ΝΙΚΟΛΟΥ Facebook Twitter
Ο Ευάγγελος Νικολού (γεωπόνος - οινολόγος), εμπνευσμένος από την οικογενειακή παράδοση, δημιουργεί το δικό του οινικό αποτύπωμα με την KODRA RETSINA, μια orange ρετσίνα μηδενικών παρεμβάσεων, ένα φυσικό κρασί. Στη φωτογραφία με την αδερφή του Χριστίνα Νικολού.

Αφρώδης ρετσίνα: Μια ασυνήθιστη πρόταση για τα τραπέζια των ημερών

0

Φέτος, το κρασί της Αποκριάς και της Σαρακοστής είναι αναμφισβήτητα μια νέας γενιάς εμφιαλωμένη ρετσίνα, το πρώτο διεθνώς αναγνωρίσιμο ελληνικό οινικό brand name που έδωσε το όνομά του ακόμα και σε έναν αστεροειδή!

Το γλυκό και μέτριας οξύτητας Σαββατιανό του αττικού αμπελώνα δίνει από την αρχαιότητα τον χυμό που γινόταν η βάση για τη φημισμένη και ποιοτική ρετσίνα της Ελλάδας. Η ζύμωση του μούστου γινόταν παραδοσιακά μέσα σε μεγάλα δρύινα βαρέλια με ρετσίνι από επιλεγμένα πεύκα (Χαλέπιος πεύκη) που μάζευαν οι ίδιοι οι οινοποιοί, δίνοντας την ιδιαίτερη και αναγνωρίσιμη ταυτότητα σε κάθε κρασί.

Η περιοχή περισυλλογής της ρητίνης και η ποσότητα που χρησιμοποιούσε ο οινοποιός για να δώσει άρωμα και γεύση στη ρετσίνα του ήταν η μυστική συνταγή για την καλύτερη ρετσίνα («όλον άρωμα και πτήσιν», όπως έγραφε και ο Α. Παπαδιαμάντης, λάτρης της ρετσίνας).

Τα Μεσόγεια της Αττικής είναι ο αμπελόκηπος της Αθήνας, όπου εδώ και κοντά δύο αιώνες υπάρχουν τα παραδοσιακά πατητήρια των παλαιών οινικών οικογενειών της περιοχής. Εκεί πατούσαν τα σταφύλια για να βγάλουν τον χυμό και έτσι φρέσκος όπως ήταν τον μετέφεραν αμέσως (με κάρα) στα βαρέλια στις ταβέρνες της Αθήνας.

Μέχρι το 1970 το περισσότερο Σαββατιανό που παρήγε η Αττική πουλιόταν χύμα. Κατά βάση, μάλιστα, τα πατητήρια-οινοποιεία του αττικού αμπελώνα πούλαγαν μούστο στις ταβέρνες της Αθήνας και των Μεσογείων και η οινοποίηση γινόταν συνήθως εκεί, στα βαρέλια που διατηρούσαν οι ταβερνιάρηδες στα δροσερά υπόγεια και στα πατάρια τους.

Ο Αλέξανδρος Μεγαπάνος, οινοποιός, επί χρόνια πρόεδρος της ΕΝΟΑΑ (Ένωση Οινοποιών Αττικού Αμπελώνα) και δημιουργός της πλατφόρμας www.gastronomytours.com, μου υπενθυμίζει ότι «η ρετσίνα θεωρούνταν ο ποιοτικός οίνος των Αρχαίων. Κι αυτό όχι γιατί είχε το άρωμα από το ρετσίνι αλλά γιατί ήταν ένας σωστά συντηρημένος οίνος σε αμφορείς που οι αρχαίοι οινοποιοί έκλειναν ερμητικά το στενό τους στόμιο με ύφασμα και λιωμένο ρετσίνι για να μην εισχωρήσει καθόλου οξυγόνο στον μούστο και ξιδιάσει το κρασί.

Το ρετσίνι άφηνε το άρωμά του στο κρασί και ο αρχαίος καταναλωτής θεωρούσε ότι αυτό ήταν το μυστικό για την ποιότητα του κρασιού, ενώ το άρωμά του ήταν απλώς ένα παράπλευρο αποτέλεσμα του ευρηματικού τρόπου συντήρησης των κρασιών στους αμφορείς».

Aλέξανδρος Μεγαπάνος Facebook Twitter
Aλέξανδρος Μεγαπάνος
Ανδρέας Π. Καμπάς- Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού Facebook Twitter
Το βιβλίο «Ανδρέας Π. Καμπάς - Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού» που επιμελήθηκε η Ρωξάνη Μάτσα.

Ο Αλ. Μεγαπάνος, ανατρέχοντας στο βιβλιαράκι «Ανδρέας Π. Καμπάς - Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού» που επιμελήθηκε η Ρωξάνη Μάτσα για τον πρόγονό της, επισημαίνει ότι «στον Ανδρέα Καμπά οφείλεται εν πολλοίς η ανάπτυξη του αττικού αμπελώνα και των δύο κυρίαρχων ποικιλιών του, του Ροδίτη και του Σαββατιανού. Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι ο Καμπάς (μετά την ευρωπαϊκή φυλλοξήρα τον 19ο αιώνα που κατέστρεψε όλους σχεδόν τους αμπελώνες και φυσικά και της Αττικής) ήταν εκείνος που επέλεξε κατόπιν τον Ροδίτη και το Σαββατιανό ως τις δυο πιο παραγωγικές και ανθεκτικές ποικιλίες και ξεκίνησε να τις καλλιεργεί στα χιλιάδες στρέμματα γης που είχε ως μεγαλοκτηματίας, εισάγοντας μάλιστα και τον γραμμικό αμπελώνα για πρώτη φορά.

Μέχρι τότε, μέσα σε κάθε αμπελοτόπι της Αττικής υπήρχαν πολλές ποικιλίες αμπελιών και έτσι το κρασί δεν ήταν μονοποικιλιακό αλλά αποτέλεσμα της οινοποίησης πολλών και διαφορετικών σταφυλιών – άλλα άγουρα και άλλα υπερώριμα, που όμως τα τρυγούσαν συγχρόνως. Ο Ανδρέας Καμπάς ξεχώρισε τις δύο αυτές ποικιλίες και τις καλλιέργησε καθεμία ξεχωριστά για να ελέγχει πολύ καλύτερα την ποιότητα του κρασιού – συνέπεια αυτού ήταν σήμερα να θεωρούνται τυπικές της Αττικής».

Μέχρι το 1970 το περισσότερο Σαββατιανό που παρήγε η Αττική πουλιόταν χύμα. Κατά βάση μάλιστα τα πατητήρια-οινοποιεία του αττικού αμπελώνα πούλαγαν μούστο στις ταβέρνες της Αθήνας και των Μεσογείων και η οινοποίηση γινόταν συνήθως εκεί, στα βαρέλια που διατηρούσαν οι ταβερνιάρηδες στα δροσερά υπόγεια και στα πατάρια τους.

Οι πρώτοι άτυποι οινοκριτικοί, θα έλεγε κανείς, ήταν ουσιαστικά μια παρέα από έμπειρους Αθηναίους γευσιγνώστες και ειδικούς που έψαχναν να δουν ποια ταβέρνα είχε ανοίξει τη «μάνα», το βαρέλι στο οποίο είχε μείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα ο μούστος με τις οινολάσπες του, δημιουργώντας με φυσικό τρόπο μικρές φυσαλίδες. Ήταν αυτή μια πρώτη αφρώδης ρετσίνα;

Από το χύμα στο ποιοτικό εμφιαλωμένο, στο αφρώδες και ακόμα παραπέρα

Ευάγγελος Νικολού Facebook Twitter
Ο Βασίλης Νικολού (χημικός οινολόγος και καθηγητής Οινολογίας στο ΠΑ.Δ.Α), τρίτης γενιάς οινοποιός από το Κορωπί.

«Η ρετσίνα άλλαξε άρδην από τότε. Εμφιαλώθηκε και βρήκε τον καινούργιο χαρακτήρα της, που προσαρμόστηκε στον σημερινό καταναλωτή. Ποιο άλλο κρασί ταιριάζει καλύτερα με τα τηγανητά και πικάντικα φαγητά της ταβέρνας, ιδίως με τα σαρακοστιανά της Καθαρής Δευτέρας, από μια παραδοσιακή ρετσίνα;», συμφωνούμε συζητώντας με τον Ευάγγελο Νικολού του ομώνυμου οινοποιείου, «τόσο μια "ήσυχη" (χωρίς φυσαλίδες) κλασική ρετσίνα όσο και μια αφρώδης με τους πρώτους ψαρομεζέδες;

Οι λεμονάτες νότες του Σαββατιανού συνδυάζονται με τις φυσαλίδες και τα βοτανικά αρώματα δενδρολίβανου και μαστίχας του ρετσινιού, μετατρέποντας το τυπικό σαρακοστιανό ελληνικό τραπέζι σε μια ξεχωριστή εμπειρία με τη δική της γευστική ταυτότητα».

Ο πατέρας του, κ. Βασίλης Νικολού (χημικός, οινολόγος και καθηγητής Οινολογίας στο ΠΑΔΑ), τρίτης γενιάς οινοποιός από το Κορωπί, την καρδιά των Μεσογείων, το 2015 σφραγίζει τη μακραίωνη παράδοση της ρετσίνας με τα ποιοτικά της στοιχεία σε ένα μπουκάλι, τολμώντας να συνδυάσει την παραδοσιακή τεχνική της παραγωγής της σαμπάνιας από την Καμπανία της Γαλλίας με την παραδοσιακή παραγωγή της ρετσίνας στην Ελλάδα. Και εγένετο… αφρώδης ρετσίνα!

Botanic Base Facebook Twitter
Το γλυκό και μέτριας οξύτητας Σαββατιανό του αττικού αμπελώνα δίνει από την αρχαιότητα τον χυμό που γινόταν η βάση για τη φημισμένη και ποιοτική ρετσίνα της Ελλάδας.
Botanic Facebook Twitter
Η αφρώδης ρετσίνα του οινοποιείου Νικολού συνδύασε δυο οινικές παραδόσεις, την αττική ρετσίνα και τη γαλλική μέθοδο της σαμπάνιας.

Μάλιστα, ο Ευάγγελος Νικολού (γεωπόνος - οινολόγος), εμπνευσμένος από την οικογενειακή παράδοση, τολμά φέτος ακόμα περισσότερο και δημιουργεί το δικό του οινικό αποτύπωμα στη ρετσίνα με την KODRA RETSINA, μια orange ρετσίνα μηδενικών παρεμβάσεων, ένα φυσικό κρασί που, ως κατηγορία, είναι ιδιαίτερα δημοφιλής παγκοσμίως. Το δε όνομα, Kodra, το εμπνεύστηκε από τον πιο φημισμένο για το άρωμα του ρετσινιού του πευκόφυτο λόφο της περιοχής του Κορωπίου.

Νέος, φιλόδοξος και αισιόδοξος, ο Ευάγγελος Νικολού, μαζί με την αδελφή του Χριστίνα (δικηγόρος LL.M, απόφοιτη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου) σήκωσαν τα μανίκια από τo 2016 και αποφάσισαν να οδηγήσουν την οικογενειακή επιχείρηση στη σύγχρονη οινική πραγματικότητα. Με εξωστρέφεια και συμμετοχή σε ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις οίνων και σε διαγωνισμούς, με την ανάδειξη του οινοτουρισμού σε μέσο διάδοσης του κρασιού και της γαστρονομίας της Αττικής στους ξένους επισκέπτες, αλλάζουν τη σελίδα στην οικογενειακή ιστορία με πρωταγωνίστρια τη ρετσίνα.

Θα σερβίρατε μία αφρώδη ρετσίνα; Facebook Twitter
Στο οινοποιείο Νικολού αλλάζουν τη σελίδα στην οικογενειακή ιστορία με πρωταγωνίστρια τη ρετσίνα και το Σαββατιανό.

Ένας αστεροειδής που ονομάζεται retsina

Η ρετσίνα μπορεί να έχασε για κάποιες δεκαετίες τη δόξα της και άλλες ποικιλίες να πήραν το προβάδισμα στις επιλογές μας σε ταβέρνες και εστιατόρια, αλλά τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες οινοποιοί την επανέφεραν δυναμικά στο τραπέζι μας, αφού ταιριάζει απολύτως με τα θαλασσινά, τα σαρακοστιανά, τα τηγανητά μεζεδάκια και τον μπακαλιάρο με σκορδαλιά του Ευαγγελισμού.

Μόνο όσοι δεν γνωρίζουν τη σημερινή εξέλιξη και φινέτσα της σνομπάρουν πλέον τη ρετσίνα, το ελληνικό κρασί με το δυνατότερο brand name, που αγαπήθηκε και δοξάστηκε όσο λίγα, αφού μέχρι και ο αστεροειδής #2303 φέρει το όνομά της (τον βάφτισε έτσι ο Ελβετός αστρονόμος Πάουλ Βιλντ το 2006, εμπνευσμένος ίσως από τις νεανικές του οινοποσίες κάπου στην Ελλάδα).

Είναι γερό ελληνικό brand name η ρετσίνα και σε αυτό βασίζουν τις νέες οινικές προτάσεις τους στο κτήμα Νικολού και εν γένει στον αττικό αμπελώνα.

Περισσότερες πληροφορίες των επισκέψιμων οινοποιείων της Αττικής μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα www.gastronomytours.gr

Το επισκέψιμο οινοποιείο Νικολού (www.nikolouwinery.gr) είναι μέλος του ΕΝΟΑΑ (Ενωση Οινοπαραγωγών Αμπελώνα Αττικής).

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τανίνη αγάπη μου

Γεύση / Κι όμως, και τα λευκά κρασιά παλαιώνονται: 12 ελληνικές ετικέτες που το αποδεικνύουν

Το «Τανίνη Αγάπη Μου», το κουλ wine bar των Εξαρχείων, καταρρίπτει έναν μύθο και προτείνει 12 ετικέτες από Έλληνες οινοποιούς που θα μας χαρίσουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα στο ποτήρι με την πάροδο του χρόνου.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Στη Γουμένισσα, στη μικρή και πλούσια γη του κόκκινου κρασιού

Γεύση / Γουμένισσα: Στη μικρή και πλούσια γη του κόκκινου κρασιού

Στις πλαγιές που κυματίζουν στην ανατολική πλευρά του όρους Πάικου, τα αμπέλια εδώ και αιώνες δίνουν κρασιά με χαρακτήρα και μεγάλο δυναμικό παλαίωσης. Εδώ το ξινόμαυρο βασιλεύει, αλλά, δίπλα σε αυτό, λευκές ποικιλίες όπως το ασύρτικο βρίσκουν ιδανικό περιβάλλον για να εκφράσουν τις μοναδικές τους δυνατότητες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Εισαγωγή στον θαυμαστό κόσμο του κρασιού

Γεύση / Εισαγωγή στον θαυμαστό κόσμο του κρασιού

Όποιος επιθυμεί να μάθει περισσότερα από το να πίνει απλώς χαλαρά με την παρέα του, πρέπει να έχει στο μυαλό του τέσσερις παράγοντες: συνεχείς δοκιμές, μπόλικο διάβασμα, ταξίδια σε οινοπέδια και γνωριμία με τους ανθρώπους που το παράγουν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΜΑΝΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Από Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Γεύση / Από το Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Σε μακαρονάδα ή παστός με ρεβίθια, ή λεμονάτος με ολόκληρα κρεμμύδια: Από το ένα πέλαγος στο άλλο, το τελετουργικό μας πιάτο παίρνει διαφορετικές μορφές, αποτελώντας ένα εκλεκτό έδεσμα της ελληνικής cucina povera.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Τραβόλτα: Σ’ αυτή την ψαροταβέρνα η παράδοση και η καινοτομία που αναδεικνύουν τη φρεσκάδα της θάλασσας πάνε χέρι-χέρι

Γεύση / Πώς να φτιάξετε στο σπίτι τα κορυφαία πιάτα του Τραβόλτα

Πριν από 13 χρόνια, σε μια ψαροταβέρνα πολύ μακριά από τη θάλασσα, οι αδελφοί Λιάκοι μαζί με τον Ανέστη Λαζάι συνδυάσαν την παράδοση με την καινοτομία και δημιούργησαν γεύσεις-σταθμούς, όπως το καλαμάρι κοντοσούβλι και η τσιπούρα χουνκιάρ, κερδίζοντας φανατικούς θαυμαστές.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Λήμνος: Ταξίδι στους αμπελώνες και τις γεύσεις του νησιού

Το κρασί με απλά λόγια / Λήμνος: Ένα από τα αρχαιότερα μέρη στον κόσμο που έφτιαχνε κρασί

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET ταξιδεύει στη Λήμνο για να οινοτουρισμό και μοιράζεται με τον Παναγιώτη Ορφανίδη τις εμπειρίες της από τις γεύσεις που δοκίμασε και φυσικά ό,τι έμαθε για τα κρασιά, τις ποικιλίες, την αμπελουργία και τα οινοποιεία του νησιού.
THE LIFO TEAM
Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές, κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου φαγητού

Γεύση / Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές και κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου γεύματος

Δεν είναι απλώς ένα έδεσμα. Είναι μια τελετουργία που χάνεται στα βάθη του χρόνου, μια ιεροτελεστία που ξεκινά από την άγρια καταδίωξη στα βράχια και καταλήγει στο μεθυστικό άρωμα της θάλασσας, που αναδύεται στο πιάτο.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
Αξώτης: Για καλοψημένο παϊδάκι και θεϊκές πατάτες στο Πολύγωνο

Γεύση / Αξώτης: Για καλοψημένο παϊδάκι και θεϊκές πατάτες στο Πολύγωνο

Μια ταβέρνα που έχτισαν το '56 οι οικοδόμοι της περιοχής και κράτησαν ζωντανή ακόμα και στις δύσκολες στιγμές, συνεχίζει μέχρι σήμερα να αποτελεί ένα comfort zone, με λίγα, κλασικά και καλά πράγματα, για τις μέρες που δεν θέλουμε να είμαστε μέρος της «φάσης».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ Έκανε την Ελληνίδα μαμά του αστέρι του TikTok κι όταν εκείνη πέθανε, συνέχισε να μαγειρεύει τις συνταγές της

Γεύση / Έκανε την Ελληνίδα μαμά του αστέρι του TikTok κι όταν εκείνη πέθανε, συνέχισε να μαγειρεύει τις συνταγές της

Ο Ελληνοαμερικανός stand-up κωμικός Γκας Κωνσταντέλλης έφτιαξε έναν «βωμό» στα social media για τη μητέρα του και τις συνταγές της, οι οποίες συγκεντρώνονται τώρα σ’ ένα βιβλίο.
THE LIFO TEAM
Τι είναι αυτό που κάνει τα αυτόριζα αμπέλια τόσο μοναδικά;

Το κρασί με απλά λόγια / Αυτόριζα αμπέλια: Ο μεγάλος θησαυρός της αμπελουργίας

Είναι τα πιο «ειλικρινή» αμπέλια στον κόσμο, εξ’ ου και οι Γάλλοι τα αποκαλούν «franc de pied». O εξαιρετικός σύμβουλος-οινολόγος Σπύρος Ζουμπούλης μιλά στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και στον Παναγιώτη Ορφανίδη για το κρασί που προσφέρει όλη την αλήθεια για το terroir που το γέννησε.
THE LIFO TEAM
Meigma: Το νέο μεζεδοπωλείο της Αθήνας δεν θυμίζει κανένα άλλο

Γεύση / Meigma: Το νέο μεζεδοπωλείο της Αθήνας δεν θυμίζει κανένα άλλο

Μετά το Ρίνι που αγαπήθηκε πολύ, η Μαρίνα Χρονά σερβίρει στον Κεραμεικό μικρά πιάτα που της αρέσουν, είτε πρόκειται για φάβα φουρνιστή και ντολμαδάκια κασιώτικα είτε για ravioloni και shepherd’s pie.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ