» Φέτοςδεν θα έχω την ευκαιρία να πάω στη Ρόδογια το Φεστιβάλ Ecofilms‘08 που διοργανώνει η Λουκία Ρικάκη,και πολύ λυπάμαι γιατί πάντα απολαμβάνωτις επιλογές της, τις εκπλήξεις, ταειδικά τμήματα αλλά και τις βόλτες στηνπόλη. Eκτόςαπό τις ταινίες που ξεκίνησαν ναδιαγωνίζονται από την Τρίτη, τα αφιερώματαείναι τα εξής:
»ΣτονΛουίΜαλ,με την προβολή των επτά σπονδυλωτώνταινιών του για την Ινδία με τον τίτλοΗ ΙνδίαΦάντασμα.Μέσα από τις ταινίες αυτές, που έχουνγυριστεί στο ύφος ενός προσωπικούταξιδιωτικού ημερολογίου, ο Μαλ επιχειρείμια ιλιγγιώδη κατάδυση στα βάθη τηςΙνδίας, στις απομακρυσμένες αγροτικέςπεριοχές, αφουγκράζεται το ρυθμό της,ακολουθεί τα έθιμά της και αποκαλύπτειτις διαφορετικές πολιτιστικές, πολιτικέςκαι θρησκευτικές πτυχές μιας χώρας πουσυνεχώς προσφέρεται και συνεχώςδιαφεύγει. Τοαποτέλεσμα, που προβλήθηκε στη γαλλικήτηλεόραση το 1969, ήταν Η Ινδία Φάντασμα,μία επική απεικόνιση μιας τρομεράφτωχής, χυδαία υπερπυκνοκατοικημένηςχώρας, διχασμένης από θρησκείες καικοινωνικές τάξεις, που ακόμα παραπαίειαπό τα 200 χρόνια βρετανικής κυριαρχίας.Καθ' όλη την διάρκεια των επτά ωρώντης ταινίας μας υπενθυμίζεται το γεγονόςότι ο Μαλ που γυρίζει ντοκιμαντέρ είναιακριβώς ισάξιος του Μαλ που δημιουργείταινίες μεγάλου μήκους και είναι εύκολονα καταλάβουμε γιατί μερικοί υποστηρίζουνότι η ταινία Η Ινδία Φάντασμα είναι τοαξεπέραστο επίτευγμα ολόκληρης τηςκαριέρας του. Γιατον μεγάλο κινηματογραφιστή θα βρεθείκαι θα μιλήσει στη Ρόδο ο επί πολλάχρόνια στενός του συνεργάτης ΜισέλΦερί.
»ΣτονΒέρνερΧέρζογκ,τον «δαφνοστεφή κινηματογραφικόποιητή των ανθρώπων που ζουν στα άκρα».Θα προβληθεί η τελευταία του ταινίαΣυναντήσειςστο τέλος του κόσμουγυρισμένη στο Νότιο Πόλο. Στο πολύξεχωριστό αυτό ταξίδι του Χέρζογκ στηνΑνταρκτική οι εικόνες της φύσης στηνπιο άγρια μορφή της ισορροπούν με τοανθρώπινο στοιχείο. Το αφιέρωμαολοκληρώνεται με δύο παλιότερες ταινίεςτου Χέρζογκ που έχουν γυριστεί στηνΕλλάδα το 1968, το πειραματικό, μικρούμήκους φιλμ ΤελευταίεςΛέξειςγια τονκαλύτερο λυράρη της Κρήτης που πέρασεμεγάλο μέρος της ζωής του στο νησί τωνλεπρών, τη Σπιναλόγκα, και όταν τοκολαστήριο καταργήθηκε και έφυγαν απόεκεί όλοι οι λεπροί, εκείνος έμεινεμόνος στο νησί αρνούμενος να γυρίσειπίσω στον πολιτισμό καιτο Σημείαζωής,πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτηκαι σταθμός στην ιστορία του γερμανικούκινηματογράφου. Τοσενάριο της ταινίας βασίζεται σε μιανουβέλα του Achim von Arnim που περιγράφειτην ιστορία ενός στρατιώτη στη διάρκειατου επταετούς γαλλογερμανικού πολέμου,την οποία ο Χέρζογκ μεταφέρει χρονικάστη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου.Οι δυσκολίες των γυρισμάτων της ταινίαςΣημεία Ζωής έμειναν θρυλικές. Λέγεταιπως όταν ένας Έλληνας στρατιωτικόςθέλησε να εμποδίσει μια ζωτικής σημασίαςσκηνή, ο Χέρζογκ απείλησε ότι θαπυροβολούσε όποιον τολμούσε να σταματήσειτο γύρισμα. Η ταινία κέρδισε το ΑργυρόΒραβείο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το1968.
»ΣτουςΓιώργοΤσεμπερόπουλο και Σάκη Μανιάτη μετην προφητική τους ταινία Μέγαρα,που αποκαλύπτει τους κοινωνικοοικονομικούςμηχανισμούς που οδηγούν στην οικολογικήκαταστροφή και καταγράφει σκληράεργαζόμενους, φιλήσυχους αγρότες νααποκόπτονται βίαια από τη γη και τομόχθο τους και να ενώνονται με τηνεξεγερμένη νεολαία του Πολυτεχνείουτο Νοέμβριο του ‘73. Οι σκηνοθέτεςσημειώνουν για την ταινία τους: «Ότανκάναμε τα Μέγαρα, η λέξη «οικολογία»δεν υπήρχε, στην Ελλάδα τουλάχιστον.Τριανταπέντε χρόνια αργότερα ο κόσμοςβρίσκει την ταινία προφητική. Σήμεραοι περισσότεροι από τις κόρες και τουςγιους των ανθρώπων που μιλούν στηνταινία ζουν σε διαμερίσματα και ανησυχούνπια όχι μόνο για την πόλη τους αλλά καιγια το μέλλον όλου του πλανήτη. Με αυτήντην έννοια, ναι, οι γέροι τής ταινίαςήταν προφήτες».
σχόλια