Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Ο Sufjan Stevens. Τραγουδιστής, τραγουδοποιός, πολυ-οργανίστας και πολύ αγαπητός στο μεγάλο κοινό.
1

Το 2003, ο David Keenan, ένας από τους πιο γνωστούς αρθρογράφους του περιοδικού «The Wire», βρέθηκε στο Βερμόντ των ΗΠΑ για να καλύψει το διήμερο Brattleboro Free Folk Fest. Σε ένα από τα άρθρα που προέκυψαν από αυτή την εμπειρία του κατέγραψε τη γέννηση ενός νέου μουσικού κινήματος ή, πιο σωστά, μια γενιά Αμερικανών μουσικών που στιγμάτισαν την πορεία της παγκόσμιας μουσικής σκηνής για τα επόμενα χρόνια. Βάφτισε το κίνημα «New Weird America». Εισήγαγε, επίσης, επίσημα τον όρο «free folk», ο οποίος στη συνέχεια έγινε «freak folk» ή, πιο ευρέως, «psych folk», βάζοντας στην ίδια κατηγορία μουσικούς που φαινομενικά δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους, όπως ο Jack Rose, οι Charalambides και ο Devendra Banhart.

Η νέα γενιά που περιγράφει ο Keenan, μολονότι στηρίζεται στην κλασική folk, θα έλεγε κανείς ότι την αποδομεί, της επιτίθεται και τέλος πειραματίζεται περισσότερο με την αισθητική μουσική φόρμα της. Κι αυτό την κάνει πιο undergound. 

 Σύμφωνα με τον Keenan, η folk μουσική είναι «ο πιο αυθεντικός και παλιός απ’ όλους τους ανθρώπινους τρόπους έκφρασης». Το είδος δεν εξαφανίστηκε τη δεκαετία του ’80 ή του ’90. Υπήρχαν μεμονωμένα αριστουργήματα ή μεταλλάξεις της, όπως π.χ. το neofolk. Απλώς, τις αρχές της νέας χιλιετίας γνώρισε την πιο πετυχημένη αναγέννησή της από τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Ο Keenan στο άρθρο του θεωρούσε ότι το συγκεκριμένο κίνημα ήταν στη βάση του παρόμοιο με αυτό που περιέγραφε στο βιβλίο του «Invisible Republic» (1998) ο Greil Marcus για την Old Weird America, όπου συνέδεε τον Bob Dylan με τους προπολεμικούς folk μουσικούς που είχε συγκεντρώσει ο μυστικιστής και εθνομουσικολόγος Harry Smith σε μια συλλογή με τον τίτλο «Anthology of American Folk Music».

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Η Circuit des Yeux. Ο τελευταίος δίσκος της "In Plain Speech" ήταν ένα μικρό διαμάντι.

Η νέα γενιά που περιγράφει ο Keenan, μολονότι στηρίζεται στην κλασική folk, θα έλεγε κανείς ότι την αποδομεί, της επιτίθεται και τέλος πειραματίζεται περισσότερο με την αισθητική μουσική φόρμα της. Κι αυτό την κάνει πιο undergound. «Όπως και ο Smith, οι κύριοι εκφραστές του κινήματος θεωρούν ότι η μουσική τους είναι ο καταλύτης για μια κοινωνική αλλαγή» γράφει ο Keenan. «Η μουσική είναι ένας τρόπος έκφρασης μιας κοινότητας αυτοσυντηρούμενης από άτομα με την ίδια φιλοσοφία, που έχουν αφοσιωθεί στην ανακάλυψη της δικής τους φωνής και στη δημιουργία μιας τέχνης όσο γίνεται πιο ελεύθερης από εξωτερικές επιρροές». O Κeenan σημειώνει τη σπουδαιότητα που έχουν οι ζωντανές εμφανίσεις, «τη στιγμή που οι κυκλοφορίες λειτουργούν περισσότερο ως ακατέργαστα αρχειακά στιγμιότυπα που καταγράφουν ένα έργο σε εξέλιξη, παρά ένα τελικό εμπορικό προϊόν». Αυτό εξηγεί εν μέρει την εκτενή και χαοτική δισκογραφία πολλών συγκροτημάτων και μουσικών, που φαίνεται να αντλεί επιρροή από καλλιτέχνες όπως ο Sun Ra. Και αν οι κυριότερες επιρροές τους είναι όλη η σκηνή του ’60 και ’70, με πρώτους και καλύτερους τους John Fahey και Robbie Basho, τον Sandy Bull και τους Holy Modal Rounders, αλλά και Βρετανούς όπως ο Roy Harper, o Simon Finn και οι Pentangle, The Incredible String Band, οι Donovan και Comus, ένα άλλο στοιχείο που τους συνδέει με την τζαζ είναι ο άκρατος αυτοσχεδιασμός τους, μόνο που εδώ απογυμνώνεται από την υπερβολική χρήση του drone.  

Το πόσο σημαντικές είναι οι αυτοσχεδιαστικές ζωντανές εμφανίσεις εκείνης της περιόδου, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονο διονυσιακό χαρακτήρα, το αναφέρει στο άρθρο του ο John Moloney, o άνθρωπος πίσω από τους Sunburned Hand Of The Man.

«Υπάρχει πάντοτε ένα ασαφές σχέδιο που ανατρέπεται τη στιγμή που ανάβουμε τους ενισχυτές μας. Όπως και στο Brattleboro, η μουσική, οι ήχοι, η ένταση, απλώς παίρνουν τον έλεγχο. Νιώθω σαν να μαζεύουμε ήχους από το υπερπέραν. Πραγματικά, αισθάνομαι ότι είμαστε κάτι σαν κανάλι ενέργειας ή μέντιουμ. Όχι σαν τα σκουπίδια του new age αλλά ένα είδος συνειδητής σύμπτωσης. Είναι μια ξεσηκωτική εμπειρία και είμαστε περήφανοι που κάνουμε το κοινό να χαμογελάει και να βγαίνει έξω από τον εαυτό του, έστω και για λίγο».

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Η freak folk ήταν γεμάτη γυναίκες δημιουργούς. Μερικές από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές του 21ου αιώνα ξεπήδησαν από εκεί. Μια απ΄αυτές είναι η Josephine Foster.
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O James Blackshaw κιθαρίστας ακουστικής 12χορδης κιθάρας.

Πέρα, όμως, από τους Sunburned Hand of Man, οι άλλοι μουσικoί-κλειδιά της σκηνής είναι ο Chris Corsano (o δεξιοτέχνης ντράμερ που έμελλε να γίνει στενός συνεργάτης της Βjörk στο άλμπουμ «Volta» και να τη συνοδεύει στις περιοδείες της), o Matt Valentine (από τους διοργανωτές του φεστιβάλ στο Βερμόντ), ο αδικοχαμένος Jack Rose και ο Ben Chasny (ο Six Organs of Admittance). Χρειάζεται, επίσης, να αναφερθούν τα ονόματα όσων έπαιζαν με αυτό τον τρόπο πολλά χρόνια πριν και βρήκαν επιτέλους ένα γόνιμο έδαφος για να κινηθούν και να ανακαλυφθούν εκ νέου, όπως ο sir Richard Bishop των Sun City Girls, οι Jackie O Motherfucker ή ο Dredd Foole.

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Devendra Banhart.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι η freak folk ήταν γεμάτη γυναίκες δημιουργούς. Σε κάθε συγκρότημα υπήρχε τουλάχιστον ένα ισότιμο και ιδρυτικό γυναικείο μέλος (η Marcia Barrett των Double Leopards, η Heather Murray και η Christina Carter των Charalambides, η Erika Elder των MV&EE). Μερικές από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές του 21ου αιώνα ξεπήδησαν από εκεί, όπως η Tara Burke (Fursaxa), η Josephine Foster, η Scoutt Niblet, η Jana Hunter, η Marissa Nadler και, φυσικά, η Joanna Newsom. Επίσης, χάρη σε αυτήν τη σκηνή αναστήθηκαν κυριολεκτικά καριέρες ξεχασμένων τραγουδοποιών, όπως η Vashti Bunyan και η Linda Perhacs.

Το πρώτο περιοδικό που ξεκίνησε να γράφει εκτενέστερα για το συγκεκριμένο είδος και τους καλλιτέχνες του ήταν το «Arthur», που είχε ως βάση του το Λος Άντζελες. Στο «Golden Apples οf the Sun», μια συλλογή που επιμελήθηκε ο Devendra Banhart, με artwork που σχεδίασε ο ίδιος για το περιοδικό, για πρώτη φορά φάνηκε πόσο διαφορετικά ήταν αυτά τα σχήματα και οι μουσικοί μεταξύ τους. Στα 20 κομμάτια που περιέχονται στο CD υπάρχει ένα συνονθύλευμα ειδών και επιρροών, από acid folk μέχρι tropicalia και free jazz, μαζί με hip hop και noise από μπάντες όπως οι Espers και οι Vetiver, σε συνεργασία με τη Hope Sandoval των Mazzy Star, μέχρι τον Iron & Wine. Στο peak του το freak folk έφτασε γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’00, με την επιτυχία του Devendra Banhart, της Joanna Newsom, των CocoRosie, του Antony and the Johnsons, των Animal Collective, του Bon Iver, του Father John Misty και του σούπερ σταρ Sufjan Stevens. Ξαφνικά, το είδος έγινε mainstream (μέχρι και ο Πάπας έβγαλε φέτος ένα folk άλμπουμ αλλά και οι Arcade Fire έκαναν τα πρώτα τους βήματα). Παράλληλα, πέρασε και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με τρανταχτά παραδείγματα από την ανεξάρτητη σκηνή της Βρετανίας, της Φιλανδίας και του Βελγίου, όπως οι Ashtray Navigations, ο James Blackshaw, o Kemialliset Ystävät, o Ignatz κ.ά.

Για λίγα χρόνια είχε κατακλύσει τα πάντα στην ανεξάρτητη μουσική βιομηχανία και αν δεν ήσουν μουσικός που έπαιζες κάτι παρόμοιο, το Pitchfork απλώς σε έθαβε. Δεν γνώρισαν, όμως, όλοι οι καλλιτέχνες του είδους την επιτυχία που τους αναλογούσε. Ο Chasny π.χ. παρέμεινε ταυτισμένος με το είδος και ξεχάστηκε σταδιακά, παρά τις συχνές κυκλοφορίες του. Βέβαια, στα τέλη του 2015 συνεχίζουν να βγαίνουν μικρά διαμάντια από καλλιτέχνες (ο πρόσφατος νέος δίσκος της Circuit Des Yeux) που διακατέχονται από το ίδιο ελεύθερο πνεύμα εκείνης της περιόδου αλλά και «τεράστιοι» δίσκοι, όπως το «Carrie & Lowell», ο φετινός του Sufjan Stevens, ένας ύμνος για τη σχιζοφρενή μητέρα του.

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Οι πολύ ιδιαίτερες CocoRosie. Η "freak folk" μουσική τους περιέχει στοιχεία από pop, blues, electronica, hip hop και opera.

Όσον αφορά την Ελλάδα, είχαμε την τύχη να δούμε πολλούς από αυτούς τους καλλιτέχνες στην αρχή την καριέρα τους ή στην καλύτερη φάση τους.

Από τους πρώτους που ήρθαν στην Αθήνα ήταν η Marissa Nadler και η Jana Hunter το 2005, στο Μικρό Μουσικό Θέατρο. Και οι δύο έφυγαν με τις καλύτερες αναμνήσεις. Η Nadler ξαναέπαιξε στην Αθήνα, στο six d.o.g.s αυτήν τη φορά, το 2014. Στο Μικρό Μουσικό Θέατρο έπαιξε και ο James Blacksaw το 2007 και το 2012 στο six d.o.g.s – μια χρονιά πριν είχε εμφανιστεί με τους Current 93. Μαζί τους ήρθε και ο Ben Chasny το 2006 στο θέατρο «Δημήτρης Χορν». Για δεύτερη φορά, οι Six Organs of Admittance έπαιξαν τον Δεκέμβριο του 2009 σε ένα άδειο Rodeo, λόγω των ταραχών με αφορμή την επέτειο του ενός χρόνου από τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Επίσης, πολλές φορές μας έχει επισκεφθεί και ο Chris Corsano, και μαζί με την Björk το 2008 αλλά και το 2006 και το 2011 μόνος του. Οι CocoRosie, επίσης, μας έχουν κάνει την τιμή το 2005 στο Bios και 6 χρόνια μετά στο Gagarin205. Τέλος, από την Ελλάδα έχουν περάσει και ο Antony and the Johnsons και ο Devendra Banhart. Έπαιζαν την ίδια ζεστή μέρα του Ιουλίου, σε διαφορετικά venues. O πρώτος στο Θέατρο Βράχων και ο δεύτερος σε ένα καταϊδρωμένο Underworld club – και όποιος πρόλαβε να δει και τα δύο, πρόλαβε. Το τρομερό με την περίπτωση του Banhart ήταν ότι είχε ξανάρθει το 2003 για να ανοίξει για τον Michael Gira, μόνο που τότε δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του. Είχε καταφέρει, όμως, να κλέψει την παράσταση! 

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O Justin Vernon τραγουδιστής-τραγουδοποιός των Bon Iver της σπουδαίας αμερικάνικης indie folk μπάντας (2007).
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O Chris Corsano, o δεξιοτέχνης ντράμερ που έμελλε να γίνει στενός συνεργάτης της Βjörk στο άλμπουμ «Volta» και να τη συνοδεύει στις περιοδείες της.
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Antony and the Johnsons
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Marissa Nadler.
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια