Μύρτις. Ένα άτυχο κορίτσι στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ.

Μύρτις. Ένα άτυχο κορίτσι στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ. Facebook Twitter
11

Όσο κι αν την προσοχή μας έλκουν αναπόφευκτα τα πολύτιμα ή σπάνια ευρήματα, νομίζω ότι πάντα κατά βάθος στρεφόμαστε στον άνθρωπο της αρχαιότητας και το δικό του πρόσωπο ζητούμε ουσιαστικά να διακρίνουμε.

Τις τελευταίες δεκαετίες η τεχνολογική πρόοδος και η συνδυασμένη εργασία ειδικών μελετητών δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιες περιπτώσεις να παραχθεί η τρισδιάστατη απεικόνιση της κεφαλής ενός ανθρώπου χρησιμοποιώντας τα κατάλοιπα των οστών του κρανίου. Φυσικά πρέπει αυτά να διατηρούνται κατά το δυνατόν καλύτερα, προκειμένου να βρεθεί κανείς πλησιέστερα στην αρχική εικόνα. Αυτές οι μέθοδοι βρίσκουν εφαρμογή τόσο στην εγκληματολογία, όσο και στην αρχαιολογία, και έχουν έτσι επιχειρηθεί πολλές αναπλάσεις προσώπων της αρχαιότητας, ιδίως μάλιστα σε μούμιες που ως γνωστόν διατηρούνται σε πάρα πολύ καλή κατάσταση.
Μια από τις διασημότερες πρόσφατες περιπτώσεις είναι η ανάπλαση του προσώπου του θρυλικού φαραώ Τουταγχαμών το 2005.


 

 

Οι σχετικές μελέτες που έχουν γίνει σε σκελετικά ευρήματα από την αρχαία Ελλάδα διαμορφώνουν μια ιδιότυπη ομάδα προσώπων, τα οποία πλην ενός, είχαν ηγεμονικό ρόλο στην κοινωνία που έζησαν. Από τη στήλη αυτή έχω σκοπό να παρουσιάσω σε μια σειρά αναρτήσεων τις αναπλάσεις αυτές, που έχουν όλες χωρίς εξαίρεση μεγάλο ενδιαφέρον.

 

 

 

Ξεκινώ σήμερα με αυτό το ένα πρόσωπο που όχι μόνο δεν είχε ηγεμονικό ρόλο στην κοινωνία που έζησε, αλλά αντιθέτως θα ήταν ένα άτομο χωρίς εξουσία ή σημαντική επίδραση στην εποχή του. Πρόκειται για τη λεγόμενη Μύρτιδα, ένα εντεκάχρονο κορίτσι, που είναι ίσως η ευρύτερα γνωστή και πιο πρόσφατη περίπτωση ανάπλασης χάρη σε μια έκθεση που στήθηκε γύρω από το εύρημα και περιοδεύει ακόμη ανά την Ελλάδα. Αυτή την εποχή φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας όπου θα παραμείνει μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2013.

 


Βρίσκω την ανάπλαση του προσώπου της Μύρτιδας, που έγινε από ομάδα ειδικών με επικεφαλής τον επικ. καθ. της Οδοντιατρικής Σχολής Εμμ. Παπαγρηγοράκη, εξαιρετικά επιτυχημένη. Τα μάτια της μεταδίδουν την αθωότητα της ηλικίας της και με το μισάνοιχτο στόμα της (λόγω ορθοδοντικού προβλήματος) μοιάζει σαστισμένη, έτσι όπως μόνο τα παιδιά σαστίζουν.


Ωστόσο, όσο θαυμάσια κι αν είναι από άποψη επιστημονικής αρτιότητας η αποκατάσταση της Μύρτιδας, κάθε φορά που την κοιτάζω θλίβομαι. Σκέφτομαι πώς δεν ήταν παρά ένα άτυχο κοριτσάκι, Αθηναία, μέτοικος ή μια μικρή δούλη, που δεν ξέρουμε καν το αληθινό όνομά της -Μύρτις ονομάστηκε συμβατικά από τους μελετητές. Ένα παιδί που πέθανε από τυφοειδή πυρετό σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, στο λοιμό που ενέσκηψε στην Αθήνα το 430 π.Χ. και συνεχίστηκε ως το 427/6 π.Χ., στη διάρκεια μιας πολιορκίας που στραγγάλιζε ασφυκτικά την πόλη. Πρόκειται για τον ίδιο λοιμό στον οποίο υπολογίζεται ότι έχασε τη ζωή του το ένα τρίτο του συνολικού πληθυσμού της Αθήνας, περίπου 50.000 άνθρωποι, και διασημότερο θύμα του υπήρξε ο ίδιος ο ηγέτης της πόλης, ο Περικλής.

 

Οι θλιβερές σκέψεις για την Μύρτιδα αφορούν και τη μεταθανάτια τύχη της. Όσοι κατεβαίνετε την οδό Πειραιώς στο σημείο που διασταυρώνεται με την Ιερά οδό, θα έχετε προσέξει στο δεξί σας χέρι το καινούργιο παρκάκι που διαμόρφωσε ο Δήμος Αθηναίων. Εκεί βρισκόταν ο τάφος της Μύρτιδας, στην άκρη του νεκροταφείου του Κεραμεικού, ένας τάφος ομαδικός, ένας πρόχειρος λάκκος μήκους 4 μ. που περιείχε εκτός από το άτυχο κορίτσι άλλους 88 νεκρούς. Όπως έδειξε η ανασκαφή, οι πρώτοι νεκροί στο βάθος του λάκκου τοποθετήθηκαν κάπως προσεκτικά και σκεπάστηκαν με λίγο χώμα, οι επόμενοι ρίχνονταν σωρηδόν στοιβαγμένοι μέσα όπως-όπως. Μόνη συγκινητική φροντίδα παρατηρήθηκε σε 8 βρεφικές ταφές στο ανώτερο στρώμα του τάφου. Τα κτερίσματα για τόσους πολλούς νεκρούς ήταν ελάχιστα και φτωχά: μόνον 30 μικρά αγγεία για μια τέτοια μαζική ταφή που υπολογίζεται ότι αρχικά θα περιλάμβανε πιθανόν ως 150 ανθρώπους.

 

Αυτό το ανασκαφικό εύρημα, που ήρθε στο φως κατά τα έτη 1994-1995 υπό την εποπτεία της αρχαιολόγου κ. Ε. Μπαζιωτοπούλου-Βαλαβάνη, επιβεβαιώνει με τον πιο εύγλωττο τρόπο τη συγκλονιστική περιγραφή στο δεύτερο βιβλίο της Ιστορίας του Θουκυδίδη, που και ο ίδιος είχε νοσήσει από το λοιμό.

 

[2.52.] Τους Αθηναίους πίεσε ακόμη περισσότερο από την υπάρχουσα ταλαιπωρία, το γεγονός ότι συγκεντρώθηκε στο άστυ ο πληθυσμός από την ύπαιθρο και περισσότερο πιέστηκαν οι ίδιοι οι πρόσφυγες. Διότι λόγω της έλλειψης οικιών αναγκάζονταν να ζουν μέσα σε παραπήγματα πνιγηρά λόγω του καλοκαιριού και πέθαιναν χωρίς να μπορούν να τηρηθούν οι ευπρέπειες. Και πεθαίνοντας οι νεκροί ρίχνονταν ο ένας επάνω στον άλλον και ημιθανείς σέρνονταν μες στους δρόμους και γύρω από όλες τις κρήνες λόγω της δίψας για νερό. Και τα ιερά, όπου είχαν κατασκηνώσει, ήταν γεμάτα νεκρούς οι οποίοι πέθαιναν εκεί μέσα. Γιατί, επειδή οι άνθρωποι πιέστηκαν υπερβολικά από τη συμφορά, μη γνωρίζοντας τι θα απογίνουν, έδειξαν αδιαφορία και για τα ιερά και τα όσια. Όλα τα έθιμα που εφάρμοζαν προηγουμένως για τις ταφές καταπατήθηκαν και τους έθαβαν όπως μπορούσε ο καθένας. Και πολλοί προσέφευγαν σε επαίσχυντους τρόπους ταφής ελλείψει των απαιτούμενων, αφού ήδη είχαν πεθάνει πολλοί από τις οικογένειές τους. Κάποιοι απέθεταν πρώτοι το δικό τους νεκρό σε ξένη πυρά και την άναβαν προλαβαίνοντας εκείνους που την είχαν στήσει, και άλλοι, ενώ ήδη καιγόταν κάποιος νεκρός, έριχναν επάνω εκείνον που μετέφεραν και έφευγαν.

 

*****
Περισσότερες πληροφορίες για την ανάπλαση της Μύρτιδας και τη σχετική έκθεση μπορείτε να βρείτε στο σχετικό ιστότοπο Μύρτις.


Ας μου επιτραπεί μια μικρή μόνο παρατήρηση σε σχέση με την έκθεση της Μύρτιδας: δεν μου άρεσε πολύ η ιδέα να εκτίθεται έτσι η προτομή της, θα ήταν νομίζω αρκετά απλό να κατασκευαστεί ένας σκελετός για το σώμα που θα μπορούσε να είναι καλυμμένος με κάποιο ποδήρες ένδυμα. Μόνο τα χέρια και το πρόσωπο θα ήταν ορατά. Ως έχει η προτομή στηριγμένη σε επίπεδη βάση, αποτελεί κάπως ανοίκειο θέαμα.

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εύβοια: Αποκαθίσταται το ιερό της Αρτέμιδος στην Αυλίδα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εύβοια: Αποκαθίσταται το ιερό της Αρτέμιδος στην Αυλίδα

Η Αυλίδα, γνωστή από τον Τρωικό Πόλεμο και τη θυσία της Ιφιγένειας, της κόρης του Αγαμέμνονα, του αρχηγού των Ελλήνων, βρίσκεται στη βοιωτική ακτή, στο νότιο Ευβοϊκό κόλπο, απέναντι από την πηγή της Αρέθουσας
THE LIFO TEAM
Αγνοούμενοι στην Κύπρο: Μια σύγχρονη αρχαία τραγωδία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγνοούμενοι στην Κύπρο: Μια σύγχρονη αρχαία τραγωδία

Πενήντα χρόνια μετά τη διπλή τουρκική εισβολή στο νησί δεν έχουν δοθεί ακόμα απαντήσεις γι’ αυτό το ανθρωπιστικό θέμα, με τους συγγενείς να αναζητούν με αγωνία τον επίλογο στην τραγωδία που βιώνουν επί μισό αιώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ferragosto: Οι ρωμαϊκές ρίζες της ραστώνης του Δεκαπενταύγουστου

Σαν Σήμερα / Ferragosto: Οι ρωμαϊκές ρίζες της ραστώνης του Δεκαπενταύγουστου

Η ιστορία της αγαπημένης αργίας που έχει καθιερωθεί σε πολλές χώρες του κόσμου ξεκινά από μια γιορτή που επέβαλε ο Οκταβιανός Αύγουστος για να ξεκουραστούν οι εργάτες της Αυτοκρατορίας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Αρχείο Ζιλιερόν: Η μυθιστορηματική ιστορία μιας οικογένειας που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχείο Ζιλιερόν: Η μυθιστορηματική ιστορία μιας οικογένειας που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία

Περιηγητές, αρχαιολογικοί καλλιτέχνες, αντιγραφείς, «πλαστογράφοι», πολιτιστικοί διαμεσολαβητές, διαμόρφωσαν την επίσημη «αρχαιολογική» εικονογραφία και επηρέασαν τις έρευνες για την αρχαία πολυχρωμία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Είχε ο Αβραάμ Λίνκολν άντρες εραστές;

Οθόνες / Είχε ο Αβραάμ Λίνκολν άντρες εραστές;

Σε ένα νέο ντοκιμαντέρ σύγχρονοι ακαδημαϊκοί, ιστορικοί και μελετητές υποστηρίζουν ότι ο Λίνκολν είχε σεξουαλικές σχέσεις με πολλούς άνδρες. Κι όπως λέει ένας από αυτούς: «Καταπιανόμαστε με μια επιστημονική ερμηνεία που κυοφορείται εδώ και γενιές και που, επιτέλους, το 2024, βρήκε τη στιγμή να εκφραστεί».
THE LIFO TEAM
Οι γυναίκες της τέχνης και των γραμμάτων αναδύονται στον Σηκουάνα

Παρίσι 2024 / Οι γυναίκες-πρωτοπόροι των τεχνών και των γραμμάτων που τιμήθηκαν στον Σηκουάνα

Δέκα γυναίκες που διαμόρφωσαν την πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της Γαλλίας από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα τιμήθηκαν στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Ιστορία μιας πόλης / H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Το 1820, και ενώ η Επανάσταση μαίνεται, ένας αγρότης ανακαλύπτει σε ένα χωράφι της Μήλου ένα μαρμάρινο άγαλμα, η τύχη του οποίου έμελλε να μοιάσει με ταινία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Όλγα Παλαγγιά για μία από τις συναρπαστικότερες ιστορίες στην Ιστορία της Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Η μελέτη του αρχαίου DNA και άλλες σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις αμφισβητούν τις υποθέσεις σχετικά με αυτές τις τελετουργίες που συνέβαιναν σε όλα σχεδόν τα μέρη του κόσμου.
THE LIFO TEAM

σχόλια

8 σχόλια
Όχι, διαφωνώ. Η περίφημη «Μύρτιδα» ήταν μία έκθεση λάιφσταιλ, αποτέλεσμα ενός καταφερτζή ομολογουμένως δημοσιοσχετίστα. Η τακτική του «add dna and stir» δεν είναι αρκετή για να θολώσει τα επιστημονικά προβλήματα ενώ η οπτική της «δουλειάς του αρχαιολόγου» (πρόσεξε κανείς το ψάθινο καπέλο, τα ολοκαίνουρια μυστριά και τριγωνάκια, τα μόλις πριν ξυσμένα faber-castell μολυβάκια;) απηχεί άλλες εποχές.
Η καλύτερη στήλη LIFO μακραν. Συμφωνώ απόλυτα με το θέμα της προτομής , μοιάζει να μην έφθασαν τα λεφτά για παραπάνω εργατωρες (Πράγμα διόλου απίθανο). Η Ντροπή και ασέβεια συνεχίζεται ...
Φυσικα επισης συγκλονιστικο ειναι το προσωπο του Τουταγχαμων...μεχρι τωρα ειχα δει μονο τη νεκρικη μασκα του! Νομιζω δολοφονηθηκε σ αυτη τη νεαρη ηλικια...
Απ' ότι θυμάμαι ο Toυτ είναι γνωστός για μία γκάμα γενετικών διαταραχών (πιθανότατα οφειλόμενες στις αιμομιξίες), που επηρεάζουν, κυρίως, τα σκελετικάΕπίσης διαβάζω πως, σήμερα, η επικρατέστερη (μάλλον) θεωρία για τον θανατό του ακούει στο όνομα ελονοσία σε συνδυασμό με νόσο που προκαλεί οστική νέκρωση + κάποιο σπάσιμο + μόλυνση.http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=8&ct=98&articleID=8934&la=1
Ειναι συγκλονιστικο να σε κοιταζει αυτο το προσωπο! Νιωθεις το ασημαντο της ζωης μας σε σχεση με το συμπαν, τον χρονο, την ιστορια....αλλα και το ποσο πολυτιμη ειναι αυτη η ζωη!Εμενα εντυπωση μου εκαναν τα "χρωματα" της μικρης...μοιαζει περισσοτερο θα λεγαμε με κεντρο-ευρωπαικη φιγουρα και οχι αυτο που εννοουμε ως ελληνικη φατσα ! Εγινε τυχαια η ανασυσταση αυτη ή υπηρχαν ενδειξεις και γι αυτο;
όλες οι χρωματικές αποχρώσεις που επιλέχθηκανε αποτελούνε συμβάσεις.Εδώ μπορείς να βρεις αρκετές σπαρταριστές πληροφορίε:http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=1587Στο σημείο: "Η Μύρτις και το ξεσάλωμα των Ελληναράδων".
Τι ωραίο το σάιτ που παρέθεσες... Όμορφα γραμμένο, από ανθρώπους απολύτως ουδέτερους που αξίζει να εμπιστεύεσαι...http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=875http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=2213http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=1333