H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
2



Η ΠΑΛΜΥΡΑ ΥΠΗΡΞΕ
 ένας καθιερωμένος τουριστικός προορισμός για όσους επισκέπτονταν τη Συρία. Τόσο λόγω του μεγαλείου που αποπνέουν τα λαμπρά της ερείπια και του εξωτικού σκηνικού που υφαίνουν στη μέση μιας άγονης ερήμου, όσο και της ιστορικής και πολιτιστικής αξίας που απέκτησε με την πάροδο των αιώνων.

Στην παρούσα δημοσίευση δεν επιθυμώ να φορτώσω τους αναγνώστες με στοιχεία εγκυκλοπαιδικού χαρακτήρα και για αυτό θα ξετυλίξω την ιστορία της Παλμύρας όσο πιο περιεκτικά γίνεται.

Επί των ημερών της βασίλισσας Ζηνοβίας, η Παλμύρα είχε πληθυσμό 150 – 200.000 κατοίκους και εφαρμόστηκαν διάφοροι θεσμοί ελληνορωμαϊκής προέλευσης όπως η Βουλή, ο Δήμος, οι ανώτατοι άρχοντες, οι δύανδροι και οι δεκαπρώτοι.

Η Παλμύρα στα αραβικά ονομάζεται ''Ταντμόρ'' ενώ η ονομασία ''Παλμύρα'' αποδόθηκε από τους αρχαίους Έλληνες από τα φοινικόδεντρα (παλμ) που υπάρχουν στην πλούσια όαση ''Έφκα'' της περιοχής. Βρίσκεται 210 χλμ. βορειοανατολικά της πρωτεύουσας Δαμασκού και ο αρχαιολογικός χώρος καταλαμβάνει μια έκταση 6 τ.χλμ.

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Η Παλμύρα σε τουριστική διαφήμιση

Η όαση Έφκα υπήρξε ο βασικότερος κινητήριος λόγος για τη μόνιμη εγκατάσταση των διαφόρων σημιτικών φυλών της περιοχής. Η Παλμύρα καταγράφεται ως ''Ταντμόρ'' σε ασσυριακό κείμενο ήδη από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. αλλά απέκτησε το κύρος και την αίγλη μιας μητρόπολης αργότερα, όταν καταλήφθηκε από τα ρωμαϊκά στρατεύματα τον 1ο αι. μ.Χ. και έφτασε στο απόγειο της δόξας της επί ηγεμονίας της ξακουστής βασίλισσας Ζηνοβίας τον 3ο αι. μ.Χ.

Η γεωγραφική θέση της Παλμύρας ήταν εξαιρετικά πολύτιμη εφόσον αποτελούσε κόμβο για τα καραβάνια και τους διακινητές της εποχής, από τη Μεσόγειο Θάλασσα, την Αφρική και τη Μικρά Ασία προς τη Μεσοποταμία, την Περσία, την Τρανσοξιανή, την Ινδία και την Κίνα. Η Παλμύρα, όπως και η πρωτεύουσα Πέτρα του Βασιλείου των Ναβαταίων, διατήρησε ένα καθεστώς αυτόνομης ηγεμονίας που την εφοδίαζε με υπέρογκα κέρδη από τη διεξαγωγή του εμπορίου αλλά συγχρόνως λειτουργούσε δελεαστικά για τις γύρω δυνάμεις όπως τους Σασσανίδες Πέρσες που στόχευαν στην κατάληψή της, τον έλεγχο των εμπορικών ζωνών και τη διοχέτευση των εσόδων στα δικά τους ταμεία.

Στη Συροπαλαιστίνη των ελληνιστικών χρόνων παγιώθηκε ο οικουμενισμός της ελληνικής παιδείας. Οι κληρονόμοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Σελευκίδες, ίδρυσαν και θεμελίωσαν νέες πόλεις στον βορρά της Συρίας που συνέθεταν τη Συριακή Τετράπολη και αποτελούταν από την Αντιόχεια, Απάμεια, Λαοδίκεια και Σελεύκεια. Οι πόλεις της Συριακής Τετράπολης είχαν σχεδιαστεί σύμφωνα με τα πρότυπα του Ιπποδάμειου Συστήματος που επινόησε ο Μιλήσιος πολεοδόμος και μετεξέλιξή του υλοποιήθηκε σε σύγχρονα αστικά κέντρα όπως η Νέα Υόρκη. Στην ίδια χρονική περίοδο οι ρυθμοί θρησκευτικού και πολιτιστικού συγχρωτισμού αναπόδραστα επιταχύνθηκαν όταν οι νομάδες κτηνοτρόφοι εγκαταστάθηκαν μόνιμα στις νέες πόλεις των Σελευκιδών και προέκυψε ένα κράμα με πρωταρχικά στοιχεία τις σημιτικές καταβολές τους και την πρωτοκαθεδρία της ελληνικής κουλτούρας. Η σύμπτυξη των διαφορετικών πολιτισμών σφραγίζει την εικαστική παραγωγή, την αρχιτεκτονική, τη ρυμοτομία, τις επιτύμβιες στήλες, την ενδυμασία, τους πολιτειακούς θεσμούς και τη γλωσσική επικοινωνία καθιερώνοντας ένα πολύγλωσσο περιβάλλον.

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter

Επομένως, έχει προηγηθεί η συγκρότηση μιας κοσμοπολίτικης και πολιτισμικής κοινωνίας εντός της οποίας διεξάγονται δημιουργικές ζυμώσεις. Ένα χαρακτηριστικό δείγμα διάδρασης αποτελεί μια από τις μορφές που απέδωσαν οι πιστοί στην προϊσλαμική θεότητα της Αλάτ, ως κρανοφόρος Παλλάδα Αθηνά ενώ στην Παλμύρα κατασκευάστηκαν ναοί Θεών που διατηρούσαν αντιστοιχία με εκείνους των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων όπως ο Μπελ με τον Δία και τον Jupiter και ο Αρσού με τον Άρη.

Η Παλμύρα καταλήφθηκε από τον Μάρκο Αντώνιο το 41 π.Χ. και τέθηκε υπό τον έλεγχο του Ρωμαίου στρατιωτικού Διοικητή της περιοχής. Έπειτα σχεδόν από έναν αιώνα την επισκέφθηκε ο Αυτοκράτορας Αδριανός που την όρισε ''Μητρόπολη'' και μετονομάστηκε σε Αδριανή Παλμύρα. Τα χρόνια που ακολούθησαν κατασκευάστηκαν το Θέατρο που διατηρείται μέχρι στις μέρες μας και άλλα διθυραμβικά οικοδομήματα. Στο ίδιο πνεύμα ο Αυτοκράτορας Σεπτίμιος Σεβήρος (193 – 211 μ.Χ.) κατασκεύασε την Αγορά, διαστάσεων 84 μέτρα επί 71 μέτρα, το περίστυλο βουλευτήριο και την οδό, μήκους 1,2 χλμ., με τις κιονοστοιχίες που συνέδεε τον Ναό του Μπελ με το Θέατρο, την Αγορά και το σύμπλεγμα των κατοικιών. Ο διάδοχος του Σεβήρου, Καρακάλλας (211 – 217 μ.Χ.), τίμησε την Παλμύρα με τον τίτλο της Colonia και αυτομάτως η πόλη αποδεσμεύτηκε του άμεσου ελέγχου από τον Ρωμαίο Διοικητή της Συρίας.

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Το κάστρο του εμίρη Αλ Μαανί που κατασκευάστηκε στις αρχές του 17ου αι. και δεσπόζει επί της Παλμύρας.

Οι σχέσεις μεταξύ της Ρώμης και της περιφερειακής Παλμύρας περιπλέχτηκαν όταν τα ηνία της πόλης ανέλαβε ο Οδαίναθος με τη σύζυγό του Ζηνοβία (Bath Zabbai). Το ζεύγος είχε σημιτική καταγωγή και αποδείχθηκαν εξαιρετικά προικισμένοι και ικανοί στην άσκηση εξουσίας. Ο Οδαίναθος διεκδίκησε περισσότερα προνόμια και κατάφερε να ορισθεί ''Έξαρχος όλης της Συρίας'' εφόσον ο Αυτοκράτορας Βαλεριανός ανησυχούσε για τις επεκτατικές βλέψεις του γειτονικού βασιλείου των Περσών και αναγκαστικά συμβιβάστηκε με τις βλέψεις του Οδαίναθου. Ο Βαλεριανός σκοτώθηκε σε μάχη μετους Πέρσες το 260 μ.Χ. αλλά ο Οδαίναθος εκδικήθηκε προελαύνοντας μέχρι την περσική πρωτεύουσα Κτησιφώντα, ενσωματώνοντας νέα εδάφη και καταπνίγοντας μια εσωτερική εξέγερση στην Εμέσα (σημερινή πόλη Χομς). Για τις επιτυχίες του αυτές, τιμήθηκε με τον τίτλο Dux Romanorum et corrector totius orientis – Δούκας των Ρωμαίων και αρμοστής όλης της Ανατολής. Μετά την αναπάντεχη δολοφονία του τον διαδέχθηκε ο ανήλικος γιός του Ουαβαλλάθος αλλά την πραγματική εξουσία άσκησε η σύζυγός του Ζηνοβία.

Τώρα που έγινε η Ζηνοβία βασίλισσα πολλών χωρών μεγάλων,
τώρα που την θαυμάζει όλη η Ανατολή,
και την φοβούνται κ' οι Ρωμαίοι ακόμη,
γιατί το μεγαλείο της να μην είναι πλήρες;
Γιατί να λογαριάζεται ως μια Aσιανή γυναίκα;
Την γενεαλογία της ευθύς να κάμουν.
Ιδού ολοφάνερα κατάγεται απ' τους Λαγίδας.
Ιδού ολοφάνερα από την Μακεδονία.

Κ.Π. Καβάφης, ''Τα Ατελή'' ποιήματα (1930)

 

Η Ζηνοβία ήταν εκπάγλου καλλονής, ευφυέστατη και δυναμική. Στα χρόνια έξαρσης του ευρωπαϊκού Οριενταλισμού, η φιγούρα της εξήρε τη φαντασία των ζωγράφων, ποιητών και πεζογράφων μονοπωλώντας στη θεματολογία των έργων τους.

 

Παρά την εξαιρετική της μόρφωση, τα χαρίσματά της και τη λαμπρή διακυβέρνησή της, στον χώρο του κινηματογράφου επισκιάστηκε από την Κλεοπάτρα της Αιγύπτου καθώς η προσωπικότητα της βασίλισσας των Πτολεμαίων πρωταγωνίστησε σε περίπου εξήντα ταινίες ενώ της Ζηνοβίας μόλις σε μια αποτυχημένη παραγωγή με την ηθοποιό Ανίτα Έκμπεργκ στον ομώνυμο ρόλο.

 

Η Ζηνοβία μιλούσε τα συριακά, ελληνικά, λατινικά και αιγυπτιακά. Αγαπούσε το κυνήγι, τα συμπόσια και τη συναναστροφή με τους άντρες. Ήταν εκείνη που πίεσε τον σύζυγό της Οδαίναθο να πολεμήσει κατά των Περσών ενώ η ίδια εκστράτευσε και κατέλαβε τη Μικρά Ασία, την υπόλοιπη Συρία, Παλαιστίνη, Αραβία και Αίγυπτο.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Ταφικός Ναός στην Παλμύρα

 

Επί των ημερών της, η Παλμύρα είχε πληθυσμό 150 – 200.000 κατοίκους και εφαρμόστηκαν διάφοροι θεσμοί ελληνορωμαϊκής προέλευσης όπως η Βουλή, ο Δήμος, οι ανώτατοι άρχοντες, οι δύανδροι και οι δεκαπρώτοι. Στην Αυλή της προσκάλεσε και προστάτευσε επιφανείς πνευματικούς ανθρώπους όπως τον ιστορικό Νικόμαχο Φλαβιανό, τον Γενέθλιο, τον αιρετικό επίσκοπο Παύλο των Σαμοσάτων ενώ ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Λογγίνος υπήρξε προσωπικός της μέντορας.

 

Η κεντρική εξουσία της Ρώμης θορυβήθηκε από την ολοένα αυξανόμενη δύναμη της Ζηνοβίας και ο Αυτοκράτορας Αυρηλιανός αποφάσισε να αναμετρηθεί μαζί με τη σιδηρά κυρία της Ανατολής. Η στρατιωτική διένεξη έλαβε χώρα στην Αντιόχεια όπου η Ζηνοβία σε σύγκριση με τα στρατεύματα του Αυρηλιανού συγκέντρωσε υπεράριθμο στρατό 70 χιλιάδων αντρών. Ο Παλμυρηνοί κατατροπώθηκαν και η Ζηνοβία τράπηκε σε άτακτη φυγή αλλά αιχμαλωτίστηκε κοντά στις όχθες του Ευφράτη ποταμού. Μεταφέρθηκε στη Ρώμη όπου και ξαναπαντρεύτηκε, έκανε παιδιά και έζησε στο Τίβολι.

 

Έκτοτε, η Παλμύρα σταδιακά παρήκμασε. Στα χρόνια του Βυζαντίου απέκτησε δική της χριστιανική Επισκοπή αλλά το 634 μ.Χ. έπεσε στα χέρια των Αράβων μουσουλμάνων και το 2015 σε εκείνα των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους.

 

- Οι Άγγλοι περιηγητές Robert Wood και James Dawkins ταξίδεψαν στην Παλμύρα το 1751. Κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους και φιλοτέχνησαν διάφορες γκραβούρες αποδίδοντας το αρχαιολογικό τοπίο και επηρεάζοντας καταλυτικά το ρεύμα του ευρωπαϊκού νεοκλασικισμού.

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
''Η Βασίλισσα Ζηνοβία μιλάει στους στρατιώτες της'', έργο του Giovanni Battista Tiepolo που εκτίθεται στη National Gallery of Art της Ουάσινγκτον.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Οι Wood και Dawkins στην Παλμύρα

 

- Γυναικείες μορφές από επιτύμβιες στήλες που μαρτυρούν την αριστοκρατική τάξη των κατόχων τους, τη φινέτσα και ομορφιά που φέρουν, ανάλογη των Ταναγραίων Κορών.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Βεδουΐνοι από τοπική φυλή της Παλμύρας

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Κιονόκρανο κορινθιακού ρυθμού από τον Ναό του Μπελ

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Χαρτονόμισμα της Συρίας με το αρχαίο θέατρο της Μπόσρα, νότια της Συρίας και τη θεά Αλατ με τη μορφή της Παλλάδας Αθηνάς.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Μέρος της κιονοστοιχίας που κάλυπτε πλευρικά την κεντρική οδό.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Ο Ναός του Μπελ

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Φωτογράφιση της Vogue στην Παλμύρα το 1965.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Γυναικεία προτομή που αποδίδεται στη Ζηνοβία και αριστερά, η μορφή της σε γραμματόσημο του Συριακού κράτους.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Το περίφημο ψηφιδωτό ''Ο Μύθος της Κασσιόπης'' που βρέθηκε στην Παλμύρα.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Κοιμισμένο αγόρι πάνω σε κιονόκρανο της Παλμύρας, φωτ. του Lekegian.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Αριστερά, ο θεός Αρσού και δεξιά, η θεά Αλάτ.

 

H πολυσήμαντη Ιστορία της Παλμύρας Facebook Twitter
Γυναικεία προτομή που βρέθηκε σε ανασκαφές της Παλμύρας.

 

Πηγές:

- Sadurska A., Bounni A., Les sculptures funeraires de Palmyre, Roma, 1994.

- Starcky J, Gawlikowski M., Palmyre, Paris, 1985.

- Stoneman R., Palmyra and its Empire. Zenobia's Revolt against Rome, Ann Arbor, 1992.

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

σχόλια

2 σχόλια
Οσο περνα ο καιρος κ κανω ενα προχωρημαβαθυτερο μες στην παραδοχη,τοσο καταλαβαινωγιατι βαραινεις κ αποχτας τη σημασιαπου δινουν στα ερειπια οι ανθρωποι.Εδω που ολασκουπιζονται,τα μαρμαρα κι οι πετρες κι η ιστοριαμενεις εσυ με την πυρακτωμενη σου πνοη για να θυμιζειςτο περασμα αναμεσα στην ομορφια,τη μνημηεκεινου που εσιγησε ανεπαισθητα εντος μουσφαδαζοντας στην ιδια του καταρρευση κι ακοματους αλλους που ανυποπτοι μες σε βαθυν υπνο διαρρεουν.Οσο περνα ο καιρος κ προχωρω βαθυτεραστο ακινητο φθινοπωρο που μαλακωνει πλενονταςμε φως τα πεζοδρομια,τοσο βλεπωστη χρυσωμενη δωρεα του ηλιου μια εγκαταλειψηγια οσα περιμενω κ δεν πηρα,για οσαμου ζητησαν κ αρνηθηκα μη εχοντας,για οσαμοιραστηκα απερισκεπτα κ μενωξενος κ κουρελιαρης τωρα.Μα οτανμες στη θρυμματισμενη θυμηση αναδευωερειπια,βρισκω αποκριση βαθια γιατι τα μαρμαρακι οι πετρες κι η ιστορια μενουν για να θυμιζουντο περασμα σου αναμεσα στην ομορφια -αποκρισηγια οσα περιμενω κ δεν πηρα.Ερειπια της Παλμυρας - Νικος Αλεξης Ασλανογλου