Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter

Η ιστορία πάει κάπως έτσι: πριν από δέκα χρόνια ένας εθνομουσικολόγος από το Πόρτλαντ, ο Chris Kirkley, αποφάσισε να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στην Αφρική για να μαζέψει ήχους. Δεν είχε ιδέα τι τον περίμενε, πήρε μια κιθάρα και ένα φορητό μαγνητόφωνο και ξεκίνησε μια τεράστια περιοδεία διασχίζοντας όλη τη Sahel, δηλαδή τη Βόρεια και Κεντρική Αφρική, που εκτείνεται από την μία άκρη της Σαχάρας στη Σενεγάλη, μέχρι τις σαβάνες του Σουδάν. Η μουσική που άκουγε περνώντας από κάθε περιοχή και οι γνωριμίες που έκανε σε χώρες όπως το Μαλί, η Νιγηρία, η Μαυριτανία και η Σενεγάλη ήταν τόσο εντυπωσιακές που τον ανάγκασαν να επιστρέψει πολλές φορές τα επόμενα χρόνια. Το 2009 έφτιαξε την Sahel Sounds, μια εταιρία που ειδικεύεται στους ήχους της περιοχής και κυκλοφορεί ό,τι ο ίδιος ηχογραφεί ή όσα ανακαλύπτει μέσα από την σχέση που αναπτύσσει με τους ντόπιους καλλιτέχνες. Η πρώτη του κυκλοφορία –που είχε προκαλέσει και παγκόσμιο ενδιαφέρον- ήταν μια συλλογή που λεγόταν Music From Saharan Cellphones, στην οποία μάζευε τις τεράστιες «φορητές» επιτυχίες των κατοίκων της περιοχής της Σαχάρας, τραγούδια δηλαδή που άκουγαν και μοιράζονταν μόνο μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Ακόμα, στο πιο μεγάλο μέρος της Δυτικής Αφρικής, τα κινητά τηλέφωνα είναι ο μόνος τρόπος για να ακούσει κάποιος μουσική, πέρα από τα live. Χρησιμοποιούνται σαν συσκευές multimedia στις οποίες δεν αποθηκεύονται απλά mp3, τους βάζουν ηχεία και λειτουργούν σαν φορητές πηγές ήχου. Επίσης μέσω των κινητών μεταφέρονται αρχεία και οι άνθρωποι τα ανταλλάσσουν μεταξύ τους μέσω bluetooth και «ανεπίσημων» ασύρματων δικτύων. Τα περισσότερα κομμάτια -που είναι τρομερά δημοφιλή στην περιοχή, από την Abidjan μέχρι την Bamako και την Αλγερία- κυκλοφορούν μόνο με αυτόν τον τρόπο και είναι φτιαγμένα κυρίως στο σπίτι των μουσικών με απλά προγράμματα (fruit loops, φτηνά synth), ενώ δεν υπάρχουν σε καμία άλλη μορφή πέρα από τα mp3.

Το πιο γνωστό από τα ονόματα που ξεπήδησαν μέσα από αυτή την «σκηνή» που περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα ήχων -από από χιπ χοπ της ερήμου, μέχρι κιθαριστικά ερωτικά χιτ και λιγωτικά diy με autotune- είναι ο Mdou Moctar, ένας νεαρός Νιγηριανός κιθαρίστας από το Αbalak που είναι το πιο μεγάλο αστέρι της Sahel Sounds και πρωταγωνιστής στην πρώτη ταινία που γυρίστηκε ποτέ στην γλώσσα των Tuareg, τη διάλεκτο των Βερβερίνων στο Μαλί, την Αλγερία, τη Λιβύη, το Μαρόκο και τη Νιγηρία, ένα μιούζικαλ με αναφορές στο Purple Rain του Prince και έναν πολύ ποιητικό τίτλο: Akounak Tedalat Taha Tazoughai ή ‘Rain the Color Blue with a Little Red in it’.

Ο Kirkley άκουσε για πρώτη φορά το χιτ Tahoultine του Mdou Moctar από ένα κινητό ενός νομάδα σε ένα από τα ταξίδια του και ξετρελάθηκε. Το τραγούδι (που σημαίνει «γκόμενα» στα τουαρέγκ) με το garage riff και τη φωνή «λιωμένη» στο autotune ήταν τρομερή επιτυχία και το άκουγε όπου κι αν πήγαινε, σε απόσταση χιλιάδων χιλιομέτρων. Ρωτούσε να μάθει ποιος το έλεγε και κανείς δεν ήξερε ποιος ήταν ή πού να τον βρει.  

«Πέρασα πολύ καιρό αναζητώντας τον» λέει μέσα από την διακεκομμένη σύνδεση του skype, «έκανα δύο ταξίδια ψάχνοντας πληροφορίες για αυτόν, αλλά τίποτα. Τελικά τον βρήκα μέσω Facebook . Ξαναεπέστρεψα στην Αφρική και πέρασα μαζί του δύο εβδομάδες ηχογραφώντας τα τραγούδια που έγιναν το πρώτο άλμπουμ του Afelan. Όταν τον έψαχνα ήμουν σίγουρος ότι είχα βρει τον τύπο που ηχογραφούσε με κιθάρα και autotune και πίστευα ότι αυτό ήταν πολύ cool, Η αλήθεια όμως ήταν ότι το autotune ήταν κάτι τυχαίο, έτυχε να το χρησιμοποιήσει ενώ ήταν σε ένα στούντιο στη Νιγηρία. Δεν χρησιμοποιούσε autotune. Ό, τι κι αν ήταν, η μουσική του ήταν πραγματικά καλή, είχε μια χαρακτηριστική φωνή που τον έκανε να ξεχωρίζει και έγραφε μόνος του τα κομμάτια. Ήταν ένα αστέρι. Κι είναι ένας αστείος τύπος με σαρκαστικό χιούμορ, περάσαμε υπέροχα μαζί και συνεργαστήκαμε άψογα. Όταν ξεκίνησα να κάνω σχέδια για την ταινία ήταν η καλύτερη επιλογή για πρωταγωνιστής.

Όταν ο Moctar παίζει μουσική είναι χαρισματικός performer. Κλείνει τα μάτια του, δίνει μια κλίση στο σώμα του προς τα πίσω και παίζει ένα απίστευτα λυρικό σόλο στην κιθάρα ή τζαμάρει ατελείωτα ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Φαίνεται άγριος και επικίνδυνος, παίζοντας ένα συναρπαστικό τουαρέγκ garage rock. Ο τρόπος που έγινε η ταινία ήταν κάπως πανκ στην αισθητική της.

Η ιδέα για την ταινία μου ήρθε κάποια στιγμή που ταξίδευα μακριά από το σπίτι μου, στην Nouakchott και την ώρα που χαζολογάγαμε με έναν Καναδό φίλο του είπα ότι θα ήθελα να κάνω μια ταινία με πρωταγωνιστές μπάτσους στη Μαυριτανία ή το Twin Peaks στο Chinguetti. Τελικά, κατέληξα ότι καλύτερη ιδέα από όλες ήταν να γυρίσουμε το Purple Rain στη Σαχάρα. Και έγινε! Κατάφερε να βρει παραγωγό και χρηματοδότηση και ξεκινήσαμε να γυρίζουμε την ταινία στην Agadez. Τόσο απλά.

Η διαδικασία μέχρι να ολοκληρωθεί το φιλμ, πάντως, ήταν ένας εφιάλτης. Περάσαμε πολύ δύσκολα. Ήταν συναρπαστικά και είχε πολλή αδρεναλίνη, αλλά δεν κοιμηθήκαμε για οχτώ μέρες σερί και εξαντληθήκαμε. Πολλοί από τους ηθοποιούς δεν είχαν και μεγάλο κέφι για την ταινία. Ήταν στη φάση ‘ok, αλλά να τελειώνουμε να πάμε σπίτι μας’. Ο Mdou και οι άλλοι μουσικοί ήταν πολύ ενθουσιασμένοι και είχαμε και εκπληκτικούς ηθοποιούς, δεν μιλάω για όλους, αλλά περάσαμε δύσκολες στιγμές. Φαντάζομαι ότι είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις ταινίες.  Το εφιαλτικό ήταν να τελειώσεις όλες τις σκηνές στα χρονικά περιθώρια που έχεις θέσει».

Το Purple Rain της ερήμου είναι μια ιστορία με κιθάρες, μηχανές, κινητά τηλέφωνα και τη μουσική μιας νέας γενιάς. Έτσι την περιγράφει ο σκηνοθέτης. Μια δυτικοαφρικανική έκδοση της ταινίας του Prince, που λειτουργεί και χωρίς το μύθο του Purple Rain. Διαδραματίζεται στην πόλη Agadez της Σαχάρας, στο Νίγηρα, και είναι σαν ταινία του Σέρτζιο Λεόνε με τον ήρωα να ταξιδεύει μέσα στην έρημο κουβαλώντας την κιθάρα του αντί ένα σαρανταπεντάρι Colt. Κι αντί για άλογο, καβαλικεύει μια μοβ μηχανή. Οι μονομαχίες με τα όπλα εδώ έχουν αντικατασταθεί από τις κόντρες των μουσικών της Agadez και των γύρω περιοχών με τις κιθάρες και τους αγώνες τους να αποκτήσουν status σαν οι πιο επιδέξιοι κιθαρίστες στη Δύση, με τις χορδές να έχουν αντικαταστήσει τις σφαίρες. Είναι  ένας ανταγωνισμός που έχει τις ρίζες του σε μια κουλτούρα που η επιδεξιότητα και τα ιδιαίτερα χαρίσματα είναι δείγματα ανδρισμού. Ένα σύγχρονο γουέστερν ή ένα αρρενωπό μιούζικαλ.  

Η ταινία δεν είναι ποιητική μόνο στον τίτλο Akounak Tedalat Taha Tazoughai. Γνωστή ως Akounak (στη σύντομη μορφή του) είναι ένας συνδυασμός των ζωντανών εμφανίσεων του Mdou Moctar, την απόκοσμης ομορφιάς της Σαχάρας, την λαμπερή κινηματογραφία του Jeremy Fino και την εξαιρετική σκηνοθεσία του Kirkley που την κάνουν μια σπάνια ταινία που έχει τον παλμό της αληθινής ζωής και τη δύναμη της πραγματικής τέχνης.

«Είναι μια αποκάλυψη» γράφουν στο Dangerous Minds. «Είναι η δημιουργία ανθρώπων με όραμα που επιχειρούν με τους στίχους του κομματιού Purple Rain να φτιάξουν κάτι καινούργιο. Και τα κατάφεραν. Δεν έχω ξαναδεί μια ταινία σαν την Akounak».

 

akounak from J. Sprig on Vimeo.

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ