν είναι πια ένα αποτέλεσμα, αυτό που συμβαίνει με απόσταση από το γεγονός, αλλά στοιχείο διαμορφωτικό για την κρίση του γεγονότος. Φυσικά όχι για όλες. Αλλά αν είναι έτσι για μένα, θα είναι σίγουρα και για άλλες. 

Αν κάθε ένα απ’ αυτά τα εγκλήματα δεν ήταν στην επικαιρότητα και βρίσκονταν στα podcasts που ακούω στο Spotify, θα τα άκουγα ενώ μαγείρευα, έγραφα, έτρεχα. Στον ελεύθερό μου χρόνο. Πνευματικά και συναισθηματικά αποσυνδεδεμένη. Καταναλώτρια. Όχι άνθρωπος. Τουλάχιστον, όχι άνθρωπος με κάποια ευαισθησία. 

Για την ηθική του true crime έχουν γραφτεί πολλά. Ο βασικότερος προβληματισμός είναι το πόσο υποτιμητικό είναι μια δολοφονία να μετατρέπεται από content creators σε περιεχόμενο που φέρνει έσοδα. Σε περιεχόμενο που, ακολουθώντας τους κανόνες του ίντερνετ, χρειάζεται ένα «μπαμ» εξώφυλλο, έναν πιασάρικο τίτλο, ένα προσεκτικό storytelling. Η ιστορία ενός θύματος γίνεται θέαμα, όσο πιο φρικτός ο φόνος τόσο περισσότερα τα κλικ, τόσες περισσότερες αφορμές για ένα hook που θα τραβήξει την προσοχή του κοινού. Η συναίνεση της οικογένειας σπανίως ζητείται και κανείς ποτέ δεν αναφέρει τη δευτερογενή θυματοποίηση των οικείων του θύματος, οι οποίοι βλέπουν το γεγονός που τους διέλυσε ανεβασμένο σε YouTube και Spotify, να δέχεται σχολιασμό από όλο τον κόσμο. 

Διαπιστώνω ότι κάτι ακόμη που κάνει το true crime είναι ότι μετατρέπει το έγκλημα σε σενάριο. Μου φαίνεται ότι το περιεχόμενο δεν είναι πια ένα αποτέλεσμα, αυτό που συμβαίνει με απόσταση από το γεγονός, αλλά στοιχείο διαμορφωτικό για την κρίση του γεγονότος. Φυσικά όχι για όλες. Αλλά αν είναι έτσι για μένα, θα είναι σίγουρα και για άλλες. 

Σίγουρα είναι έτσι για τους content creators. Όταν έγινε η γυναικοκτονία της Gabby Petito, ήμουν έτοιμη να το προσέξω. Τη μέρα που ανακοινώθηκε ότι δολοφόνος ήταν ο φίλος της Brian Laundrie, τα podcasts που παρακολουθώ έβγαλαν επεισόδια 20-60 λεπτών. Είναι αδύνατον να μην είχαν προγυριστεί. Χρειάζεται σενάριο, έρευνα, στούντιο, ηχοληψία, editing, μουσική ενορχήστρωση, συμφωνία για sponsoring. 

Και επανέρχομαι: τι μας καθιστά το να έχουμε δημιουργήσει ζήτηση για ένα περιεχόμενο που ωθεί δημιουργούς να περιμένουν πάνω απ’ τον υπολογιστή πότε θα ανακοινωθεί μια σύλληψη ή καταδικαστική απόφαση για να πατήσουν «δημοσίευση»; 

To πένθος του σήμερα είναι το περιεχόμενο του αύριο. 

Kαι αυτό είναι χυδαίο. Και αληθές. 






 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ