Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo

Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo Facebook Twitter
Η Lydia Lunch εξελίχθηκε σε μία από τις πιο ειλικρινείς και «καυστικές» φωνές της γενιάς της.
1

Από τους μουσικούς που συνδέθηκαν απόλυτα με το no wave κινήμα στα τέλη της δεκαετίας του '70 στη Νέα Υόρκη, η Lydia Lunch εξελίχθηκε σε μία από τις πιο ειλικρινείς και «καυστικές» φωνές της γενιάς της.


Το no wave ήταν μια αντίδραση στο κατεστημένο, όχι ακριβώς πανκ, πιο πολύ ίσως από τη μεριά της αβανγκάρντ μουσικής. Μπορεί να ήταν βραχύβιο, αλλά η επίδρασή του στην αμερικανική ροκ μουσική τα επόμενα χρόνια ήταν καθοριστική.

Από αυτό ξεπήδησαν γκρουπ και μουσικοί όπως οι Swans, ο Glenn Branca και, φυσικά, οι Sonic Youth. Ήταν ένα βαθιά πεσιμιστικό κίνημα που αντανακλούσε τη ζωή όσων μεγάλωναν σε μια ζοφερή πράγματικότητα μετά τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον Νίξον και όλη την απομυθοποίηση του «καλοκαιριού της αγάπης». «Όλη η χώρα ζούσε τον απόλυτο μηδενισμό. Από πού είχαμε βγει; Από πού να αντλήσουμε αισιοδοξία;» δήλωνε η Lunch παλιότερα.

Της κόλλησαν το Lunch ως ψευδώνυμο επειδή έκλεβε γεύματα για τους Dead Boys. Το έσκασε από το σπίτι της για να βρεθεί στην καρδιά της καλλιτεχνικής σκηνή της Νέας Υόρκης σε ηλικία 16 χρονών. Μεγάλωσε σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον που αργότερα εξιστόρησε στα βιβλία της και στις περφόμανς της.


Της κόλλησαν το Lunch ως ψευδώνυμο επειδή έκλεβε γεύματα για τους Dead Boys. Το έσκασε από το σπίτι της για να βρεθεί στην καρδιά της καλλιτεχνικής σκηνή της Νέας Υόρκης σε ηλικία 16 χρονών. Μεγάλωσε σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον που αργότερα εξιστόρησε στα βιβλία της και στις περφόμανς της.


Στα '80s ήταν διαβόητη για τις low budget πειραματικές τσόντες που γύριζε τότε ο Richard Kern και όπου η ίδια πρωταγωνιστούσε μαζί με τον Henry Rollins. Για μια εποχή διάβαζες περισσότερα γαργαλιστικά για όσα έκανε στον Henry Rollins σε αυτές τις ταινίες παρά για τη μουσική της. Μπορεί να πετύχεις ορισμένες στο YouTube, μπορείς επίσης να τη δεις να τις αναλύει, κάτι που έχει επίσης ενδιαφέρον.


Δεν ξέρω αν έχει όρεξη να μιλήσει για όλα αυτά, πάντως στο τηλέφωνο ακούγεται ευδιάθετη, αν και κάπως γερασμένη. Σε μερικούς μήνες θα κλείσει τα 60. Σήμερα κάνει ομιλίες με θέμα την αυτοενδυνάμωση ή διοργανώνει βραδιές spoken word ποίησης, εκτός από συναυλίες με τα δύο της σχήματα, τους Retrovirus και τους Big Sexy Noise.

Με τους τελευταίους θα τη δούμε στην Αθήνα «σε ένα χυδαίο ροκ σόου που θα γιορτάζει τη ζωή αντί για τον θάνατο», όπως μου λέει. Σίγουρα θα είναι εκρηκτικό, βέβαια, αφού στο πλευρό της θα έχει τους James Johnston και Ian White των θρυλικών Gallon Drunk!

Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo Facebook Twitter
Μιλάει πάντοτε έξω από τα δόντια για την ποπ κουλτούρα και θεωρεί ότι το χρήμα έχει καταστρέψει την καλλιτεχνική δημιουργία.


Μιλάει πάντοτε έξω από τα δόντια για την ποπ κουλτούρα και θεωρεί ότι το χρήμα έχει καταστρέψει την καλλιτεχνική δημιουργία. Δεν έχει διστάσει να κατηγορήσει σταρ όπως η Lady Gaga και η Madonna, χαρακτηρίζοντάς τες πολιτιστικά βαμπίρ. Τελείως ασυμβίβαστη, επιμένει να μην έχει μάναντζερ ή ατζέντη.


Ζει στο Μπρούκλιν τα τελευταία χρόνια. Αυτοεξορίστηκε όταν ο Μπους κέρδισε για δεύτερη φορά τις προεδρικές εκλογές το 2004. Έμεινε στη Βαρκελώνη για 8 χρόνια. Πώς αισθάνεται που γύρισε πίσω;


«Έφυγα, πιστεύοντας πως δεν θα επιστρέψω, αλλά, τελικά, γύρισα για να είμαι κοντά στους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύω. Εξάλλου, ταξιδεύω τον μισό χρόνο, οπότε δεν με νοιάζει ιδιαίτερα. Μετά από 8 χρόνια στη Βαρκελώνη βαρέθηκα. Επί τέσσερα χρόνια ζούσα από δω και από κει. Άγνωστο πού θα καταλήξω».


— Δεν σε πειράζει που ο Tραμπ είναι στην εξουσία; Πώς είναι να ζεις εκεί τώρα;

Έλα τώρα, ξέρεις ότι είναι το ίδιο με αυτό που περνάτε εσείς στην Ελλάδα, ίσως και χειρότερα. Φυσικά και είναι άθλιο και απαίσιο να βλέπεις ότι σχεδόν όλος ο πλανήτης έχει κάνει μια στροφή προς τον νεοφασισμό. Είναι εξωφρενικό. Γι' αυτό προσπαθούμε να κάνουμε μουσική, κυρίως για να δημιουργήσουμε μια ευχάριστη ζώνη μέσα σε όλο αυτό το φάσμα του φόβου και του τρόμου που καλλιεργούν οι πολιτικοί. Όλος ο κόσμος βρίσκεται σε ένα χάος. Ακόμα μαχόμαστε ενάντια σε ένα τεράστιο κύμα βίας, ηλιθιότητας, απληστίας, χυδαιότητας και παράνοιας.

Ο Τραμπ είναι το χειρότερο παράδειγμα. Δεν υπάρχει χειρότερο, με εξαίρεση τη ναζιστική Γερμανία φυσικά. Αυτή η παραφροσύνη κάνει κύκλους. Έτσι είναι η ανθρώπινη φύση όμως. Πότε θα τελειώσουν όλα αυτά ειλικρινά δεν ξέρω.

 

Lydia Lunch & the Big Sexy Noise - Kill Your Sons // Live 2014

— Δεν βλέπεις πολύ θετικά το #metoo απ' ό,τι διάβασα ή κάνω λάθος;

Δεν είμαι μέρος του κινήματος, αλλά το πρώτο spoken word κομμάτι που έγραψα ήταν μια καταγγελία εναντίoν του ίδιου μου του πατέρα. Επίσης, πάντοτε μιλάω κατά της πατριαρχίας. Συμφωνώ ότι οι γυναίκες πρέπει να αρχίσουν να μιλάνε ανοιχτά, αλλά νιώθω πως υπάρχει μικροπρέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις. Γυναίκες δολοφονούνται και βιάζονται σε όλο τον κόσμο και αυτό συνέβαινε πάντα. «Ουρλιάζουν» και η φωνή τους πρέπει να ακουστούν επιτέλους.

Με σοκάρει το ότι ξαφνικά το Χόλιγουντ ξύπνησε μετά από τόσο καιρό, ενώ ξέρουμε ότι έχει τα λεφτά και τον τρόπο να κάνει κάτι γι' αυτό. Είναι δύσκολο να υπερασπίζεσαι τον εαυτό σου ενάντια σε μια παγκόσμια πατριαρχική παράνοια, γι' αυτό πρέπει να μιλάς ανοιχτά γι' αυτά τα θέματα. Αλλιώς θα θεωρήσουμε ότι όλοι οι άνδρες που φέρονται σαν μαλάκες είναι εγκληματίες.

Οι άντρες φλερτάρουν και πολλές φορές είναι επιθετικοί σεξουαλικά. Είναι άλλο, όμως, το να σφυρίζεις ή να μιλάς ή, έστω, να αγγίζεις κάποιον και άλλο το να τον βιάζεις και να τον σκοτώνεις. Αυτός ο διαχωρισμός πρέπει να γίνει ξεκάθαρος. Είναι σημαντικό να μη νιώθει ο κόσμος απομονωμένος και θυματοποιημένος, αλλά πρέπει επιτέλους να διαχωρίσουμε τις ανόητες και αισχρές ανδρικές συμπεριφορές από την κακοποίηση, τον βιασμό και τον φόνο.


— Νοσταλγείς καθόλου τις παλιές μέρες;

Τι να νοσταλγήσω; Ο χρόνος είναι ένα ακόμη δευτερόλεπτο που φεύγει για πάντα. Δεν μπορώ καν να σκεφτώ τι έγινε πριν από εκατομμύρια δευτερόλεπτα, μου αρκεί να βλέπω τι κάνω σήμερα, τι θα κάνω αύριο.


— Έχεις μετανιώσει καθόλου για κάτι;

Έχω μετανιώσει για τις πράξεις άλλων ανθρώπων, όχι για τις δικές μου.

 

Info

Η Lydia Lunch θα εμφανιστεί με τους Big Sexy Noise στο Gagarin205 το Σάββατο 10 Νοεμβρίου, με είσοδο 15-18 ευρώ.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
"Οι άντρες φλερτάρουν και πολλές φορές είναι επιθετικοί σεξουαλικά. Είναι άλλο, όμως, το να σφυρίζεις ή να μιλάς ή, έστω, να αγγίζεις κάποιον και άλλο το να τον βιάζεις και να τον σκοτώνεις. Αυτός ο διαχωρισμός πρέπει να γίνει ξεκάθαρος. Είναι σημαντικό να μη νιώθει ο κόσμος απομονωμένος και θυματοποιημένος, αλλά πρέπει επιτέλους να διαχωρίσουμε τις ανόητες και αισχρές ανδρικές συμπεριφορές από την κακοποίηση, τον βιασμό και τον φόνο." Το ότι πχ η λεκτική σεξουαλική κακοποίηση στο δρομο δεν είνσι τόσο βαρια όσο ο βιασμός, δεν σημαίνει ότι δεν αποτελεί και αν αυτή αδίκημα. https://ampa.lifo.gr/apantiseis/agapiti-a-mpa-niotho-viasmenos/