Η τρίτη μέρα του διαγωνιστικού τμήματος του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου άνοιξε με την προβολή του 20λεπτου Crazy Calligraphy από τη μακρινή Ταϊβάν σε σκηνοθεσία του 30χρονου μουσικού και κινηματογραφιστή Adiong Lu. Επρόκειτο για το χιουμοριστικό πορτραίτο του Κεσάν που πενηντάρισε και μυαλό δεν έβαλε, αφού έχει αφιερώσει τη ζωή του στην αναβίωση της καλλιγραφίας των κινέζικων ιδεογραμμάτων, διδάσκοντας παράλληλα λαϊκούς ανθρώπους στον αρχαίο κινέζικο πολιτισμό. Όποτε δε μιλάει ο ίδιος για τον εαυτό του στην κάμερα, τον Κεσάν ''σχεδιάζουν'' η γυναίκα και η κόρη του, συμφιλιωμένες με την ιδέα ενός πατέρα - τρελού καλλιτέχνη. Κι εκεί ακριβώς η ταινία θέτει το ερώτημα κατά πόσο μπορεί ένας άνθρωπος ιδεαλιστής και αλλόκοτος για τον κοινό νου να καλουπωθεί εντός ενός κοινωνικού και οικογενειακού πλαισίου.
Το 15λεπτο Whale Valley, συμπαραγωγή Δανίας - Ισλανδίας, σκηνοθέτησε ο Gudmundur Arnar Gudmundsson και ήταν υποψήφιο για τον Μικρό Χρυσό Φοίνικα στο τελευταίο φεστιβάλ Κανών! Σίγουρα η καλύτερη επιλογή του χθεσινού προγράμματος! Δύο αδέρφια, ο ένας στην εφηβεία και ο άλλος μικρότερος, ζουν σ' ένα φιόρδ με τους γονείς τους και έχουν αναπτύξει έναν ισχυρό συγκινητικό δεσμό μεταξύ τους. Ο μεγαλύτερος φλερτάρει με την αυτοκτονία, λόγω κατάθλιψης, και ο μικρός κάνει τα πάντα για να τον αποτρέψει. Στο τέλος, η αγάπη των δύο αδερφών θα οδηγήσει στο να μιλήσουν στους γονείς τους για όλο το ψυχικό αδιέδοξο, στο οποίο βρίσκονται αμφότεροι. Μελαγχολικό ταινιάκι, όπου το σκανδιναβικό τοπίο αντιπροσωπεύει κάτι παραπάνω από έναν απλό χώρο εξέλιξης της δράσης.
Στο 7λεπτο animation The cowboy - In colour από τη Νορβηγία, του Trygve Nielsen, ο ασπρόμαυρος κόσμος γίνεται χρωματιστός μέσα από το μαγικό καπέλο ενός καουμπόι μέχρι που ένα κακό μαύρο πουλί του το κλέβει και ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει γκρίζος! Μία πανδαισία χρωμάτων ενάντια στον εξπρεσιονισμό του μαύρου - γκρίζου σε τεχνική RGB.
Διαβάζουμε στο βιογραφικό του 26χρονου Κύπριου σκηνοθέτη Σάββα Σταύρου πως αυτό τον καιρό εργάζεται ως βοηθός του Michael Winterbottom. Του ευχόμαστε καλή συνέχεια, μόνο που η 15λεπτη ασπρόμαυρη Δωροθέα του δεν κατορθώνει να ξεπεράσει τον σκόπελο μιας άσκησης ύφους, αναπαράγοντας όλα τα αισθητικά κλισέ μιας σπουδαστικής μικρού μήκους ταινίας με ερμηνείες - δυστυχώς - ανύπαρκτες και με τους διαλόγους ή τους εσωτερικούς μονολόγους να ακούγονται περισσότερο ως βαρύγδουπα τσιτάτα.
Το 15λεπτο Ad Esempio από την Ιταλία του Silvio Governi, ενώ διαθέτει μία σεναριακή ανατροπή - στο τέλος φυσικά -, έτσι όπως εξελίσσεται η σύντομη φιλμική δράση του, το κάνει να μην απέχει πολύ από τηλεοπτικό προϊόν. Διόλου τυχαίο που ο σκηνοθέτης έχει διαπρέψει ως α΄βοηθός, όπως λέει στο βιογραφικό του, σε παραγωγές της RAI. Το στόρι αφορά μια μάνα που πάει με το μικρό γιο της να σηκώσουν λεφτά από την τράπεζα ερήμην του απελπισμένου άνεργου πατέρα, ενώ ο ίδιος τυτόχρονα σχεδιάζει να ληστέψει την ίδια τράπεζα, υποκινούμενος από έναν περιθωριακό παιδικό του φίλο. Μικρές δόσεις αγωνίας για ένα απρόοπτο, όπως και αχρείαστο happy end.
Έξυπνο και χαριτωμένο το επόμενο φιλμάκι από την Κροατία, το 16λεπτο Ljepotan (Ομορφόπαιδο) του Sasa Ban. Ο Μλάντεν είναι ευτραφής και μάλλον αδέξιος, αλλά αγαπάει το κορίτσι του, τη Μάτζια, η οποία εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη σε ένα διαφημιστικό με πολλούς κομπάρσους. Καταφέρνει πάντα και τρυπώνει στα γυρίσματα με σκοπό να περνάει μαζί της τις ώρες του, μόνο που στο εν λόγω διαφημιστικό θα προτιμηθούν τα ομορφότερα αγόρια για να βγουν μπροστά και τα ασχημότερα για να τοποθετηθούν στο βάθος. Ο Μλάντεν άλλωστε ποτέ δεν ήταν το στυλ του ομορφόπαιδου και το γνώριζε καλά!
Η δεύτερη πιο δυνατή ταινία της χθεσινής μέρας ήταν το 19λεπτο A single body, συμπαραγωγή Αυστραλίας - Γαλλίας, που σκηνοθέτησε ο δικός μας Σωτήρης Δουνούκος. Ο David και ο Wani, δύο Αφρικανοί που εργάζονται σε σφαγείο, ονειρεύονται να ανοίξουν δικό τους κρεοπωλείο με τα λεφτά που συγκεντρώνουν σιγά - σιγά. Επίσης δε χωνεύουν ιδιαίτερα έναν καινούργιο Αφρικανό εργάτη που μοιάζει τσιράκι των αφεντικών. Μια μέρα ο εργοδότης θα στείλει σε δουλειά τον David μαζί με τον καινούργιο εργάτη, όταν όμως επιστρέψουν θα μάθει πως ο κολλητός του ο Wani έπεσε θύμα εργατικού ατυχήματος και χαροπαλεύει. Και τότε οι σχέσεις των ανθρώπων θα επαναπροσδιοριστούν μέσα στο ντεκόρ των σφαγείων που αποκτά μία ξεχωριστή ποιητική υπόσταση.
Βασισμένο σε ανώνυμες καταχωρήσεις διαδικτυακών bloggers για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Κόστα Κονκόρντια, το 9λεπτο ελβετικό 4 grad Kaltes Wasser του Gabriel Studerus είναι ένα ντοκιμαντέρ με ακίνητα πρόσωπα και τις φωνές τους voice off να λογομαχούν έντονα και να επιρρίπτουν ευθύνες για το τι και ποιος έφταιξε πραγματικά και οδήγησε σ' αυτή την τραγωδία. Βραβευμένο σε Γερμανία, Κολομβία και Ινδία!
Αρκετά ενδιαφέρουσα και η επόμενη 14λεπτη ταινία από το Ισραήλ, το Typist, του 30χρονου Ρώσου Sergey Vlasov. Σε έναν μυστηριώδη υπόγειο κόσμο του μέλλοντος ή και του πιο εξελιγμένου παρελθόντος, μία ομάδα δακτυλογράφων ντυμένοι σαν καλόγεροι δακτυλογραφούν κείμενα ασταμάτητα. Η πράξη ενός απ' αυτούς που του έσπασε ένα πλήκτρο, να βγει απ' την αίθουσα για να το αντικαταστήσει, ισοδυναμεί σχεδόν με ανταρσία. Χιούμορ, φαντασία και υπερρεαλισμός σε ένα ατμοσφαιρικό ταινιάκι.
Καλά περάσαμε και με το 8λεπτο νοτιοκορεάτικο animation Manners in public, δε μπορώ να πω, αλλά θα πέρασαν σίγουρα καλύτερα όσοι είχαν και τα πιτσιρίκια τους μαζί στο Ριάλτο, εφόσον το όλο σύντομο θέαμα θύμισε πολύ τον Μπομπ τον Σφουγγαράκη σε καταστάσεις τόσο σουρεαλιστικές, ικανές να αποδοθούν άριστα με την τέχνη του κινούμενου σχεδίου. Ο δημιουργός Han - Jae Park, πάντως, έχει σοβαρότατη θητεία ως σπουδαστής και επαγγελματίας ταινιών animation!
Η τρίτη μέρα του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου έκλεισε με την, εκτός διαγωνιστικού τμήματος, κυπριακή ταινία Aishe is going on vacation του Χάρη Θεραπή. Καλογυρισμένο 18λεπτο δράμα, ασχολούμενο με τις πληγές της τουρκικής εισβολής το 1974, περιγράφει την ιστορία ενός Τούρκου πολεμικού ανταποκριτή που όταν βλέπει ιδίοις όμμασι την απανθρωπιά των κατοχικών στρατευμάτων αμφιταλαντεύεται μεταξύ εθνικής ταυτότητας, συνενοχής και ανθρωπισμού! Καλή ιδέα βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που μας συγκίνησε. Μου άρεσε και από σκηνοθετικής άποψης!
σχόλια