Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Οι δύο απόλυτοι πρωταγωνιστές των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, Μπόρις Κάρλοφ και Μπέλα Λουγκόζι, έπαιξαν το 1940 στην ταινία «Black Friday», σε μια εποχή που ο τίτλος δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα.
0

Το απόλυτο δίλημμα για όσους βούτηξαν κάποτε στα αρχεία της Universal για να διαπιστώσουν με τα μάτια τους την εικόνα των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, θα παραμένει για πάντα ένα: Μπόρις Καρλόφ ή Μπέλα Λουγκόζι;

Βλέποντας τη ζωή και την καριέρα τους υπάρχει ξεκάθαρος νικητής, ο Καρλόφ, όμως το σινεμά και οι κομβικοί ρόλοι που υποδύθηκαν οι δυο τους αφήνει ανοιχτούς λογαριασμούς ως σήμερα, με τη μαγνητική παρουσία του πρώτου Δράκουλα να συναγωνίζεται ανοιχτά την εσωτερική δουλειά πίσω από τους τόνους μακιγιάζ που έκαναν το τέρας του Φράνκενσταϊν τόσο αποκρουστικό στην όψη.


Η Universal, αφού πρότεινε στον Λουγκόζι τον ρόλο του τέρατος, έναν χρόνο μετά την κολοσσιαία επιτυχία του Δράκουλα (1931), είδε τον νέο της σταρ να την απορρίπτει επιθετικά και η αναζήτηση ενός φρέσκου προσώπου γέννησε ένα νέο icon και μια αναμενόμενη κόντρα.

Ακόμη και να μην υπήρχε αρχικά, το στούντιο επένδυσε στην τρέλα της σύγκρισης και σχεδίαζε νέα φιλμ με ρόλους που θα μπορούσαν να παίξουν και οι δυο, βάζοντάς τους στη διαδικασία του αναπόφευκτου συναγωνισμού. Αυτός φάνηκε να τελειώνει νωρίς εξαιτίας της διαφορετικής προσέγγισης του καθενός στην επιτυχία.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ.

Ο συνετός Καρλόφ, με τα τέλεια αγγλικά του, πίστευε πως ήταν θέμα χρόνου να λήξει το φαινόμενο horror και ζούσε απλά, μάζευε τα χρήματα που κέρδιζε και εκπαιδευόταν για άλλους ρόλους.

Αντίθετα, ο ασυγκράτητος Λουγκόζι τάιζε μια μικρή κουστωδία γύρω του, μεθυσμένος από την υπερφυσική μορφή του Δράκουλα, ξεχνώντας πως με τη βαριά προφορά και το υπερβολικό παίξιμο που είχε γίνει trademark πλέον, δεν είχε άλλες επιλογές.


Οι δυο τους έπαιξαν για πρώτη φορά μαζί στο Black Cat (1934) που μαζί με το Raven (1936) αποτελούν τις καλύτερες στιγμές της μεταξύ τους συνεργασίας. Άλλωστε κάπου εκεί, το άστρο του Λουγκόζι άρχισε να σβήνει, τα προβλήματα με τον αλκοολισμό έφεραν και την αναμενόμενη χρεωκοπία του, με τον Καρλόφ να συνδράμει πολλές φορές ώστε να του δοθούν ρόλοι σε ταινίες του, όπως το Son of Frankenstein του 1939.

Έναν χρόνο μετά, το 1940, έπαιξαν στην ταινία που συνδέεται με τη σημερινή μέρα και είναι μάλλον η χειρότερη από τις επτά ταινίες που έπαιξαν μαζί – το τελευταίο σε εισαγωγικά, γιατί δεν έχουν καμία κοινή σκηνή.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Ο Μπόρις Καρλόφ και ο Μπέλα Λουγκόζι στην ταινία «Black Cat» (1934).


Τι συμβαίνει λοιπόν στο Black Friday; Ο Καρλόφ υποδύεται έναν επιστήμονα που πειραματίζεται κρυφά με πεδία αντίστοιχα με αυτά του Δρ. Φράνκενσταϊν. Όταν ο καλύτερός του φίλος, ένας καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας, πέφτει νεκρός τη στιγμή που ένα αυτοκίνητο το οποίο οδηγεί ένας γκάνγκστερ τον διαλύει, έρχεται η στιγμή του μεγάλου πειράματος.

Μαθαίνει την πληροφορία ότι ο γκάνγκστερ, που είναι ζωντανός αλλά βαριά τραυματισμένος, έχει κρύψει κάπου μισό εκατομμύριο δολάρια και αποφασίζει να μεταμοσχεύσει το μυαλό του στο νεκρό σώμα του φίλου του, «ανασταίνοντάς» τον, χωρίς να μπορεί να προβλέψει ποια από τις δυο προσωπικότητες θα κυριαρχήσει.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ. Ο Λουγκόζι δεν παίζει αυτόν τον χαρακτήρα, αλλά έναν συμπληρωματικό, συνεργάτη του γκάνγκστερ από το παρελθόν, όμως το όνομά του φιγουράρει σε όλες τις προωθητικές αφίσες της ταινίας δίπλα σε αυτό του Καρλόφ – άλλωστε η θέα των 2 ονομάτων μαζί αποτελούσε ακόμη κίνητρο για να δει κάποιος την ταινία.

 

Black Friday (1940)

Και πώς προέκυψε ο τίτλος; Όλα ξεκινούν μια Παρασκευή και 13, που ήταν και ο αρχικός τίτλος της ταινίας στα γυρίσματα μέχρι που απορρίφθηκε ανοίγοντας το δρόμο στον Jason του Σον Κάνινγκχαμ να ταυτιστεί με την ημερομηνία, 40 χρόνια αργότερα.

Οι παραγωγοί προτίμησαν το Black Friday, που δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα, αφού η μέρα μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών ξεκίνησε ως το παραδοσιακό ξεκίνημα της εορταστικής περιόδου (και των εκπτώσεων) για τα εμπορικά καταστήματα γύρω στη δεκαετία του '50, ενώ ο όρος έγινε οριστικά διάσημος στις ΗΠΑ και ταυτόσημος με τις μεγάλες προσφορές κάπου στα '80s.


Ο Καρλόφ ξαναβρήκε τον Λουγκόζι την ίδια χρονιά στο πολύ πιο κωμικό You'll Find Out, ενώ η τελευταία φορά που συνεργάστηκαν μαζί ήταν στο The Body Snatcher του 1945, πάλι μια ταινία που ουσιαστικά ήταν του Καρλόφ, με τον τελευταίο να εξασφαλίζει ένα μικρό ρολάκι για τον Λουγκόζι, λίγο πριν αυτός μπει στην ύστατη περίοδο της ζωής του, γεμάτη απομόνωση, αλκοόλ, ναρκωτικά και ταινίες με τον Εντ Γουντ.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας «Black Friday»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ