Όταν η φύση εκδικείται την απληστία

Όταν η φύση εκδικείται την απληστία Facebook Twitter
12

Σαν να ήταν χτες θυμάμαι τον Τσίπρα στην COP21, που μέσα σε 5 λεπτά είπε 20 σκόρπια πράγματα περί "οικολογικού μετασχηματισμού", διαβάζοντας κάτι ορνιθοσκαλίσματα που κάποιος του είχε γράψει. Και ξαφνικά, πέταξε από το πουθενά την πραγματική θέση που είχε να μοιραστεί η Ελλάδα με την διεθνή κοινότητα. Ότι, δηλαδή, "ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας θα πρέπει να είναι η αρχή που ασχολείται με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου απο τη ναυτιλία". Συνεπώς δεν θα έπρεπε η Συμφωνία του Παρισιού να έχει προβλέψεις για τις εκπομπές της ναυτιλίας.

 

 

 

Θυμάμαι πολύ καλά εκείνες τις ημέρες, πως οι κυβερνήσεις έθεταν τις θέσεις τους, προσπαθώντας να κερδίσει η καθεμία ό,τι μπορεί από μία διαδικασία που απαιτούσε τεράστιους συμβιβασμούς. Τελικά, γιαυτό καταλήξαμε με ένα τόσο χλιαρό κείμενο. Ο Τσίπρας τότε πήγε στο Παρίσι για να υπερασπιστεί τα συμφέροντα του εφοπλιστικού λόμπι. Αυτό έγινε ανέκδοτο στους διαδρόμους της COP21.

 

Τον καιρό εκείνο, οι εφοπλιστές -μέσω των ιδρυμάτων τους- πετούσαν και από κανένα ξεροκόμματο σε ΜΚΟ για κάτι περιβαλλοντικές δράσεις της πλάκας, προς ενημέρωση των χαχόλων (κυρίως της Αθήνας, δευτερευόντως της Θεσσαλονίκης).

 

Όμως μην βιαστείτε να βγάλετε το μίσος σας ενάντια στον Τσίπρα, τον Κουρουμπλή και τον Σύριζα, κατά την συνήθη τακτική σχολιασμού στο Facebook.

 

Ας πάμε πίσω στο 2006, όταν το Ευρωκοινοβούλιο είχε κληθεί να επικυρώσει την απόφαση απαγόρευσης των μονοπύθμενων δεξαμενόπλοιων. Ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μανώλης Κεφαλογιάννης, κάλεσε τους Έλληνες ευρωβουλευτές να καταψηφίσουν την Οδηγία. Είπε τότε ο Υπουργός: «…για λόγους αρχής και πολιτικής συνέπειας, θεωρούμε ότι το σύνολο των Eλλήνων ευρωβουλευτών θα πρέπει να καταψηφίσουν την εν λόγω πρόταση, δεδομένων των δυσμενών επιπτώσεων για την ελληνική ναυτιλία, που εκτιμάται ότι θα επιφέρει».

 

Το αίσχος των 5.500 παράνομων χωματερών και τα ογκώδη πρόστιμα εκατομμυρίων, οι μολυσμένοι υδροφόροι ορίζοντες από τα λαθραία εισαγόμενα φυτοφάρμακα, η ερημοποίηση των νησιών, η διάβρωση των ακτών, είναι θέματα χρονίζοντα και συνέπειες αυτού ακριβώς του οικονομικού μοντέλου-καζίνο που θέλει χλιδή στην κορυφή, αλλά ανισότητα και διαφθορά στη βάση.

 

Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ένα: ότι εφοπλιστές, τσιμεντοβιομήχανοι, ΕΛΠΕ, και ΔΕΗ είναι πανίσχυροι. Αυτοί πληρώνουν τις καμπάνιες των πολιτικών, αυτοί κρατούν τις τράπεζες με δανεικά κι αγύριστα, αυτοί πληρώνουν διαφήμιση στα ιδιωτικά Μέσα Μαζικής Αποβλάκωσης. Αυτοί συντηρούν τα δύο πραγματικά κόμματα που κυβερνούν στην Ελλάδα εδώ και μισό αιώνα: το Τεχνικό Επιμελητήριο και την Εκκλησία ΑΕ.

 

Τα αποτελέσματα της δράσης είναι πλέον ορατά: αέναο χρέος στις πλάτες των πολιτών, πολύ φτωχή δημόσια υγεία και πτώση του προσδόκιμου ζωής (ιδίως στην επαρχία), διαλυμένος κοινωνικός ιστός και καμία υπόνοια όλων αυτών των πραγμάτων που θα ορίσουν την ευτυχία στις κοινωνίες του μέλλοντος.

 

Δεν φταίει η κρίση γι αυτά τα πράγματα. Η κρίση δεν είναι των πολιτών και των κοινωνιών, αλλά της διαχρονικής αποικιοκρατίας -εγχώριας και παράκτιας- η οποία παίζει τα ρέστα της εις βάρος των πολλών. Στην Ελλάδα αυτό σημαίνει κρίση χρέους - στην Αμερική σημαίνει Τραμπ.

 

Όσο για την οικολογική κατάρρευση, αυτή απλώς τώρα βγαίνει σιγά-σιγά στην επιφάνεια και γίνεται ορατή. Το αίσχος των 5.500 παράνομων χωματερών και τα ογκώδη πρόστιμα εκατομμυρίων, οι μολυσμένοι υδροφόροι ορίζοντες από τα λαθραία εισαγόμενα φυτοφάρμακα, η ερημοποίηση των νησιών, η διάβρωση των ακτών, είναι θέματα χρονίζοντα και συνέπειες αυτού ακριβώς του οικονομικού μοντέλου-καζίνο που θέλει χλιδή στην κορυφή, αλλά ανισότητα και διαφθορά στη βάση. Το ταυτόχρονο κοινωνικό βίωμα είναι σοσιαλισμός για την ελιτ, και ακραίος νεοφιλελευθερισμός για την βάση, ένας ιδεολογικός αχταρμάς που έχει καταντήσει την χώρα μία Ελλάδα Τουρκομπαρόκ.

 

Οπότε το δίλημμα ιδιωτικό-δημόσιο είναι τόσο έωλο και πλαστό, γιατί αν ο δημόσιος τομέας της χώρας είναι μια φορά κακός, τότε ο ιδιωτικός τομέας της είναι δέκα φορες τρισχειρότερος, κολλημένος στις δόξες της δεκαετίας του '50, που τίποτε από αυτά που απασχολούν τις κοινωνίες σήμερα δεν υπήρχε.

 

Όσον αφορά τη μολυσμένη ακτή της "Athenean Riviera", θα ήταν ευχής έργο να γίνει αντιληπτό ότι η φύση εκδικείται την απληστία. Όμως δεν θα γίνει, γιατί είπαμε... «για λόγους αρχής και πολιτικής συνέπειας».

12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

6 σχόλια
Συμφωνώ με το περιεχόμενο του άρθρου,ως βιολόγος όμως διαφωνώ με τον τίτλο, ως προς το "η φύση εκδικείται" γιατί αποδίδει στη φύση ανθρώπινη ενέργεια που προϋποθέτει και σύνθετη εγκεφαλική λειτουργία. Στη φύση υπάρχουν μηχανισμοί που διαταράσσονται και αποτελέσματα που απορρέουν από τις διαταραχές. Η φύση, όπως κάθε οργανισμός (ολοκληρωμένο θερμοδυναμικό σύστημα) που νοσεί, ενεργοποιεί τους "ανοσοποιητικούς" της μηχανισμούς. Αυτοί λειτουργούν ή όχι αποτελεσματικά, αναλόγως του ή των παραγόντων που προκάλεσαν τις βλάβες. Οι βλάβες εδώ προκαλούνται ενδογενώς και μονομερώς από ένα μόνο είδος- μέλος των οικοσυστημάτων της, επί σειρά δεκαετιών και σε βαθμό που ξεπερνά την ικανότητα που διαθέτουν οι φυσικοί μηχανισμοί αποκατάστασης . Οι συνέπειες λοιπόν είναι πλέον τεράστιες κι ας μην διαμαρτυρόμαστε. Ας αλλάξουμε στάση απέναντι σ' αυτούς που με μόνο κίνητρο τα οικονομικά τους συμφέροντα ευθύνονται γι αυτές, είτε είναι επιχειρηματίες, εφοπλιστές,κλπ, είτε ανδρείκελα κυβερνήτες. Εμείς οφείλουμε να είμαστε ενεργοί πολίτες όχι μόνο στα λόγια, στο fb και από τον καναπέ, αλλά και στους δρόμους και στις κάλπες όταν έρχεται η ώρα.
Σε αντίθεση με τον άνθρωπο, η φύση είναι τόσο καλή που δεν εκδικείται ποτέ. Αυτό που συχνά συναντάμε είναι αυτό που της δείνουμε εμείς. Τίποτα παραπάνω και τίποτα λιγότερο.
Οσο για το νεοφιλελευθερισμο δεν καταλαβαινω που φταει: υπαρχουν σοσιαλιζοντα νησια χτισμενα απο τους κατοικους τους απο ακρη σε ακρη (Παρος) τα οποια καινει πραουντλυ πετρελαιοα αφου οι ανεμογενητριες ειναι ... αντιοικολογικεςΑυτο ειναι πελατειακο κρατικοκεντρικο μοντελο τη δουλεια εχει η πιπιλα του νεοφιλελευθερισμου (που δεν εχει καμια σχεση με το τι γινεται στην ελλαδα. Μιλα μου για νεοφιλελευθερισμου στην Ολλανδια και Δανια αλλα καμια σχεση με Ελλαδα)
Ο Τσίπ πέτυχε πολλά άλλα πάντως. Ξεσκέπασε το πρόσωπο του “αριστερού” συνδικαλισμού. Δεν είχε παρά να τον αγοράσει. Ταύτισε την αντίδραση στον οικονομικό φιλελευθερισμό (aka Νόμος της Ζούγκλας) με τον παραλογισμό των όπεν μπόρντερς ( aka βούτυρο στο ψωμί του οικονομικού φιλελευθερισμού).Την οικολογία με την πληρωμένη αριστερά της τζίβας και των ΜΚΟ Και έκανε ελκυστικό, διά της σύγκρισης, ένα κόμμα που πρωταγωνίστησε στην καταστροφή του δημοσιονομικού εκτροχιασμού 2004–2008 που άνοιξε την πόρτα στα σκυλιά. Και sub–brand της ΝΔ να ήταν, τόσο καλά δεν θα τα κατάφερνε.
και ομως η προστασια της φυσης χαρη στην "φασιστικη" ΕΕ μεταφραζεται σε φραγκα: πως νομιζεις οτι μειωνονται συνεχως οι ρυποι των αυτοκινητων, πληρωνεται φορος ανθρακας και θα κλεισουν καποια στιγμη οι θερμικες μοναδες στυλ Πτολεμαιδα;;;Μα στα φραγκα και στην αποφαση για μειωση του περιβαλοντικου αποτυπωματος. Το οποιο μπορει να οδηγησει και σε οικονομικη αναπτυξη σε νεες κατευθυνσεις.Οσο για το πεταγμα στην εξεδρα με το τι εγινε 10 χρονια πριν στα μονοπυθμενα: μιλαμε για ενα πλοιο νανος που βυθιστηκε την Κυριακη και κανεις δεν νοιαστηκε απο τις αρχες οταν ηταν στη Σαλαμινα (ισως φταιει οτι ο Τσανακοπουλος δεν εμεινε ουτε 2 χρονια εκει) αλλα αφησαν 3 μερες μετα τη κηλιδα να φτασει Βουλιαγμενη.Μιλαμε για μια μεγαλη λαντζα στο λιμανι του Πειραια οχι το Εξον Βαλντεζ στην Αλασκα. Επομενως καθε συζητηση για μονοπυθμενα κλπ ειναι πεταγμα μπαλας στην εξεδρα.
Πως ακριβώς προστατεύεται η φύση από την ΕΕ όταν δίνεται για αξιοποίηση κρατική περιουσία 4δις(!)Πως θα ακριβώς θα αξιοποιηθούν; Θα έρθουν οι μεγάλες εταιρείες να φυτέψουν πεύκα και πλατάνια;
Σουτζουκ λυπαμαι αλλα δεν μπορω να απαντησω στο σχολιο σου μιας και δεν εχει καποιο λογικη συνεπαγωγη. Και το Τσερνομπιλ κρατικη περιουσια ηταν και οι σκουπιδοτοποι και οι χωματερες το ιδιο οπως και η Πτολεμαιδα μεχρι προτινος. Αρα τι νοημα εχει αν ειναι κρατικη περιουσια;;;;Αυτο ειναι σχολιο περι οικονομικων οχι οικολογιας.Και η ΕΕ εχει διαφορες περιβαλλοντικους κανονισμους στους οποιους οφειλονται οι ορατες βελτιωσεις που αναφερω παραπανω.
Ακτές, δάση, ποτάμια είναι επίσης κρατική περιουσία. Αξιοποίηση είναι παρέμβαση. “Αξιοποίηση” είναι και η μετατροπή μιας παραλίας σε ξενοδοχειακό συγκρότημα ή ενός δάσους σε ορυχείο. Προστασία του περιβάλλοντος δεν σημαίνει μόνο περιορισμός των ρύπων αλλά και προστασία της ήδη υπάρχουσας βιομάζας. Όσο για τους περιορισμούς των ρύπων δεν είναι λόγω οικολογικής ευαισθησίας. Αλλά και ένας έξυπνος τρόπος ελέγχου της ανάπτυξης σε κάθε κράτος. Με τα θετικά και τα αρνητικά του. Σε καμία περίπτωση πάντως μην φαντάζεστε πως οι προθέσεις των κέντρων αποφάσεων είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η ευημερία των κατοίκων τους...Τουλάχιστον όχι των κατοίκων των χωρών εκτός των δυνατών του κλάμπ.Αν είναι δυνατόν κάποιος που έχει ένα πετυχημένο μαγαζί να δίνει χρήματα για να μεγαλώσει και το μαγαζί του διπλανού του χωρίς να έχει πλάνο για δικό του κέρδος. Ποιος τα πιστεύει αυτά; Τι είναι η ΕΕ, η Θεία Πρόνοια;
Σουτζουκ σεβομαι την αποψη σου πχ το "Όσο για τους περιορισμούς των ρύπων δεν είναι λόγω οικολογικής ευαισθησίας. Αλλά και ένας έξυπνος τρόπος ελέγχου της ανάπτυξης σε κάθε κράτος Πηγή: www.lifo.gr" συμφωνω. Ωστοσο σαν κοινωνια πασχουμε απελπιστικα να δουμε τους εαυτους μας σε σεναρια win win. Γιατι αυτό που αναφερεις δεν είναι ένα τετοιο; Και μειωση των ρυπων και οικονομικη αναπτυξη. ΟΚ πρεπει να αλλαξει το μοντελο ζωής κλπ κλπ αλλα μηπως η ανακυκλωση κλπ δεν είναι κατά βαση επιτευγματα των δυτικων κοινωνιων;