Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιάτο από την Κιουτάχεια του 1921. Δωρεά Χριστόφορου Νομικού – Μουσείο Μπενάκη, 8469

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη

0

Όταν στις 4 Ιουλίου του 1921 ο ελληνικός στρατός εισέβαλε στην Κιουτάχεια, πόλη της βορειοδυτικής Τουρκίας, 200 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη, οι άντρες της χριστιανικής κοινότητας ήταν σχεδόν όλοι απόντες, δεν βρήκαν παρά μόνο γυναίκες, παιδιά, ηλικιωμένους – ελάχιστοι από αυτούς μιλούσαν ελληνικά! Η πλειονότητα των ούτως ή άλλως τουρκόφωνων Ελληνορθόδοξων είχε εκτοπιστεί στη Συρία, μαζί με τους Αρμένιους συντοπίτες τους.

Μερικοί μόνο είχαν καταφέρει να κρυφτούν στις γύρω ορεινές περιοχές, για να αποφύγουν τον εκτοπισμό, και κάποιοι βρισκόντουσαν κρατούμενοι στη φυλακή. Πολλοί ήταν και οι μουσουλμάνοι Τούρκοι νεαρής ηλικίας που είχαν φύγει για να καταταγούν στον κεμαλικό στρατό. Η οικονομική ζωή στην Κιουτάχεια ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, το εμπόριο και η παραγωγή φυτοζωούσαν.

Σε αυτή την πόλη, όπου επέλεξε η στρατιά της Μικράς Ασίας να εγκαταστήσει το στρατηγείο της με τον διάδοχο Γεώργιο, αποφασίστηκε και η προέλαση των ελληνικών δυνάμεων προς την Άγκυρα μετά από δύο καθοριστικά συμβούλια στα οποία παρίστατο ο βασιλιάς της Ελλάδας Κωνσταντίνος Α’ στις 15 και 16 Ιουλίου.  

Εξαιρετικά κεραμικά, τα περισσότερα σε άριστη κατάσταση, που κατασκευάστηκαν στην Κιουτάχεια και φέρουν ελληνικές επιγραφές από την περίοδο που ταξίδεψαν μέχρι εδώ ως ενθύμια απλών στρατιωτών και ανώτερων αξιωματικών.

Οι Έλληνες, μπαίνοντας στην Κιουτάχεια, έμειναν έκθαμβοι τόσο από την αστική της ανάπλαση όσο και από τον εντυπωσιακό διάκοσμο με τα πολύχρωμα πορσελάνινα πλακίδια στις προσόψεις κτιρίων, σε κάθε δημόσια βρύση, στους δρόμους και στα σπίτια. Αυτά τα συναισθήματα ήταν αναμενόμενα, όμως, καθώς η Κιουτάχεια στο μακρινό παρελθόν της είχε υπάρξει και παρέμενε εκείνα τα χρόνια το σημαντικότερο κέντρο κεραμικής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Οι δημιουργίες των εργαστηρίων της, διάσημες ανά την Ευρώπη ως οι περίφημες «πορσελάνες της Κιουτάχειας» (αν και δεν επρόκειτο για πορσελάνη αλλά για λευκό σκληρό πηλό με λαμπερή εφυάλωση), ήταν αυτές που διακοσμούσαν από παλάτια σουλτάνων και μεγαλοπρεπή τεμένη μέχρι χριστιανικές εκκλησίες και μοναστήρια στην Εγγύς Ανατολή ή ακόμα και στο Άγιο Όρος. Δημιουργίες από τα χέρια σπουδαίων Αρμενίων, κυρίως, αλλά και Ρωμιών και Τούρκων με χαρακτηριστικό στυλ και ρεπερτόριο άνθινων συνθέσεων και φυτικών μοτίβων ζωγραφισμένων με απαράμιλλη δεξιοτεχνία.

Ήδη από τον δέκατο πέμπτο αιώνα μέχρι τις απαρχές του εικοστού, όταν οι στρατιές των Ελλήνων έφτασαν στον τόπο τους για να κατακτήσουν την Ανατολή, η Κιουτάχεια, μαζί με το Ιζνίκ, που όμως κατά τον δέκατο όγδοο αιώνα έχασε τη φήμη και την πρωτοκαθεδρία του, ανέπτυξε την τέχνη της αγγειοπλαστικής χάρη στην ύπαρξη πλούσιων κοιτασμάτων αργίλου, κυρίως καολίνης, αλλά και άλλων ορυκτών. Η γνώση και η πείρα μεταλαμπαδεύονταν από τη μία γενιά στην επόμενη και τα αποτελέσματα ήταν θαυμαστά. 

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιάτo του Μηνά Αβραμίδη, με την ελληνική επιγραφή «ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ Ο Β’, ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΗΣ ΠΡΩΣΣΙΑΣ». Κιουτάχεια, αρχές 20ού αιώνα. Διάμετρος: 31 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Βέβαια, κατά καιρούς πόλεμοι ή άλλοι παράγοντες πάγωναν την παραγωγή, αλλά πάντα ο ντόπιος πληθυσμός επέστρεφε στη μεγάλη παράδοση της πόλης. Καθόλου τυχαία τα κεραμικά της Κιουτάχειας εκτέθηκαν σε σημαντικές διεθνείς εκθέσεις, όπως εκείνη του Παρισιού το 1867 και της Βιέννης το 1873. Και όταν στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα η διάδοση του οριενταλισμού κατέκλυσε τα σαλόνια της δυτικής Ευρώπης, αλλά και λόγω της ανάγκης διακόσμησης των τεμενών μετά τον καταστροφικό σεισμό της Προύσας το 1855, οι Κιουταχειώτες αγγειοπλάστες αποχωρίστηκαν τα επαναλαμβανόμενα κλασικά μοτίβα και σταδιακά επανέφεραν τα ισλαμικά του Ιζνίκ του δέκατου έκτου αιώνα.

Αυτή η τάση ενισχύθηκε περισσότερο όταν η σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης με τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη έφερε απρόσμενα πολλούς ξένους επισκέπτες, τουρίστες της εποχής που συχνά επέλεγαν να επισκεφθούν την Κιουτάχεια ακριβώς λόγω της μεγάλης φήμης της στα κεραμικά. 

Πάντως, η ανέγερση διοικητηρίου το 1907 ήταν που διέσωσε την παραγωγή, καθώς στις αρχές του εικοστού είχε μειωθεί δραματικά. Τότε ήταν που τα δύο σημαντικότερα εργαστήρια, του μουσουλμάνου Hafiz Mehmed Emin και του Αρμένιου Garabed Hadji Minassian συνεργάστηκαν για να ανταποκριθούν στην ανάγκη παραγωγής χιλιάδων πλακιδίων.

Από κοντά και ο επίσης Αρμένιος David Ohanessian που αποδείχτηκε σπουδαίος τεχνίτης και συνέβαλε επίσης στην αναγέννηση της κεραμικής της Κιουτάχειας, όταν άρχισε να αυξάνεται αναπάντεχα ο αριθμός των παραγγελιών για δημόσια κτίρια στο πλαίσιο του Πρώτου Εθνικού Αρχιτεκτονικού Κινήματος.

Ωστόσο ήταν ο μοναδικός μουσουλμάνος αρχιμάστορας Hafiz Mehmed Emin Efendi εκείνος που ανανέωσε στυλιστικά το ρεπερτόριο της ντόπιας παραγωγής, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτήν την τουλίπα, τον υάκινθο, το γαρίφαλο, την παιώνια και άλλα προσωπικά μοτίβα, αναλαμβάνοντας μάλιστα και τις περισσότερες κρατικές παραγγελίες, ιδίως από τα τζαμιά. Αργότερα εκτελέστηκε από τον ελληνικό στρατό λόγω της συμπόρευσής του με τους Νεότουρκους του Κεμάλ. 

Οι Αρμένιοι υπερείχαν από εμπορικής άποψης, όπως ήταν αναμενόμενο, χάρη στα δίκτυα των ομοεθνών τους. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον υπήρχαν και κάποια μικρά εργαστήρια Ρωμιών που παρήγαν χρηστικά κυρίως αντικείμενα. Από τους πιο καταξιωμένους ήταν ο Μηνάς Αβραμίδης με αξιόλογο έργο, που, ως άλλος Θεόφιλος, κατέφευγε σε ελληνικά μυθολογικά θέματα, όπως η θεά Αθηνά, ή χριστιανικά, όπως ο έφιππος Άγιος Γεώργιος που σκοτώνει τον δράκο. Μετά την ανταλλαγή πληθυσμών συνέχισε τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα.

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Εσωτερικό του εργαστηρίου Şark Çini. Κιουτάχεια, μέσα δεκαετίας 1920. Ιδιωτική συλλογή

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης «Ενθύμιον Κιουτάχειας» επικεντρώνεται ακριβώς στο δεκατετράμηνο της ελληνικής κατοχής πριν από τη μεγάλη καταστροφή, όταν όλα έμοιαζαν χαρισάμενα και αισιόδοξα, παρουσιάζοντας θαυμάσια δείγματα αυτής της μεγάλης παράδοσης της αγγειοπλαστικής. Πρόκειται για τεκμήρια που διασώθηκαν μέχρι σήμερα και τα εντάσσει στο ιστορικό και κοινωνικό τους πλαίσιο, από το τέλος του δέκατου ένατου αιώνα μέχρι και το 1950. Εξαιρετικά κεραμικά, τα περισσότερα σε άριστη κατάσταση, που κατασκευάστηκαν στην Κιουτάχεια και φέρουν ελληνικές επιγραφές από την περίοδο που ταξίδεψαν μέχρι εδώ ως ενθύμια απλών στρατιωτών και ανώτερων αξιωματικών.

Το «Ενθύμιον Κιουτάχειας» το έγραφαν οι κατασκευαστές επάνω στα κεραμικά αντικείμενα που πουλούσαν σε επισκέπτες και πριν από την ελληνική κατάληψη, είτε στα οθωμανικά με αραβική γραφή είτε στα γαλλικά ως «Suvenir de Kutahia». Οι Έλληνες φαντάροι, με το που έφτασαν, εντυπωσιασμένοι από τον διάκοσμο της πόλης και τα κεραμικά, που τα έβλεπαν παντού, έσπευσαν να αγοράσουν αναμνηστικά δώρα για τις οικογένειες, τις μανάδες, τις αρραβωνιαστικιές, τις γυναίκες τους. Αρκετοί από αυτούς, οι πιο μορφωμένοι αστοί κυρίως, γνωρίζοντας τη συλλεκτική αξία των παλιότερων κομματιών, αναζήτησαν και προμηθεύτηκαν κεραμικά του δέκατου όγδοου και του δέκατου ένατου αιώνα. 

Καθώς ο πόλεμος και η εκτόπιση των νέων αντρών είχαν καθηλώσει την παραγωγή, στην αρχή αγόραζαν όλοι οτιδήποτε υπήρχε σε στοκ. Σταδιακά τα εργαστήρια επαναλειτούργησαν με προσωπικό αποτελούμενο από γυναίκες και νέα κορίτσια πια. Ο στρατός κατοχής ψώνιζε τα κεραμικά σε δραχμές και σε εξευτελιστικές τιμές, ενώ οι επιγραφές στα ελληνικά, όπως «ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ Μ.ΑΣΙΑ 4-7-1921» ή «ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ 6Η Ιουλίου», μέρα που επιτράπηκε η είσοδος των Ελλήνων στρατιωτών, ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένες. Έτσι, βρέθηκαν στα χέρια τους αντικείμενα όπως φιάλες ούζου ή ρακής, βάζα, φρουτιέρες, τσαγιέρες, ζαχαριέρες, μπολάκια για λουκούμια, κανάτες νερού, σερβίτσια, μελανοδοχεία, φλιτζάνια και ποτήρια, γλάστρες και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστεί κανείς.

Συχνά γίνονταν ειδικές παραγγελίες, όπως το τραπεζάκι του αρχιστράτηγου του ελληνικού στρατού Αναστάσιου Παπούλα, που αποτελείται από εννέα πλάκες, φέρει τα αρχικά «ΑΠ» και σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Μικρασιατικής Εκστρατείας της Εστίας Νέας Σμύρνης και συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση. Το δίχως άλλο, στο μυαλό του Μεσολογγίτη στρατηγού θα υπήρχε η σκέψη ότι κατέλαβε την Κιουτάχεια περίπου έναν αιώνα μετά την κατάληψη του Μεσολογγίου από τον Κιουταχή το 1826. 

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ενεπίγραφος δίσκος σερβιρίσματος με τη φράση «Ενθύμιον Κιουτάχειας Ζωή Γ. Μωραΐτου 1921» πιθανόν από το εργαστήριο των αδελφών Hadjiminasian. Αποτελούσε μέρος προικώου σερβίτσιου τσαγιού. Κιουτάχεια, 1921. Διαστάσεις: 45,7 x 27 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Τα κυρίαρχα χρώματα της Κιουτάχειας ήταν το κόκκινο, το κίτρινο, το τιρκουάζ, το μπλε του κοβαλτίου, το πράσινο και το μελιτζανί του μαγγανίου, και εκτός από τα οθωμανικά μοτίβα υπάρχει και έντονη εικονογραφία με χριστιανικά μοτίβα, όπως το αμπελόκλημα, το σταφύλι, το ρόδι, οι ιχθύες και τα παγώνια.  

717
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Η πλειονότητα των εκθεμάτων έφτασε στην Ελλάδα μέσω Σμύρνης, καθώς οι ένστολοι έστελναν τα δώρα τους με διάφορους τρόπους στους αποδέκτες. Έτσι ένας μεγάλος αριθμός κεραμικών κατέληξε στα ελληνικά σπίτια όπου, εκτός από ενθύμια και σκεύη καθημερινής χρήσης, υπήρχαν και διακοσμητικά, μερικά εκ των οποίων ήταν αποτροπαϊκά πλακάκια με στίχους από το Κοράνι ή καθαρά θρησκευτικά με το όνομα του Αλλάχ που οι Κιουταχειώτες εντοίχιζαν στα σπίτια τους για να διώχνουν το κακό, αναμνηστικά ιστορικών γεγονότων ή προσωπικά. Ανάμεσα στα «χριστιανικά» αντικείμενα υπάρχει μια μικρή φορητή λεκάνη αγιασμού, χωρισμένη σε δώδεκα τμήματα, όσοι και οι μαθητές του Χριστού, διακοσμημένα εναλλάξ με σταφύλια και αμπελόφυλλα σε ένα φολιδωτό μοτίβο. 

Σημειωτέον ότι τα κεραμικά αυτά ψήνονταν σε ξυλόφουρνους όπου δεν ήταν εύκολο να ελέγχονται οι βαθμοί, με αποτέλεσμα το χρώμα συχνά να τρέχει και το μπλε του κοβαλτίου και το τιρκουάζ να χαλάνε. Ανάμεσα στα πολύτιμα και σπάνια εκθέματα είναι και το πιάτο με το έμβλημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αναμνηστικό της ενθρόνισης του τελευταίου σουλτάνου, ένα οκταγωνικό πλακίδιο με τον βασιλιά Κωνσταντίνο Α’ και την ένδειξη στο πίσω μέρος «ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ 1913», δύο πιάτα με υπογραφή του Μηνά Αβραμίδη, το ένα με απεικόνιση του Αλφόνσου ΙΓ’ της Ισπανίας και το άλλο με απεικόνιση του Φρειδερίκου Β’ της Πρωσίας.

Εξίσου αξιοπρόσεχτο είναι και ένα πιάτο με ελληνικές σημαίες και την κορόνα, που πρέπει να φτιάχτηκε με την ευκαιρία της επίσκεψης του Κωνσταντίνου. Το αγόρασε ο ίλαρχος Γεώργιος Στανωτάς τον Ιούλιο του ’21, όταν αποφασίστηκε η προέλαση στον Σαγγάριο. Επίσης, ένας σπάνιος δίσκος με το όνομα Ζωή Μωραΐτου, προικιό ή δώρο κάποιου για τη γυναίκα του, και ένα πλακάκι με στίχο από το Κοράνι σε καλλιγραφική αραβική γραφή και ένδειξη την ημερομηνία 5/7/1921, πρώτη μέρα κατοχής, που κόστισε επτά δραχμές και ήταν αγορά του αρχικτηνιάτρου Ιωάννη Δ. Πετρίδη. Άραγε να ήθελε να θυμάται τη μέρα που κατέκτησε το Ισλάμ; 

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Κανάτι με hatayi και rumî διακοσμητικά θέματα. Στη βάση φέρει διπλή σφραγίδα «Hilmi Kütahya». Πιθανόν από το εργαστήριο του Hafiz Mehmet Emin. Κιουτάχεια, τέλη 19ου αιώνα. Ύψος: 25,5 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ενεπίγραφο ανθοδοχείο με τη φράση «Κατάληψις Κουταχείας υπό του Ελλην. στρατού 4/7/921». Το κείμενο πλαισιώνεται από φύλλα σαζ που σχηματίζουν στεφάνι. Κιουτάχεια, Ιούλιος-Αύγουστος 1921. Ύψος: 22,3 εκ.

Η έκθεση ολοκληρώνεται δείχνοντας τη δραστηριοποίηση των χριστιανών προσφύγων μετά το 1922, οπότε εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα. Έλληνες και Αρμένιοι συνεργάστηκαν, παρότι οι συνθήκες δεν ευνοούσαν την παραγωγή. Ο Αβραμίδης, ο οποίος δεν γνώριζε ελληνικά, εγκαταστάθηκε αρχικά στον Πειραιά, όπου και εργάστηκε ως αρχιτεχνίτης στο εργαστήριο που άνοιξε ο Μηνάς Πεσμαζόγλου στο Φάληρο. Λίγο αργότερα ακολούθησε με την οικογένειά του συμπατριώτες του που κατέληξαν στη Φλώρινα, η οποία τους θύμιζε την Κιουτάχεια. Τέλος, βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου κατασκεύαζε κεραμικά με αρχαιοελληνικά και βυζαντινά θέματα μέχρι το τέλος της ζωής του. 

Ο Πεσμαζόγλου ίδρυσε την εταιρεία «Κιουτάχεια Αθηνών», προσλαμβάνοντας τους κορυφαίους αγγειοπλάστες Artin και Garabed Hadji Minassian. Στην πορεία προστέθηκαν κι άλλοι Αρμένιοι τεχνίτες, ωστόσο η ποιότητα του πηλού και των χρωμάτων αλλά και της υάλωσης δεν ήταν του επιπέδου της Κιουτάχειας. Πάντως, τα προϊόντα ήταν δημοφιλή στην Αθήνα. Η εταιρεία είχε πολλά σκαμπανεβάσματα μέχρι το ‘60, οπότε έκλεισε.

Έκτοτε η αγγειοπλαστική παράδοση της Κιουτάχειας συντηρήθηκε κυρίως από τους Αρμένιους. Με τον ίδιο τρόπο λειτούργησαν οι Αρμένιοι και στην Παλαιστίνη, με χαρακτηριστική την περίπτωση του Ohanessian, ο οποίος, μετά τον εκτοπισμό και τις διώξεις, κατέφυγε στην Ιερουσαλήμ, όπου και διέπρεψε. Η Κιουτάχεια σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο αγγειοπλαστικό κέντρο της σύγχρονης Τουρκίας. 

Ο επιμελητής της έκθεσης κ. Ντίνος Κόγιας εξηγεί: «Η έκθεση δεν είναι μόνο αισθητική, δηλαδή τα ωραία χρώματα και οι φόρμες. Καθώς πρόκειται για αυθεντικά τεκμήρια, είναι κομμάτια της Ιστορίας, φορτισμένα συναισθηματικά, που μας διηγούνται μια άγνωστη πτυχή της μικρασιατικής ιστορίας. Δηλαδή είναι μια μικροϊστορία, παράλληλη με τις μάχες, τις νίκες, τους ηρωισμούς και τις ακρότητες. Είναι μια καθημερινότητα των Ελλήνων στρατιωτικών, φαντάρων που μέσα στην ένταση του πολέμου και ενώ απολαμβάνουν μερικές ώρες ηρεμίας στην Κιουτάχεια σκέφτονται να αγοράσουν μερικά κεραμικά για τις μανάδες και τις γυναίκες τους, κάποιοι και για τον εαυτό τους.

Φανταστείτε κάποιος που πολέμησε εκεί να παραγγέλνει σερβίτσια καφέ ή τσαγιού με τα αρχικά του και μετά από χρόνια να τα έχει στο σπίτι του, τι συναισθήματα του γεννούν, τι αναμνήσεις. Θέλουμε ο επισκέπτης που θα έρθει να δει μια ανθρώπινη πλευρά της εκστρατείας. Η τέλεια αντίθεση: την ίδια ώρα που οι κάτοικοι πεινούσαν, καθώς ο στρατός σάρωνε τα πάντα, σοδειές, καρπούς, γεννήματα από ζώα, φτάνοντας μια πόλη στα όρια της εξαθλίωσης, παράγονταν αυτά τα πολύ ωραία κεραμικά». 

Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιάτο με παράσταση κανατιού για νερό πλαισιωμένη από φυτικά και άνθινα μοτίβα. Κιουτάχεια, τέλη 19ου – αρχές 20ού αιώνα. Διάμετρος: 37 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Τα σπουδαία κεραμικά της Κιουτάχειας στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Γαλατιέρα με κείμενο «1922 ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΚΑΤΟΧΗΣ ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ…» Κιουτάχεια, 1922. Ύψος: 11,5 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Ενθύμιον Κιουτάχειας

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης

Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12, 210 3251311

Μέρες & ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 10:00- 18:00, Δευτ.-Τετ. κλειστά

Έως 27/3

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μνημειώδη κεραμικά του Theaster Gates στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / Τα μνημειώδη κεραμικά του Theaster Gates στο Μουσείο Μπενάκη

Στις αίθουσες των προϊστορικών, κλασικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού του Μουσείου Μπενάκη τα κεραμικά μεγάλης κλίμακας του Theaster Gates νοηματοδοτούν έναν νέο διάλογο για το υλικό, την ιστορία, τη χρήση και την έννοιά του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Μόραλης: Έξι κεραμικά του παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό

Πολιτισμός / Γιάννης Μόραλης: Έξι κεραμικά του παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό

Τη δεκαετία του 1960, στο πλαίσιο της συνεργασίας του με την Ανώνυμη Αγγειοπλαστική Εταιρία «Κεραμεικός» (εργοστάσιο Κεραμεικός), ο Γιάννης Μόραλης ζωγράφισε πάνω σε πιάτα και μπωλ από πορσελάνη.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ