ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Και η κρίση έχει δικαίωμα στη νοστιμιά. Από την Ελένη Ψυχούλη

Και η κρίση έχει δικαίωμα στη νοστιμιά. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter
9
Και η κρίση έχει δικαίωμα στη νοστιμιά. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter

Mια κυρία με σταματά στο δρόμο, με το χέρι της αγγίζει τον ώμο μου. Παίρνω το ευγενέστερο χαμόγελό μου, με την καλύτερη προαίρεση περιμένω τα κλασικά κομπλιμέντα κάποιου που σε έχει αναγνωρίσει από την τηλεόραση. Και όμως η κυρία, που με αναγνώρισε, ξεσπά σε έναν τεράστιο θυμό για μένα και τους ομοίους μου, που τολμάμε να μαγειρεύουμε στο γυαλί "όταν ο κόσμος πεινάει".

Παρομοίως, κύριος ταξιτζής με κατέβασε στεγνά, αρνούμενος την κούρσα σε μια κακομαθημένη που "πουλάει" φρέσκο κόλιαντρο και λεμονοθύμαρο στο κοινό, "όταν τα παιδάκια λιποθυμάνε από την πείνα στα σχολεία".

Στην οργή τους έχω να απαντήσω, πως τον ολέθριο χειμώνα του 1942, όταν στην Ελλάδα έχασαν τη ζωή τους από την ασιτία 100 000 περίπου άτομα σε όλη την Ελλάδα και οι πεινασμένοι βάφτιζαν μοσχαράκι τις γάτες, ο Τσελεμεντές διατηρούσε τη δική του "γκουρμέ" στήλη στην εφημερίδα "Καθημερινή". Με συνταγές όπως "πώς να διατηρήσετε επί μακρόν μια ντομάτα" ή "ραγού με 1 κρεμμύδι, καρότο και λαχανίδα", ο Νικόλαος δημιουργούσε για τις υποσιτισμένες νοικοκυρές ένα χορτάτο όνειρο, δίνοντας ταυτόχρονα λύσεις σε δύσκολους γρίφους, όπως "πώς να θρέψεις την οικογένειά σου με λίγη μπομπότα".

Αυτό θα ήθελα να απαντήσω στην κυρία που μου επιτέθηκε, βρίσκοντας επαίσχυντο το γεγονός πως εμείς της γαστρονομίας ασχολούμεθα με ραπανάκια για την όρεξη όταν ο κόσμος γύρω αναζητά την τροφή του σε κάδους σκουπιδιών και συσίτια. Ανατρέχοντας στα αρχεία μου, τα βλέπω να μιλούν από μόνα τους, να αποτυπώνουν τη φθίνουσα οικονομική πορεία της χώρας, να καθρεφτίζουν την κρίση.

Οι τράπεζες μπορούν να μαγειρέψουν τα νούμερα, η τροφή πάλι, όχι. Κοινωνική έκφραση και στοιχείο πολιτισμού, το φαγητό προδίδει ακόμη κι αυτά που μπορεί να κρύψει ένα επώνυμο παλτό που κρατάει ακόμα από τις καλές εποχές. Τα περιοδικά δεν δημιουργούν μόδες ανεξάρτητες από τα συμβάντα της απτής καθημερινότητας. Τα περιοδικά συνομιλούν με την εποχή, γράφονται από ανθρώπους που βιώνουν κι αυτοί τον τρόμο του λογαριασμού της ΔΕΗ. Κι όσα δεν το κάνουν, είναι καταδικασμένα να αυτοκαταστραφούν.

Πέντε χρόνια πριν, προτείναμε για το γιορτινό τραπέζι του κοινού μας μους καβουριού και σάλτσα από μανιτάρια σιτάκε και φρούτα του δάσους για τον φασιανό του. Τρία χρόνια πριν ρίξαμε το επίπεδο σε ένα γουρουνάκι στο φούρνο με αφρό γλυκιάς κολοκύθας. Φέτος είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με μια κρεμμυδόσουπα και μια τραχανοτάρτα με φέτα.

Η συνταγογραφία παρηγορεί, δίνει φανεινές ιδέες, διδάσκει οικονομία και πάνω απ'όλα σε κάνει να ονειρεύεσαι, αφού σε διαβεβαιώνει ότι μπορείς να κρατήσεις ανοιχτή και ζεστή την κουζίνα σου, ακόμη κι αν στο ψυγείο σου βρίσκεται μόνον ένα αβγό. Ο τρόπος που θα το βράσεις, λίγοι κόκκοι από ένα απρόσμενο μπαχαρικό και μια φέτα μπαγιάτικο ψωμί που φρυγανίζεται για να αναστηθεί τραγανό με τη φωτιά, κι αυτό συνταγή είναι.

Γεύση
9

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Osteria Mamma 

Γεύση / Ένα νέο ιταλικό σερβίρει πιάτα που περιέχουν άγνωστες στην Αθήνα λέξεις

Θέλοντας να τιμήσει μια επιθυμία της μητέρας της, έπειτα από πολλά ταξίδια και γεύματα σε διαφορετικές ιταλικές πόλεις, η Ελένη Σαράντη ετοιμάζει στο Osteria Mamma πιάτα με μπόλικη comfort νοστιμιά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τα γλυκά των φετινών Χριστουγέννων 

Γεύση / Όλα τα νέα χριστουγεννιάτικα γλυκά σε μία λίστα

Τετράγωνοι κουραμπιέδες, κρητική αλλά και γαλλική βασιλόπιτα, πολλά προζυμένια πανετόνε: Σε αυτή τη λίστα δεν θα βρείτε τα κλασικά γλυκά της Αθήνας -τα ξέρετε ήδη- αλλά όλες τις φρέσκες ιδέες των τριτοκυματικών φούρνων και των πιο δημιουργικών ζαχαροπλαστών.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Γεύση / Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Ένα τοπόσημο της πόλης αλλάζει ριζικά, επενδύει σε μια dream team και σε ό,τι κλασικό, από το φαγητό και το ποτό μέχρι την αρχιτεκτονική του, ακόμα και τη μουσική του μερικές φορές, και περιμένει τη νέα γενιά Αθηναίων, ακόμα κι εκείνους που δεν το είχαν στο ραντάρ τους μέχρι τώρα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Γεύση / Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Μπορεί ένα εστιατόριο να είναι μια ιστορία πάθους, ταλέντου, απανωτών δυσκολιών και επιμονής; Φυσικά και μπορεί. Ο restaurateur Κώστας Πισιώτης αφηγείται την πορεία του μικρού εστιατορίου του Συντάγματος, λίγο πριν αυτό ξεκινήσει το νέο του κεφάλαιο. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Γεύση / Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Το πιο κλασικό ελληνικό πρωινό, η τυρόπιτα, φτιάχνεται και ψήνεται μπροστά μας σε ένα μικρό μαγαζί που συνεχίζει τη θεσσαλική παράδοση στην Αθήνα. Την πρότεινε ο Σωτήρης Κοντιζάς και τη δοκιμάσαμε.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Ηχητικά Άρθρα / Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Φτιαγμένο με τα πιο απλά υλικά, αλεύρι, νερό και λάδι, συνδέθηκε, μαζί με την μπομπότα, με την Κατοχή. Ο M. Hulot περιγράφει τις αναμνήσεις που του φέρνει στο μυαλό αυτό το πολύ απλό «φαγητό των γιαγιάδων».
M. HULOT

σχόλια

9 σχόλια
Καλά ποιος ακριβώς μπορεί να πει ότι μαγειρέυει πολυτελώς, το συγκεκριμένο άτομο, που έχει κυριολεκτικά φετίχ με το χθεσινό και το φυλαγμένο γεύμα προς αναδημιουργία και που κάθεται στο αγαπημένο της κεμπαπτζίδικο με τάπερ γεμάτο φασολάκια από το μεσημεριανό της φαγητό; Ατυχής η αντιμετώπισή τους...
Συγχαρητήρια για το θάρρος και την ειλικρίνειά σας, να εξιστορήσετε και να σχολιάσετε τα συγκεκριμένα περιστατικά. Νομίζω ότι οι περισσότεροι δεν θα το έκαναν. Κατά τα άλλα, όποιος παρακολουθεί την εκπομπή σας, γνωρίζει ότι πολλές φορές αναφέρεστε στο δεδομένο του περιορισμένου προϋπολογισμού της μέσης οικογένειας, για την διατροφή της σήμερα.
Ε βέβαια είναι απόλυτα λογικό όταν υπάρχει κρίση αντί να κοιτάει ο καθένας να προοδεύσει να μαζευτούμε όλοι μαζί και να κλαίμε παρέα. Ο λαός αποφάσισε. Μην ξαναμαγειρέψετε ξιφία, σολωμό και αστακό αν δεν τελειώσει η κρίση. Επίσης καλό θα ήταν να σταματήσετε να περπατάτε στο δρόμο γιατί είναι προκλητικό για τους ανάπηρους. Αναίσθητοι όλοι...
Διαφωνώ κ με την κυρία κ με τον κύριο κάθετα κ μάλλον δεν θα έχουν παρακολουθήσει ποτέ την εκπομπή σας! Η αλήθεια είναι ότι τον τελευταίο χρόνο ούτε εγώ την έχω δει γιατί είμαι κάτοικος εξωτερικού, αλλά πριν την παρακολουθούσα τακτικά κ πολύ ευχάριστα. Κ αυτό γιατί οι συνταγές σας είναι απλές κ εύκολες, αλλά με ένα ευφάνταστο κ δημιουργικό τρόπο που ανάγουν ταπεινά κ φθηνα υλικά (φακές, πλιγούρι, κρεμμύδια κλπ) σε φαγητά υψηλής "γκουρμεδιάς". Είμαι σίγουρη ότι η εκπομπή σας τον τελευταίο χρόνο, παρόλο που δεν την έχω δει, θα έχει προσαρμοστεί ακόμα περισσότερο στην εποχή. Κ με αυτή την ευκαιρία θα ήθελα να σας ευχαριστήσω, γιατί τρώγοντας από τις συνταγές σας πέρασα μεγάλο μέρος της φοιτητικής μου ζωής κ έμαθα επιτέλους να μαγειρεύω. Α! κ να εκτιμώ ελληνικά παραδοσιακά κ "παλιομοδίτικα" υλικά (τραχανάδες κλπ) που δεν είχα δοκιμάσει πριν. :)
Κόσμος και κοσμάκης. Αυτοί που πραγματικά υποφέρουν δεν γίνονται ούτε αγενείς ούτε αναξιοπρεπείς.Οι εκπομπές σας είναι ωραίες κα Ψυχούλη. Σίγουρα είναι καλύτερες οι απλές συνταγές χωρίς περίεργα και δυσεύρετα υλικά.
Προσωπικά θα ήθελα να βλέπω στην εκπομπή σου περισσότερο προσιτά μαγαζιά και σεφ, αν και ακόμα και έτσι η έξοδος για φαγητό έχει καταντήσει πολυτέλεια.. έρχονται που έρχονται στην εκπομπή, κάνουν που κάνουν διαφήμιση στα μαγαζιά και στον εαυτό τους ας προσφέρουν και ένα γεύμα στο κοινό!!
Φαντάζομαι ότι η κυριούλα κι ο ταξιτζής δεν μαγειρεύουν σπίτι τους σε ένδειξη συμπαράστασης όλων αυτών που ψάχνουν τα σκουπίδια για να φάνε....
Ενώ είναι σωστός ο τρόπος με τον οποίο βλέπετε τα πράγματα, την ίδια στιγμή τα δύο άτομα που αναφέρατε απλά φώναζαν χωρίς τίποτα άλλο ( κανένας δε σας είπε " γιατί δεν κάνεις το άλφα ή το βήτα ; "). Παρ' όλα αυτά και ενώ έχετε τα χίλια δίκια, δε μπορώ να μην καταλάβω την κυριούλα ( όχι κυρία, κυριούλα σίγουρα ) και τον ταξιτζή. Ο λόγος είναι πως, εκτός από αυτόνομες μονάδες, στη ζωή μας είμαστε και μέλη συνόλων. Δηλαδή πιστεύω πολύ έντονα πως αυτό που πληρώσατε στις δύο αυτές περιπτώσεις, δεν είναι η εκπομπή μαγειρικής αλλά το γεγονός πως η εκπομπή σας προβάλλεται από συγκεκριμένο κανάλι.
Δεν συμφωνώ με την κυρία, ούτε με τον ταξιτζή, γιατί διαφωνώ με αυτό τον τρόπο διαμαρτυρίας γενικότερα.Αυτό που έχω να πω είναι ότι καλά τα λέτε για τον τσελεμεντέ το 42, και πολύ καλά έκανε, αλλά λέτε "Η συνταγογραφία παρηγορεί, δίνει φανεινές ιδέες, διδάσκει οικονομία...". Αλήθεια, οι δικές σας εκπομπές αυτό κάνουν, διδάσκουν οικονομία; Διδάσκουν πως να "αναστήσεις μια φέτα μπαγιάτικο ψωμί"; Το έκαναν ποτέ;