100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.
1

ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Στο πλαίσιο της πτυχιακής για το master του στο Photojournalism, ο Andrew O’Carroll αποφάσισε να ασχοληθεί με το ελληνικό δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου. Μερικούς μήνες μετά τα αποτελέσματα, ζήτησε από 100 νέους 18-24 ετών να συμπληρώσουν ξανά το ψηφοδέλτιο, αυτήν τη φορά με τις σκέψεις τους για το δημοψήφισμα, την πολιτική και το μέλλον τους στην Ελλάδα.

 

— Γιατί ένας Άγγλος αφιερώνει την πτυχιακή του στο ελληνικό δημοψήφισμα;

Οι νέοι της Ελλάδας παρουσιάζονται από τα μέσα ως άνεργοι, εξαντλημένοι και χωρίς προοπτική. Ωστόσο, πέρα από τις ευπώλητες εικόνες διαδηλώσεων που προβάλλουν, τα μέσα ασχολούνται ελάχιστα με τις απόψεις και τις ιδέες των νέων, παρά τον καθοριστικό ρόλο που έχουν παίξει στις πολιτικές εξελίξεις της Ελλάδας διαχρονικά. Η συμμετοχή ανθρώπων ηλικίας από 18 έως 24 ετών στο δημοψήφισμα ήταν πολύ υψηλή. Επίσης, στη δική μου συναναστροφή μαζί τους βλέπω πως οι Έλληνες νέοι έχουν καλλιέργεια, πάθος και ενημερωμένη τοποθέτηση σε σχέση με την πολιτική κατάσταση. Έχοντας σπουδάσει σε πανεπιστήμιο του Λονδίνου, γνώρισα πολλούς Έλληνες, μεταξύ των οποίων και η κοπέλα μου. Η δική της κατάσταση επηρεάζει και τη δική μου.

 

— Θεωρείς ότι οι Έλληνες είναι επιεικείς ή αυστηροί με τον εαυτό τους ως προς την ευθύνη τους για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα;

Πολλοί από τους ανθρώπους με τους οποίους μίλησα είναι θυμωμένοι με τις προηγούμενες γενιές και θέλουν να κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δεδομένων του συστήματος και ίσως της ιδεολογίας των προηγούμενων γενεών, απαιτείται σημαντική προσπάθεια από την πλευρά των ίδιων των πολιτών ώστε να υπάρξει αλλαγή και να γίνουν πράγματα που για άλλες χώρες θεωρούνται αυτονόητα. Προσωπικά, πάντως, θεωρώ ότι η ευθύνη των πολιτών είναι μικρής σημασίας και ότι, για παράδειγμα, η συζήτηση για τη φοροδιαφυγή είναι μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού από άλλα, σημαντικότερα προβλήματα.

 

— Αν ήσουν Έλληνας, τι θα ψήφιζες στο δημοψήφισμα;

Βλέπω την κρίση ως αποτέλεσμα του ότι οι πλουσιότεροι προωθούν και προστατεύουν τα δικά τους συμφέροντα. Η δική τους διαφθορά και απερισκεψία δημιούργησε το δημόσιο χρέος. Η κρίση προέκυψε έπειτα από δεκαετίες πολιτικών της Ε.Ε. που καθορίζονταν από οικονομικά κριτήρια τα οποία μπλόκαραν τη δυναμική της ίδιας και των μελών της. Αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις μετακινούνται με ευκολία από τις θέσεις τους σε ιδιωτικές εταιρείες σε ιδρύματα της Ε.Ε. Έτσι, οι πολίτες παραμένουν πολύ χαμηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων. Δεν συμφωνώ με τη λιτότητα, γιατί δεν θεωρώ πως το χρέος είναι δημόσιο. Θα ψήφιζα «όχι» λοιπόν, αλλά, όπως είπαν και πολλοί από αυτούς που συμμετείχαν στο πρότζεκτ, το αποτέλεσμα είχε μόνο συμβολική σημασία. Φοβάμαι πως η αθέτηση της υπόσχεσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και η κατάχρηση του «όχι» θα αποθαρρύνει τους πολίτες όσον αφορά την προσπάθεια δημοκρατικοποίησης της Ε.Ε.

 

— Στο δείγμα σου υπήρχαν ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής. Τι πιστεύεις για την άνοδό της στην Ελλάδα;

Είναι σημαντικό να μπορούν όλοι να εκφέρουν άποψη. Η συγκεκριμένη ιδεολογία, όμως, είναι επικίνδυνη για τους αδύναμους και για τη δημοκρατία, καθώς μας απομακρύνει από την κατανόηση των πραγματικών αιτιών των προβλημάτων. Ο εθνικισμός και η ισλαμοφοβία δυναμώνει και σε άλλα κράτη της Ε.Ε. και αυτός είναι ένας τρόπος αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης όσον αφορά αυτούς που πραγματικά ευθύνονται για την κρίση. Επίσης, ο χειρισμός του προσφυγικού από την ίδια την Ε.Ε. είναι απαράδεκτος. Πρόκειται για καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η Ευρώπη μπορεί εύκολα να διαχειριστεί τον αριθμό των προσφύγων και το γεγονός ότι τους αρνείται την είσοδο συμβάλλει στην περαιτέρω εξάπλωση του σκοταδισμού.  

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Γ., 22, χειροτονήθηκε ορθόδοξος διάκονος στις 27 Δεκεμβρίου 2015 και δουλεύει εθελοντικά στο φιλανθρωπικό τμήμα της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας και Φιλαδέλφειας. Παράλληλα, ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στο Κανονιστικό Δίκαιο, ενώ έχει ήδη ένα πτυχίο από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Μένει μόνος του στο Ίλιον. Απείχε από τις εκλογές του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου, ενώ στο δημοψήφισμα ψήφισε «ναι».© Andrew O’Carroll.

 

— Τι θα ψηφίσεις στο δημοψήφισμα της Αγγλίας; Θεωρείς πως υπάρχει μέλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Δεν έχω αποφασίσει ακόμη. Η απάντηση δεν είναι προφανής και η πληροφόρηση καθόλου επαρκής. Μου αρέσει ο μύθος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ελεύθερα σύνορα, ανθρώπινα δικαιώματα, «πράσινη» πολιτική, οικονομικώς ισορροπημένα κράτη-μέλη, ενημερωμένοι πολίτες. Ξέρω, όμως, ότι είναι μύθος. Αυτό που υπάρχει αυτήν τη στιγμή πρέπει σίγουρα να αλλάξει. Η Ε.Ε. δείχνει να μετακινείται προς μια λιγότερο δημοκρατική θέση, στην οποία οι περισσότεροι πολίτες δεν αισθάνονται ασφάλεια. Πάντως, όταν οι απόψεις περιορίζονται σε παραμονή ή έξοδο, και οι δύο επιλογές είναι αρνητικές.

 

— Πώς σκέφτεσαι να εξελίξεις το πρότζεκτ σου;

Θα ήθελα να το επεκτείνω και στο επερχόμενο βρετανικό δημοψήφισμα αλλά και σε περιοχές της Ισπανίας που έχουν εκλέξει τους Podemos. Πιστεύω ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρον αν γίνει πιο πολυδιάστατο και περιλαμβάνει σύγκριση ιδεών και τάσεων από διαφορετικά μέρη της Ευρώπης.

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Η., 21, άνεργος και μέλος της νεολαίας της Χρυσής Αυγής, οργανώνει την επικοινωνία των νέων του κόμματος. Μένει με τους γονείς του στη Νέα Ιωνία. Τον Ιανουάριο και τον Σεπτέμβριο ψήφισε Χρυσή Αυγή και στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου ψήφισε «όχι». © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Μ., 22, είναι εθελοντής στο κοινωνικό κέντρο Νοσότρος. Μένει μόνος του στα Εξάρχεια. Απείχε από τις εκλογές και από το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ε., 20, σπουδάζει Γαλλική Φιλολογία στο Καποδιστριακό, ενώ δουλεύει με ημιαπασχόληση σε θέατρο, από όπου παίρνει 350 ευρώ τον μήνα. Είναι μέλος του Αθηναϊκού Καλλιτεχνικού Δικτύου, μιας αυτοοργανωμένης ομάδας καλλιτεχνών, και παράλληλα κάνει αιτήσεις για να σπουδάσει θέατρο στο Ωδείο Αθηνών. Μένει σε μια φοιτητική εστία στα Ιλίσια. Απείχε από όλες τις εκλογές και το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ν., 24, δουλεύει ως ηθοποιός και μένει μόνη της στο Περιστέρι. Θα πληρωθεί ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού στην παράσταση στην οποία παίζει. Ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του Ιανουαρίου, απείχε από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και ψήφισε «όχι» στο δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Περισσότερα για το πρότζεκτ και άλλες δουλειές του Andrew, εδώ: www.andrewocarroll.co.uk

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT