Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη

Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter
2
Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter

Δεν θυμάμαι τον Νίκο Γούναρη (1915-1965) επειδή προ ημερών (την 5η Μαΐου) συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από το θάνατό του. Τον θυμάμαι τακτικά και επί μονίμου βάσεως. Είναι από τους πολυαγαπημένους μου τραγουδιστές. Μεγάλωσα με το «Πέντε χρόνια περάσανε» και το «Τώρα που σε γνώρισα», γιατί ήταν o αγαπημένος των γονιών μου. Ο πατέρας μου ήξερε πάμπολλα τραγούδια του απ’ έξω, ενώ η μάνα μου τον είχε δει «ζωντανό» στην Αίγλη του Ζαππείου στα πρώτα χρόνια του ’50. Είχα, έτσι, πληροφόρηση από πρώτο χέρι…

Τα «Γλυκά μου μάτια αγαπημένα», «Γύρνα πάλι αγάπη μου», «Πες μου, πώς θα μπορέσω να σε ξεχάσω», «Που να ’σαι τώρα αγαπημένη» και άλλα πολλά θα πρέπει να τα είχα ακούσει εκατοντάδες φορές στην παιδική μου ηλικία, δίχως, τότε, να μπορούσα να φανταστώ πως, χρόνια μετά, θα τα έβρισκα μπροστά μου πάλι.

Ήταν μια συμπυκνωμένη ζωή ο Γούναρης εκεί μέσα, κάτω από τις φουσκωμένες Καρυάτιδες. Κουνιόνταν σαν δαιμονισμένος, απάνω κάτω, έχωνε την κιθάρα του κάτω απ' το πηγούνι του, σαν να έκοβε μ' αυτήν το κεφάλι του, γούρλωνε τα μάτια του άρπαζε το μικρόφωνο, μιλούσε, τραγουδούσε, ούρλιαζε σε μια γλώσσα δική του. Κι όλα αυτά σε μια αδιάκοπη διαπασών, ακράτητος, ακούραστος, ανένδοτος, βέβαιος για το αποτέλεσμα.


Αντρέας Καραντώνης, 1963

Μπορεί να λειτουργεί κάπως σαν καπρίτσιο… η γλυκιά εκδίκηση που μας επιφυλάσσει η ήβη έτσι όπως προετοιμάζει τις αναμνήσεις, είναι όμως αλήθεια πως ό,τι θεωρούσα κάποτε ως «μουσική των γέρων», ή εν πάση περιπτώσει ως «μουσική των δικών μου γέρων», να έρχεται και να παίρνει θέση, τώρα, δίπλα στα καλύτερα των ακουσμάτων μου. Πόσω μάλλον όταν στρίβει στο πικάπ ο «Αλλάχ», το αριστούργημα του Νίκου Γούναρη – ένα κομμάτι, που και ο ίδιος ο μέγας ερμηνευτής το θεωρούσε ως το παντοτινό «διαμάντι» του.

Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter
Ανθισμένο άρμα στην Αμερική, σε παρέλαση της 25ης Μαρτίου, που προαναγγέλλει εμφάνιση του Νίκου Γούναρη στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης (Πηγή: nikgounaris.blogspot.gr)

Παρά το γεγονός, λοιπόν, πως ακούω ηχογραφημένο τον 4λεπτο «Αλλάχ» από τα χρόνια του ’80, δεν γνώριζα πως το τραγούδι, στην αληθινή κεκαυμένη εκδοχή του είχε 9λεπτη διάρκεια! Τούτο διαπίστωσα κατά πρώτον το 1998, όταν το κομμάτι συμπεριλήφθηκε στο CD «Jazz & Χιτζάζ Νο 2» (επιμέλεια: Βαγγέλης Αρναουτάκης, Μωυσής Ασέρ), που είχε κυκλοφορήσει μαζί με το εξηκοστό τεύχος του «Jazz & Τζαζ», τον Μάρτιο εκείνης της χρονιάς. Οποία έκπληξη!! Ένας Νίκος Γούναρης στην Αμέρικα, πέραν των συνόρων του μύθου, να δημιουργεί ένα έπος φλογερό μίλια μπροστά απ’ την εποχή του.

Δεν ήταν μόνο η 9λεπτη διάρκεια τού «Αλλάχ», που σκορπούσε πρωτόφαντα… ψυχεδελικά ρίγη, ήταν και η ερμηνεία του καλλίφωνου τραγουδιστή, και βεβαίως το… one in a lifetime παίξιμό του στην κιθάρα του, που σ’ έκανε να «φύγεις».

Εκεί γύρω στο 2000, κι έχοντας πάντα στ’ αυτιά μου τον μακρύ στο χρόνο «Αλλάχ», εντοπίζω το τραγούδι σ’ ένα δισκάδικο του κέντρου – σ’ ένα αμερικανικό LP του Γούναρη, στην εταιρεία Liberty, που είχε τίτλο “My Songs” (τυπωμένο, πιθανώς, το 1961). Θυμάμαι, μάλιστα, το εξής περιστατικό. Να δοκιμάζω το δίσκο επιτόπου και με όλους τους πελάτες, που βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή στο μαγαζί, να παραμιλούν… Επιφωνήματα θαυμασμού, μαζί με… αόρατα μπιζαρίσματα και μιαν απροκάλυπτη συγκίνηση μάς είχαν όλους κατακλύσει…

Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter

Ο Γούναρης είχε πάρει δύο παλαιότερα δικά του τραγούδια, την πρώτη εκδοχή του «Αλλάχ» από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 (αν πάρουμε τοις μετρητοίς εκείνο που διαβάζουμε στο δίκτυο, την αναφορά δηλαδή στο περιοδικό «Καινούργιο Τραγούδι» της 15/4/1951) και το «Να ’χα δυο ζωές να ζούσα» (αναφορά στο «Μοντέρνο Τραγούδι» της 1/9/1954) ενώνοντάς τα και επεκτείνοντάς τα προς… ακαθόριστες διευθύνσεις… Κάπως έτσι δημιουργείται ο νέος 9λεπτος «Αλλάχ», που σπάει τα ρολόγια…

Στης Ανατολής τα μέρη
σαν θα βγει το πρώτο αστέρι 
και σαν πέσει το λιοπύρι
αρχινάει το πανηγύρι
αχ! λυγερόκορμες χορεύουν
και τον κόρφο τους σαλεύουν
αχ!

Στο Μαρόκο, στο Μπερούτι
πω πω πω πενιές το ούτι
και ακούς το μουεζίνη
στον Αλλάχ ευχές να δίνει

Αλλάχ!
Τη ζωή μου σου τη δίνω
για να βρω το βεδουίνο
που μου πήρε τη χαρά
Αλλάχ!
Με τον άπιστο εκείνο
την τιμή μου θα ξεπλύνω
μεσ’ του Νείλου τα νερά

 

Νίκος Γούναρης - Αλλάχ

Οι πρώτες δύο στροφές του τραγουδιού προέρχονταν σχεδόν αυτούσιες από το «Να ’χα δυο ζωές να ζούσα» (λόγια του Κώστα Μάνεση), με τους τρεις πρώτους στίχους της τρίτης στροφής να ανήκουν στον πρώτο «Αλλάχ» (λόγια Νίκος Γούναρης) και με το τελευταίο τρίστιχο να είναι (μάλλον) καινούριο.

Αν και το τραγούδι χρωστά πολλά στον κιθαριστικό αυτοσχεδιασμό τού Νίκου Γούναρη, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε τον τρόπο που συνοδεύει ρυθμικώς η ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του πιανίστα Γιώργου Παδρά. Λίγα λόγια, λοιπόν, και γι’ αυτόν τον άγνωστο εν πολλοίς μουσικό, όπως τα πληροφορούμαστε από το οπισθόφυλλο του δίσκου…

Ο Γιώργος Παδράς είχε μεγαλώσει και σπουδάσει στην Αθήνα. Από μικρός είχε δώσει στοιχεία εξαιρετικού ταλέντου στη μουσική, κατορθώνοντας σιγά-σιγά να εξελιχθεί σ’ έναν από τους σημαντικότερους πιανίστες της χώρας. Νεαρότατος επιλέχθηκε από τη Σοφία Βέμπο για να την συνοδεύσει, ως πιανίστας, στην περιοδεία της στην Αφρική. Και πράγματι. Αργότερα επιστρέφει στην Αθήνα και σχεδόν αμέσως καλείται από τον Νίκο Γούναρη, για να τον συνοδεύσει στην Αυστραλία και κατόπιν στην Αμερική. Έκτοτε ο Παδράς συνέδεσε το όνομά του μ’ εκείνο του Γούναρη. Σε όλα τα τραγούδια του άλμπουμ “My Songs” («Πέντε χρόνια περάσανε», «Ήλθες και άλλαξες το παν», «Γλυκά μου μάτια αγαπημένα», «Αλλάχ»…) στο πιάνο είναι ο Γιώργος Παδράς, ο οποίος ενορχήστρωσε κιόλας.

Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter
Γιώργος Παδράς

Το τι σήμαινε «Νίκος Γούναρης» είναι γνωστό τοις πάσι. Εκείνη η ρήση του Βασίλη Τσιτσάνη που διαβάζουμε παντού πως… «όσο υπάρχει Γούναρης δεν πρόκειται το λαϊκό να σηκώσει κεφάλι» ακόμη και αν δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (αν την είπε ή δεν την είπε, έτσι ακριβώς, ο Τσιτσάνης εννοώ), είναι απολύτως αποδεικτική τού τι σήμαινε για το χώρο το καλλιτεχνικό μέγεθος του Νίκου Γούναρη. Βάσει εκείνων που έχω διαβάσει, αλλά και όσων έχουν φθάσει στ’ αυτιά μου από διηγήσεις παλαιών, δεν υπήρχε δεύτερος, στα χρόνια του ’40 και του ’50, με την απήχησή του. Ούτε «λαϊκός», ούτε «ελαφρός», ούτε κάτι ενδιάμεσο ή πέραν αυτών… Παραληρούσαν τα πλήθη με το πρώτο άρπισμά του, την πρώτη συλλαβή του. Βάρδος αληθινός.

Για το μεγαλείο του Γούναρη, αλλά και για τη μοναξιά τού καλλιτέχνη καθώς εκείνος ολοκληρώνει την αποστολή του, έχει γράψει ένα πολύ ωραίο κείμενο ο Αντρέας Καραντώνης στο βιβλίο του «Θυμάμαι την Αμερική» [Το Ελληνικό βιβλίο, 1963]. Το χαρακτηριστικό απόσπασμα, που είχε αναδημοσιευτεί και στο «Jazz & Τζαζ» του ’98, αναφέρεται σε μιαν επίσκεψη τού γνωστού λογοτέχνη, κριτικού κ.λπ. στο κέντρο «Αθήναι» του Σικάγου, στις αρχές των sixties…

«(…) Στην εξέδρα με την ορχήστρα, ορθοί γύρω από τον Γούναρη, κάμποσοι βαρυμάγουλοι και μουστακοφόροι, με μπρούτζινα πρόσωπα μπουζουξήδες, κρούοντας με ρυθμικότατη μανία και επιδεξιότατες “πενιές” τα βροντερά τους όργανα. Χορεύτριες από τη “λαγγεμένη Ανατολή”, διάφορα “άστρα” της Ελλάδας, της Αιγύπτου, της Συρίας, μισόγυμνες και μεταξοτύλιχτες προσπαθούσαν να δείξουν τα βαριά τους κορμιά σα “φιδίσια”, με λογής τσακίσματα και λυγίσματα και διασκελισμούς αργούς και τινάγματα κοιλιάς, μπροστά και μακροβούτια στην “άβυσσο του πάθους” – πάσκιζαν οι καημένες “να εκφράσουν ηδονή” και να τη διαχύσουν ηλεκτρικά σε όλους μας. Κι ανάμεσα σ’ αυτό το μισοβάρβαρο σύμπλεγμα η πιο συμπαθητική, η πιο ανθρώπινη νότα: ο Νίκος Γούναρης με τη κιθάρα του, το τραγούδι του και τη γνωστή σε όσους το ξέρουν “μέθοδο παραγωγής ομαδικού κεφιού”, τη μέθοδο αυτή, που η ίδια είναι μια διασκέδαση.

 

Δεν είναι εύκολο να μεταδώσεις κέφι σε μια μάζα κουρασμένων ανθρώπων της εποχής μας. Τα μπουζούκια, που έχουν κάμποση πέραση στην Αμερική –το διαπιστώνουμε αυτό στην Ουάσιγκτων, στον Άγιο Φραγκίσκο, στην Νέα Υόρκη– τονώνουν, φαίνεται, με τον βαθύ αντάμικο αντρισμό τους και ξυπνάν από τη νάρκη της την “πολιτισμένη ευαισθησία”, που την έχουν ατονήσει τα αισθηματικά νεροπλύματα του σύγχρονου παγκόσμιου “ελαφρού τραγουδιού”. Μα εκείνη τη βραδιά, το Νίκο Γούναρη, τον βάφτισα μέσα μου “εθνικό ήρωα”. Με πόσες και ποιες κραυγές κι επιφωνήματα πάθους αγωνίστηκε ο καημένος για να “ηλεκτρίσει” τον καλοφαγά κόσμο, που έδειχνε πως δεν τον πολυσυγκινούσαν οι χορευτικές ροδομετάξινες σάρκες της “λαγγεμένης Ανατολής”.

 

Ήταν μια συμπυκνωμένη ζωή ο Γούναρης εκεί μέσα, κάτω από τις φουσκωμένες Καρυάτιδες. Κουνιόνταν σαν δαιμονισμένος, απάνω κάτω, έχωνε την κιθάρα του κάτω απ’ το πηγούνι του, σαν να έκοβε μ’ αυτήν το κεφάλι του, γούρλωνε τα μάτια του άρπαζε το μικρόφωνο, μιλούσε, τραγουδούσε, ούρλιαζε σε μια γλώσσα δική του. Κι όλα αυτά σε μια αδιάκοπη διαπασών, ακράτητος, ακούραστος, ανένδοτος, βέβαιος για το αποτέλεσμα. Το φρένιασμά του είχε μεταδοθεί και στα μπουζούκια, που με τις τρομερές διπλοπενιές τους κάναν το “Αθήναι” να τρέμει συθέμελο, έτσι που νόμιζες πως χόρευαν κι οι Καρυάτιδες. Μα σιγά-σιγά, μέσα απ’ όλα αυτά, ξέκοβε, ξεχώριζε ο Γούναρης. Τον έβλεπες και έλεγες πως παλεύει μέσα στο κενό.

 

Μα εκεί που νομίζαμε, με τρόμο, πως τώρα πια δεν έχει τίποτε άλλο να κάνει παρά να πέσει λιπόθυμος στη σκηνή, άξαφνα το θαύμα είχε ακαριαία συντελεστεί: ομαδικό κέφι είχε ξεσπάσει. Τα νευρόσπαστα επιτέλους είχαν πάρει φωτιά. Κουνιόνταν τώρα κι αυτά ρυθμικά στα καθίσματά τους, επαναλάμβαναν ρυθμικά τα επιφωνήματα και τα ρεφραίν του Γούναρη, χειροκροτούσαν, οι γυναίκες άρπαζαν τους άντρες τους και τρέχαν στην πίστα, πολλαπλασιάζονταν οι παραγγελίες των ποτών, δίσκοι με μουσακάδες και ντολμαδάκια ταξίδευαν πάνω από τα κεφάλια, που ανεβοκατέβαιναν ρυθμικά σα γλόμποι. Κέφι! Κέφι! Η Ελλάδα για μια φορά ακόμη “είχε νικήσει”. Κι ο νικητής εξαντλημένος, ιδρωμένος, χλωμός, χωρίς πια να τον προσέχει κανείς, προσπαθούσε ν’ ανοίξει δρόμο μέσα από την χορευτική μάζα που είχε ηλεκτρίσει, για να φτάσει στο μπαρ να πιεί κάτι. Μόνος του ολόμονος. Κανείς πια δεν τον είχε ανάγκη.(…)».

Ακούγοντας τον… ψυχεδελικό «Αλλάχ» του Νίκου Γούναρη Facebook Twitter
Μυθικό καλωσόρισμα του Νίκου Γούναρη, σαν από ταινία, επίσης στην Αμερική (Πηγή: nikgounaris.blogspot.gr)

Την ίδια εποχή, εκεί κάπου στις αρχές του ’60, ο Νίκος Γούναρης θα ολοκληρώσει κατά έναν τρόπο την τριλογία της «λαγγεμένης Ανατολής», μ’ ένα ακόμη συναρπαστικό τραγούδι του, το «Κάιρο»… Σπαράγματα από τα προηγούμενα υπάρχουν κι εδώ, αλλά ταυτοχρόνως και η σιγουριά πως το πάθος του θεόπνευστου καλλιτέχνη, για ακόμη μια φορά, θα ταλαντευόταν πέραν του υπαρκτού…

Κάιρο, Κάιρο, Κάιρο

Σαν βγαίνει το φεγγάρι
ο Νείλος σου γελά
στ’ ασήμι που κυλά
σιργιάνα με βαρκάρη

Κάιρο, Κάιρο, Κάιρο

Μαζί σου όποιος ζήσει
και όταν πιει νερό
του Νείλου με καιρό
θε να ξαναγυρίσει

Κάιρο, Κάιρο, Κάιρο…

 

 

Νίκος Γούναρης - Κάιρο

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Ναι, είναι "αλήθεια πως ό,τι θεωρούύσαμε κάποτε ως «μουσική των δικών μας γέρων», έρχεται αργότερα και παίρνει θέση δίπλα στα καλύτερα των ακουσμάτων μας.Νομίζω, όμως, πως όλο αυτό είναι κάτι σαν μουσιικό μνημόσυνο στους αγαπημένους που χάσαμε.