Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

0

Μια εξέχουσα προσωπικότητα της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη, όπου φιλοξενείται η έκθεση «Qi Baishi: Η μυστηριώδης Ανατολή». Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, περιλαμβάνει 126 πολύτιμους αντιπροσωπευτικούς πίνακες του ζωγράφου, που φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη με ένα σαγηνευτικό όσο και διαφορετικό αισθητικό σύστημα.


Ο Qi Baishi είναι ο σημαντικότερος, παραγωγικότερος και διασημότερος δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του εικοστού αιώνα. Γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1863 στην Xiangtan της επαρχίας Χουνάν στην Κίνα, γενέτειρας του Μάο Τσε Τουνγκ, και το πραγματικό του όνομα ήταν Chunzhi. Σε ηλικία 40 ετών, έκανε πέντε μεγάλα ταξίδια, επισκέφθηκε διάσημα βουνά και ποτάμια, και συνδέθηκε φιλικά με σημαντικές προσωπικότητες από όλη την Κίνα.


Το 1919 πραγματοποίησε μια μεγάλη στροφή, αναπτύσσοντας τη δική του τεχνοτροπία στο ελεύθερο σχέδιο, με θέμα άνθη και πουλιά, γνωστή ως κόκκινα άνθη και φύλλα μελανιού, καθώς και το προσωπικό του ύφος στην καλλιγραφία και τη σφραγιδογλυφία.

Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν.


Κατά τον σινοϊαπωνικό πόλεμο παραιτήθηκε από κάθε αξίωμα, σταμάτησε να δέχεται επισκέπτες και κρέμασε στο εργαστήριό του μια πινακίδα που έγραφε: «Τα έργα μου δεν πωλούνται σε αξιωματούχους». Με την ίδρυση της Νέας Κίνας ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής και επίτιμος πρόεδρος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Πεκίνου, ενώ το 1956 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης – το ίδιο βραβείο, την ίδια χρονιά, θα απονεμηθεί και στον Νίκο Καζαντζάκη.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 15, 1910


Κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής στο Πεκίνο θα πει συγκινημένος: «Ακριβώς επειδή αγαπώ τη γενέτειρά μου, τα όμορφα και καταπράσινα βουνά και τα ποτάμια της πατρίδας μου, αλλά και όλα τα ζωντανά πλάσματα της γης, αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στο να ζωγραφίσω και να εκφράσω μέσω της ποίησης όλα όσα αισθάνθηκα ως ένας απλός Κινέζος. Τα τελευταία μόλις χρόνια συνειδητοποίησα ότι εκείνο που αναζητούσα ήταν η ειρήνη».

Οι «τέσσερις μοναδικές δεξιότητες» του Qi Baishi είναι η ποίηση, η καλλιγραφία, η ζωγραφική και η σφραγιδογλυφία. Ο ίδιος δήλωσε κάποτε: «Πρώτη έρχεται η ποίησή μου, δεύτερη η σφραγιδογλυφία, τρίτη η καλλιγραφία και τέταρτη η ζωγραφική». Η τέχνη του αποτελεί ένα απόσταγμα κινεζικής σκέψης, σοφίας, αίσθησης χιούμορ και συναισθήματος. «Η πραγματική ομοιότητα είναι η μη ομοιότητα, η ομοιότητα του πνεύματος, και όχι της μορφής» έλεγε χαρακτηριστικά.

Η ποίησή του είναι απλή, συγκινητική και αινιγματική, η καλλιγραφία του γεμάτη σφρίγος και αποφασιστικότητα, ένταση αλλά και γαλήνη. Τα έργα ζωγραφικής του φυσικά και από καρδιάς. Οι σφραγιδόλιθοί του σφύζουν από ενέργεια και ελευθερία. Τα ελεύθερα σχέδιά του με άνθη και πουλιά διαθέτουν γοητευτικά χρώματα, μεγαλόπνοη πινελιά και ανεπιτήδευτη κομψότητα. Τα τοπία του ξεχωρίζουν από το μαγικό του άγγιγμα, την οικονομία στα εκφραστικά μέσα, την πρωτοτυπία αλλά και την εμβάθυνση στην ουσία. Οι ζωγραφικές του μορφές συναρπάζουν με τη ζωντάνια τους, αποκαλύπτουν το παράδοξο της καθημερινότητας και επικοινωνούν το συναίσθημα μέσα από την απόδοση των αντικειμένων.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 3, Ζhu Rongfeng, 1910


Ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, γράφει για τον Qi Baishi στον κατάλογο της έκθεσης: «Η ζωγραφική του είναι όλο ζωή και αντανακλά αυτό που βρίσκεται μπροστά μας και που η ματιά μας το προσπερνά, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής, που έχουν τα απλά ζωγραφικά του θέματα, όπως οι γαρίδες και τα καβούρια, τα τριζόνια και οι λιβελούλες, οι λωτοί και τα ροδάκινα, έως τα τοπία με τα απέραντα βουνά και τους υπέροχους κήπους.


Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν. Επίμονα και σταθερά το έργο του αντανακλά τη χαρά της ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην πιστότητα, την αναπαράσταση, το σχέδιο και το χρώμα.


Ο Qi Baishi είναι εξοικειωμένος με τη φύση, την οποία απεικονίζει με ακρίβεια, και κατακτά την αρμονία με την πραγματικότητα, προτρέποντας τον θεατή να αισθανθεί αμεσότερα αυτό που βλέπει. Η ζωγραφική του μας θέλγει και μας εμπνέει, αφού εκφράζει το νόημα της ζωής και εξακολουθεί να φωτίζει τον δρόμο, που μας οδηγεί στα θαύματα της φύσης, όπως ένα ανθισμένο ηλιοτρόπιο ή ένα κόκκινο δαμάσκηνο. Η ζωγραφική του παραμένει ένας φρέσκος σπόρος στον χώρο της τέχνης, αφήνοντας προς προβληματισμό τον στοχασμό του: "Πώς να ζωγραφίσεις αυτόν που επιθυμεί να γίνει πλούσιος;"»

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 13, Tρεις κορυφές, Όρος Hua, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 16, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Πύλη του αφέντη, χωρίς χρονολογία, πέτρα Shoushan, σφραγίδα με λευκούς χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, χωρίς χρονολογία, αγαλματόλιθος, σφραγίδα με κόκκινους χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ειρήνη, 1952
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Άνθος και έντομο, 1949
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Εκτιμώντας την ομορφιά ενός άνθους, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ευτυχισμένη, γαλήνια ζωή, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ζώντας στο βουνό με τα μυριάδες μπαμπού, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Κήπος με ροδακινιές - Παράδεισος, 1938.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ο Ζhui Kui ξύνει την πλάτη του, 1926
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ακρίδα και αμάρανθος, χωρίς χρονολογία.

   

Info

Qi Baishi | Η μυστηριώδης Ανατολή

Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1. Τηλέφωνο: 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: Έως 12 Ιανουαρίου 2020

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή, 10:00-18:00/ Πέμπτη, 10:00-20:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ