Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948

Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter
Πόσο ευφυής υπήρξε αυτός ο Ρώσος γεννήτορας του κινηματογράφου! Του ανατέθηκε από την Προλεταριακή Κουλτούρα να κάνει ταινία την αποτυχημένη Επανάσταση του 1905 και κατάφερε να συμπτύξει ολόκληρο κίνημα μέσα σε μία ναυτική εξέγερση!
0

Η σκηνή αυτή από το ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' είναι ιστορικής σημασίας για την παγκόσμια κινηματογραφική τέχνη. Είναι σαν ο Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν να έστησε μιαν αρχαία τραγωδία, ζωντανεύοντας ταυτόχρονα τη ''Γκουέρνικα'' του Πικάσο, την ''Ιλιάδα'' του Ομήρου και τη μαρξιστική θεωρία της ''Πάλης των Αντιθέτων'' υπό τους ήχους μιας φαντασιακής επιβλητικής συμφωνίας του Βάγκνερ!

Εξ αιτίας αυτής της σκηνής, οι σκάλες της Οδησσού θα θυμίζουν μέχρι σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, την πιο τραγική ροή της Ιστορίας, το πάντα αμείλικτο βήμα των στρατιωτικών και των καθεστώτων που τους εξέθρεψαν, την περηφάνια και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου μπροστά στον προδιαγεγραμμένο θάνατο.

Ενώ η ταινία ήταν όλη ασπρόμαυρη, ο Αϊζενστάιν αυτοπροσώπως έβαψε (κυριολεκτικά) κόκκινη την τσαρική σημαία που κρεμάστηκε στο πλοίο μετά την κατατρόπωση των μισητών στασιαστών.

  

Πόσο ευφυής υπήρξε αυτός ο Ρώσος γεννήτορας του κινηματογράφου! Του ανατέθηκε από την Προλεταριακή Κουλτούρα να κάνει ταινία την αποτυχημένη Επανάσταση του 1905 και κατάφερε να συμπτύξει ολόκληρο κίνημα μέσα σε μία ναυτική εξέγερση!

Πριν από το ''Θωρηκτό Ποτεμκιν'', οι ταινίες που γυρίζονταν παγκοσμίως θύμιζαν απλά κινηματογραφημένες θεατρικές παραστάσεις. Για πρώτη φορά το μοντάζ αναγόταν από τεχνική διεκπεραίωση σε έναν τομέα εξίσου σημαντικό με το σενάριο και τη σκηνοθεσία!

 

Ας ξαναδούμε τις ''Σκάλες της Οδησσού'' κι ας συνειδητοποιήσουμε πως ο Αϊζενστάιν στην ουσία έφτιαξε μία μεγάλη sequence, ισοδύναμη με αυτόνομη μικρού μήκους ταινία μέσα στο έπος που ονομάστηκε ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' και που σαν σεναριακό σχεδίασμα δεν ξεπερνούσε τις δύο σελίδες.

  

Κι ενώ η αγριότητα των Λευκοφρουρών που κατεβαίνουν με βήμα τις σκάλες και σφαγιάζουν αδιακρίτως τον κόσμο, άντρες, γυναίκες και μωρά παιδιά, σόκαρε το κοινό της εποχής, το φιλμ και ειδικά η συγκεκριμένη sequence λατρεύθηκαν από τον Στάλιν και τον Ναζί Γιόζεφ Γκαίμπελς - ''αν κάποιος δεν έχει ξεκάθαρη πολιτική θέση, παρακολουθώντας αυτό το μεγαλειώδες φιλμ θα μπορούσε να γίνει μπολσεβίκος'' ήταν η γνώμη του Γκαίμπελς που πέρασε στην ιστορία.

Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter
Οι πιο πρόσφατες κυκλοφορίες της ταινίας σε Blu Ray
Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter

Το ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' γνώρισε την αποδοχή με την έξοδο του στη Δύση. Τιμήθηκε με βραβεία και διακρίσεις, θεωρούμενο ως τις μέρες μας κάτι σαν τη ''Βίβλο των κινηματογραφιστών''. Στην Ελλάδα, πάντως, προβλήθηκε αρκετά χρόνια μετά και συγκεκριμένα στις 21 Ιανουαρίου του 1952, επηρεάζοντας σίγουρα την πιο παραγωγική και σκεπτόμενη ομάδα των Ελλήνων σκηνοθετών - Ήταν ένα πρωτόγνωρο σοκ ο ερχομός του ''Θωρηκτού Ποτέμκιν'' στις αίθουσες της Αθήνας και τότε είπα θα κάνω κι εγώ σινεμά, μου είχε αφηγηθεί σε συνέντευξη του ο Κούνδουρος το 2007, η σκηνή αυτή στις ''Σκάλες της Οδησσού'' μαζί με τον ''Ανδαλουσιανό Σκύλο'' του Μπουνιουέλ και του Νταλί''.

Λεπτομέρεια: Ενώ η ταινία ήταν όλη ασπρόμαυρη, ο Αϊζενστάιν αυτοπροσώπως έβαψε (κυριολεκτικά) κόκκινη την τσαρική σημαία που κρεμάστηκε στο πλοίο μετά την κατατρόπωση των μισητών στασιαστών.

Δυστυχώς ο Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν έφυγε πολύ νέος από τη ζωή. Μας κληροδότησε τα κορυφαία αριστουργήματα του, αλλά και ανολοκλήρωτες ταινίες σαν το ''Viva Mexico'' το 1931, γεγονός που φανερώνει πως το προηγηθέν ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' και η μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία του, του είχαν ανοίξει το δρόμο για μία καριέρα εκτός των σοβιετικών συνόρων. Μία καρδιακή ανακοπή έκοψε πρόωρα το νήμα της ζωής του. Ήταν ακριβώς 50 ετών και το ημερολόγιο έδειχνε 11 Φεβρουαρίου του 1948.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ