Θα σε περιμένω αδελφή μου

Θα σε περιμένω αδελφή μου Facebook Twitter
2

στη Μαρία Κονιώτη

 

Πρέπει να ήταν δύσκολη η ζωή για την Κλαυδία Σεβέρα στο οχυρό της Vindolanda στη Βρετανία. Απομονωμένη από τους συγγενείς της, αισθανόταν ότι βρισκόταν στην άκρη του κόσμου - και με έναν τρόπο ήταν: η Vindolanda ήταν ένα συνοριακό οχυρό στο βορειότερο άκρο της ρωμαϊκής επικράτειας στη Βρετανία. Η Σεβέρα σκεφτόταν συνέχεια τη ζωή της στη Ρώμη και αδημονούσε για την επιστροφή. Τί μπορούσε όμως να κάνει, ως σύζυγος στρατιωτικού, παρά να περιμένει μέχρι να πάρει εκείνος, ο Aelius Brocchus τη μετάθεσή του;

Ήταν αρχές Αυγούστου και σκεφτόταν ότι τον άλλο μήνα θα γιόρταζε τα γενέθλιά της. Μακάρι να είχε κοντά της κάποιον από την αγαπημένη της οικογένεια, να γιορτάσουν όπως παλιά. Τότε της ήρθε η ιδέα!

Φώναξε τον γραφέα κι εκείνος πήρε μια ξύλινη πινακίδα λεπτή, κάπως σαν τη σημερινή καρτ ποστάλ, κι άρχισε να γράφει αυτό το μήνυμα.

Η Κλαυδία Σεβέρα στέλνει χαιρετισμούς στην αδελφή της. Την τρίτη μέρα των Ιδών του Σεπτεμβρίου, αδελφή μου, για την ημέρα του εορτασμού των γενεθλίων μου, σου στέλνω θερμή πρόσκληση για να βεβαιωθώ ότι θα μας έρθεις, για να κάνεις αυτή τη μέρα πιό χαρούμενη για μένα με τον ερχομό σου, με την παρουσία σου. Δώσε τους χαιρετισμούς μου στον Cerealis σου. Ο Αίλιός μου κι ο μικρός μου γιος του στέλνουν τους χαιρετισμούς τους.

Δεν άντεξε και πήρε την πινακίδα και τη γραφίδα από το χέρι του γραφέα. Έγραψε μόνη της, με τα ωραία καλλιγραφικά της γράμματα που σίγουρα θα αναγνώριζε η αδελφούλα της

Θα σε περιμένω αδελφή μου. Αντίο, αδελφή, πολυαγαπημένη μου ψυχή, κι ελπίζω να είσαι καλά, σε χαιρετώ.

Τα δάκρυα δεν την άφηναν να γράψει άλλο.

Ο γραφέας πήρε την πινακίδα από τα χέρια της σιωπηλός και υπέγραψε

Στην Σουλπικία Λεπιδίνα, σύζυγο του Cerealis, από τη Σεβέρα.

*****

Η ξύλινη πινακίδα βρέθηκε στην ανασκαφή του ρωμαϊκού οχυρού της Vindolanda στο Northumberland της σημερινής Βόρειας Αγγλίας και χρονολογείται τον 1ο αι. μ.Χ. Θεωρείται το αρχαιότερο δείγμα γραφής από γυναικείο χέρι στα Λατινικά.


Ως φαίνεται η Σεβέρα αλληλογραφούσε τακτικά με την αδελφή της. Στη Vindolanda έχουν σωθεί δύο ακόμη πινακίδες γραμμένες από το χέρι επαγγελματία γραφέα αλλά και με δικές της χειρόγραφες προσθήκες. Στο ένα διακρίνονται ελάχιστα ίχνη γραμμάτων, αλλά από το άλλο, που είναι εκτενέστερο, προκύπτει ότι η Σεβέρα πήρε τελικά την άδεια του συζύγου της να επισκεφθεί για λίγο την αδελφή της Λεπιδίνα.

 Το ρωμαϊκό συνοριακό οχυρό στη Vindolanda, βρίσκεται αμέσως νότια του τείχους του Αδριανού, στο σύγχρονο Northumberland

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM

σχόλια

2 σχόλια