Δεν είναι άρρωστη, μόνο μαύρη είναι…

Δεν είναι άρρωστη, μόνο μαύρη είναι…᾽᾽ Facebook Twitter
Δεν είναι μόνο οι χρυσαυγίτες, οι Κασιδιάρηδες και οι ομοϊδεάτες τους που εδώ και χρόνια κυνηγούν τους ξένους. Ο ρατσισμός ενυπάρχει σε μεγάλο βαθμό στην ελληνική κοινωνία ακόμα και σε ανθρώπους που δεν το φαντάζεσαι.
0

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ήδη έχει πεθάνει, όμως αποφεύγει να χρησιμοποιήσει αόριστο χρόνο. Κανένας δεν χρησιμοποιεί αόριστο χρόνο όταν χάνει το παιδί του. Τέτοιες απώλειες δεν είναι αποδεκτές. Εκείνο το πρωινό, η μετανάστρια από τη Νιγηρία έλεγε στις τηλεοπτικές κάμερες πως αν το δυόμισι χρονών κοριτσάκι της ήταν λευκό, θα το πρόσεχαν και τώρα θα ζούσε. Δεν είχε πρόβλημα υγείας, αλλά πέθανε.

Ιδέα δεν έχω αν έχει δίκιο, δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για τους κατατρεγμένους που αναζητούν καλύτερη ζωή για να διαμορφώσει κανείς άποψη. Όμως άποψη είχε η πρόεδρος του ιδρύματος Άγιος Στυλιανός όπου ζούσε το παιδί. Και αυτή η άποψη έλεγε πως «το παιδί είχε ανάγκη από ιατρική επέμβαση, αλλά στο ίδρυμα δεν υπάρχει παρά μία παιδίατρος και όχι άλλοι γιατροί ή νοσηλευτές». Είπε ακόμα ότι είναι πάρα πολλά τα «λάθη που γίνονται εκεί μέσα και συνεχίζονται από διοίκηση σε διοίκηση». Όλα αυτά τα έλεγε η διευθύντρια του ιδρύματος.

Ο ρατσισμός φαίνεται παντού. Στις λοξές, καχύποπτες ματιές που ρίχνουμε στους ξένους που περνάνε δίπλα μας, στον ξυλοδαρμό μέσα σε τρένο επειδή κάποιος κοίταξε μια κοπέλα.

Όπως συνηθίζεται, έναν θάνατο που προκαλεί μια μικρή φασαρία και σηκώνει λίγη περισσότερη σκόνη επειδή το ανέφεραν και κάποια κανάλια τον ακολουθούν οι γνωστές διαδικασίες που σ’ αυτήν τη χώρα δεν οδηγούν απαραίτητα στην αλήθεια. Δίνεται αμέσως μια εντολή από έναν υπουργό για τη διερεύνηση της υπόθεσης σε βάθος (sic), διατάζεται μια επείγουσα προκαταρκτική εξέταση από έναν εισαγγελέα για το τι συνέβη στο ίδρυμα και το νοσοκομείο όπου είχε μεταφερθεί το παιδί την προηγουμένη του θανάτου του και ξεκινάει και μια τρίτη έρευνα από τη διοίκηση του νοσοκομείου για να διαπιστώσει τι συνέβη όταν το παιδί μεταφέρθηκε εκεί.

Σε όσους τα άκουσαν όλα αυτά δημιουργήθηκε η εντύπωση πως κάτι ουσιαστικό θα γίνει, η ώρα που θα μάθουμε τι ακριβώς έγινε πλησιάζει, οι υπεύθυνοι θα τιμωρηθούν. Δεν συμβαίνει συχνά αυτό. Είναι γνωστό.

Η Τζένιφερ Ομόντια, η μητέρα από τη Νιγηρία που για τα κανάλια δεν είχε όνομα, την ημέρα της απώλειας έδειχνε πολύ απελπισμένη αλλά και έντονη επιμονή. Έκλαιγε και μαζί έβγαζε μεγάλη οργή. Έλεγε ότι «δεν τους νοιάζει η ζωή των μαύρων». Αναφερόταν στις συγκροτημένες δομές όπου φιλοξενήθηκε το παιδί της, σε ένα δημοτικό ίδρυμα και σε ένα δημόσιο νοσοκομείο.

Μια δεύτερη ανάγνωση θα έλεγε πως θα μπορούσε να αναφερόταν και στην ίδια την κοινωνία και αυτή η ανάγνωση είναι εύκολο να γίνει αποδεκτή. Δεν είναι μόνο η απόγνωση και απελπισία που έκανε την Ομόντια να βλέπει ρατσισμό πίσω από την απώλεια του παιδιού της. Είναι και η πραγματικότητα που έρχεται να την επιβεβαιώσει. Οι ξένοι που ζουν στη χώρα μας, ιδιαίτερα αν έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος, νιώθουν κατώτεροι από τους ντόπιους.

Δεν είναι μόνο οι χρυσαυγίτες, οι Κασιδιάρηδες και οι ομοϊδεάτες τους που εδώ και χρόνια κυνηγούν τους ξένους. Ο ρατσισμός ενυπάρχει σε μεγάλο βαθμό στην ελληνική κοινωνία ακόμα και σε ανθρώπους που δεν το φαντάζεσαι. Και δεν αφορά μόνο τους ξένους αλλά και τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, όσους έχουν συμπεριφορά που αποκλίνει από τον μέσο όρο, τους αδύναμους και οποιονδήποτε θεωρείται διαφορετικός σε σχέση με τις νόρμες που έχουμε και πιστεύεται ότι πρέπει να τηρούμε σαν ιερούς κανόνες.

Στην προκειμένη περίπτωση όμως το θέμα αφορά την απελπισμένη μαύρη μητέρα από τη Νιγηρία που έχασε το παιδί της. Ο ρατσισμός φαίνεται παντού. Στις λοξές, καχύποπτες ματιές που ρίχνουμε στους ξένους που περνάνε δίπλα μας, στον ξυλοδαρμό μέσα σε τρένο επειδή κάποιος κοίταξε μια κοπέλα, στις Αλβανίδες που φοβούνται να δηλώσουν την πραγματική τους καταγωγή και σχεδόν όλες λένε μαζικά πως είναι Βορειοηπειρώτισσες για να αγγίξουν «εθνικές ευαισθησίες». Φαίνεται ακόμα και από τις οικονομικές απολαβές και τις άθλιες συνθήκες ζωής που επιφυλάσσουν οι αγρότες σε όσους δουλεύουν στα χωράφια τους.

Για ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας οι ξένοι αποτελούν απειλή. Απειλή για τις δουλειές που-υποτίθεται ότι-χάνουν, για τη δημόσια υγεία, για τα παιδιά τους που συγχρωτίζονται με αυτά των ξένων, γιατί προκαλούν μια ανασφάλεια που δεν προκύπτει από πουθενά, γιατί «έτσι όπως γεννάνε αυτοί γρήγορα θα αλλοιωθεί ο πληθυσμός». Και στοχοποιούνται με διάφορους τρόπους.

Σε μία μόνο χρονιά (2021) αποκαλύφθηκαν δεκάδες βίαια περιστατικά (τα περισσότερα τα κρατούν καλά κρυμμένα τα ίδια τα θύματα) εναντίον μεταναστών λόγω καταγωγής, θρησκείας ή χρώματος. Σε αρκετά από αυτά οι δράστες ήταν ένστολοι και αυτό απλώς σημαίνει πως το κράτος δεν μένει αμέτοχο σε όλο αυτό.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ