Μέσα στην Καμόρα

Μέσα στην Καμόρα Facebook Twitter
0

Αν έπρεπε να εξηγήσετε τι είναι η Καμόρα σε κάποιον που δεν έχει ακούσει τίποτα γι’ αυτή, τι θα του λέγατε;

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές οργανώσεις εγκλήματος στη νότια Ιταλία - εκτός από τη μαφία, που είναι η πιο γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Καμόρα είναι μια τέτοια εγκληματική οργάνωση από την Καμπανία. Κι αυτή έχει επίσης επιχειρήσεις: από κατασκευαστικές εταιρείες για κτίρια, εμπόριο ναρκωτικών, μέχρι κατασκευές δρόμων και μεγάλα έργα, αλλά σε όλο τον κόσμο. Αυτό είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα που αναφέρει ο Σαβιάνο στο βιβλίο του, το Gomorra, το οποίο χρησιμοποίησα για να φτιάξω την ταινία.

Ποια είναι η δύναμή της;

Η δύναμή της συνδέεται άμεσα με την περιοχή. Είναι κάποιου είδους κυβέρνηση που αντικαθιστά το κράτος στην Καμπανία σε περιπτώσεις που η κυβέρνηση είναι αδύναμη και δεν μπορεί να παίξει το ρόλο της. Αυτό ήταν και το αντικείμενο του Σαβιάνο στο βιβλίο του. Όταν γύρισα την ταινία ενδιαφερόμουν περισσότερο να παρουσιάσω τις ιστορίες ανθρώπων και αυτό που συμβαίνει παρά να αποκαλύψω ονόματα. Ήθελα μια ιστορία που να ενδιαφέρει όλο τον κόσμο και να είναι παγκόσμια. Αυτός ήταν ο λόγος που αποφάσισα να την κάνω.

Γιατί η δράση της μαφίας είναι τόσο ελκυστική σε ολόκληρο τον κόσμο;

Κατ’ αρχάς, έχει να κάνει με business. Αφορά κάποιους άμεσα. Απ’ την άλλη είναι γοητευτικό να γίνεσαι πλούσιος και δυνατός τόσο φαινομενικά «απλά» και «εύκολα». Μην ξεχνάς ότι οι περισσότεροι μαφιόζοι είναι αγράμματοι και οι περιοχές που δρουν έχουν φοβερό πρόβλημα ανεργίας. Αυτό είναι πολύ έντονο στις περιοχές που γύρισα την ταινία - οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τους θεσμούς, εμπιστεύονται περισσότερο τους ανθρώπους της Καμόρα επειδή ζουν απ’ αυτούς. Δεν βλέπουν το κακό. Πρέπει να σου πω ότι όταν πήγα εκεί για να γυρίσω την ταινία τα έβλεπα όλα ή μαύρα ή άσπρα. Δεν είναι όμως έτσι ακριβώς, η αλήθεια είναι κάπου στη μέση.

Μπορεί κάποιος να θεωρήσει καλό αυτό που συμβαίνει;

Πολλοί άνθρωποι σε μια φτωχή περιοχή ζουν αποκλειστικά από τις δραστηριότητες της μαφίας. Καλό δεν είναι σίγουρα. Είναι όμως μια πραγματικότητα που δύσκολα αντιμετωπίζεται, δεν μπορείς να σπάσεις εύκολα τους δεσμούς που έχουν δημιουργηθεί ανάμεσα στο φτωχό κόσμο και στη μαφία.

Γιατί ενόχλησε τόσο την κυβέρνηση Μπερλουσκόνι η ταινία;

(Γελάει) Θα ήθελα πραγματικά να πω ότι είναι αλήθεια αυτό γιατί θα τα έκανε όλα πιο εύκολα. Αλλά δεν ισχύει. Ο υπουργός Πολιτισμού ήταν στις Κάννες όταν προβλήθηκε η ταινία και του άρεσε. Σχολιάζοντας τις ταινίες του νεορεαλισμού ο Αντρεότι είχε πει «τα εν οίκω μη εν δήμω». Τώρα είναι πολύ διαφορετικά, δεν αγγίζουν μια ταινία αν είναι στις Κάννες, είναι πιο έξυπνοι. Για να είμαι ειλικρινής, για την παρούσα κατάσταση της Νάπολης ευθύνεται ο Μπαρσολίνο, κυβερνήτης της Καμπανίας για 13 χρόνια, που προέρχεται απ’ την Αριστερά. Είναι δύσκολο να πεις ποιος φταίει, παρόλο που δεν συμπαθώ τον Μπερλουσκόνι. Δεν είναι ειλικρινές να πω ότι το πρόβλημα είναι η Δεξιά, το ίδιο προβληματική είναι κι η Αριστερά.

Η εικόνα της Ιταλίας που βγάζει προς τα έξω η ταινία σας έχει απασχολήσει ποτέ;

Αν μιλάς για το ρίσκο για τον τουρισμό, είναι πρόβλημα. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι στη Νάπολη που μίσησαν την ταινία γι’ αυτόν το λόγο. Η Νάπολη είναι γεμάτη αντιφάσεις. Μπορείς να μένεις σε μια φτωχογειτονιά αλλά να πας το βράδυ να φας δείπνο στο Μαρεκιάρο, ένα από τα πιο όμορφα μέρη του κόσμου, μόλις 10 χιλιόμετρα απ’ την πόλη, και να δεις μια άλλη πλευρά της. Δεν μπορεί να πει κανείς όμως ότι η πραγματικότητα που παρουσιάζω στην ταινία δεν υπάρχει. Τον τελευταίο καιρό ο Μπερλουσκόνι έχει βγάλει στους δρόμους στρατό, αυτή η εικόνα που έκανε το γύρο του κόσμου νομίζω ότι είναι ακόμα χειρότερη.

Φοβηθήκατε ποτέ μήπως δεχθείτε τις ίδιες απειλές που είχε δεχθεί κι ο Σαβιάνο;

Φυσικά κι ανησυχεί κανείς, αλλά η ταινία μου ήταν συμπληρωματική ως προς το βιβλίο, διαφορετική όμως κατά πολλούς τρόπους. Πιο σημαντική για μένα ήταν η μαρτυρία.

Η δημοσιότητα που σας χάρισε η ταινία είναι ένα μέτρο προστασίας;

Σίγουρα είναι. Ήμουν αρκετά ήρεμος όμως γιατί δεν έκανα μια ταινία με ονόματα. Σκοπός μου ήταν να κάνω μια ταινία για την Καμόρα και όχι εναντίον της Καμόρα. Ο Σαβιάνο είναι συγγραφέας και δημοσιογράφος και είχε σκοπό να γίνει ένα σύμβολο στον πόλεμο κατά της Καμόρα. Έτσι είναι υπό προστασία επειδή προσπαθεί να τους χτυπήσει, να είναι με το μέρος της αστυνομίας. Πολύ πιθανόν να κάνει κι άλλο ένα βιβλίο για το ίδιο πρόβλημα. Για μένα δεν είναι το ίδιο. Μετά από αυτή την ταινία πιθανόν να κάνω μια κωμωδία. Είμαι κινηματογραφιστής.

Ποια ήταν η αντίδραση των καμορίστας στην ταινία; Μάθατε αν τους άρεσε;

Όταν γυρίσαμε την ταινία είχαμε τη βοήθεια όλων των ανθρώπων της περιοχής. Συμμετείχαν ευχαρίστως και αυτό με εξέπληξε. Δεν ξέρω όμως αν τους άρεσε ή όχι. Ζω στη Ρώμη και δεν επέστρεψα να μάθω (γελάει), αλλά ξέρω ότι η ταινία ήταν μεγάλη επιτυχία παντού. Ίσως στα αφεντικά να μην άρεσε, αλλά δεν με ενδιαφέρει και πολύ. Είναι η ιστορία των «σκλάβων» και όχι του «αυτοκράτορα», όπως οι περισσότερες ανάλογες ταινίες μέχρι τώρα.

Είδα μια ταινία του Λατουάντα πρόσφατα, το Μαφιόζο, που δίνει μια άλλη πλευρά της μαφίας, διαφορετική από του Σκορτσέζε ή του Κόπολα. Η δικιά σας ματιά τι νέο έχει να προσφέρει;

Δεν έχει καθόλου γκλάμουρ η ταινία μου. Στις ταινίες του Κόπολα και του Σκορτσέζε πάντα υπάρχει κάτι λαμπερό να κάνει πιο ελκυστική την ατμόσφαιρα - οι χαρακτήρες του Ντε Νίρο και του Αλ Πατσίνο είναι πάντα φτιαγμένοι στα πρότυπα του Χόλιγουντ. Ήταν ενδιαφέρον να δείξω το ίδιο μοντέλο σε μια διαφορετική πραγματικότητα. Αυτή η χολιγουντιανή «πραγματικότητα» γίνεται πρότυπο για τη συμπεριφορά κάποιων μαφιόζων κι έχω μια ιστορία που το αποδεικνύει: Δυο παιδιά έπαιζαν τον Τόνι Μοντάνο σε μια βίλα, την πραγματική βίλα του μεγάλου αρχηγού που ονομάζεται Σκιαβόνε και είναι στη φυλακή εδώ και πολύ καιρό. Αυτή η βίλα χτίστηκε κατά παραγγελία, δίνοντας στον αρχιτέκτονα το βίντεο από τον Σημαδεμένο και εντολή να γίνει ακριβώς ίδια με του Τόνι Μοντάνο (που υποδυόταν στην ταινία ο Αλ Πατσίνο)! Το στυλ της είναι κάτι σαν μοντέρνα αρχαιολογία. Εδώ η πραγματικότητα εμπνέεται από το σινεμά και όχι το αντίθετο.

Είναι αλήθεια ότι χρησιμοποιήσατε ηθοποιούς από τις φυλακές της Βολτέρα και της Ραμπίμπια;

Μερικοί ναι, ήταν από το θέατρο της φυλακής. Δεν τους λες όμως ερασιτέχνες γιατί δουλεύουν στο θέατρο πάνω από 10 χρόνια. Όλα τα παιδιά τα πήρα επίσης από θιάσους της περιοχής. Ήμουν τυχερός που βρήκα ηθοποιούς με εμπειρία που ήταν πραγματικά ντόπιοι. Ελάχιστοι ήταν απλοί κάτοικοι. Ένας ήταν πραγματικό αφεντικό που αμέσως μετά την ταινία μπήκε στη φυλακή. Στα παρασκήνια όλοι προσπαθούσαν να τον πείσουν να μην εμφανιστεί στην ταινία επειδή ήταν επικίνδυνο -δεν ήταν μεγάλο αφεντικό- αλλά ήθελε να παίξει. Το έκανε, τον αναγνώρισαν και τον έπιασαν.

Γιατί επιλέξατε τους Massive Attack για το κομμάτι του τέλους;

Χαίρομαι πάρα πολύ που μου κάνεις αυτή την ερώτηση γιατί ο αρχηγός τους Robert DeNaja κατάγεται από τη Νάπολη, ήξερε για το βιβλίο και ήθελε πολύ να συμμετέχει στην ταινία. Έτσι, όταν τελείωσα τα γυρίσματα πήγα στο Μπρίστολ και τους πρότεινα να κάνουν το σάουντρακ για ολόκληρη την ταινία. Είδα την ταινία και ήταν απόλυτα ειλικρινείς μαζί μου: Δεν χρειάζεσαι μουσική! Θα μπορούσαν να ζητήσουν πολλά λεφτά, όπως θα έκαναν στο Χόλιγουντ, για να τονώσουν το συναίσθημα ή να την κάνουν πιο συγκινητική, αλλά μου είπαν ότι οι φυσικοί ήχοι είναι αρκετοί. Συμφώνησα και μου έγραψαν μόνο ένα κομμάτι που ακούγεται στους τίτλους του τέλους. Είμαστε φίλοι πια…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ