Το να μπλέξεις σε μια άβολη συζήτηση πρέπει να είναι το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου. Οι άνθρωποι πάντα θα είναι περίεργοι, πάντα θα κάνουν ερωτήσεις που θα προτιμούσαμε να μην απαντήσουμε και – το καλύτερο; - σχεδόν πάντα η άρνηση ή η δυσαρέσκεια μας μπορεί να προκαλέσει χάος.
Υπάρχουν, όμως, τρόποι για να ξεγλιστρήσουμε από ενοχλητικές συζητήσεις, που συνήθως εξελίσσονται σε ντροπιαστικές ιστορίες που δύσκολα ξεχνιούνται από γνωστούς, φίλους και συναδέλφους.
1. Tο γυρίζουμε στην ανώδυνη ψιλοκουβέντα
Οι ειδικοί στις διαπραγματεύσεις μεγάλων brands του εξωτερικού επιμένουν ότι το ανώδυνο smalltalk μπορεί να φανεί σωτήριο, όταν αντιληφθούμε ότι η ροή κάποιας συζήτησης πηγαίνει κάπου που δεν πρέπει. Μία πλάγια φιλοφρόνηση προς τον συνομιλητή μας (π.χ.: «θυμάσαι, από πού αγόρασες την τσάντα σου; Ναι, φαίνεται παλιά, αλλά δείχνει σε εξαιρετική κατάσταση!»), μπορεί να «στρίψει» την κουβέντα εύκολα και αναίμακτα αλλού.
2. Επαναλαμβάνουμε την τελευταία φράση του συνομιλητή μας
Λίγο πριν η συζήτηση οδηγηθεί στο απόλυτο χάος, οι ειδικοί της επικοινωνίας λένε ότι βοηθά να επαναλάβουμε την τελευταία φράση του «απέναντι» μας. Όχι με ειρωνεία, τύπου «τι είπατε; Τι είπατε;», αλλά κάπως στοχαστικά, σα να μας έδωσε τροφή για σκέψη, αλλά στο μεταξύ κερδίζουμε χρόνο να σκεφτούμε εναλλακτικές και τρόπους διαφυγής.
3. Κάνουμε παύση
Όχι, δεν αποφεύγουμε τη συζήτηση. Απλώς βάζουμε μία καλή άνω τελεία στη συζήτηση, ώστε να δοθεί η εντύπωση ότι επεξεργαζόμαστε είτε αυτό που μας ρώτησαν είτε κάτι που μας είπαν. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να περάσουμε το μήνυμα ότι η συζήτηση κάπως μας ενοχλεί ή ότι ποτέ δεν είχε περάσει από το μυαλό μας αυτό που ακούσαμε και θέλουμε λίγα λεπτά να το διαχειριστούμε.
4. Σχεδιάζουμε αυτό που θα πούμε, όταν η κατάσταση φτάσει στο μη περαιτέρω
Επειδή, παρ’ όλες τις προσπάθειες μπορεί, τελικώς, να μην «ξεγλιστρήσουμε» από τα χειρότερα, ας είμαστε έτοιμοι για μία δυναμική, αλλά όχι πολεμόχαρη δήλωση. Αν μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε τις ισορροπίες και την καλή σχέση (μπορεί, ας πούμε, να μας μιλάει ο εργοδότης μας), θα πρέπει να σκεφτούμε κάτι πιο εύστροφο από το «δεν θα ήθελα να το συζητήσω». Ή μία έκρηξη θυμού. Μια ατάκα του τύπου «ξέρετε, όμως, να φέρνετε τον άλλο σε δύσκολη θέση», με ύφος γλυκό, αλλά σταθερό, προτείνεται από τους επικοινωνιολόγους.
5. Ειρήνη υμίν
Όχι, σοβαρά τώρα. Αυτό πρέπει να το έχουμε συνεχώς στο μυαλό μας. Ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε το δωμάτιο, το γραφείο, το εστιατόριο αφήνοντας πίσω μας βαριές κουβέντες και ένταση. Δεν χρειάζεται να πάθουμε ασφυξία από τις υποχωρήσεις, απλώς ας έχουμε στο μυαλό μας ότι μία ειρηνική κατάληξη είναι το σπουδαιότερο για όλες τις σχέσεις. Ακόμη κι εκείνες που δεν πρέπει να συντηρήσουμε.
σχόλια