Μιχάλης Δέλτα

Μιχάλης Δέλτα Facebook Twitter
2

Γεννήθηκα στην Αθήνα πριν από σαράντα χρόνια και μεγάλωσα στο Περιστέρι. Οι γονείς μου ανήκαν στην εργατική τάξη. Από υλικά αγαθά δεν μας έλειψε κάτι .


Το πάθος μου για τη μουσική αποκορυφώθηκε στην εφηβεία μου, όταν ξεκίνησε και η ουσιαστική αναζήτησή μου γι' αυτή. Πήγα στο Ωδείο για πολύ λίγο, ένιωθα καταπιεσμένος και διέκοψα. Δεν υπήρχαν χρήματα ούτε για ένα απλό deck, όλες τις μουσικές που λάτρευα τότε τις έγραφα σε κασέτες. Με την παρέα μου σε ηλικία 14 ετών ακούγαμε Bauhaus, 4AD, Joy Division, Depeche Mode, Cure, Smiths, Eyeless in Gaza, Λένα Πλάτωνος. Φτιάχναμε γκρουπ με φτηνά keyboards, δεν μας ενδιέφερε τίποτα άλλο παρά μόνο η μουσική. Ήταν ο κόσμος όλος.


Δεν έχω κανέναν ως πρότυπο και έτσι δεν ψυχαναγκάζομαι, έστω ασυνείδητα, να «φτάσω» ή να ταυτιστώ με κάποιον. Ωστόσο, θαυμάζω και ευγνωμονώ βαθύτατα ανθρώπους οι οποίοι με το συγγραφικό και ποιητικό τους έργο, κατά κύριο λόγο, μου άνοιξαν τα μάτια και την καρδιά. Ο Νίτσε, η Βιρτζίνια Γουλφ, η Σίλβια Πλαθ, η Άλις Μίλερ, ο Ζαν Ζενέ, ο Έκχαρτ Τόλε, ο Ταρκόφσκι, ο Νόαμ Τσόμσκι, ο Τσαρούχης, η Δημουλά, ο Θεόφιλος Φάρος και πολλοί άλλοι.


Κάποια πράγματα με ώθησαν στο να αρχίσω να βλέπω διαφορετικά τη ζωή. Από δίσκους, το «Big Science» της Λόρι Άντερσον και το πρώτο άλμπουμ των Στέρεο Νόβα, από βιβλία το Για μια νέα ζωή του Τόλε με βοήθησε να αντιληφθώ ως έναν βαθμό τον πλασματικό εαυτό μου και από ταινίες το The Ρriest της Αντόνια Μπερντ μου μίλησε με καθαρότητα για την αγάπη.


Οι φίλοι που έχω κερδίσει είναι ό,τι πολυτιμότερο έχω. Με την αγάπη τους αλλά και με τις μεταξύ μας συγκρούσεις άλλαξε και διαρκώς αλλάζει η ζωή μου. Αυτοί οι άνθρωποι είναι μεγάλοι και σπουδαίοι για μένα, χωράμε ο ένας τον άλλον ξεπερνώντας τις δυσκολίες, γελάμε σαν τα παιδιά, απολαμβάνουμε τις σιωπές, βουτάμε στις αγκαλιές μας. Ζούμε μαζί.


Αν για ένα πράγμα είμαι περήφανος, αυτό είναι το ότι ολοκλήρωσα μια απίστευτα δύσκολη και επίπονη αρχικά διαδικασία, την ψυχοθεραπεία μου. Αυτή η επαφή και σχέση με τον ψυχοθεραπευτή μου με έσωσε από την αυτοκαταστροφική μου δίνη και με οδήγησε στο ομορφότερο κομμάτι της ψυχής μου, την Αυταγάπη, όπως την έχει ορίσει ο Τσάρλι Τσάπλιν σε ένα θαυμάσιο κείμενό του.


«Στέρεο Νόβα» για μένα σημαίνει ευλογημένη συνάντηση. Μίλησαν για το σύγχρονο άνθρωπο με ωμή ποιητική γλώσσα, με αγάπη και αγωνία. Καλλιέργησαν άθελά τους το έδαφος για την ηλεκτρονική μουσική στη χώρα.

Η πεποίθηση ότι γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι μέσω της τέχνης είναι για μένα εντελώς αφελής και ξεπερασμένη, τρέφει μια βαθιά ενοχικότητα και βιωματικά οδηγεί σε μια ελιτίστικη πλάνη. Ο Ίγκορ Στραβίνσκι έλεγε πως ο καλλιτέχνης γίνεται κανάλι με κάτι ανώτερο από τον ίδιο όταν δημιουργεί. Συμπληρώνω ότι εφόσον τελειώνει το κάθε έργο του, επιστρέφει πάλι στην ατελή και αυτοκαταστροφική φύση του.

Η Αθήνα παραμένει έντονη και όμορφη. Το κλίμα της, οι αρχαιολογικοί της χώροι, η θάλασσα που την περιβάλλει, τα παλιά διατηρητέα κτίρια, τα πλακόστρωτα σοκάκια, το άρωμα από τα νυχτολούλουδα, οι συναυλίες στο Γκάζι, τα μάτια των μεταναστών, ορισμένοι άνθρωποι καθημερινοί που σου λένε καλημέρα και το εννοούν.  Στην Αθήνα μου αρέσουν πολύ οι φούρνοι που είναι καθαροί και ψήνουν νόστιμο ψωμί, οι λαϊκές αγορές, το Μουσείο Μπενάκη, τα θερινά σινεμά, ο Λυκαβηττός, η Πνύκα, οι ελάχιστοι μαύροι όταν ντύνονται με τα παραδοσιακά τους. Αγαπημένη μου διαδρομή είναι μια βόλτα από το σπίτι μου στον Βοτανικό ως την Ακρόπολη. Όταν βγαίνω έξω μου αρέσει να πηγαίνω για φαγητό στη «Δάφνη» και στα «Πρόσωπα», σε σπίτια φίλων, σινεμά και πολύ αραιά σε μπαρ.

Αυτό που με ενοχλεί στην Αθήνα είναι η τυφλότητά μας. Η αντίσταση και η άρνησή μας από φόβο. Η ευκολία της κριτικής εις βάρος των άλλων. Με ενοχλεί το εφτασφράγιστο μίσος που κουβαλάμε από τα απωθημένα μας και με ντροπιάζει η αδυναμία συνασπισμού και ένωσης. Με εξοργίζει η απαξίωση στα ζώα, οι wanna-be σε κάθε τομέα, ο μιμητισμός μας.

Την αισθητική μου την προσβάλλει η τηλεόραση που μονοπωλεί, υποβιβάζει και φασιστικά επιβάλλει χαμηλού επιπέδου διασκέδαση και κατευθυνόμενη ενημέρωση. Προσβάλλει ουσιαστικά τη νοημοσύνη μας και διαβρώνει την ποιότητα της ατομικής μας ελευθερίας. Η τηλεόραση αντικατέστησε το πάθος για ζωή με πάθος για κατανάλωση.

Η λέξη «Θεός», που είναι αρσενικού γένους, φέρει εξουσία και ρατσισμό κι αυτό με βγάζει από τα ρούχα μου! Όπως πιο βαθυστόχαστα λέει ο Τόλε, η πηγή είναι μία. Από την άλλη, δεν μπορώ να συλλάβω και να ερμηνεύσω τι είναι αυτή η πηγή, θα περιαυτολογήσω, θα πω βλακείες. Αν ο άνθρωπος χωράει τελικά κάτι θεϊκό μέσα του, πιθανόν αυτό να ξεκινά με την απενοχοποίηση και την αποδοχή.

Την ευτυχία τη βιώνω μονάχα μέσα στην καρδιά μου, όλα τα άλλα είναι για μένα επίκτητες πεποιθήσεις.


Πόσο επικίνδυνος είναι ο έρωτας; Κάποτε ένας όμορφος άντρας μου είπε «Θα 'θελα να βρεθεί κάποιος στη ζωή μου για να μου γεμίσει τα κενά μου!». Του απάντησα: «Τα κενά μου μονάχα ο εαυτός μου μπορεί να τα γεμίσει, θα ήθελα λοιπόν να βρεθεί κάποιος ο οποίος να μου δημιουργήσει νέα κενά, αντίστοιχα κι εγώ σε αυτόν, έτσι ώστε να είμαστε οι μόνοι υπόλογοι γι' αυτά τα κενά». Σε όλες τις ερωτικές σχέσεις μου έκανα προβολές στους άλλους τα κενά που μου δημιουργήθηκαν από το οικογενειακό περιβάλλον, το ίδιο έκαναν και εκείνοι συνήθως. Αυτές τις ερωτικές σχέσεις τις αντιλαμβάνομαι ως συναισθηματικές πλάνες, αναγκαίες μέχρι το σημείο το οποίο προανέφερα.

Το καινούργιο μου άλμπουμ έχει τον τίτλο «Tech me away» και κυκλοφορεί από την Klik Records. Χρειάστηκαν τρία χρόνια για να αποφασίσω ότι αυτή θα είναι η νέα μουσική μου εμπειρία.


Η χορευτική μουσική σε άλλες χώρες τα πηγαίνει μια χαρά. Κυκλοφορούν ακόμα τα βινύλια, διοργανώνονται σταθερά πάρτι, φεστιβάλ, installations και ποτέ δεν έπαψε να είναι παρούσα η ηλεκτρονική μουσική. Επειδή ο Έλληνας έχει μια άλλη σχέση με ορισμένα θέματα, του αρέσει να αντιγράφει με βιασύνη, δεν μπαίνει βαθιά σε πράγματα που είναι «ξενόφερτα» και γι' αυτόν το λόγο πολύ γρήγορα διαφεύγει σε οικείους, ντόπιους τρόπους εκτόνωσης-διασκέδασης. Δεν βοηθά μια τέτοια τακτική στο να φτιαχτεί, για παράδειγμα, ηλεκτρονική ή εναλλακτική μουσική σκηνή και να έχει παράλληλα μια δυνατή υποστήριξη από τις δισκογραφικές και τα media. Δεν βλέπεις τι γίνεται κάθε φορά στη Γιουροβίζιον; Η Γιουροβίζιον είναι το επιχρυσωμένο κατακάθι της αποπροσανατολισμένης μας κουλτούρας και μια τρανταχτή απόδειξη του πόσο μαϊμούδες είναι όλες «αυτές» που ασχολούνται με το θέμα και όλα τα συναφή. Κοίτα, παράλληλα, πόσο στενόχωρος είναι τελικά ο Έλληνας από την ίδια του την επιπόλαιη στάση ζωής, πόσο βαθιά ενοχικός λαός είμαστε. Σαφώς δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι, ούτε οι άλλοι λαοί είναι απαραίτητα λιγότερο μίζεροι και πιεσμένοι. Αλλά δεν μονοπωλούν ηλιθιότητα μόνο.

Η βασική πίστη μου στη ζωή είναι πως δεν προσπαθώ να γίνομαι ή να είμαι καλύτερος άνθρωπος, θέλω απλά να «Είμαι».


Η ζωή δεν έχω διαπιστώσει πως είναι διδακτική. Είναι απρόβλεπτη και δύσκολη, αλλά όχι διδακτική. Λάμπει σαν το μαχαίρι στο σκοτάδι. Είναι επιλογή μου το πώς θα ερμηνεύσω μια τέτοια εικόνα.

Οι Αθηναίοι
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
Ότι δεν μπορούμε να απωθήσουμε το κάνουμε έργο (τέχνη κλπ.)Ότι απωθούμε το κάνουμε νεύρωση.Ότι δεν μπορούμε ούτε να απωθήσουμε ή να κάνουμε έργο, το κάνουμε διαστροφή.καθ.Ν.Παπαχριστόπουλος "Ψυχανάλυση και Γραφή".Μεστά, συγκροτημένα, αυθεντικά λόγια αγαπητέ Μιχάλη συνομίληκε!Η ζωή μας και οι απολαύσεις της είναι το μέσον, όχι ο σκοπός.Προς την αυτοπραγμάτωση και την πληρότητα, αν μπορώ να έχω μια πιο αποστασιοποιημένη εικόνα της δικής μου υπόστασης.Που δεν ολοκληρώνεται όμως ποτέ, μέσω τούτης της θνητότητάς μας (κι αυτό είναι το υπέροχο σε κάθε καινούργια ημέρα-δώρο που μας προσφέρεται).Επιστρέφουμε στις πεποιθήσεις και τα βιώματα που μας είναι πιο οικεία κάθε φορά, μετά από κάθε νέα αφήγησή τους.Ενίοτε, διαλέγουμε ότι έχει αποκαλυφθεί με πόνο και δάκρυ, σαν βρίσκεται μπροστά μας στο τραπέζι, ωστόσο παραμένει συνδεδεμένο με την πρωτόλεια "ανάγκη" μας.Να είμαστε αποδεκτοί.Να αγαπήσουμε τον εαυτό μας.Όμως η Αγάπη ΔΕΝ είναι ανάγκη, έτσι κι οι σχέσεις οφείλουν να είναι αποσυνδεδεμένες από τούτη το πλαίσιο.Είμαι πλήρης, σημαίνει πως είμαι πλήρης από εμένα και ότι προκύπτει από την ώσμωση με άλλους ανθρώπους, εγώ το έχω προκαλέσει, μέσα από αυτή τη διαλεκτική.Για να συνεχίσω να είμαι ατελής, θνητός, ζωντανός, αναζητητής.Αντιθέτως, η μεγάλη μάζα των ανθρώπων προτιμούν τη βολικότητα του να συνδυάζουν, να συνδέονται με τις ελλείψεις τους, αντί να προχωρούν πλάϊ πλάϊ ο καθένας με τις πληρότητές του!
Σωστός "Την αισθητική μου την προσβάλλει η τηλεόραση που μονοπωλεί, υποβιβάζει και φασιστικά επιβάλλει χαμηλού επιπέδου διασκέδαση και κατευθυνόμενη ενημέρωση. Προσβάλλει ουσιαστικά τη νοημοσύνη μας και διαβρώνει την ποιότητα της ατομικής μας ελευθερίας. Η τηλεόραση αντικατέστησε το πάθος για ζωή με πάθος για κατανάλωση"