Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
«Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με "οσκαρικές" υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.» Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr
1

 

 

Ο Γιάννης Ζαχόπουλος,  ο άνθρωπος πίσω από τη σημαντικότερη ταινιοθήκη της πόλης και του κινηματογραφικού θησαυρού ΑΖΑ, είναι η ψυχή και ο διοργανωτής του Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Θεσσαλονίκης. Κοσμογυρισμένος, με  λατρευτική αφοσίωση στο καλό κινηματογράφο μας μιλά για το ετήσιο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους που διοργανώνεται εδώ και 10 χρόνια στην πόλη και αποτελεί έναν από τους πιο δυνατούς και σύγχρονους τουριστικούς πόλους έλξης της Θεσσαλονίκης στο διεθνές πολιτιστικό πεδίο.

 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Από 17 μέχρι και 22 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Αλέξανδρο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

— Από τον κινηματογραφικό θησαυρό ΑΖΑ της Θεσσαλονίκης στο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της πόλης. Ήταν μια φυσική συνέχεια η διοργάνωσή του ή ένας διακαής πόθος;

Ήταν δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι έλειπε από τη Θεσσαλονίκη ένα τέτοιο Φεστιβάλ. Ο λόγος που παράτησα το management και το μηχανιλίκι, γιατί μηχανικός έχω υπάρξει και τεχνικός διευθυντής, είναι η απουσία μιας δημοτικής ταινιοθήκης. Το ΑΖΑ δημιουργήθηκε για να καλύψει το κενό μιας δημοτικής ταινιοθήκης στην πόλη. Είναι ένα βιντεοκλάμπ στο οποίο έχεις τη δυνατότητα να βρεις όποια ταινία θέλεις, το καλό σινεμά όλου του κόσμου, από το 1903 και μετά. Από τη Θεσσαλονίκη, όμως, έλειπε και ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που ακόμα η πόλη δεν έχει καταλάβει την αξία του. Πόλεις από Βρυξέλλες μέχρι Σεράγεβο επέκτειναν τη φήμη λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που φιλοξενούσαν. Η Θεσσαλονίκη πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσει ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου Φεστιβάλ αποτελεί συνέχεια του τουρισμού. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολλά παιδιά έμαθαν τον κινηματογράφο μέσα στο ΑΖΑ. Ένα άρθρο στο New Yorker, αναφέρει ότι τα κινηματογραφικά πανεπιστήμια είναι τα βιντεοκλάμπ. Αυτά λοιπόν τα παιδιά, πήγαν έξω σπούδασαν σινεμά, δούλεψαν στο Mega και σε διάφορες κινηματογραφικές εταιρείες στην Αθήνα και με πίεζαν να διοργανώσω ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους για να παρουσιάσουν τις δουλειές τους. Ήταν μια παρότρυνση από τους «απόφοιτους» του ΑΖΑ.

— Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους ξεκίνησε το 2007 και συνεχίζει ακάθεκτο. Τι άλλαξε από την πρώτη χρονιά της διοργάνωσής του;

Τίποτα. Από τη πρώτη χρονιά δεσμεύτηκα ότι το Φεστιβάλ που θα διοργανώνω θα είναι βασισμένο μόνο στην ποιότητα, ούτε σε χορηγούς, ούτε σε budgets. Είμαστε οι πιο αυστηροί από όλους στην επιλογή ταινιών γι’ αυτό είμαστε και το μόνο ελληνικό Φεστιβάλ που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των πιο σημαντικών στο κόσμο. Η μελέτη που μας κατατάσσει στα καλύτερα του κόσμου ήταν γερμανική και λειτούργησε σαν οδηγός Φεστιβάλ  που αξίζει να στείλουν το έργο τους οι σκηνοθέτες. Από 2500 Φεστιβάλ, κατέληξαν σε 45 από τα οποία τα 28 είναι ευρωπαϊκά και μέσα σ’ αυτά είμαστε και εμείς, το μοναδικό Φεστιβάλ από την Ελλάδα. 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πρόκειται για ένα Φεστιβάλ με ειδικό κοινό;

Θέλει πραγματικούς σινεφίλ. Για μένα τα φιλμ μας είναι ποιοτικά πιο ψηλά από τις ταινίες που βλέπουμε στους κινηματογράφους. Πέρυσι είχαμε 900 συμμετοχές, φέτος οι συμμετοχές έφτασαν τις 1480. Αυτό σημαίνει ότι 1480 σκηνοθέτες ή παραγωγοί ή διανομείς ξέρουν το έργο μας. Δεν γίνεσαι γνωστός αν δεν έχεις κάποιο καλό όνομα. Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με «οσκαρικές» υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.

Τα φιλμ μικρού μήκους σε τι διαφέρουν από τα μεγάλα; Είναι νέοι δημιουργοί, οι ιδέες, η μικρή διάρκεια προβολής τους;

Το ακροατήριο στο Φεστιβάλ Μικρούς Μήκους στις Βρυξέλλες και το ανάλογο στο Φεστιβάλ της Ισπανίας ήταν συγκριτικά ποιοτικότερο από τους θεατές τόσο του δικού μας Φεστιβάλ όσο και των Φεστιβάλ Ταινιών Μεγάλου Μήκους. Σαν τρελός ήθελα να έχω τέτοιας ποιότητας σινεφίλ στην πόλη μου. Εδώ συναντάμε τους θεατές που ενθουσιάζονται και αυτούς που μιζεριάζουν και δεν είναι με τίποτα ευχαριστημένοι.

Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο.

— Ποιο είναι εκείνο το χαρακτηριστικό που τοποθετεί  το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης σε ένα από τα καλύτερα του είδους στην Ευρώπη;

Η φοβερά αυστηρή επιλογή με βάση την κινηματογραφική ποιότητα και καμιά άλλου είδους επιρροή. Στα οχτώ χρόνια ζωής του Φεστιβάλ δεν θα συναντήσεις κάποιον που να έμεινε δυσαρεστημένος από την ποιότητα των ταινιών που παρακολούθησε. Επιμένω να περάσω την ιδέα ότι η ύπαρξη και συνέχιση του Φεστιβάλ είναι μια τουριστική επένδυση για τη Θεσσαλονίκη, όπως έγινε με το Σεράγεβο. City of cinema είναι το Σεράγεβο όχι η Θεσσαλονίκη και αυτό λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους. Το Φεστιβάλ Δράμας διέθετε την περασμένη χρονιά 500.000 budget, το Φεστιβάλ Νάουσας είχε 250.000 budget, το δικό μας Φεστιβάλ είχε 5.000 budget πέρυσι, 3.000 φέτος. Μ’ αυτό το ελάχιστο ποσό που θα δοθεί μετά από αρκετούς μήνες και ελαττωμένο λόγω εφορίας μπορεί να στεριώσει το Φεστιβάλ; Το Φεστιβάλ δεν χρειάζεται μόνο ποιότητα, αλλά επισκέπτες, μεγάλα ονόματα και στήριξη, να ακουστεί. Λειτουργεί 5- 7 μέρες είναι διεθνές, προϋποθέτει ετήσια δουλειά και οργάνωση και διαφημίζει τόσο τη Θεσσαλονίκη όσο και τους σκηνοθέτες που λαμβάνουν μέρος.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Υπάρχει επικοινωνία και διάδραση με ανάλογα Φεστιβάλ σε Αθήνα και Ευρώπη;

Ναι, ασφαλώς. Η Αθήνα διέθετε το psarokokalo και κάθε χρόνο φιλοξενούσε 1-2 από τα καλύτερα μικρού μήκους δικά μας και εμείς πράτταμε το ίδιο εδώ. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω επακριβώς για το πώς θα συνεχίσει την πορεία του το psarokokalo. Με τα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους, υπάρχει επαφή με αυτό των Βρυξελλών αν και τα περισσότερα αφορούν αφιερώματα. Δεν σας κρύβω ότι θέλει κυνήγι. Από το Νοέμβριο που θα ξεκινήσω την προετοιμασία του επόμενου Φεστιβάλ χρειάζομαι τουλάχιστον 5 ώρες σε καθημερινή βάση, η αλληλογραφία, η επαφή με τους δημιουργούς, όλα απαιτούν χρόνο και οργάνωση.

— Τι σημαίνει για το δικό σας Φεστιβάλ, καλή ταινία, καλή δουλειά;

Να είναι κινηματογραφικά καλή δουλειά, οπτικά όμορφη, να διαθέτει ένα σημαντικό μήνυμα, να έχει ανατροπές ώστε να μην καταντάει προβλέψιμο το έργο. Οι περισσότερες ταινίες που διαθέτουμε είναι 25- 40 λεπτά, πιο ολοκληρωμένες δουλειές με μεγάλα σενάρια, αν και ο χρόνος είναι κάτι γενικό. Θέλω ο κόσμος να χειροκροτήσει την ταινία και να του μείνει αξέχαστη. Υπάρχουν θεατές από το πρώτο Φεστιβάλ που θυμούνται ποιες ταινίες είδαν και ποια ξεχώρισαν. Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο. Εγώ θυμάμαι όλα όσα έχουμε δείξει τόσα χρόνια.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πόσες ταινίες θα έχουν την ευκαιρία να διακριθούν στο Φεστιβάλ και ποια η μετέπειτα τύχη τους;

Αυτό που είναι σημαντικό για μας, είναι οι ταινίες που μας έχουν στείλει έχουν ήδη διακριθεί, έχουν λάβει σημαντικά βραβεία. Η τρέλα η δική μου είναι να ανακαλύψω τα έργα που θα διακριθούν μέχρι το τέλος του 2015 και το 2016. Ποια θα είναι στα επόμενα 5 για τα Όσκαρ, ποια στα επόμενα 10 για τα καλύτερα ευρωπαϊκά; Η γλύκα είναι να βρούμε τα έργα που θα πάρουν τα βραβεία. Ο κόσμος θα δει σημαντικό σινεμά.

  

*Από Δευτέρα 17 μέχρι και Σάββατο 22 Οκτωβρίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος, Εθνικής Αμύνης 1, περιοχή Λευκού Πύργου. Τηλ.: 2310 270.073,

Ώρες προβολών: 17:00 – 24:00

Τιμές εισιτηρίων:, Είσοδος 5 ευρώ

To πλήρες πρόγραμμα εδώ.  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ο άνθρωπος είναι κινητή εγκυκλοπαίδεια! Θυμάμαι μια φορά που προσπαθούσα να βρώ μια αγαπημένη ταινία που είχα δει στην ερτ 2 και δεν ήξερα ποια ήταν μια και δεν είχα δει τα πρώτα 5 λεπτά. Του είπα την περίληψη και πριν τελειώσω μου λέει "Monsieur Hire" του Πατρίς Λεκόντ! Δεν έχει γίνει διανομή στη Ελλάδα, μόνο στην τηλεόραση παίχτηκε μια φορά!!! Το έχω μου λέει!! Έτσι ξαναείδα την ταινία που με είχε συγκινήσει στα 20 μου!!!!!!