Ο κύβος ερρίφθη

Ο κύβος ερρίφθη Facebook Twitter
9

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για τη συμμετοχή σας στην απάντηση του γρίφου της προηγούμενης ανάρτησης.

Πράγματι, όπως μάντεψαν οι περισσότεροι, τα δύο αντικείμενα ήταν ένα ζευγάρι ζάρια.

Ο σχεδιασμός τους είναι τόσο ασυνήθιστος και θα έλεγα μοντέρνος, ώστε βρίσκω πολύ λογικές και πραγματικά ευφάνταστες πολλές από τις υποθέσεις που διατυπώσατε και που επί το πλείστον εξ όσων παρατήρησα κινούνται στο χώρο των αντικειμένων σπιτιού (αλατοπιπεριέρα, θήκη για οδοντογλυφίδες, μολυβοθήκες, βιβλιοστάτες, κλπ.). Έτσι, με έναν περίεργο τρόπο, νομίζω ότι οι λάθος απαντήσεις είχαν ένα δικό τους ενδιαφέρον.

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσω σε όσους δεν μάντεψαν σωστά ότι υπήρχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η έλλειψη κλίμακας, που αν ήταν σαφής θα οδηγούσε μάλλον σε άλλες εκτιμήσεις.

Σας αποκαλύπτω λοιπόν ότι τα δύο αυτά αντικείμενα είναι μικρότατα: έχουν ύψος 1,3 εκ. και πλάτος 1 εκατοστό. Είναι φτιαγμένα από ασήμι και ανήκουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Αυτού του τύπου τα ζάρια που έχουν σχήμα καθιστής ανθρώπινης μορφής είναι πολύ σπάνια. Η θέση των χεριών εξυπηρετούσε την σταθεροποίηση του ζαριού κατά την πτώση του. Οι αριθμοί σημειώνονταν με γραπτές ερυθρές στιγμές και οπές στις διαθέσιμες επιφάνειες.

 

Το Βρετανικό Μουσείο διαθέτει άλλο ένα ζεύγος αυτού του τύπου από χαλκό κι ένα ακόμη μεμονωμένο από ασήμι με μαύρες κηλίδες.

 

 

Το ένα εκ των δύο χάλκινων ζαριών που βρέθηκαν στη Γαλλία. 1ος-2ος αι. μ.Χ. 

 

 

Οι Ρωμαίοι αγαπούσαν πολύ το παιχνίδι με τα ζάρια. Στοιχημάτιζαν χρήματα και έστηναν το παιχνίδι τους ευκολότατα ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, αφού δεν χρειάζονταν παρά μόνο αυτά! Μάλιστα παραδίδεται ότι φανατικότατος του παιχνιδιού υπήρξε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Κλαύδιος που έγραψε για τα ζάρια κι ένα βιβλίο.

 

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό από το Εl Djem στην Τυνισία, 3ος αι. μ.Χ.

 

Εκτός από τον σπάνιο τύπο που είδαμε, υπήρχε και ο γνωστός σήμερα εξαεδρικός αλλά και ένας ακόμη πολυεδρικός τύπος με 14 ή 20 πλευρές.

 

Εικοσάεδρο ζάρι από ορυκτό κρύσταλλο, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Πολυεδρικό ζάρι με γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου στις πλευρές του από το Α ως το Υ, 1ος αι. μ.Χ.

 

Ζάρι από ορεία κρύσταλλο, όμοιο με τα σημερινά, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν, iacta alea est, όπως κατά τον Σουητώνιο είπε ο Ιούλιος Καίσαρας διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα το 49 π.Χ.

 

Και το δώρο που υποσχέθηκα; Λοιπόν εδώ παραδέχομαι ότι έκανα κι εγώ ένα μικρό παιχνίδι για να κεντρίσω το ενδιαφέρον σας. Το δώρο απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες της στήλης, νικητές της πρόκλησης και μη και ελπίζω ότι δεν θα σας απογοητεύσει.


Σας αποκαλύπτω τον σύνδεσμο για 362 δωρεάν καταλόγους του Metropolitan Museum of Art, που μπορείτε να τους βρείτε ΕΔΩ.
Όλα τα βιβλία αυτά είναι πλέον εξαντλημένα αλλά όχι χαμένα. Μπορείτε να τα χαρείτε, να τα κατεβάσετε ελεύθερα και να τα απολαύσετε. 

Η θεματολογία τους είναι τεράστια και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της τέχνης, όχι μόνο της αρχαίας. Από την Αφρική ως την Αμερική και την Κίνα. Υπέροχα λευκώματα δυτικής ζωγραφικής. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο να τα δείτε!

 

Μερικά παραδείγματα, δειγματοληπτικά, που αφορούν αρχαία τέχνη:

 

Η τέχνης της Αρχαίας Αιγύπτου (πηγές για εκπαιδευτικούς)

 

Αρχαία Κινεζική Τέχνη 

 

Το έτος Ένα. Τέχνη του Αρχαίου Κόσμου σε Δύση και Ανατολή

 

Η Δόξα του Βυζαντίου 

 

Ελπίζω να ενθουσιαστείτε κι εσείς!

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
βρε rareware , δεν διάβασες, μάλλον, όοοολο το κείμενο από πάνω. Το δωράκι τελικά το παίρνουμε όοοολοι και θα το βρεις κάνωντας κλικ πάνω στο '' ΕΔΩ'' της προτελευταίας παραγράφου ! άντε και καλό διάβασμα !!ευχαριστούμε πολύ κα Πλιάτσικα :)