Η Αμερική πανηγυρίζει αύξηση εισιτηρίων για τη χρονιά που πέρασε. Το ίδιο και η Μεγάλη Βρετανία. Εμείς πέσαμε. Μετά από μια σχετική σταθεροποίηση σε ένα ποσοστό όχι και τόσο περήφανο (κάτω από μια ταινία τον χρόνο ανά κάτοικο), είμαστε μια χώρα με αρκετές αίθουσες, πολλές ταινίες που προβάλλονται κάθε χρόνο και ακόμη περισσότερους θεατές που τις παρακολουθούν στο σπίτι τους.
• Μετρώντας από τα περσινά Χριστούγεννα ως τα φετινά, η πρώτη ταινία σε εισιτήρια και η μοναδική που παραλίγο ν' αγγίξει τις 400 χιλιάδες είναι το πρώτο μέρος από το δίτομο φινάλε των Avengers. Η επόμενη ταινία με υπερήρωες είναι η συνέχεια του Deadpool (220.000) που έδειξε πως έχτισε σωστά μια εναλλακτική εικόνα, αιρετική και φιλική σε μια γενιά που βαρέθηκε τα φθίνοντα straight μοτίβα. Παρά τις γενικά κακές κριτικές, το Venom πλασαρίστηκε στην 7η θέση, προσπερνώντας τη δυσφορία των ειδικών, με μπροστάρη έναν στριμωγμένο, τσαντισμένο χαρακτήρα.
Οσκαρικές ταινίες δεν μπήκαν στη δεκάδα. Το «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ με μπροστάρηδες τον Τομ Χανκς και τη Μέριλ Στριπ έκοψε 151 χιλιάδες εισιτήρια, η υπέροχη «Αόρατη Κλωστή» και «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» με την άφταστη ερμηνεία του Γκάρι Όλντμαν, λίγο πάνω από 120 χιλιάδες, ενώ κοντά στις 100 χιλιάδες κυμάνθηκαν οι «Τρεις Πινακίδες» και η νικήτρια των φετινών βραβείων, «Η Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.
• Δεν προκαλεί εντύπωση που οι περιπέτειες χωρίς υπερήρωες δεν κατάφεραν να εισχωρήσουν στην δεκάδα. Το Red Sparrow βρέθηκε στην ενδέκατη θέση, πιο κάτω το Jurassic World, αλλά και οι τελευταίες Επικίνδυνες Αποστολές (145 χιλιάδες εισιτήρια), το Meg, το Commuter και η Λάρα Κροφτ της Αλίσια Βικάντερ. Όταν ο πρωταγωνιστής δεν πετάει ή δεν βρίσκει εξωγήινες λύσεις, δεν τραβά εύκολα νεανικό κοινό στην αίθουσα. Και οι ενήλικοι δεν αρκούν για να σπάσουν το φράγμα των 200 χιλιάδων εισιτηρίων.
• Η Καλόγρια είναι η μοναδική τρομο-ταινία στη δεκάδα. Με 240 χιλιάδες θεατές σήκωσε στις πλάτες της ένα κοινό που την ακολούθησε πέρα από την αναμενόμενα δυνατή πρώτη εβδομάδα. Το τέταρτο μέρος του Insidious προσγειώθηκε στις 90 χιλιάδες, το Haloween τερμάτισε στα 83 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ το εξαιρετικό Ήσυχο Μέρος του Τζον Κραζίνσκι, που ήταν πολλά περισσότερα από μια ταινία τρόμου και επιστημονικής φαντασίας, φόβισε αλλά και συγκίνησε 73 χιλιάδες Έλληνες.
• Το τρίτο Bachelor έδωσε και πάλι το χριστουγεννιάτικο ραντεβού της στις αίθουσες και το ελληνικό κοινό το αντάμειψε με 235.000 εισιτήρια, πολύ περισσότερα από το πρωτότυπο. Μαζί με το SOS Αιγαίο φτιάχνουν το δίδυμο των μοναδικών ελληνικών ταινιών, αλλά και κωμωδιών της δεκάδας του box office – δεν νομίζω πως το κοινό εξέλαβε τις 50 Αποχρώσεις του Γκρι: Η Απελευθέρωση (209.000 εισιτήρια) με χιούμορ, αν και θα έπρεπε...
• Το πείραμα-παραγγελιά του Τάσου Μπουλμέτη, το 1968, ξεπέρασε τα 100 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ οι υπόλοιπες ελληνικές ταινίες κινήθηκαν, εισπρακτικά, σε χαμηλές πτήσεις.
• Το Ξενοδοχείο για Τέρατα βρίσκεται στην τέταρτη θέση, με 222.000 εισιτήρια. Μικρή έκπληξη, για μια ταινία που άρεσε σε μικρά παιδιά, και μαζί με τους δεύτερους Απίθανους στη δέκατη θέση, είναι οι δύο ταινίες κινουμένων σχεδίων στο top 10. Αυτό είναι και το μοναδικό είδος που πατροπαράδοτα κερδίζει χρήματα σε βάθος χρόνου, ενισχύοντας τις διπλές προβολές σε αίθουσες. Ο Φερνινάνδος ξεπέρασε τα 100 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ κοντά στις 75 χιλιάδες έκοψε το βραβευμένο με Όσκαρ Coco της Pixar. Λίγο πιο κάτω βρίσκεται ο πρόσφατος Ραλφ εναντίον του Ίντερνετ, ενώ ο Γκριντς συνεχίζει την πορεία του στις αίθουσες εγκαινιάζοντας μια καινούρια πρακτική στο είδος: δεν θα τον δείτε υποτιτλισμένο παρά μόνο μεταγλωττισμένο, μάλλον γιατί η νεότερη γενιά προτιμά να ακούει και να βλέπει τα κινούμενα σχέδια, αντί να κουράζεται διαβάζοντας.
• Στην όγδοη θέση βρίσκεται η επιστροφή του Mamma Mia!, αλλά τα λιγότερα από 200 εισιτήρια που έκοψε είναι αναμφισβήτητα το κάζο της χρονιάς. Θυμίζουμε πως η πρώτη έφτασε τα 600 χιλιάδες πριν από 10 χρόνια. Φταίει η κούραση της επανάληψης, η χρονική απόσταση ή το γεγονός πως δεν γυρίστηκε στην Ελλάδα;
• Οσκαρικές ταινίες δεν μπήκαν στη δεκάδα. Το The Post του Στίβεν Σπίλμπεργκ με μπροστάρηδες τον Τομ Χανκς και τη Μέριλ Στριπ έκοψε 151 χιλιάδες εισιτήρια, η υπέροχη Αόρατη Κλωστή και Η Πιο Σκοτεινή Ώρα με την άφταστη ερμηνεία του Γκάρι Όλντμαν, λίγο πάνω από 120 χιλιάδες, ενώ κοντά στις 100 χιλιάδες κυμάνθηκαν οι Τρεις Πινακίδες και η νικήτρια των φετινών βραβείων, Η Μορφή του Νερού του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.
• Από τις καλλιτεχνικές, που κάποτε μπορούσαν να ατενίζουν την κατοστάρα με ρεαλισμό, το American Animals έκανε την έκπληξη του καλοκαιριού ξεπερνώντας τα 50 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ ο Ψυχρός Πόλεμος του Πάβελ Παβλικόφσκι άρεσε πραγματικά σε 48 χιλιάδες Έλληνες θεατές και μπορούμε να παραδεχθούμε πως αποτελούν εξαίρεση σε μια αγορά όπου ακόμα και μια ταινία με βραβεία από μεγάλα φεστιβάλ, ή ένα ηχηρό όνομα στο σκηνοθετικό τιμόνι, κυμαίνεται κοντά στα 10 χιλιάδες εισιτήρια – βλέπε Κλέφτες Καταστημάτων.