50 χρόνια μετά: Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών

50 χρόνια μετά: Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών Facebook Twitter
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία προς τον Λευκό Οίκο στην Ουάσιγκτον με αφορμή την έκτη επέτειο της δικτατορίας στην Ελλάδα. Φωτο: Αρχείο ΑΣΚΙ
2

Δυτικό Βερολίνο, καλοκαίρι του '71. Ο Βασίλης Βασιλικός κάθεται στη βεράντα μιας μονοκατοικίας πλάι στον Γκίντερ Γκρας, δεξί χέρι τότε του Βίλι Μπραντ, και, αναπόφευκτα, ένα μέρος της συζήτησής τους έχει να κάνει με τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα. Τι προβλημάτιζε τον Γερμανό συγγραφέα; Η απάντηση βρίσκεται στο λήμμα «Grass» του ιδιότυπου λεξικού του Βασιλικού «290 πρόσωπα» (εκδ. Ελληνικά Γράμματα): «Toν είχαν καλέσει απ' το Κέντρο Ελληνικών Μελετών (Πεσματζόγλου, Πεπονής, Φραγκόπουλος κ.ά.) για μια διάλεξη. Ρωτούσε αν θα 'κανε καλό η παρουσία του εκεί ή θα την εκμεταλλευόταν η χούντα, όπως φορτικά επέμεναν να μην πάει άλλοι συνάδελφοι, Έλληνες της Γερμανίας. Για μένα, του είπα, δεν υπήρχε ζήτημα: η διάβρωση του καθεστώτος έπρεπε να γίνει από τα μέσα. Τέρμα οι αποχές, το μποϊκοτάζ των πρώτων χρόνων. Συμφωνούσε κι αυτός. Εξάλλου, μαζί με τον Γκρας πήγαινε κι ένα κομμάτι της γερμανικής κυβέρνησης. Δεν ήταν πια μόνο ο πασίγνωστος συγγραφέας που είχε δει τα στραβά του κόσμου και τα περιέγραψε, αλλά κι ο μυστικοσύμβουλος του καγκελάριου, που μπορούσε, μέσω του κρατικού μηχανισμού, να τ' αλλάξει. Ένας λόγος παραπάνω που επιβαλλόταν η παρουσία του».

O συγγραφέας του «Τενεκεδένιου Ταμπούρλου» αποδέχτηκε την πρόσκληση και λίγους μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του '72, έδινε στο θέατρο «Άλφα» μια διάλεξη-καταπέλτη που μνημονεύουμε ακόμα. «Όταν μιλώ εδώ για δημοκρατία», έλεγε, «κάθε Έλληνας γνωρίζει ποια δημοκρατία εννοώ, το πώς χάθηκε, ποιος, πριν απολεσθεί, την είχε διακωμωδήσει και τι πράγματι σημαίνει απώλεια δικαιωμάτων. Σεις γνωρίζετε την ιστορία της χώρας σας. Δεν χρειάζεται να σας εξηγήσει ένας ξένος πώς έγινε δυνατό ν' αναβιώσει η δικτατορία του Αυγούστου του '36, ποιοι από τους κρατούντες είναι αρκετά ικανοί να παίξουν σήμερα τον ρόλο του Μεταξά και γιατί η Ιστορία, επαναλαμβανόμενη, στήνει τις τραγωδίες της σαν φάρσες (...). Η Ελλάδα είναι η έκφραση της Ευρώπης. Μόλις μαραζώσει η ελευθερία στην Ελλάδα, η Ευρώπη φτωχαίνει. Επειδή ακριβώς σας αφαίρεσαν τα δημοκρατικά δικαιώματα, απειλούνται και τα δικά μας». Κάτω από τα μάτια των συνταγματαρχών ο Γκίντερ Γκρας ζητούσε ευθαρσώς την αποφυλάκιση του Μπάμπη Πρωτόπαππα και του Γεωργίου Αλέξανδρου Μαγκάκη και κατέληγε: «Δεν πρόκειται να ξεχάσω και δεν πρόκειται να συνηθίσω...».

Το 1968 είναι η χρονιά που ο Γκέοργκ Λούκατς θα καλέσει όλους τους διανοούμενους –είτε πρόκειται για κομμουνιστές είτε για φιλελεύθερους αστούς− να συμπαρασταθούν στον ελληνικό λαό, καθώς «η αμερικανική απόπειρα δημιουργίας μιας φασιστικής δικτατορίας στην Ελλάδα συνιστά απειλή για ολόκληρη την Ευρώπη».

Η συστράτευση κορυφαίων ξένων διανοουμένων και καλλιτεχνών στον αντιδικτατορικό αγώνα θα μπορούσε ν' αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της πρόσφατης Ιστορίας μας, αλλά, πενήντα χρόνια μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου, η επιστημονική έρευνα στον τομέα αυτό παραμένει στα σπάργανα. Όπως εξηγεί ο ιστορικός Βαγγέλης Καραμανωλάκης, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και βασικό στέλεχος των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), «δεν υπάρχει κάποιο έργο αναφοράς γύρω από τη δράση των αντιχουντικών οργανώσεων στο εξωτερικό, φοιτητικών και μη, στην κινητοποίηση των οποίων οφείλεται εν πολλοίς και η αναζήτηση επιφανών συμμάχων από τον διεθνή πνευματικό και καλλιτεχνικό χώρο. Το σίγουρο είναι ότι τέτοιοι σύμμαχοι βρέθηκαν πολλοί και μια γεύση της δράσης τους μπορεί ν' αντλήσει κανείς ξεφυλλίζοντας ένα από τα σημαντικότερα αντιδικτατορικά έντυπα που εκδόθηκαν στο εξωτερικό κατά την περίοδο της χούντας, την εβδομαδιαία έκδοση "Ελεύθερη Πατρίδα" που τυπωνόταν στη Ρώμη και η οποία από το 1970 μετεξελίχθηκε στην εφημερίδα "Ελεύθερη Ελλάδα"».

50 χρόνια μετά: Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών Facebook Twitter
Από την διαδήλωση που έγινε στις 20/4/1972 μπροστά στην χουντική Πρεσβεία της Ελλάδας στη Βιέννη. Φωτο: Αρχείο ΑΣΚΙ

Από τα πρώτα «θύματα» των ευαισθητοποιημένων ενάντια στο καθεστώς καλλιτεχνών ήταν το Φεστιβάλ Αθηνών. Σύμφωνα με ανταπόκριση γερμανικής εφημερίδας που αναδημοσιεύεται στην «Ελεύθερη Πατρίδα», το 1968, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η ακτινοβολία του θεσμού δέχεται πλήγματα. Άλλωστε, την ημέρα που η Εθνική Λυρική Σκηνή εγκαινιάζει στο Ηρώδειο το συρρικνωμένο σε χώρους και χρόνο Φεστιβάλ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γίνεται αποδέκτης μιας συλλογικής διαμαρτυρίας για την καταπάτηση της πνευματικής και καλλιτεχνικής ελευθερίας στην Ελλάδα. Ανάμεσα σ' εκείνους που έχουν αρνηθεί τη συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ είναι ο κορυφαίος μαέστρος Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ενώ κι ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Άρθουρ Μίλερ πολύ σύντομα καθιστά σαφές ότι απαγορεύει κάθε δημοσίευση έργων του στη χώρα μας όσο διαρκεί η δικτατορία.

Το 1968 είναι η χρονιά που ο Γκέοργκ Λούκατς, ένας από τους σημαντικότερους φιλοσόφους του 20ού αιώνα, θα καλέσει όλους τους διανοούμενους –είτε πρόκειται για κομμουνιστές είτε για φιλελεύθερους αστούς− να συμπαρασταθούν στον ελληνικό λαό, καθώς «η αμερικανική απόπειρα δημιουργίας μιας φασιστικής δικτατορίας στην Ελλάδα συνιστά απειλή για ολόκληρη την Ευρώπη». Ο Ζαν Πολ Σαρτρ, από την πλευρά του, θα αφιερώσει στη χώρα μας ένα ολόκληρο τεύχος του περιοδικού «Les Temps Modernes», δίνοντας βήμα σε προσωπικότητες όπως ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Νίκος Σβορώνος, ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς ή ο Μάριος Πλωρίτης για να εξηγήσουν πώς φτάσαμε στη χούντα, και προσφέροντας δείγματα γραφής της αφρόκρεμας των Ελλήνων λογοτεχνών – από Ρίτσο, Σεφέρη και Αναγνωστάκη μέχρι Τσίρκα, Χατζή και Φραγκιά.

Υπάρχει, άραγε, διαμαρτυρία ενάντια στη χούντα προερχόμενη από τη Γαλλία, δίχως τις υπογραφές του Σαρτρ και της Σιμόν ντε Μποβουάρ, του Βιντάλ Νακέ και του Ζαν-Πολ Βερνάν, του Λουί Αραγκόν ή του Φρανσουά Μιτεράν; Εκείνη που είδε το φως στις 25 Ιουλίου του 1968 και αναδημοσιεύεται ταυτόχρονα στην «Ελεύθερη Πατρίδα» δεν φέρει το όνομά τους. Πρόκειται όμως για μια διαμαρτυρία κινηματογραφιστών, ηθοποιών και κριτικών του σινεμά. Κι ανάμεσα σ' εκείνους που «εν ονόματι των αρχών του ανθρωπισμού» ζητούν την άμεση απελευθέρωση των Μίκη Θεοδωράκη, Παύλου Ζάννα, Τάσου Βουρνά, Σπύρου Πλασκοβίτη, Γιάννη Νεγρεπόντη και Κώστα Κουλουφάκου είναι ο Γκοντάρ και ο Λουί Μάλ, ο Ζαν Λουί Μπαρό και η Μαντλέν Ρενό, η Σιμόν Σινιορέ, η Μαργκερίτ Ντιράς και, φυσικά, ο Κώστας Γαβράς.

50 χρόνια μετά: Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών Facebook Twitter
Αντιδικτατορική διαδήλωση στο Άμστερνταμ. Φωτο: Αρχείο ΑΣΚΙ

Στις φωνές των παραπάνω και με ανάλογες αφορμές θα 'ρθουν να προστεθούν σταδιακά αυτές των Αλμπέρτο Μοράβια και Νατάλια Γκίνσμπουργκ από την Ιταλία, του Έντουαρντ Άλμπι και του Τρούμαν Καπότε από τη Νέα Υόρκη, της Τζόαν Μπαέζ από το Μπέρκλεϊ αλλά και του Χάινριχ Μπελ από την Αθήνα, καθώς εδώ θα τον βρει το 1972 η χαρμόσυνη είδηση ότι του απονέμεται το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στην πρώτη συνέντευξη Τύπου που θα δώσει ως νομπελίστας, ο Μπελ θα κάνει μνεία στους κρατούμενους συγγραφείς και δημοσιογράφους και θ' αναφερθεί ονομαστικά στην περίπτωση του Σπύρου Πλασκοβίτη, ο οποίος εξέτιε ποινή πενταετούς φυλάκισης για την πατριωτική του δράση.

Η συστηματική κινητοποίηση των οργανώσεων του εξωτερικού, αλλά και αυτοεξόριστων καλλιτεχνών, όπως η Μελίνα Μερκούρη, ο Ζιλ Ντασέν και ο ελεύθερος πλέον Μίκης, μετά την «απαγωγή» του από τον Γάλλο εκδότη Ζαν-Ζακ Σερβάν Σρεμπέρ, θ' αποφέρει καρπούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η «βόμβα» που έσκασε στο Λονδίνο, στο Κόβεντ Γκάρντεν, τον Ιανουάριο του '73, με φυσικό αυτουργό τον σερ Λόρενς Ολίβιε. Παρουσία της βασίλισσας Ελισάβετ, του πρωθυπουργού και σύσσωμου του υπουργικού συμβουλίου, ο σπουδαίος ηθοποιός πήρε την πρωτοβουλία να διαβάσει απόσπασμα από γράμμα ενός Έλληνα πολιτικού κρατουμένου −του Γ.Α. Μαγκάκη, όπως αποκαλύφθηκε−, φέρνοντας τους συνταγματάρχες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης.

Σύμφωνα με τον Βαγγέλη Καραμανωλάκη, «θα 'χε πολύ ενδιαφέρον να εξετάσει κανείς συστηματικά τη συμπαράσταση που δεχτήκαμε απ' έξω εκείνα τα χρόνια, να συγκρίνει τον αντιδικτατορικό αγώνα στην Ευρώπη μ' εκείνον που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ ή να καταγράψει τη διαδικασία πολιτικής αφύπνισης των Ελλήνων μεταναστών». Κι ένας βασικός λόγος γι' αυτό είναι επειδή «η αντιστασιακή δράση και οι πνευματικές ζυμώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο εξωτερικό εκείνη την περίοδο λειτούργησαν σαν εργαστήριο παραγωγής σκέψης, επηρεάζοντας καθοριστικά το τοπίο της Μεταπολίτευσης». Για την ώρα, πάντως, η έρευνα είναι προσανατολισμένη προς το ίδιο το στρατιωτικό καθεστώς, γεγονός που αποτυπώνεται και στο πρόγραμμα του επιστημονικού συνεδρίου «Πενήντα χρόνια μετά - Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών», το οποίο διοργανώνουν τα ΑΣΚΙ στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών από τις 20 ως και τις 22 Απριλίου.

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Για την ιστορία - και για να καταλάβουμε πόσο πολύπλοκη είναι η ιστορική πραγματικότητα - ο Γκ. Γκράς αποτέλεσε ενεργό μέλος των WaffenSS (το πρωτο συνθετικό στα γερμανικά σημαίνει "όπλο / οπλισμένο" ).Δηλαδή όχι μιας απλής ναζιστικής οργάνωσης, αλλά μιας σκληρότατης ναζιστικής πολεμικής οργάνωσης που ευθύνεται για πολλούς βασανισμούς και δολοφονίες αμάχων. Για να γίνεις μέλος στα WaffenSS έπρεπε όχι μόνο να καταθέσεις ειδική αίτηση αλλά και να εξετάσουν τα ναζιστικά σου πιστεύω, βρίσκοντας τα επαρκή. Το ναζιστικό παρελθόν του εν λόγω κυρίου βγήκε στην φόρα λίγο πριν πεθάνει όντας εντελώς άγνωστο το 1972.Τώρα το πως κατέληξε ο πρώην ναζί να δίνει μαθήματα δημοκρατίας στην Ελλάδα του 1972 είναι άλλου παπά ευαγγέλιο.
Για την ιστορία Harlan, ο Γκρας όντως εντάχθηκε ως έφηβος στα Waffen-SS έχοντας ζήσει τα πρώτα νοήμονα χρόνια του και γαλουχηθεί ιδεολολογικά στο Τρίτο Ράιχ. Όμως πέρασε τον κατοπινό του βίο πολεμόντας ό,τι εκπροσωπούσε ο ναζισμός και οι παραφιαδες του, σαν αυτή της δικής μας Χούντας. Το σχόλιο σου, κατά την άποψη μου, είναι κλάσσικό δείγμα αντιπερισπασμου των αναθεωρητών που και σε μας προσπαθούν να ξαναγράψουν ¨την ιστορική πραγματικότητα¨, με ευνοηκότερους όρους φυσικά για τους φασίστες. Και ναι, δεν με ξενίζει καθόλου που ένας πρώην ναζί έδινε μαθήματα δημόκρατίας στους αμετανόητους ναζιστές της Χούντας - μην ξεχνάμε πως όλοι τους υπήρξαν ή Κατοχικοί δοσίλογοι, έμμισθα στελέχη ξένων υπηρεσιών, σκληροί βασανιστές, ή και όλα αυτά, μαζί με άλλα όμορφα. Με άλλα λόγια ¨Ελληνορθόδοξοι Πατριώτες¨. Α, και αν σε καίει τόσο πολύ η πολιτική ορθότητα, θα σου πρότεινα να συμπλήρωσεις σε σχόλιο τα επόμενα 70 χρόνια της ζωής του Γκρας για να δούμε ποιανού παπά ευαγγελιο θα αναγνώσουμε.