Δύσκολος αποχαιρετισμός

Δύσκολος αποχαιρετισμός Facebook Twitter
10

γηράσκει καὶ χαλκὸς ὑπὸ χρόνου, ἀλλὰ σὸν οὔτι. κῦδος ὁ πᾶς αἰών καθελεῖ

Αντίφιλου Βυζαντίου, 1ος αι. μ.Χ.

 

Σήμερα συμπληρώνονται 4 εβδομάδες από την ημέρα που έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος αρχαιολόγος, ακαδημαϊκός καθηγητής Σπυρίδων Ιακωβίδης. Στις μέρες που ακολούθησαν την απώλειά του, είδα να αναπαράγεται στον τύπο ένα κατατοπιστικό βιογραφικό του σημείωμα, που το παραθέτω εδώ.


Ο Σπύρος Ιακωβίδης γεννήθηκε το 1923 στην Αθήνα. Πήρε δίπλωμα αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1946 και διδακτορικό το 1962. Διετέλεσε Επιμελητής Αρχαιοτήτων (1952-1954), δίδαξε αρχαιολογία στα Πανεπιστήμια Αθηνών (1970-1974), Marburg (1976-1977), Heidelberg (1977) και University of Pennsylvania (1979-1991) και υπήρξε μέλος του Ινστιτούτου Προχωρημένων Σπουδών στο Princeton, ΗΠΑ (1977-1978).
Συνέγραψε, μεταξύ άλλων, τα βιβλία: Η Μυκηναϊκή Ακρόπολις των Αθηνών (1962), Περατή (1969-1970), Αι Μυκηναϊκαί Ακροπόλεις (1973), Vormykenische und Mykenische Wehrbauten (1977), Late Helladic Citadels on Mainland Greece (1988), Γλας Ι (1989), Γλας ΙΙ (1998), Gla and the Kopais (2001), Ανασκαφές Μυκηνών ΙΙΙ. Η Νοτιοδυτική Συνοικία (με συμμετοχή συνεργατών, 2013). Δημοσίευσε σαρανταοκτώ άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, πραγματοποίησε διαλέξεις σε 90 περίπου Πανεπιστήμια, Μουσεία και επιστημονικά σωματεία στην Ελλάδα, Γερμανία, ΗΠΑ, Αυστρία, Αγγλία, Βέλγιο, Καναδά, Κύπρο, Ιρλανδία, Ισπανία, Αυστραλία, Ελβετία.
Μετείχε σε 65 περίπου επιστημονικές συναντήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (1971-2002). Επί Κατοχής κατατάχθηκε στις Ομάδες Ελλήνων Ανταρτών υπό τον Ναπολέοντα Ζέρβα και τιμήθηκε με το Μετάλλιο Εθνικής Αντιστάσεως, και τον Μέγα Ταξιάρχη του Φοίνικος
Διετέλεσε συνεργάτης στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (1970) και στην Ägäische Bronzezeit (1987). Υπήρξε μέλος της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, της Society for the Promotion of Hellenic Studies, της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, της Society of Antiquaries του Λονδίνου, της Société de Préhistoire Française, του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας, εταίρος του Σεμιναρίου Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Columbia, τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (Έδρα Αρχαιολογίας, 1991), Γραμματεύς επί των Πρακτικών της Ακαδημίας (2000-2003), Πρόεδρος αυτής (2004) και επόπτης του Κέντρου Ερεύνης της Αρχαιότητος της Ακαδημίας Αθηνών (1993 έως τον θάνατό του). Επίσης υπήρξε Ξένος Εταίρος της Accademia Nationale dei Lincei (Ρώμη), επίτιμο μέλος της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών στην Τάξη Φιλοσοφίας και Ιστορίας (Βιέννη), Επίτιμος Διδάκτωρ της Αρχαιολογίας του Dickinson College, Pennsylvania, ΗΠΑ, και του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Όσο εντυπωσιακό κι αν είναι ένα βιογραφικό σημείωμα που περιλαμβάνει τόσο σπουδαία επιστημονικά επιτεύγματα, σκέφτομαι ότι αποτυγχάνει να αποκαλύψει κάτι περισσότερο για τον ίδιο τον άνθρωπο και τις σπάνιες αρετές του. Έτσι αποφάσισα να καταγράψω κάποιες σκέψεις δικές μου σήμερα εδώ, όχι χωρίς λόγο, αλλά γιατί πιστεύω ότι άνθρωποι σαν τον καθηγητή Ιακωβίδη αντιπροσωπεύουν μια γενιά που χάθηκε ανεπιστρεπτί, ένα υψηλό ηθικό πρότυπο που βαθμηδόν απορρίφθηκε ως περιττό από την νεοελληνική κοινωνία, όταν επικράτησε το θράσος ως σημαντικότερο της ευγένειας.


Ο αποχαιρετισμός στον δάσκαλο Σπύρο Ιακωβίδη, η καληνύχτα σε μια ολόκληρη εποχή και μια μεγάλη περίοδο της ζωής μου, είναι εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία. Γράφω και ξαναγράφω αυτό το κείμενο από τότε που χάθηκε και διστάζω να το ολοκληρώσω και να το δημοσιεύσω. Δεν ξέρω τι να πρωτοπώ και δεν ξέρω πώς να πω αυτά που θέλω χωρίς να ακουστούν κοινότοπα. Έχοντας όμως χάσει μέσα στον ίδιο χρόνο τη μητέρα μου και τον δάσκαλό μου, μπορώ τουλάχιστον να σας βεβαιώσω για ένα πράγμα: ότι, σε αντίθεση με το δημοφιλές ρητό, οι άνθρωποι τελικά είναι αναντικατάστατοι και το κενό που αφήνουν δεν γεμίζει, χαίνει πάντα μέσα μας και η απώλειά τους μένει οδυνηρή.


Γνώρισα τον καθηγητή Ιακωβίδη πριν 13 χρόνια, όταν άρχισα να εργάζομαι κοντά του στο Πρόγραμμα Δημοσίευσης των ανασκαφών των Μυκηνών. Όλα αυτά τα χρόνια συνεργαστήκαμε στενά, κάποιες φορές τα καλοκαίρια στο Μουσείο Μυκηνών δουλέψαμε δίπλα-δίπλα στο ίδιο τραπέζι. Το πρότυπο εργατικότητας που έδινε ο ίδιος άλλωστε ήταν αξεπέραστο – έγραφε, μελετούσε υλικό, συντόνιζε όλο το πρόγραμμα της δημοσίευσης και των ανασκαφών. Όλα αυτά με εξαιρετική μειλιχιότητα και ηρεμία, με αποφασιστικότητα και όραμα, με υψηλό αίσθημα ευθύνης για την σημαντική θέση που είχε ως Διευθυντής των ανασκαφών της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας στις Μυκήνες. Ο Ιακωβίδης βρισκόταν στο τέλος μιας μακράς σειράς σπουδαίων προσωπικοτήτων που όρισαν την πορεία της έρευνας σ'αυτή την κορυφαία αρχαιολογική θέση: Schliemann, Σταματάκης, Τσούντας, Wace, Taylour, Παπαδημητρίου, Μυλωνάς. Ονόματα θρυλικά της ελληνικής αρχαιολογίας.


Ο ίδιος ήταν ήδη, πολύ πριν αναλάβει τη διεύθυνση της ανασκαφής στις Μυκήνες, κορυφαίος διεθνώς ειδήμων της μυκηναϊκής αρχαιολογίας και οι σχετικές δημοσιεύσεις του ήταν και παραμένουν ως σήμερα αξεπέραστες. Ανάμεσά τους ξεχωρίζω προσωπικά την τρίτομη δημοσίευση της ανασκαφής που ο ίδιος πραγματοποίησε στο μυκηναϊκό νεκροταφείο της Περατής στην ανατολική Αττική. Νομίζω ότι σε αυτό το πόνημά του αντικατοπτρίζεται απόλυτα το επιστημονικό του πνεύμα: σαφήνεια, ακρίβεια, οξυδερκής παρατήρηση, καλλιέπεια, ευφυής ερμηνευτική ικανότητα, ευρύτητα παιδείας και γνώσεων για το ιστορικό πλαίσιο της εποχής.

 


Ο καθηγητής Ιακωβίδης επέμενε πάντοτε, και το εφάρμοσε σε όλες τις πρωτογενείς δημοσιεύσεις υλικού που πραγματοποίησε, να υπάρχει μια θεμελιώδης διάκριση στην αρχαιολογική επιστημονική εργασία: τα δεδομένα δεν έπρεπε ποτέ να συγχέονται με την ερμηνεία. Αυτή η αρχή ήταν και η βασική του οδηγία σε όλους τους συνεργάτες του στις Μυκήνες. Η παρουσίαση των ευρημάτων έπρεπε να γίνεται αναλυτικά και με σαφήνεια και οι ερμηνευτικές μας απόψεις να συνιστούν ένα χωριστό επόμενο κεφάλαιο. Με αυτόν τον τρόπο η εργασία μας γίνεται επιστημονικό εργαλείο χρήσιμο σε όλους τους συναδέλφους και δεν χάνει την αξία της ποτέ –ακόμη κι αν οι ερμηνείες μας αποδειχτούν κάποτε ατυχείς ή ανατραπούν μελλοντικά από νέα δεδομένα.

  



Τα μαθήματα που πήρα από αυτόν τον εξαιρετικό δάσκαλο ήταν πάρα πολλά. Ο Ιακωβίδης δεν δίδασκε συμβατικά, αλλά κυρίως με το παράδειγμα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά την πρώτη χρονιά που μελετούσαμε κεραμική στο Μουσείο Μυκηνών, τον ρώτησα κάποια στιγμή τη χρονολόγηση για κάποιο όστρακο κι εκείνος, ήρεμος, χαμογέλασε και μου είπε «δεν ξέρω παιδί μου», διασκεδάζοντας κάπως φαντάζομαι με την έκπληξή μου. Σε μια επιστήμη που βρίθει από δοκησίσοφους, ερχόταν ο μέγας Ιακωβίδης να μου πει «δεν ξέρω», χωρίς μάλιστα να το βρίσκει καθόλου μεμπτό, ίσα-ίσα. Μου εξήγησε λοιπόν το αυτονόητο, ότι δηλαδή δεν ήταν ποτέ δυνατόν να γνωρίζει κανείς την ακριβή χρονολόγηση για το παραμικρό όστρακο κεραμικής, κι έτσι, απλά και διακριτικά, με έβαλε σε μια διαφορετική πορεία σκέψης, ώστε να φτάσω σήμερα, πολλές χιλιάδες όστρακα αργότερα να συνειδητοποιήσω κι εγώ ότι πολλά πράγματα δεν θα τα μάθουμε ποτέ, πολλά πράγματα δεν είναι δυνατόν να τα ξέρουμε όσο καλοί επιστήμονες κι αν είμαστε, πολλά πράγματα ίσως δεν αξίζει κιόλας να προσπαθούμε να τα μάθουμε χάνοντας την ουσία της έρευνάς μας στο κυνήγι του τύπου. Έτσι βρέθηκα κι εγώ πια να απενοχοποιούμαι και να χαμογελώ λέγοντας «δεν ξέρω», ακόμη κι αν ο συνομιλητής μου βλέπω ότι επικρίνει την άγνοιά μου απαιτώντας να γνωρίζω την απάντηση σε παν τι αρχαιολογικό ζήτημα.


Αν έπρεπε ωστόσο μόνο ένα πράγμα να ξεχωρίσω από την προσωπικότητα του καθηγητή, πέρα από την παιδεία και την επιστημονική του κατάρτιση, αυτό θα ήταν η βαθιά, ουσιαστική, γνήσια καλοσύνη που χαρακτήριζε όλες του τις πράξεις, μια αληθινά ανθρωπιστική προσέγγιση της ζωής. Πρώτη εγώ μπορώ να μαρτυρήσω γι'αυτό, αφού με δίδαξε, με ωφέλησε με πολλούς τρόπους και υπήρξε αληθινά γενναιόδωρος μαζί μου δίνοντάς μου, όντας ακόμη νέα αρχαιολόγος, την ευκαιρία να μελετήσω και να δημοσιεύσω αρχαιολογικό υλικό από τις Μυκήνες. Κοντά του όμως όλα αυτά τα χρόνια είχα την ευκαιρία να διαπιστώνω διαρκώς την καλοσύνη που έδειχνε σε όλους ανεξαιρέτως, κι όχι μόνο στους στενούς του συνεργάτες, που τους περιέβαλε με αγάπη και τους βοήθησε καθοριστικά στην σταδιοδρομία τους.

Κάθε νέος άνθρωπος, ακόμη και απλός φοιτητής της αρχαιολογίας, έβρισκε την πόρτα του καθηγητή ανοικτή, άκουγε έναν λόγο ενθάρρυνσης από αυτόν τον αληθινά σπουδαίο αρχαιολόγο, έπαιρνε συμβουλές ουσιαστικές, πρακτικές, χρήσιμες. Εξ' όσων γνωρίζω ο Ιακωβίδης δεν αρνήθηκε ποτέ να παραχωρήσει σε κάποιον την δυνατότητα μελέτης αρχαιολογικού υλικού, εκτός φυσικά από τις περιπτώσεις που τη μελέτη αυτή είχε ήδη αναλάβει κάποιος άλλος επιστήμονας. Οι άνθρωποι που ωφελήθηκαν από αυτή την αξιοθαύμαστη γενναιοδωρία του είναι πάμπολλοι. Διδάσκουν στα πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, εργάζονται στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, διακονούν την επιστήμη μας από διάφορες θέσεις. Ελπίζω κι εύχομαι την ευεργεσία που δέχτηκαν όχι μόνον να μην την ξεχνούν, αλλά να την αναπαράγουν, να διδάσκονται από το παράδειγμα του καθηγητή και να βοηθούν και οι ίδιοι όσους τους απευθύνονται.


Δεν χρειαζόταν να είσαι «ο γνωστός του γνωστού» του Ιακωβίδη για να τον προσεγγίσεις, δεν τον ενδιέφεραν τα διαπιστευτήρια, κοινωνικά ή άλλα. Εμένα την ίδια με διάλεξε γιατί η τύχη το έφερε, χωρίς να το επιδιώξω, να πέσει στα χέρια του το βιογραφικό μου. Φαντάζεστε την έκπληξη που δοκίμασα όταν –ήταν Μάϊος του 2000 θυμάμαι- τηλεφώνησε ο ίδιος στο σπίτι μου (όχι η γραμματέας του) για να με καλέσει να συναντηθούμε προκειμένου να συνεργαστούμε – «αν ήθελα» όπως μου είπε από κοντά!

Αυτός ο σπάνια ευγενής άνθρωπος φερόταν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, με την ίδια πραότητα, σε όλους ανεξαιρέτως. Παρατηρώντας αυτή τη συμπεριφορά του πήρα ένα μεγάλο μάθημα ζωής: έμαθα –με μέτρο εκείνον- να κρίνω έναν άνθρωπο από τον τρόπο που συμπεριφέρεται στους κατώτερούς του, στους πιο αδύναμους, και όχι στους ίσους ή τους ανώτερους, όπου ασφαλώς συνειδητά ελέγχει κανείς τη συμπεριφορά, την αγένεια ή τα νεύρα του και γίνεται αναλόγως καλότροπος. Δοκιμάστε αυτή την απλή αρχή και θα δείτε ότι ισχύει: όποιος εκμεταλλεύεται την υπέρτερη θέση του για συμπεριφερθεί άσχημα σε ανθρώπους πιο αδύναμους, αυτός που δεν διστάζει να ειρωνευτεί, να υποτιμήσει, να τιμωρήσει ή να εκδικηθεί γιατί μπορεί, δεν είναι παρά ένας άνθρωπος ουσιαστικά κακός.

Οι περισσότεροι που διαβάζετε αυτές τις γραμμές ίσως γνωρίσατε τον καθηγητή Ιακωβίδη από μια πρόσφατη εκτενή συνέντευξη που παραχώρησε στη δημοσιογράφο της ΕΡΤ Βίκυ Φλέσσα για την εκπομπή «Στα Άκρα». Πρόκειται για μια σπάνια τηλεοπτική του εμφάνιση, καθώς δεν επιζητούσε ποτέ τη δημοσιότητα που δικαιωματικά θα μπορούσε να έχει, ούτε έκανε ποτέ περιττές δημόσιες εμφανίσεις, όπως άλλωστε δεν επιζητούσε τα οφφίκια και δεν σύχναζε σε γραφεία πολιτικών όπως δυστυχώς κάνουν πολλοί. Σε αυτή λοιπόν την εκπομπή προσέξτε με πόση φυσικότητα, με πόση απλότητα αφηγείται τη συγκλονιστική διάσωση των ελληνικών αρχαιοτήτων στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στην οποία συμμετείχε ο ίδιος εθελοντικά ως νεαρός φοιτητής αρχαιολογίας. Το καθήκον για την πατρίδα, ακόμη και σε ακραία επικίνδυνους καιρούς, ήταν για τους ανθρώπους σαν τον καθηγητή Ιακωβίδη μονόδρομος και όχι επιλογή.

Το πιο πρόσφατο βιβλίο του καθηγητή Ιακωβίδη, που κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες από την εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, αφορά τη δημοσίευση της ανασκαφής στη Νοτιοδυτική Συνοικία της ακρόπολης των Μυκηνών. Όταν εκδόθηκε το πολυσέλιδο αυτό πόνημα, καρπός καταγραφής και μελέτης πολλών ετών, συγκινήθηκα πολύ όταν είδα στο εξώφυλλο στη θέση του ονόματος του συγγραφέα «Σπύρου Ιακωβίδη και συνεργατών». Δεν ήταν βέβαια καθόλου υποχρεωτικό να γράψει κάτι τέτοιο. Ήδη στον πρόλογο ευχαριστούσε αναλυτικά όλους όσους συνέβαλαν με κάποιο τρόπο στη μελέτη. Όταν του τηλεφώνησα για να τον ευχαριστήσω, το προσπέρασε ως κάτι φυσικό, χαίρομαι όμως τώρα που πρόλαβα να του πω πόσο μεγάλη τιμή ήταν και είναι να θεωρείσαι συνεργάτης του.

Αρχαιολογία & Ιστορία
10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM

σχόλια

6 σχόλια
Κυρία Πλιάτσικα, επιτρέψτε μου να ξεχωρίσω δύο σημεία από το κείμενό σας που αντανακλούν και το δικό σας ήθος...^άνθρωποι σαν τον καθηγητή Ιακωβίδη αντιπροσωπεύουν μια γενιά που χάθηκε ανεπιστρεπτί, ένα υψηλό ηθικό πρότυπο που βαθμηδόν απορρίφθηκε ως περιττό από την νεοελληνική κοινωνία, όταν επικράτησε το θράσος ως σημαντικότερο της ευγένειας. ^ όποιος εκμεταλλεύεται την υπέρτερη θέση του για συμπεριφερθεί άσχημα σε ανθρώπους πιο αδύναμους, αυτός που δεν διστάζει να ειρωνευτεί, να υποτιμήσει, να τιμωρήσει ή να εκδικηθεί γιατί μπορεί, δεν είναι παρά ένας άνθρωπος ουσιαστικά κακός. Και άλλο ένα, που αντανακλά και την δική σας ευαισθησια:^σε αντίθεση με το δημοφιλές ρητό, οι άνθρωποι τελικά είναι αναντικατάστατοι και το κενό που αφήνουν δεν γεμίζει, χαίνει πάντα μέσα μας και η απώλειά τους μένει οδυνηρή. Δάσκαλο, Μητέρα, Μαθήτρια... μας κάνατε και σας βάλαμε όλους στην καρδιά μας....!
Κυρία Πλιάτσικα,Ομολογουμένως δεν σας γνωρίζω, όμως ως φέρων το όνομά του (και εγγονός του) οφείλω να σας ευχαριστήσω για το όμορφο κείμενό σας - είναι πολλά τα άρθρα που με άγγιξαν όμως σε αυτά που εξετέθησαν στο δικό σας θεωρώ θα επικεντρωνόταν (αν και φυσικά δεν θα ήθελε να γράφονται άρθρα για τον ίδιο).Και πάλι ευχαριστώ.
Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο πολύ με συγκίνησε το σχόλιό σας. Σας ευχαριστώ από την καρδιά μου γι'αυτό που γράψατε. Ξέρω ότι κι εκείνος δεν ήθελε τους επαίνους και τις ευχαριστίες (έγραφα το κείμενο και σκεφτόμουν ότι θα με "μάλωνε" αν το διάβαζε), αλλά του άξιζαν με το παραπάνω.
Αιωνία η μνήμη...ευχαριστούμε γα το κείμενο. Πολύ όμορφο. Μόνο στο σημείο αυτό θα διαφωνήσω: ''Κάθε νέος άνθρωπος, ακόμη και απλός φοιτητής της αρχαιολογίας, έβρισκε την πόρτα του καθηγητή ανοικτή''.Το ''ακόμη και'' θα το αφαιρούσα. Οι φοιτητές είναι οι πρώτοι για τους οποίους οι πόρτες των καθηγητών θα πρέπει να 'ναι ορθάνοιχτες, όχι οι τελευταίοι.Ευχαριστούμε και πάλι!
Κυρία Πλιάτσικα,Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Συνήθως όλους τους σημαντικούς τους πετροβολούν διάφορες μετριότητες. Σε αυτό το πλαίσιο σας μετέφερα και αυτή τη φήμη που αποδεικνύεται ψευδής. Παρακολουθώντας τη συνέντευξη διαπίστωσα ότι ήταν απλός άνθρωπος με μετρημένο και καθ'όλα ουσιώδη λόγο, συνέπεια και σοβαρότητα. Και διαύγεια πνεύματος εξαιρετική. Το κείμενο σας δεν είναι αγιογραφία, ασφαλώς. Πρέπει να προβάλλονται τέτοιου ήθους άνθρωποι με τέτοιο έργο, που δυστυχώς παραμένουν άγνωστοι στο ευρύ κοινό. Προφανώς και δεν πρέπει η παρατήρησή μου να διαβαστεί ως απόπειρα σπίλωσης της μνήμης αυτού του ανθρώπου. Κάθε άλλο. Ήθελα με αφορμή αυτή την ευσύνοπτη παρουσίαση να διαλύσω μια σκιά.Και κάτι ακόμη, εάν μου επιτρέπετε. Η εμπειρία ζωής, μου έχει δείξει ότι οι σπουδαίοι άνθρωποι είναι συνήθως γενναιόδωροι. Είναι πιο πιθανό ένας μεγάλης ηλικίας ακαδημαϊκός να στηρίξει ένα πρωτοφτερούγισμα, παρά ένας νέος σε ηλικία λεκτορίσκος της σειράς.Και πάλι σας ευχαριστώ.
O Ιακωβίδης ήταν πράγματι ένας σπουδαίος αρχαιολόγος. Από τους σημαντικότερους. Κυριά Πλιάτσικα, δεν γνωρίζω τα πράγματα εκ των έσω, και επειδή απεχθάνομαι τις αγιογραφίες και τις ωραιοποιημένες καταστάσεις, θα σας ρωτήσω στα ίσια. Έχω ακούσει την εξής κριτική: "Καλός ο Ιακωβίδης, αλλά μέχρι τελευταίας στιγμής ήθελε να ελέγχει τα πάντα, δεν άφηνε χώρο για τους νέους". Ισχύει αυτή η κριτική ή όχι; Καλόπιστα σας ερωτώ.
Κύριε Αλέκα, ευχαριστώ για την ερώτησή σας. Σας απαντώ κι εγώ ευθέως ότι καθόλου δεν ίσχυε κάτι τέτοιο. Το αντίθετο μάλιστα. Έδινε διαρκώς πάρα πολλές ευκαιρίες σε όλους τους συνεργάτες του, άφησε πάρα πολύ χώρο στους νεότερους, τους βοήθησε έμπρακτα, δεν ήταν δεσποτικός, ούτε συγκεντρωτικός, αλλά φυσικά λόγω της θέσης του έπρεπε να έχει μια εικόνα όσων συνέβαιναν σχετικά με όσα διηύθυνε. Δεν ήταν σκοπός μου να τον αγιογραφήσω, ήθελα όμως να σημειώσω ιδιαιτέρως την καλοσύνη και το ήθος του που ήταν απαράμιλλα. Μακάρι να τον είχατε γνωρίσει από κοντά. Πιστεύω ότι θα σχηματίζατε ανάλογη γνώμη ο ίδιος.
Δε γνωρίζω κατά πόσον αυτό που έχω να πω θα απαλύνει τον πόνο σας, αλλά είναι φανερό ότι δεν τον χρειάζεστε άλλο. Ο άνθρωπος αυτός σας έδωσε πάρα πολλά και σας βοήθησε να γίνετε το άτομο που είστε. Συνεχίζει να ζει μέσω των δικών σας πράξεων και των πράξεων όλων των άλλων ανθρώπων που είχαν την προδιάθεση και την τύχη να τους αγγίξει με παρόμοιο τρόπο. Ο πόνος θα περάσει και το καλύτερο που μπορεί να σας αφήσει είναι ένα αίσθημα ευθύνης, της ευθύνης να περάσετε κι εσείς στους συνανθρώπους σας ό,τι καλύτερο σας έχει κληροδοτήσει, μεταποιημένο από το δικό σας χαρακτήρα. Το παρόν κείμενο είναι ξεκάθαρα ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Σας ευχαριστώ θερμά για το σχόλιό σας. Είναι πολύ ουσιαστικά όσα γράφετε και νομίζω ότι έχετε δίκιο. Όταν περνάει το πρώτο σοκ της απώλειας, σκέφτεται κανείς πώς μπορεί να συνεχίσει και κυρίως πώς πρέπει να συνεχίσει.