Αντώνης Βαρδής (1948 -2014)

 Αντώνης Βαρδής (1948 -2014) Facebook Twitter
Διέθετε το ραφινάτο στυλ ενός Ιταλού τροβαδούρου. Κι ας ασχολήθηκε εκτενώς με το λαϊκό τραγούδι κι αυτός, κι ας συνεργάστηκε με μεγάλα ονόματα της πίστας τα τελευταία χρόνια
1

 

Το λιτό ιατρικό ανακοινωθέν έφερε τη δυσάρεστη είδηση που δυστυχώς δεν εξέπληξε κανέναν: Ο μουσικοσυνθέτης Αντώνης Βαρδής απεβίωσε τα ξημερώματα της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου 2014 στο νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ, μετά από δίμηνη νοσηλεία...Το twitter και τα social media πήραν φωτιά μέσα σε λίγα λεπτά, γεγονός που αποδεικνύει πόσο αγαπητός υπήρξε ο άνθρωπος και καλλιτέχνης που πάλεψε άνισα με τον καρκίνο.

 

Γιατί η αλήθεια είναι πως πέραν των τραγουδιών που άφησε και μιας πολύ μεγάλης πορείας, ο Αντώνης Βαρδής ξεχώριζε για το ήθος και τη φυσική του ευγένεια μεταξύ του σιναφιού του.

 

Ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης, που πάντα φωτογραφιζόταν με την κιθάρα του, διέθετε το ραφινάτο στυλ ενός Ιταλού τροβαδούρου. Κι ας ασχολήθηκε εκτενώς με το λαϊκό τραγούδι κι αυτός, κι ας συνεργάστηκε με μεγάλα ονόματα της πίστας τα τελευταία χρόνια. Ο Βαρδής υπήρξε κάτι σαν τον δικό μας Fausto Rossi, έγραψε ορισμένες εξαιρετικές ακουστικές μπαλάντες και ταυτίστηκε αντίστοιχα με ορισμένους από τους μεγαλύτερους Έλληνες ερμηνευτές.

 

 

Μπήκε στη δισκογραφία στα μέσα της δεκαετίας του 1960 σε εφηβική ηλικία. Το Catherine ήταν δική του αγγλόφωνη σύνθεση, ένα υπέροχο slow ή blues - όπως τα έλεγαν τότε - κομμάτι και μια μεγάλη επιτυχία για τους Vikings, τη μπάντα που είχε φτιάξει με φίλους του στα πρότυπα των ιταλικών pop συγκροτημάτων της εποχής. Το Catherine δεν έλειψε από κανένα πάρτυ της χρονιάς του 1968! Άλλα τραγούδια των Vikings που συνήθως συνυπόγραφαν ο Tony Stefanidis και ο Tony Vardis ήταν τα Francoise, Louise

 

 

και το It was too late, το τελευταίο 45άρι τους πάντα από τα 1968. Από τις τάξεις των Vikings, που δεν ηχογράφησαν ολόκληρο άλμπουμ, πέρασαν και οι Ν. Μητσόπουλος, Γ. Πανταζής, Σ. Μεταξάς, Θ. Καπετανάκης, Τ. Χαμουρτιάδης, Σ. Λαδάς.

 

Παρ' ότι ξεκίνησε ως συνθέτης και ερμηνευτής του μοντέρνου τραγουδιού στα 60s, ο Βαρδής είχε πρωτοβγεί παιδί στη σκηνή δίπλα στον Τσιτσάνη, τον Παπαϊωάννου και τον Ζαμπέτα, ενώ συνεργάστηκε πιο εκτενώς με τον Μανώλη Χιώτη στην Πλάκα. Στο περιθώριο των μουσικών δραστηριοτήτων, εργάστηκε σκληρά ως ναυτικός, οικοδόμος, βενζινάς και υδραυλικός.

 

Από το 1969 τον κέρδισε το λαϊκό τραγούδι. Συνεργάστηκε με τους Χ. Νικολόπουλο, Θ. Πολυκανδριώτη, Τ. Σούκα, αλλά συμμετείχε ως μουσικός και στη δισκογραφία συνθετών του έντεχνου (Γ. Σπανός, Δ. Μούτσης, Λ. Κηλαηδόνης, Μ. Λοΐζος) Στις μπουάτ της Πλάκας μέχρι το 1981 συμπορεύεται καλλιτεχνικά με σπουδαίους ερμηνευτές (Γ. Νταλάρα, Χ. Αλεξίου, Β. Μοσχολιού, Α. Βίσση, Μ. Μητσιά, Α. Καλογιάννη, Μ. Κωχ, Μ. Δημητριάδη κ.α.) Σύμφωνα με μαρτυρία του ίδιου του Βαρδή, είχε τέτοιο πάθος με τη φωνή του Νταλάρα στις αρχές του 1970 που ενώ δούλευε στην Πλάκα με τον Μητσιά και τη Γαλάνη, έτρωγε μετά όλο το μεροκάματο - 360 δραχμές - στο Στορκ, όπου τραγουδούσαν Νταλάρας και Μαρινέλλα.

 

 

Ένα από τα πρώτα τραγούδια της συνεργασίας του Βαρδή με τον Νταλάρα, σε στίχους του Πειραιώτη ποιητή Ανδρέα Αγγελάκη, ήταν το Κάτω απ' την κληματαριά που το 1978 εντάχθηκε στο προσωπικό πολυσυλλεκτικό άλμπουμ του τραγουδιστή Οι Μάηδες οι Ήλιοι μου.

 

 

Εκείνη τη χρονιά, συνεργαζόμενος με τον στιχουργό Πάνο Φαλάρα, χαρίζει στον Βασίλη Παπακωνσταντίνου τη συγκινητική Επαρχία 1978 και το Φεύγουν καράβια για τον πρώτο προσωπικό δίσκο του.

 

 

Ακολουθεί η συνεργασία του με τη Χαρούλα Αλεξίου, με την οποία υπήρξαν και ζευγάρι για ένα φεγγάρι. Το Φεύγω του 1980, ρυθμική μπαλάντα με στίχους που έγραψαν από κοινού, σημάδεψε μια ολόκληρη γενιά και μέχρι σήμερα παραμένει τραγούδι - σήμα κατατεθέν και του Βαρδή και της Αλεξίου.

 

 

Το Ξημερώνει, ακόμη ένα κομμάτι των δύο καλλιτεχνών, αρχικά προοριζόταν να εκδοθεί με λόγια άλλου δημιουργού, αλλά τελικά κρατήθηκαν οι πρόχειροι πρώτοι στίχοι που είχε φτιάξει η Αλεξίου. Η ιστορία δικαίωσε την απόφαση τους!

 

 

Το 1986 κυκλοφορεί το πλέον rock άλμπουμ του με τον τίτλο - σλόγκαν Συγκάτοικοι είμαστε όλοι στην τρέλα. Το Σχήμα Λόγου, ουσιαστικά το ομότιτλο τραγούδι σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη (σηματοδότησε την επιστροφή του στιχουργού στη δισκογραφία μετά το Ραντάρ και τον Επιβάτη του Μίκη Θεοδωράκη), με την ερμηνευτική συμμετοχή του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και των αδερφών Κατσιμίχα, σφράγισε την ελληνική μουσική της δεκαετίας του ΄80. Στο δίσκο τραγουδούσαν βασικά ο Βαρδής και η Χριστίνα Μαραγκόζη, οι στίχοι ήταν ακόμη των Τ. Θωμαΐδου, Σ. Αλιβιζάτου, Σ. Μπουλά, Π. Φαλάρα και Θ. Γκόνη, ενώ ο ντράμερ Claude Salmierie ήρθε ειδικά από τη Γαλλία για να παίξει σε τέσσερα κομμάτια!

 

 

Με τους Κατσιμιχαίους συνεργάστηκε ακόμη μια φορά Στην Ελλάς του 2000, με την ερμηνευτική συμμετοχή του Στέλιου Καζαντζίδη. Μέχρι σήμερα ο Χάρης και ο Πάνος μακαρίζουν τον Βαρδή που τους έδωσε την ευκαιρία να τραγουδήσουν όλοι μαζί δίπλα στον Καζαντζίδη!

 

 

Στα 90s επίσης δύο κομμάτια με τον γιο του, Γιάννη Βαρδή, η Οικογενειακή υπόθεση σε στίχους του δημοσιογράφου Μάνου Τσιλιμίδη και το Ίσως σε στίχους του Αντώνη Ανδρικάκη, σύστησαν με τον καλύτερο τρόπο τον εξ αίματος διάδοχο του στο ελληνικό τραγούδι, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία!

 

Αυτά είναι κατά τη γνώμη μου τα κυριότερα κομμάτια μιας πορείας που διήρκησε ακριβώς πενήντα χρόνια. Τραγούδια που αγαπήθηκαν από τον κόσμο και που δικαιώθηκαν στη μάχη με το χρόνο. Οι τελευταίες συνεργασίες του Βαρδή με τραγουδιστές σαν τον Σάκη Ρουβά, την Καίτη Γαρμπή και τον Σταμάτη Γονίδη αποδεικνύουν πόσο μέσα στην εποχή του προσπάθησε να είναι, πόσο δραστήριος θέλησε να παραμείνει, έχοντας σίγουρα υπ' όψιν του πως η περίοδος των Πλακιώτικων μπουάτ και της Μεταπολίτευσης είχε περάσει ανεπιστρεπτί.

 

Από πέρσι ο Αντώνης Βαρδής είχε διαγνωστεί με καρκίνο στον εγκέφαλο. Μία χειρουργική επέμβαση στη Γερμανία πριν από λίγους μήνες δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Προ ημερών μάλιστα ο γιος του, Γιάννης, κατήγγειλε δημόσια τα ΜΜΕ για κανιβαλισμό όσο ακόμη ο άνθρωπος βρισκόταν στο κρεβάτι του πόνου. Σήμερα το πρωί ο Βαρδής εξέπνευσε. Το τέλος μιας οδυνηρής και άνισης μάχης με την αρρώστια. Το τέλος μιας εποχής ολόκληρης για το ελληνικό τραγούδι. Καλό του ταξίδι.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Απο τους πολυ αγαπημενους μου συνθετες Οι μελωδιες του με εχουν αγγιξει και με εχουν κανει να κλαψω και να πονεσω.Καλο δρομο του ευχομαι προς τη γειτονια των αγγελων.Ενα μεγαλο ευχαριστω για τα τραγουδια του