Στη Γιοκοχάμα τα tattoos είναι ακόμη ταμπού

Στη Γιοκοχάμα τα tattoos είναι ακόμη ταμπού Facebook Twitter
Οι σκληρές αναπαραστάσεις δαιμόνων, φαντασμάτων, σκοτεινών θεοτήτων στο κορμί ενός πελάτη εξισορροπούνται από τον Horiyoshi με λουλούδια και φαινομενικά αταίριαστα χρώματα, με απεικονίσεις της φύσης σε όλο τους το μεγαλείο, για να υπάρχει, όπως εξηγεί, ισορροπία.
2

 Στον σύγχρονο ιαπωνικό πολιτισμό δεν υπάρχει χώρος για τατουάζ. Στη χώρα με την προσήλωση στην τελετουργία και στον σκοπό πίσω από καθετί η δερματοστιξία εδώ και αιώνες είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εγκληματική δραστηριότητα της Yakuza, με σκοτεινές πρακτικές και συναλλαγές, με νόμους του οργανωμένου εγκλήματος.

Παρά τη μακραίωνη παράδοση της χώρας στο τατουάζ, που απαντάται ήδη από το 10000 π.Χ., παρά τις πολλές κατηγορίες και τεχνικές –Irezumi, Horimono, Ηorishi, Bokukei, Tebori, Hanebori, Tsuki-bor–, εδώ και χρόνια τα τατουάζ είναι συνυφασμένα με τη Yakuza και τους νόμους της.

Σε παραλίες, πισίνες, spa υπάρχουν πάντα αυστηρές προειδοποιήσεις για όσους έχουν τατουάζ και πολύ συχνά μπορεί να ζητηθεί από κάποιον επισκέπτη να καλύψει το σημείο του σώματός του που φέρει ένα σχέδιο, πόσο μάλλον ένα «μανίκι» ή μια μεγάλη καλλιτεχνική σύνθεση. Η προκατάληψη εξακολουθεί να είναι ισχυρή: ακόμη και στη θέα ενός τουρίστα με τατουάζ η πρώτη ανακλαστική σκέψη είναι πως πρόκειται για μέλος της γιαπωνέζικης μαφίας.

Είναι σαν να φοράς ένα παλτό που το εσωτερικό του το διατρέχει ένα περίτεχνο σχέδιο και όταν το βγάζεις το σχέδιο αποκαλύπτεται σε όλη του την ομορφιά.

Η τέχνη του τατουάζ μακριά από τους κοινούς γκάνγκστερ

Ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, στη Γιοκοχάμα ζει και εργάζεται κάποιος με μακρά εμπειρία στην τέχνη του τατουάζ, κάποιος που πιστεύει ότι εδώ και καιρό γίνονται βήματα για την απενοχοποίηση και την αποσύνδεσή του από τη Yakuza.
Ο λόγος για τον Horiyoshi τον 3ο, που εδώ και πέντε δεκαετίες τελειοποιεί την τεχνική του στο Irezumi –αυτή είναι η ονομασία για τα μεγάλα τατουάζ που καλύπτουν όλο το σώμα– σε ένα μικρό εργαστήριο στη Γιοκοχάμα. Ο Horiyoshi γνωρίζει τη μακραίωνη ιστορία του τατουάζ στη χώρα του, τη σύνδεσή της με πολεμιστές και φατρίες, το πέρασμά της από την πρώιμη φεουδαλική κοινωνία των πολεμιστών αγροτών και κατανοεί εις βάθος γιατί αυτή η τέχνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιαπωνικής κουλτούρας.

«Οφείλουμε σεβασμό στο Irezumi ως μέρος της πολιτισμικής παράδοσης, της ιστορίας και των ηθών μας. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε τη συνέχισή του», εξηγεί ο Horiyoshi ως γνώστης μιας τέχνης που εξαφανίζεται λόγω της σύνδεσής της με αιματηρές πρακτικές και συνήθειες κοινών γκάνγκστερ.

Στη Γιοκοχάμα τα tattoos είναι ακόμη ταμπού Facebook Twitter
Σε παραλίες, πισίνες, spa υπάρχουν πάντα αυστηρές προειδοποιήσεις για όσους έχουν τατουάζ και πολύ συχνά μπορεί να ζητηθεί από κάποιον επισκέπτη να καλύψει το σημείο του σώματός του...


Από τα μικρά τατουάζ στο πρόσωπο των γηγενών Ainu μέχρι τα περίπλοκα λεπτομερή τατουάζ του 19ου αιώνα που ξύπνησαν στους Δυτικούς την περιέργεια για την υπέροχη αυτή τέχνη, ο Horiyoshi γνωρίζει και συγκεντρώνει τα πάντα στο μικρό μουσείο που διατηρεί κοντά στο εργαστήριό του.


«Υπάρχει μια άλλη περίεργη ομορφιά όταν έχεις να επιδείξεις κάτι τέτοιο, αλλά δεν το κάνεις. Είναι σαν να φοράς ένα παλτό που το εσωτερικό του το διατρέχει ένα περίτεχνο σχέδιο και όταν το βγάζεις το σχέδιο αποκαλύπτεται σε όλη του την ομορφιά», εξηγεί ο Horiyoshi.

Οι σκληρές αναπαραστάσεις δαιμόνων, φαντασμάτων, σκοτεινών θεοτήτων στο κορμί ενός πελάτη εξισορροπούνται από τον Horiyoshi με λουλούδια και φαινομενικά αταίριαστα χρώματα, με απεικονίσεις της φύσης σε όλο τους το μεγαλείο, για να υπάρχει, όπως εξηγεί, ισορροπία: το καλό μαζί με το κακό, το άσχημο δίπλα στην απόλυτη ομορφιά, το χάος δίπλα στην ηρεμία.

Η τέχνη του Horiyoshi δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '50, όταν οι αρχές συνέδεσαν ανοιχτά το τατουάζ με την εγκληματική δραστηριότητα της Yakuza. Ο ίδιος δεν ντρέπεται να ομολογήσει ότι οι πλουσιότεροι και συχνότεροι πελάτες του ήταν μέλη της ιαπωνικής μαφίας. Παρ' όλα αυτά, διστάζει να αποκαλύψει ότι κάποτε έχασε ένα δάχτυλο, πιθανότατα όταν υπέστη ο ίδιος τους τιμωρητικούς νόμους της Yakuza. Προτιμά να λέει ότι του επιτέθηκε ρακούν και να κλείνει γρήγορα την ιστορία.


Όμως, όπως εξηγεί, αυτή η πελατειακή αναλογία εδώ και αρκετό καιρό έχει αλλάξει. Χρόνο με τον χρόνο τα μέλη της μαφίας αραίωσαν τις εμφανίσεις τους στο εργαστήριό του και αντικαταστάθηκαν από νομοταγείς πολίτες, νέους με σύγχρονες αντιλήψεις που αγαπούν την τέχνη και πλέον δεν διστάζουν να διακινδυνεύσουν τον αποκλεισμό τους από ένα spa. Έτσι κι αλλιώς, αξίζει τον κόπο.

Με στοιχεία από το Al Jazeera

2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ηγέτης των Σερβοβόσνιων διαφεύγει στη Μόσχα καθώς οι Αρχές εντείνουν τις προσπάθειες σύλληψής του

Διεθνή / Ο ηγέτης των Σερβοβόσνιων διαφεύγει στη Μόσχα καθώς οι Αρχές εντείνουν τις προσπάθειες σύλληψής του

Η Μόσχα έχει μακρά παράδοση αδιαφορίας προς τα εντάλματα της Interpol, όταν πρόκειται για πρόσωπα με πολιτική σημασία ή συμμαχική στάση απέναντι στο Κρεμλίνο
LIFO NEWSROOM
Τα νομοσχέδια κατά των τρανς στις ΗΠΑ γίνονται όλο και πιο «ακραία», προειδοποιεί φιλανθρωπική οργάνωση

Διεθνή / Τα νομοσχέδια κατά των τρανς ατόμων στις ΗΠΑ γίνονται όλο και πιο «ακραία»

Η Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Ελευθεριών έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον 1.570 προτεινόμενα νομοσχέδια που στοχεύουν στα δικαιώματά τους, με 527 μόνο τους πρώτους τρεις μήνες του 2025
LIFO NEWSROOM
Σουηδία: Η κυβέρνηση προωθεί νομοσχέδιο με «κανόνες συμπεριφοράς» για μετανάστες - Οι παραβάτες θα απελαύνονται

Διεθνή / Σουηδία: Η κυβέρνηση προωθεί «κανόνες συμπεριφοράς» για μετανάστες - Οι παραβάτες θα απελαύνονται

Οι «παραβάσεις του τρόπου ζωής» θα αφορούν τη διάπραξη αδικήματος, τη διατάραξη της δημόσιας τάξης αλλά και την υπεράσπιση της τρομοκρατίας ή ενεργειών που «απειλούν την ασφάλεια» της χώρας
LIFO NEWSROOM
Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Διεθνή / Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν εικόνες, όπως αυτό του ChatGPT αλλά και το Midjourney, μπορούν να μιμηθούν το στυλ του Χαγιάο Μιγιαζάκι λαμβάνοντας μόνο μερικές οδηγίες και μία εικόνα αναφοράς από τον χρήστη
LIFO NEWSROOM
Μόνος στο σπίτι ο Μακόλεϊ Κάλκιν: «Δεν έχω καμία σχέση με τον πατέρα μου εδώ και 30 χρόνια»

Διεθνή / Μόνος στο σπίτι ο Μακόλεϊ Κάλκιν: «Δεν έχω καμία σχέση με τον πατέρα μου εδώ και 30 χρόνια»

«Είναι ένας άνθρωπος που έκανε επτά παιδιά και τώρα έχει τέσσερα εγγόνια και κανένα από αυτά δεν θέλει να έχει σχέση μαζί του» είπε ο διάσημος ηθοποιός για τον πατέρα του
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Δεν μπορώ να καταλάβω την λογική των Ιαπώνων."ακόμη και στη θέα ενός τουρίστα με τατουάζ η πρώτη ανακλαστική σκέψη είναι πως πρόκειται για μέλος της γιαπωνέζικης μαφίας"Άρα με αυτή τη λογική, στα μάτια ενός τουρίστα, όλοι οι Ιάπωνες μπορεί να είναι μέλη της γιαπωνέζικης μαφίας. Τουλάχιστον μέχρι να βγάλουν τα ρούχα τους και να αποδειχθεί ότι δεν έχουν κανένα τατουάζ.
δεν είναι χαζοί... Εννοείται γνωρίζουν πολύ καλά οτι οι Δυτικοί (κυρίσως οι τουρίστες) δεν είναι μέλη της Γιακούζα αφού μέλος της μπορεί να γίνει σαφέστατα μόνο Ιάπωνας. Απλά η διατύπωση του Αλ Τζαζίρα προφανώς ήταν "τραβηγμένη" για να δηλώσει την γενική αποστροφή της κοινωνίας στη θέα ενός τατουάζ.Το μέγεθος της (αποστροφής) εξαρτάται από το ποιός το έχει (ξανθός τουρίστας=αμερικανός), σε ποιό σημείο του σώματος, τι είδος τατουάζ έχει, και που βρίσκεται εκείνη τη στιγμή.