9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Έξι χρόνια μετά τον θάνατο του Μπέικον το 1992, μία ομάδα αρχαιολόγων, επιμελητών και συντηρητών μετέφεραν ολόκληρο το στούντιο του από το Λονδίνο στην δημοτική γκαλερί The Hugh Lane, στο Δουβλίνο.
0

Από το ακατάστατο κρησφύγετο του Φράνσις Μπέϊκον στον χώρο εργασίας του Κονσταντίν Μπρανκούζι, τον οποίο κοσμούσαν τα δικά του χειροποίητα έπιπλα, τα εργαστήρια των σπουδαιότερων καλλιτεχνών αποτελούν ένα παράθυρο που επιτρέπει να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στην δημιουργική τους διαδικασία και την προσωπικότητα τους. Είτε ως μουσεία, είτε διαχειριζόμενα από κληροδοτήματα (όπως το Ίδρυμα Easton, που προετοιμάζει το στούντιο της Λουίζ Μπουρζουά στη Νέα Υόρκη ώστε να είναι επισκέψιμο), οι προσπάθειες να αποκατασταθούν οι χώροι αυτοί ώστε να συντηρηθούν και να παραμείνουν ανοιχτοί πολύ μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη. Εδώ παρουσιάζονται εννέα στούντιο από το Κέιπ Τάουν στην Κορνουάλη, τα οποία μπορείτε να επισκεφθείτε. 

Ζουάν Μιρό 

Μαγιόρκα, Ισπανία

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Το στούντιο του Μιρό στη Μαγιόρκα της Ισπανίας.

Ο Ισπανός ζωγράφος, γλύπτης και χαράκτης Μιρό, γνωστός για τα βιομορφικά γλυπτά και τις αφαιρετικές συνθέσεις που εμπνέονταν από τους Ντανταϊστές με τους οποίους είχε συναγελασθεί στο Παρίσι και την ιαπωνική καλλιγραφία, μικρός περνούσε μεγάλα χρονικά διαστήματα στην Μαγιόρκα με την γιαγιά του. Όταν μετακόμισε μόνιμα εκεί από την Βαρκελώνη κοντά στα εξήντα, κατέστρεψε πολλά από τα προηγούμενα έργα του ολοσχερώς, κάνοντας χώρο σε μία νέα δημιουργική φάση που οφειλόταν στο ότι είχε ολοδικό του στούντιο για πρώτη φορά.


Το ίδρυμα Fundació Pilar i Joan Miró, το οποίο ίδρυσε προκειμένου να συντηρηθούν τα στούντιο του, εν μέρει ως πηγή έμπνευσης για μελλοντικούς καλλιτέχνες, δεν διαχειρίζεται μόνο το πρώτο στούντιο του Μιρό και ένα μουσείο με έργα του, αλλά και το Son Boter, ένα εξοχικό οίκημα του 18ου αιώνα στην Μαγιόρκα, το οποίο βρίσκεται πίσω από το σπίτι του και είχε αγοραστεί ως χώρος για την δημιουργία έργων μεγάλης κλίμακας. Σήμερα το γκαράζ του στεγάζει ένα πλήρως λειτουργικό εργαστήριο χαρακτικής που έχει ανανεωθεί από την εποχή του Μιρό.

Μπάρμπαρα Χέπγουρθ

Κορνουάλη, Αγγλία

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ εγκαταστάθηκε στην Κορνουάλη και το σπίτι/εργαστήριο γλυπτικής της είναι επισκέψιμο σήμερα.

Στην αρχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Βρετανίδα γλύπτρια Χέπγουορθ εγκαταστάθηκε στην πόλη Σεντ Άιβς της Κορνουάλης με τον δεύτερο σύζυγο της, τον καλλιτέχνη Μπεν Νικολσον. Ίδρυσε το στούντιο Τρούην μία δεκαετία αργότερα και έζησε και εργάστηκε εκεί επί μία εικοσιπεντατία. Η Χέπγουορθ δημιουργούσε τα γλυπτά της, τα χαρακτηριστικά λίθινα και ξύλινα έργα της, καθώς και τα γύψινα προπλάσματα για τα χάλκινα, στην αυλή του σπιτιού, σε δύο εξωτερικά στούντιο και μέσα στο ίδιο το σπίτι. 


Σύμφωνα με τις οδηγίες της, το οίκημα -συμπεριλαμβανομένου του κήπου όπου είχε επιμεληθεί μία υπαίθρια έκθεση των γλυπτών της- μετετράπη σε μουσείο μετά τον θάνατο της και λειτουργεί υπό την αιγίδα της Tate από το 1980. Το εργαστήριο γλυπτικής της έχει παραμείνει ουσιαστικά άθικτο έκτοτε, ενώ το στούντιο των γύψινων προπλασμάτων  πλέον συμπεριλαμβάνει εργαλεία και ανολοκλήρωτα έργα προκειμένου να προσδώσουν στον χώρο μια εκπαιδευτική και αφηγηματική διάσταση. Το μουσείο είναι έκλεισε στις 29 Οκτωβρίου για εργασίες αποκατάστασης και θα ανοίξει ξανά τις πύλες του την άνοιξη του 2018.

Κονσταντίν Μπρανκούζι

Παρίσι, Γαλλία

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Το ανακατασκευασμένο και μετεγκατεστημένο εργαστήρι του Μπρανκούζι βρίσκεται εντός ενός μουσειακού τύπου χώρου σχεδιασμένου από τον Ρέντσο Πιάνο, δίπλα από το Κέντρο Πομπιντού

Ο Ρουμανικής καταγωγής γλύπτης Μπρανκούζι ζούσε και εργαζόταν στο Παρίσι για πάνω από 50 χρόνια. Το σπίτι και το εργαστήριο του, που αρχικά βρίσκονταν στο Αδιέξοδο Ρονσέν, ήταν πόλος έλξης για διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως ο Ιβ Κλάιν, ο Ζαν Τινγκελί, ο Μαξ Ερνστ και η Νικί ντε Σεν Φαλ στις δεκαετίες 1950 και 1960. Όσο ζουσε εκεί, ο Μπρανκούζι όχι μόνο δημιουργούσε τα γλυπτά του αλλά έστησε και ένα ιδιότυπο προσωπικό μουσείο προκειμένυ να τα εκθέτει. Φανταζόταν τα έργα του σε ομάδες και τα επανατοποθετούσε μέσα στον χώρο ώστε να προκύπτει μία αίσθηση απόλυτης αρμονίας, ώσπου στο τέλος έπαψε να δημιουργεί νέα έργα και αντικαθιστούσε τον κενό χώρο με ένα γύψινο πρόπλασμα όταν πουλούσε κάποιο γλυπτό.

Όταν πέθανε, ο Μπρανκούζι κληροδότησε ότι υπήρχε στο στούντιο του στο γαλλικό κράτος, και όρισε ότι ο χώρος όφειλε να αποκατασταθεί πλήρως. Το ανακατασκευασμένο και μετεγκατεστημένο εργαστήρι του βρίσκεται εντός ενός μουσειακού τύπου χώρου σχεδιασμένου από τον Ρέντσο Πιάνο, δίπλα από το Κέντρο Πομπιντού, και εκεί εκτίθενται 137 από τα γλυπτά του Μπρανκούζι.

Τζώρτζια Ο'Κιφ 

Αμπικιού, Νέο Μεξικό

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Η Τζόρτζια Ο'Κιφ βάσισε δεκάδες έργα της στο σπίτι της στο Νέο Μεξικό και το τοπίο που το περιέβαλλε.

Το 1949, πολύ καιρό αφού είχε ξεκινήσει να ζωγραφίζει τα εμβληματικά αφαιρετικά της έργα με λουλούδια, η Ο'Κιφ εγκατέλειψε την Νέα Υόρκη και διέσχισε τις Ηνωμένες Πολιτείες για να εγκατασταθεί στις ερημικές πεδιάδες του Νέου Μεξικού, όπου και μπορούσε να συνεχίσει να παρατηρεί τον φυσικό κόσμο. Εκεί λοιπόν, στο Αμπικιού, αγόρασε το 1945  το σπίτι και το στούντιο απ' όπου εργαζόταν, εναλλάξ με τον χώρο του Μουσείου Τζώρτζια Ο'Κιφ στην Σάντα Φε. Ζώντας και δημιουργώντας εκεί για περίπου 30 χρόνια, η Ο'Κιφ βάσισε δεκάδες έργα της στο σπίτι και το τοπίο που το περιέβαλλε, συμπεριλαμβανομένης της θεας του Ποταμού Τσάμα. Οι επισκέπτες μπορούν να κλείνουν ξεναγήσεις μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, οπότε και το κτήριο κλείνει ως τον Μάρτιο.

Φράνσις Μπέικον

Δουβλίνο, Ιρλανδία

Έξι χρόνια μετά τον θάνατο του Μπέικον το 1992, μία ομάδα αρχαιολόγων, επιμελητών και συντηρητών μετέφεραν ολόκληρο το στούντιο του από το Λονδίνο στην δημοτική γκαλερί The Hugh Lane, στο Δουβλίνο, την γενέτειρα του καλλιτέχνη. Ο χώρος έχει επαναδημιουργηθεί ώστε να αντικατοπτρίζει την ακριβή κατάσταση στην οποία τον άφησε ο Μπέικον: ακατάστατο. Σπίτι και εργαστήριο του καλλιτέχνη επί τρεις δεκαετίες, η μετεγκατεστημένη εκδοχή του Δουβλίνου συμπεριλαμβάνει όχι μόνο το ίδιο το κτίσμα που μεταφέρθηκε αλλά ακόμα και την σκόνη που είχε συσσωρευθεί στον χώρο. Η διαβόητη κραιπάλη και η κατανάλωση αλκοόλ από τον Μπέικον αποτυπώνονται στο χάος από μπογιές και πινέλα, όλα βρίσκονται εκεί: τα ρούχα που χρησιμοποιούσε για να αποδίδει υφές στους πίνακες του, φωτογραφίες με τον ίδιο και γνωστούς του, κατεστραμμένα ή ανολοκλήρωτα έργα, σκίτσα σε χαρτί, η πόρτα και οι τοίχοι όπου αναμείγνυε τα χρώματα αντί για παλέτες, σελίδες βιβλίων που αποτελούσαν υλικό για έργα κι ένα γύψινο αντίγραφο της κεφαλής του Γουίλιαμ Μπλέϊκ. Τόσο η προσπάθεια της μεταφοράς, όσο και ο κόπος της καταλογογράφησης χιλιάδων αντικειμένων που είχαν παρατηθεί στο στούντιο υπήρξαν καινοφανείς για την μουσειακή αρχειοθέτηση.

Ίρμα Στερν

Κέιπ Τάουν, Νότιος Αφρική

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Το εργαστήρι της Ίρμα Στερν στο Κέιπ Τάουν, καθώς και η τραπεζαρία και το καθιστικό είναι επιπλωμένα όπως εκείνη τα διαμόρφωσε, με εκλεκτικιστικά αντικείμενα και τεχνουργήματα από τα ταξίδια της.

Γεννημένη στην Νότιο Αφρική από Γερμανούς γονείς, και με σπουδές τέχνης στη Γερμανία με μέντορα τον Μαξ Πεχστάιν, η Στερν εμπνεύστηκε από τα ταξίδια της στην Αφρική και την Ευρώπη. Ζωγράφιζε εξπρεσιονιστικά, ψυχολογικά πορτραίτα καθώς και νεκρές φύσεις και τοπία, ενώ έκανε και γλυπτά. Το πρωτοποριακό έργο της αντιμετωπίστηκε αρχικά με σκεπτικισμό στην Νότιο Αφρική παρά την πρώιμη θετική υποδοχή της στην Ευρώπη. Μάλιστα στην Ν. Αφρική κλήθηκε ακόμα και η αστυνομία για την πρώτη ατομική της έκθεση, με την κατηγορία της ανηθικότητας.

Εν ευθέτω χρόνω όμως αναδείχθηκε ως μία από τους κορυφαίους Νοτιοαφρικανούς καλλιτέχνες. Το οίκημα του 1830 στο οποίο ζούσε και εργαζόταν είναι εδώ και δεκαετίες ανοιχτό στους επισκέπτες με την ονομασία Μουσείο Ίρμα Στερν. Το εργαστήρι της Στερν, καθώς και η τραπεζαρία και το καθιστικό είναι επιπλωμένα όπως εκείνη τα διαμόρφωσε, με εκλεκτικιστικά αντικείμενα και τεχνουργήματα από τα ταξίδια της, καθώς και με επιλεγμένα έργα της που το μουσείο έχει αναρτήσει στους τοίχους. Ο δεύτερος όροφος, ο οποίος προστέθηκε αργότερα στο κτήριο, στεγάζει μία γκαλερί που είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη νοτιοαφρικανική τέχνη.

Τζάκσον Πόλοκ και Λη Κράσνερ

Ηστ Χάμπτον, Νέα Υόρκη

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Το σπίτι και το στούντιο-αχυρώνας του Πόλοκ και της Κράσνερ έχουν ανακηρυχθεί Εθνικό Ιστορικό Τοπόσημο στις ΗΠΑ.

Ο Πόλοκ και η Κράσνερ συναντήθηκαν το 1941, πριν από μία ομαδική έκθεση στην οποία συμμετείχαν πολλοί νεαροί εκφραστές του αφαιρετικού εξπρεσιονισμού. Παντρεύτηκαν το 1945 και μέσα σε δύο εβδομάδες μόνο μετακόμισαν στο σπίτι τους στο Ηστ Χάμπτον. Ο Πόλοκ ανακαίνισε και χρησιμοποιούσε έναν αχυρώνα στο κτήμα τους, όπου συνέχισε να εργάζεται η Κράσνερ μετά τον θάνατο του Πόλοκ το 1956. Τα σανίδια του πατώματος είναι γεμάτα πιτσιλιές από την action painting τεχνοτροπία του Πόλοκ, λεπτομέρεια που οι συντηρητές ανακάλυψαν και διατήρησαν ως έχει.


Στους τοίχους, οι οποίοι φέρουν ίχνη από τους πίνακες της Κράσνερ, εκτίθενται φωτογραφίες και κείμενα που αναφέρονται στο έργο και των δύο καλλιτεχνών. Η διαθήκη της Κράσνερ όριζε ότι το σπίτι (όπου ζωγράφιζε εκέινη κατ' εξοχήν) καθώς και το στούντιο, πρέπει να αποτελέσουν χώρο αφιερωμένο στις ζωγραφικές πρακτικές και των δύο τους και να λειτουργήσουν ως ευρύτερος εκπαιδευτικός φορέας για σπουδαστές σύγχρονης τέχνης στις ΗΠΑ. Πλέον ο χώρος φιλοξενεί και ένα κέντρο μελέτης που συμπεριλαμβάνει αρχεία και συνεντεύξεις. Αυτό το Εθνικό Ιστορικό Τοπόσημο είναι επισκέψιμο από Μάιο έως Οκτώβριο.

Ρενέ Μαγκρίτ

Βρυξέλλες, Βέλγιο

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Η οικία του καλλιτέχνη Ρενέ Μαγκρίτ υπήρξε η βάση των Βέλγων υπερρεαλιστών.

Στην οικία του επί της 135 Rue Esseghem στις Βρυξέλλες, ο υπερρεαλιστής καλλιτέχνης Μαγκρίτ διοργάνωνε συχνά εσπερίδες για τους συμπατριώτες του. Τόσο συχνά ώστε ο χώρος να αποτελέσει την βάση των Βέλγων υπερρεαλιστών. Εκεί επίσης ζωγράφισε περίπου τα μισά από τα παράδοξα έργα του, συχνά χρησιμοποιώντας δικά του οικιακά αντικείμενα ως πηγή έμπνευσης. 

Ο Μαγκρίτ και η οικογένεια του μετακόμισαν από εκεί το 1954, και το σπίτι πέρασε από τα χέρια πολλών επόμενων ενοίκων ώσπου να αγοραστεί και να αποκατασταθεί ως μουσείο την δεκαετία του 1990. Βάσει ιστορικών εγγράφων, συμπεριλαμβανομένων αρχείων δημοπρασιών, φωτογραφίες και συνεντεύξεις, το Μουσείο Οικίας Ρενέ Μαγκρίτ αναβίωσε το στούντιο του όπως ήταν επί των ημερών του καλλιτέχνη. Στο επάνω μέρος του σπιτιού εκτίθενται πίνακες και αρχειακό υλικό ενώ φιλοξενούνται και περιοδικές εκθέσεις παρεμφερών καλλιτεχνών. Αυτή την στιγμή βρίσκονται σε διαδικασία επέκτασης στο διπλανό κτήριο προκειμένου να υπάρξει αρκετός χώρος για την συλλογή των περίπου 650 έργων σύγχρονης τέχνης. 

Ντέιβιντ Άιρλαντ

Σαν Φρανσίσκο, Καλιφόρνια

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Άιρλαντ μεταμόρφωσε το οίκημα που αγόρασε στο Σαν Φρανσίσκο σε αυτούσιο έργο τέχνης.

Όταν ο Άιρλαντ αγόρασε ένα σπίτι του 1886 στο Mission District του Σαν Φρανσίσκο, ο καλλιτέχνης είχε φανταστεί την δημιουργία ενός συνδυασμένου χώρου εργασίας και διαβίωσης. Κατά τις τρεις περίπου δεκαετίες που έζησε και εργάστηκε εδώ, μεταμόρφωσε το οίκημα σε αυτούσιο έργο τέχνης. Ως κάποιου είδους καλλιτεχνική δράση -"δράση συντήρησης" οπως το αποκαλούσε, όχι μόνο καθάρισε το σπίτι αλλά επίσης αφαίρεσε διακοσμητικά στοιχεία από τα παράθυρα και τα σοβατεπί, πέρασε με γυαλόχαρτα τα πατώματα και συντήρησε τις ρωγμές και τους αποχρωματισμούς στους τοίχους με πολυουρεθάνη, προκειμένου να εκθέσει την ραχοκοκκαλιά του κτηρίου και να ανασκάψει την ιστορία του.

Επίσης δημιούργησε γλυπτά και εγκαταστάσεις από υλικά που απομόνωσε καθώς καθάριζε, όπως λάστιχα, σκούπες και απορρίματα, Έπειτα από μία περίοδο συντήρησης, το οίκημα άνοιξε ξανά πέρυσι για το κοινό, ενώ το κληροδότημα "500 Capp Street Foundation" που το διαχειρίζεται προσέθεσε στον υπάρχοντα διατηρημένο χώρο νέα τετραγωνικά ώστε να εκτίθενται πρόσθετα έργα και να αρχειοθετούνται. Το σπίτι και το γκαράζ φιλοξενούν περιοδικές εκθέσεις του έργου του Άιρλαντ καθώς και άλλων φιλοξενούμενων καλλιτεχνών. 

9 στούντιο σπουδαίων ζωγράφων που είναι επισκέψιμα Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πίνακας του Μπέικον εκτίθεται για πρώτη φορά δημόσια μετά από 45 χρόνια

Culture / Πίνακας του Μπέικον εκτίθεται για πρώτη φορά δημόσια μετά από 45 χρόνια

Η 2η εκδοχή της «Σπουδής για τον Κόκκινο Πάπα» που φιλοτεχνήθηκε το 1971 και ήταν ο τελευταίος πίνακας της περίφημης σειράς παπικών πορτρέτων που φιλοτέχνησε ο σπουδαίος ζωγράφος, θα τεθεί σε δημοπρασία από τον οίκο Christie's
LIFO NEWSROOM
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ