O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί

O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί Facebook Twitter
1

Κάποτε, ένας μεγάλος Aμερικανός μουσικός είχε πει πως η δεξιοτεχνία είναι απαραίτητη για να παίξει κανείς το blues, αλλά η πιο σπουδαία αρετή που διαχωρίζει έναν αληθινό μπλουζίστα από έναν απλό βιρτουόζο είναι η δύναμη να αποδέχεται τη ζωή του όπως είναι, με τα λάθη, τις αδικίες και τα βάσανά της, αναλαμβάνοντας πλήρως τις ευθύνες του απέναντί της.

Αυτά τα λόγια είναι σφηνωμένα στο μυαλό μου ενώ ακούω τον Θανάση Κλαμπάνο, τον πιτσιρικά που υπογραφεί τον σύγχρονο blues ήχο του ως Tom Yosi, να μου αφηγείται τις περιπέτειες της πολυτάραχης ζωής του.

«Όταν ζεις τόσο έντονα και τραγουδάς το βίωμα, ξεχνάς να αλλάξεις τη ζωή σου, πέφτεις σε μια λούπα και δεν εξελίσσεσαι.

Η εξέλιξη είναι συνδεδεμένη με την αλλαγή, για να αλλάξεις όμως πρέπει να αποδεχτείς τα λάθη σου, να τα παραδεχτείς, να τραγουδήσεις γι' αυτά, να τα ξορκίσεις για να μπορέσεις να προχωρήσεις στη ζωή σου» μου εξηγεί, υιοθετώντας έναν τόνο αυτοκριτικής που δεν ταιριάζει στο νεαρό της ηλικίας του.

Βlues έχουμε όλοι μέσα μας. Το blues, το μπλε, τη θλίψη, τον καημό, τα έχουμε όλοι από τη στιγμή που γεννιόμαστε. Βγαίνουμε από την κοιλιά της μάνας μας και κλαίμε.

Ο Θανάσης θα κλείσει τα 21 σε λίγους μήνες, όμως, όσο προχωράει η συζήτηση, όλο και περισσότερο νιώθω πως έχω απέναντί μου έναν άνθρωπο που έχει ζήσει ήδη μια γεμάτη ζωή.

Ο λόγος του είναι συγκροτημένος και μεστός, επιλέγει προσεχτικά τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει σε κάθε περίσταση και δημιουργεί την αίσθηση ενός ενήλικα που έχει αποτινάξει κάθε ίχνος παιδικής αθωότητας από πάνω του.

O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί Facebook Twitter
«Όταν ζεις τόσο έντονα και τραγουδάς το βίωμα, ξεχνάς να αλλάξεις τη ζωή σου, πέφτεις σε μια λούπα και δεν εξελίσσεσαι. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Είναι από τους τύπους που το ένα βράδυ θα συλλέγει ιστορίες Αφροαμερικανών γέρων στην μπάρα ενός blues bar του Λονδίνου, το επόμενο θα αμπελοφιλοσοφεί με τον ουμπερά για τον έρωτα στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου και κάποιο άλλο, με το που θα τελειώσει το live του, θα μπει στο πρώτο ΚΤΕΛ για Θεσσαλονίκη μόνο με την κιθάρα και την κάρτα του για να αναζητήσει τον παιδικό του έρωτα.

«Για να παίξεις βιωματική μουσική πρέπει όντως να έχεις ζήσει, να έχεις νιώσει, αλλιώς κοροϊδεύεις τον εαυτό σου και τον κόσμο ολόκληρο, κι αυτό φαίνεται.

Όταν εγώ θέλω να τραγουδήσω για την κοπέλα που με πέταξε από το σπίτι, πρέπει να το ζήσω και επιδιώκω να το ζήσω. Δεν το καταλαβαίνουν πολλοί αυτό κι έτσι πληγώνεις πολλούς ανθρώπους.

Υποσυνείδητα κυνηγάς αυτή την εμπειρία, να είσαι με μια κοπέλα και να τη χωρίσεις για να το ζήσεις και να το τραγουδήσεις. Οπότε είναι δίκοπο μαχαίρι, χάνεις έναν άνθρωπο, κερδίζεις μια ιστορία και μια μελωδία.

Είναι μια διαστροφή για την τέχνη.

Βέβαια, blues έχουμε όλοι μέσα μας. Το blues, το μπλε, τη θλίψη, τον καημό, τα έχουμε όλοι από τη στιγμή που γεννιόμαστε. Βγαίνουμε από την κοιλιά της μάνας μας και κλαίμε.

Το blues είναι μέσα μας, ο πόνος και το παράπονο που θέλουμε να εξωτερικεύσουμε υπάρχουν σε όλους τους ανθρώπους, απλώς ο καθένας το εκφράζει διαφορετικά» μου απαντάει συνειδητοποιημένα όταν τον ρωτάω πώς γίνεται ένα τόσο νεαρό άτομο στην εποχή μας να έχει να αφηγηθεί τόσες πολλές ιστορίες μέσα από τo blues, ένα μουσικό είδος που απαιτεί μια βιωματική επαφή με την τέχνη.

Ωστόσο, ο Θανάσης έχει πολλούς δαίμονες να σκοτώσει μέσα από τη μουσική του και η εξιστόρηση της ζωής του το μαρτυρά.

Γεννήθηκε στην Πάτρα, αλλά μεγάλωσε με τη μητέρα και τη γιαγιά του στην Ανδραβίδα του Νομού Ηλείας. Επισκεπτόταν τον πατέρα του τα Σαββατοκύριακα, καθώς οι γονείς του χώρισαν όταν ήταν πολύ μικρός ακόμη.

O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί Facebook Twitter
«Το blues είναι μέσα μας, ο πόνος και το παράπονο που θέλουμε να εξωτερικεύσουμε υπάρχουν σε όλους τους ανθρώπους, απλώς ο καθένας το εκφράζει διαφορετικά». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι πρώτες του μουσικές αναμνήσεις προέρχονται από τη μητέρα του, η οποία στο πάρκο τού έβαζε να ακούει Έλβις Πρίσλεϊ και Μπιτλς, ενώ η γιαγιά του ήταν ρεμπέτισσα και τον μύησε τόσο στα ρεμπέτικα όσο και στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική.

Άκουγε ροκ από μικρός, αλλά όταν άκουσε τυχαία έναν δίσκο του Έρικ Κλάπτον συνειδητοποίησε τη μαγεία του blues και άναψε μέσα του η καλλιτεχνική σπίθα, με τη μητέρα του να του αγοράζει την πρώτη του κιθάρα από τα Jumbo.

Στην εφηβεία αντιμετώπιζε πρόβλημα παχυσαρκίας και οι ατελείωτες ώρες εξάσκησης στην κιθάρα ήταν η μόνη του διέξοδος.

Θυμάται που τα παιδιά δεν τον έκαναν παρέα και γι' αυτό ένιωθε διαφορετικός.

Όταν μια κοπέλα τον απέρριψε, έκανε την επανάστασή του και αποφάσισε να τα αλλάξει όλα: μέσα σε ένα καλοκαίρι έχασε 30 κιλά, μάζεψε χρήματα για να πληρώνει τα ιδιαίτερα μαθήματα κιθάρας, ανακοίνωσε στους γονείς του ότι θα κυνηγήσει τη μουσική καριέρα και επιτάχυνε τους ρυθμούς του για να ξεκολλήσει από τα περίεργα εφηβικά χρόνια.

Τελικά, ενάντια στη θέληση των γονιών του ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει ροκ και blues στo μουσικό σχολείο του Γιώργου Φακανά. Η Αθήνα τον μάγεψε αμέσως, αλλά συνειδητοποίησε πως έπρεπε να βάλει ένα πρόγραμμα για να πετύχει τους στόχους του.

«Συμφώνησα με τον εαυτό μου το πρωί να διεκπεραιώνω τις δουλειές και τις υποχρεώσεις μου και να είμαι ο Θανάσης, αλλά το βράδυ να αλλάζω, να βγαίνω έξω, να κάνω γνωριμίες, να ζω τη νύχτα και να βράσω στο καζάνι της Αθήνας» μου ξεκαθαρίζει.

Κάποια στιγμή, τυχαία, προσπαθώντας να αγοράσει ένα πετάλι για την κιθάρα του, γνώρισε τον μουσικό George Gaudy.

O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί Facebook Twitter
«Οι ιστορίες των τραγουδιών μου χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτές όπου αφηγούμαι τα πράγματα όπως έχουν συμβεί και σε αυτές που τα αφηγούμαι όπως φαντάζομαι ότι θα ήθελα να είχαν συμβεί». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αμέσως ταίριαξαν, έγιναν καλοί φίλοι, μπήκε στην μπάντα του και μαζί του ηχογράφησε το πρώτο του τραγούδι, μια τρυφερή διασκευή της μπαλάντας του Randy Newman από το «Toy Story», «You 've got a friend in me», η οποία μάλιστα του εξασφάλισε τη συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό του Red FM για νέα ταλέντα.

Σε αυτόν εξέπληξε τους πάντες αυτοσχεδιάζοντας πάνω σε ένα τραγούδι του θρυλικού μπλουζίστα Robert Johnson, το «Love in vain».

Η πιο κομβική στιγμή στη ζωή του, όμως, είναι η εκπλήρωση του παιδικού του ονείρου, να σπουδάσει δηλαδή jazz κιθάρα στο Λονδίνο.

Το περσινό καλοκαίρι μάζεψε χρήματα, δουλεύοντας τα πρωινά ως σερβιτόρος και τα βράδια ως κιθαρίστας σε μια πρόχειρη μπάντα σε ξενοδοχείο του χωριού του, και στη συνέχεια πέρασε με επιτυχία την οντισιόν στη φημισμένη μουσική σχολή ICMP του Λονδίνου, παίζοντας αυτοσχέδια blues μέσω Skype. Έτσι έγινε ένα από τα 15 άτομα εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου που δέχτηκαν στη σχολή.

Πριν ξεκινήσει να μου μιλάει για τη ζωή του στο Λονδίνο, ο Θανάσης αλλάζει στάση σώματος, κάθεται σταυροπόδι, τραβάει μια μεγάλη τζούρα από τo τσιγάρo του και πίνει δυο γουλιές από το κόκκινο κρασί που έχει παραγγείλει, παρόλο που είναι ακόμη σχετικά νωρίς για αλκοόλ.

«Tο πρώτο μου χαστούκι στο Λονδίνο το έφαγα με το "καλημέρα". Μου φάνηκε μια εντελώς γκρίζα και απρόσωπη πόλη.

Έπαιζα κιθάρα στον δρόμο, έδινα το όνομά μου και περίμενα για ώρες στην ουρά μέχρι να έρθει η σειρά μου και να παίξω 40 λεπτά για μερικές λίρες.

Επικρατούσε ένα αλαλούμ που με έκανε να νιώθω πολύ χαμένος και μόνος στην προσπάθεια να αποκωδικοποιήσω τα αμέτρητα, αντιφατικά ερεθίσματα» μου αποκαλύπτει με μια θλίψη στο βλέμμα.

«Αυτό που ακολούθησε όμως ήταν ονειρικό. Από το πρώτο βράδυ έβγαινα, ήθελα να ζήσω τη νύχτα στην πόλη. Το πρώτο βράδυ πήγα στο Soho, στο Ain't Nothing But The Blues. Κάθε Δευτέρα είχε jam nights και ήμουν εκεί, τζαμάροντας με άλλους μουσικούς.

 

Με έκαναν μέρος της οικογένειάς τους, ενώ εγώ φοβόμουν, σκεπτόμενος "τι πάω να κάνω εκεί με τον παππού τον Αφροαμερικανό που σφίγγει τα δόντια, παίζει μουσική και ηλεκτρίζει όλο το μαγαζί".

Αλλά τα σφιγμένα δόντια και το ηλεκτρικό ρεύμα της μπλουζ μουσικής δεν έχει ηλικία ούτε χρώμα.

Φαντάσου πως το Ain't Nothing But The Blues είναι ένα μαγαζί που έχει καυλωμένους κιθαρίστες, τουρίστες, τύπους με πιστόλια, εμπόρους ναρκωτικών, κοκάκηδες, κι εγώ ήμουν πάνω στη σκηνή, ένα guitar nerd 20 χρονών.

Είναι τεράστια υπόθεση σε ένα τέτοιο μαγαζί να καταφέρεις να απλώσεις τα χέρια σου και να κουνήσεις τον κόσμο όπως θες.

Όταν αυτό συνέβη και σ' εμένα και άκουγα από κάτω τις Αφροαμερικανίδες να σκούζουν, έλεγα "αυτό είναι, ρε φίλε, εδώ θα μείνω"» μου αφηγείται, ενώ εγώ χάνομαι στις εικόνες που δημιουργούν οι περιγραφές του.

Βέβαια, υπάρχουν στιγμές που πιάνω τον εαυτό μου να αντιμετωπίζει τα κατορθώματα του Θανάση με επιφύλαξη.

Πολλές φορές μοιάζουν, αν όχι με μυθοπλασία, σίγουρα με μια υπερβολική, φανταστική μεγέθυνση της πραγματικότητας, αλλά, από την άλλη, είναι τόσο συναρπαστικός ο τρόπος που αφηγείται τις εμπειρίες του, που τελικά δεν έχει και τόση σημασία.

Άλλωστε, αν δεν είσαι ένας γενναιόδωρος παραμυθάς, δεν μπορείς να τραγουδήσεις blues, όπως μου εξηγεί και ο ίδιος.

O Tom Yosi είναι μόλις 21 ετών αλλά έχει τόσες πολλές blues ιστορίες να διηγηθεί Facebook Twitter
«Δεν υπάρχει χθες, δεν υπάρχει αύριο. Υπάρχει τώρα. Και οφείλουμε να το ζήσουμε». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Οι ιστορίες των τραγουδιών μου χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτές όπου αφηγούμαι τα πράγματα όπως έχουν συμβεί και σε αυτές που τα αφηγούμαι όπως φαντάζομαι ότι θα ήθελα να είχαν συμβεί.

Οπότε από εμένα θα ακούσεις ιστορίες μοναξιάς, αμφισβήτησης, ερωτικής απογοήτευσης και αλητείας. Στο τέλος, όμως, αυτό που θέλω είναι να εμπνεύσω τους ανθρώπους, να μιλήσω στην καρδιά τους με την κιθάρα μου».

Φτάνοντας προς το τέλος της κουβέντας μας, και ενώ συζητάμε για την παθογένεια των συγχρόνων του, το ελεγχόμενο πρόβλημα αλκοολισμού του, τη «ματαιοδοξία» τού να παίζεις μόνος με μία ηλεκτρική κιθάρα στο Royal Albert Hall και την ανάγκη για ξεχωριστές προσωπικότητες την εποχή της εικόνας, ξαφνικά σχηματίζει την εξής πρόταση: «Το αύριο είναι μεγάλο άλλοθι».

Απορημένος τον ρωτάω τι εννοεί και μου αποκρίνεται πως αυτή είναι η απάντησή του στην ερώτηση που του είχα κάνει πολύ νωρίτερα, ποιο σύνθημα θα έγραφε σε τοίχο της Αθήνας.

«Δεν υπάρχει χθες, δεν υπάρχει αύριο. Υπάρχει τώρα. Και οφείλουμε να το ζήσουμε».

Αν μη τι άλλο, ο Θανάσης το γνωρίζει και το εφαρμόζει πολύ καλά. Έχει πιάσει τη ζωή από τα μαλλιά και το μέλλον φαντάζει σαν ένα χωράφι με ανεξερεύνητες, βιωματικές, blues ιστορίες και μελωδίες που θα τραγουδήσει.

Info:

O Tom Yosi θα κάνει ένα live μαζί με την Polina Leshnevskaia το Σάββατο 3 Μαρτίου στο Zoo.

Αυτή την περίοδο ηχογραφεί το ντεμπούτο EP του με τίτλο «Son of a gun», ενώ παράλληλα παίζει και στην μπάντα του George Gaudy.

Στα παρακάτω links μπορείτε να ακούσετε μερικές ηχογραφήσεις του:

https://www.youtube.com/watch?v=cU3uAsLHGPo
https://www.youtube.com/watch?v=aEgtB8k2no4
https://www.youtube.com/watch?v=mywzpvCZPGA

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια