Για το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας και του Μάνου Λοΐζου

Για το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας και του Μάνου Λοΐζου Facebook Twitter
2

 

Η ενασχόληση του Μάνου Λοΐζου με τη σύνθεση μουσικής για κινηματογράφο ξεκινά στα μέσα της δεκαετίας του 1960, συνεργαζόμενος με σκηνοθέτες σαν τον Ορέστη Λάσκο, τον Γιώργο Ζερβουλάκο, τον Γρηγόρη Γρηγορίου, τον Τρέντυ Ρουμανά και τον Ντίνο Δημόπουλο. Συγκεκριμένα από το 1965 μέχρι και το 1970 με όλους αυτούς, σε ταινίες σαν το ''Λεβεντόπαιδο'', ''Η νεράιδα και το παλικάρι'', ''Μπετόβεν και μπουζούκι'' κ.α. Τις περισσότερες φορές ο Λοΐζος παραχωρεί την άδεια για να ακουστούν απλώς κάποια τραγούδια του, όπως λόγου χάριν συνέβη με την Αλέκα Μαβίλη και το ''Αυτό τ' αγόρι'' στην ταινία του Θανάση Βέγγου ''ΘΒ Φαλακρός Πράκτωρ 000''. Άλλες φορές, όμως, ''παρεμβαίνει'' δημιουργικά στη φιλμική δραματουργία με τις μουσικές και τα τραγούδια του, κυρίως στις ταινίες ''Μπετόβεν και μπουζούκι'' (1965) του Λάσκου και ''Η νεράιδα και το παλικάρι'' (1969) του Δημόπουλου, όπου η Αλίκη Βουγιουκλάκη τραγουδά το, γνωστό από τη Μαρίζα Κωχ στο δίσκο ''Θαλασσογραφίες'' (1970), ''Νανούρισμα'' σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου.

Το 1971, όμως, είναι η χρονιά του Αλέξη Δαμιανού και της ''Ευδοκίας'', που έμελλε να αγνοηθεί σχεδόν στο 12ο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να ψηφιστεί από τους Έλληνες κριτικούς το 1985 ως ''η καλύτερη ελληνική ταινία όλων των εποχών''. Μόνο η Μαρία Βασιλείου απέσπασε το βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου σε εκείνο το φεστιβάλ, ενώ το βραβείο μουσικής πήγε στον Γιάννη Σπανό για τη δουλειά του στην ταινία ''Εκείνο το καλοκαίρι'' του Βασίλη Γεωργιάδη. Και, σύμφωνα με μαρτυρία του βοηθού σκηνοθέτη του Δαμιανού, του Λάκη Παπαστάθη, στον δημοσιογράφο Γιώργο Τσάμπρα το 2002, Η ''Ευδοκία'' άρχισε να επιβεβαιώνεται σε όλα τα επίπεδα, τουλάχιστον δέκα χρόνια μετά τη δημιουργία της...

Σχετικά με το αν το ''Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας'' θα αποκτούσε λόγια για το άλμπουμ ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'', οι απόψεις διίστανται. Άλλοι λένε πως ο Λοΐζος ήθελε να το αφήσει οργανικό, παρ' όλο που έγιναν προσπάθειες να γραφτούν στίχοι.

Πραγματικά, από το ΄80 και μετά οι κριτικές αρχίζουν να εξάρουν τη μουσική του Μάνου Λοΐζου σε σχέση πάντα με τις εικόνες του Δαμιανού. Και το ''Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας'' σταδιακά αποκτά αυτόνομη πορεία, όχι μόνο ως σήμα κατατεθέν του συνθέτη από μία εργασία του για τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και ως μία από τις πιο ευτυχείς στιγμές της λαϊκής ελληνικής μουσικής. Το αντίθετο είχε συμβεί με ένα άλλο all time classic ζεϊμπέκικο, τραγούδι σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, που έγραψε ο Μίμης Πλέσσας: Αναφέρομαι στο ''Βρέχει φωτιά στη στράτα μου'' με τη φωνή του Στράτου Διονυσίου από την ταινία ''Ορατότης μηδέν'' (1969) του Νίκου Φώσκολου. Τόσο το τραγούδι, όσο και η ταινία, σημείωσαν τεράστια επιτυχία στην εποχή τους - μία επιτυχία που σε ότι αφορά τουλάχιστον το τραγούδι καλά κρατεί μέχρι σήμερα.

Πίσω στην ''Ευδοκία'' του Δαμιανού, το ζεϊμπέκικο ακουγόταν μέσα σε μία ταβέρνα. Ο πρωταγωνιστής Γιώργος Κουτούζης ήταν ο νεαρός λοχίας που το χόρευε για να εντυπωσιάσει την Ευδοκία - Μαρία Βασιλείου. Ο Λοΐζος είδε στη μουβιόλα τη σκηνή τελειωμένη (σύμφωνα με τον Παπαστάθη ο Δαμιανός του ανάθεσε τη μουσική αφού η ταινία είχε ολοκληρωθεί) και για τις ανάγκες της έφτιαξε το απαιτούμενο ζεϊμπέκικο.

Για το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας και του Μάνου Λοΐζου Facebook Twitter

Πάντα σύμφωνα με την αφήγηση του Παπαστάθη στον Τσάμπρα, τα πρώτα παιξίματα του ''Ζεϊμπέκικου της Ευδοκίας'' έγιναν εν είδει demo στο σπίτι του Λοΐζου, παρουσία της γυναίκας και της κόρης του, αλλά και του σκηνοθέτη της ταινίας. Τζουρά έπαιζε ο παλαίμαχος ρεμπέτης Γιώργος Μουφλουζέλης. Κάποια στιγμή, επί τόπου, αυτοσχεδιαστικά, ο συνθέτης οδήγησε τον Μουφλουζέλη να βγάλει το δεύτερο μέρος, εκεί που είναι σαν να πετάει η μουσική.

Όταν όμως έφτασε η ώρα του στούντιο, ο Χρήστος Νικολόπουλος θυμάται τα πράγματα κάπως διαφορετικά: Ο Μάνος ήταν σκεπτικιστής, κρατούσε συνήθως με τό'να χέρι το μέτωπο του και με τ' άλλο τον γοφό του. ''Πρέπει να βάλουμε τζουρά στο κομμάτι''. Αμέσως πήγε ο νους του στον Λευτέρη Παπαδόπουλο που ο Μουφλουζέλης του είχε χαρίσει τον τζουρά του. Έστειλαν κάποιον να πάει στο σπίτι του Λευτέρη και να φέρει το όργανο, ενόσω εμείς περιμέναμε στο στούντιο. Όντως, ήρθε ο τζουράς κι έτσι στην ηχογράφηση που ακούγεται στην ταινία, μπουζούκι παίζει ο Θανάσης Πολυκανδριώτης και εγώ τζουρά. Όχι πως ο συγκεκριμένος τζουράς είχε κάτι ιδιαίτερο, αλλά ανήκε στον Μουφλουζέλη, με τον οποίο ο Μάνος είχε προβάρει αρχικά το κομμάτι (Κι εδώ η μαρτυρία του Νικολόπουλου ''δένει'' μ'αυτήν του Παπαστάθη, δεδομένου του ότι δεν έχουν διασωθεί τα ονόματα όλων των μουσικών που συμμετείχαν στο soundtrack της ''Ευδοκίας'').

Για το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας και του Μάνου Λοΐζου Facebook Twitter

Η αλήθεια είναι, όμως, πως ο Χρήστος Νικολόπουλος με την άνωθεν μαρτυρία αναφέρεται στη δεύτερη εγγραφή του ζεϊμπέκικου για τον δίσκο του Λοΐζου ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'' του 1972. Στην ερώτηση μου αν στο soundtrack και στη σκηνή της ταβέρνας έπαιζε τελικά τζουρά ο Μουφλουζέλης, ο Νικολόπουλος υποστηρίζει τα εξής: Τον καιρό εκείνο ο Μουφλουζέλης ήταν παροπλισμένος, δεν συμμετείχε στη δισκογραφία και, απ' ότι θυμάμαι, έπαιζε βιοποριστικά σε ταβέρνες, όπως συνέβαινε με πολλούς απ' τους παλιούς ρεμπέτες. Έτσι, βασικοί μουσικοί στο ζεϊμπέκικο ήμασταν ο Πολυκανδριώτης κι εγώ. Οι ίδιοι που ξαναγράψαμε ένα χρόνο αργότερα για το ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'' μαζί και με πολλά άλλα τραγούδια του Λοΐζου...

null

Σχετικά με το αν το ''Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας'' θα αποκτούσε λόγια για το άλμπουμ ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'', οι απόψεις διίστανται και πάλι. Άλλοι λένε πως ο Λοΐζος ήθελε να το αφήσει οργανικό, παρ' όλο που έγιναν προσπάθειες να γραφτούν στίχοι.

Για το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας και του Μάνου Λοΐζου Facebook Twitter
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος με τον Μάνο Λοΐζο.

Άλλοι πάλι υποστηρίζουν πως είχε αναθέσει στον Λευτέρη Παπαδόπουλο να γράψει στίχους, εφόσον το ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'' ήταν κοινός δίσκος τους, αλλά ο Παπαδόπουλος αρνήθηκε, πιστεύοντας στην αυτοδυναμία της μουσικής του Λοΐζου. Τελικά το μόνο κομμάτι από το soundtrack της ''Ευδοκίας'' που απόκτησε λόγια, του Λευτέρη Παπαδόπουλου πάντα, ήταν το ''Τσιφτετέλι'', το οποίο ονομάστηκε ''Ο Κουταλιανός'' (αφιερωμένο στον Τζίμη τον Τίγρη) και αποδόθηκε από τον Γιάννη Καλατζή και χορωδία.

«Έχω μία αγάπη στα όρια της εμμονής μ' αυτό το κομμάτι του Λοΐζου. Το παίζω πάντα στα live μου και μου αρέσει να πειραματίζομαι με όλα τα λαϊκά όργανα. Γι'αυτό έχω κι άλλες εγγραφές του με τζουρά, με μπαγλαμά κ.ο.κ. Πάντα ήθελα να το ξαναγράψω στο studio και όχι από συναυλία μου.»

Γεγονός είναι, επίσης, πώς την ίδια χρονιά με την ''Ευδοκία'' και το μοναδικό soundtrack που εξέδωσε ο Λοΐζος στη δισκογραφία του, δύο τραγούδια του από τις ''Θαλασσογραφίες'' του 1970 και το ''Νά'χαμε τι νά'χαμε'' που ακόμη δεν είχε κυκλοφορήσει, ακούγονταν σε δύο αντίστοιχες ταινίες του ''τολμηρού'' Όμηρου Ευστρατιάδη. Ακόμη και στην ταινία ''Διακοπές στην Κύπρο'' του Ορέστη Λάσκου, πάντα το 1971, πρωτακούστηκε σε μια πιο ''χίπικη'' βερσιόν η μπαλάντα ''Κουτσή κιθάρα'', ντουέτο των πρωταγωνιστών Νίκου Δαδινόπουλου και Δώρας Σιτζάνη, μετέπειτα δεύτερης συζύγου του Λοΐζου. Η ''Κουτσή κιθάρα'' σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου εντάχθηκε στο τελευταίο εν ζωή άλμπουμ του συνθέτη, το ''Για μια μέρα ζωής'' (1980) με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη και συντομευμένο κατά μία στροφή στιχουργικά.

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή μία νέα studio εγγραφή του ''Ζεϊμπέκικου της Ευδοκίας'' με σολίστ τον συνθέτη και δεξιοτέχνη του μπουζουκιού, Χρήστο Νικολόπουλο. Όποιος το ακούει και έχει στο αυτί του την αυθεντική ηχογράφηση, συνειδητοποιεί πως ο Νικολόπουλος το αποδίδει ελαφρώς παραλλαγμένο. Έχω μία αγάπη στα όρια της εμμονής, μου λέει ο Νικολόπουλος σε τηλεφωνική συνομιλία μας, μ' αυτό το κομμάτι του Λοΐζου. Το παίζω πάντα στα live μου και μου αρέσει να πειραματίζομαι με όλα τα λαϊκά όργανα. Γι'αυτό έχω κι άλλες εγγραφές του με τζουρά, με μπαγλαμά κ.ο.κ. Πάντα ήθελα να το ξαναγράψω στο studio και όχι από συναυλία μου. Μοιάζει έτσι σαν φυσική συνέχεια πέντε ορχηστρικών δίσκων που έχω κάνει με την προσωπική μου κατάθεση σε συνθέσεις άλλων δημιουργών, όπως του Μίκη Θεοδωράκη και του Γιώργου Ζαμπέτα. Ελπίζω να το απολαύσετε!

Ευχαριστώ κι εγώ τώρα τον Χρήστο Νικολόπουλο για τις μνήμες που ανέσυρε για το LIFO.gr και εδώ μπορείτε να ακούσετε την καινούργια βερσιόν του ''Ζεϊμπέκικου της Ευδοκίας''. Γιατί στη βάση του συνεχίζει να έχει κάτι το θρησκευτικό κι ίσως ακριβώς αυτό το κάνει τόσο γοητευτικό, τόσο μελαγχολικό, με όλα τα στοιχεία που ταιριάζουν στον ζεϊμπέκικο χορό. Τάδε έφη Λάκης Παπαστάθης. Συμφωνώ και επαυξάνω.

 

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια