Ντάνι & Όντι, οι σταρ του Xenia

Ντάνι & Όντι, οι σταρ του Xenia Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές του Xenia, Νίκος Γκέλια και Κώστας Νικούλι... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ

 

Ντάνι & Όντι, οι σταρ του Xenia Facebook Twitter
«Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες"... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Ο 22χρονος Νίκος Γκέλια είναι ο μεγάλος, προστατευτικός, μετρημένος Όντι και ο 20χρονος Κώστας Νικούλι ο μικρός, αυθόρμητος, ενθουσιώδης Ντάνι στο Xenia, όπου δύο αδέρφια ξεκινούν ένα οδοιπορικό στην επαρχία για να βρουν τον Έλληνα πατέρα τους ύστερα από τον θάνατο της Αλβανίδας μητέρας τους.


Τους ρωτώ αν γνώριζαν τον δημιουργό και τις ταινίες του πριν από τη συνεργασία τους μαζί του, περιμένοντας να λάβω αρνητική απάντηση με βάση τους ηλικιακούς υπολογισμούς. Ο Νίκος παίρνει τον λόγο. «Είχα δει την Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά και τη Στρέλλα, οπότε είχα γνωριστεί με το περίεργο σύμπαν του αλλά και την ιδιαίτερη ματιά και το χιούμορ του. Έτσι, ήταν λίγο ανάμεικτα τα συναισθήματα όταν άρχισα να πηγαίνω στα κάστινγκ του Xenia. Από τη μια ο φόβος του "τι πάω να κάνω τώρα" και από την άλλη η αίσθηση ότι πρόκειται για μια απίστευτη ευκαιρία». Ο Κώστας είχε δει μόνο τη Στρέλλα, περίπου στα 16, και το είχε συζητήσει με τη μητέρα του, η οποία έδειξε σκεπτικισμό για την ανάμειξή του με το πρότζεκτ. «Αφού είδα την Αληθινή Ζωή κι έπειτα τον Μουσακά, αντιλήφθηκα την αισθητική του, την εξέλιξή του ως δημιουργού. Μου είχαν κάνει ιδιαίτερη εντύπωση τα ζώα που εντάσσει στις ταινίες του. Εμείς έχουμε το κουνέλι, στη Στρέλλα υπήρχε ο σκίουρος και στην Αληθινή Ζωή τα ψάρια. Είναι πολύ εξοικειωμένος με τα ζώα ο Πάνος».


Τρεις μήνες γυρίσματα σε Αθήνα, Ηράκλειο, Λαμία, Λάρισα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Πηνειό, Όλυμπο, Πλαταμώνα, Τέμπη, σε όρη και σε δάση. Όλο το προηγούμενο καλοκαίρι το συνεργείο της ταινίας ήταν σε περιοδεία και τα παιδιά εκστασιάζονται και μόνο στη θύμηση αυτής της εμπειρίας. «Γνωρίσαμε τόσες πόλεις, μαζευόταν κόσμος, συναναστρεφόμασταν διάφορους». Κι ο Πάνος; Τους ζητώ να μου δώσουν δύο χαρακτηρισμούς για τον σκηνοθέτη τους. «Ξέρει τόσο πολλά πράγματα αυτός ο άνθρωπος! Έχει αξιοθαύμαστες γνώσεις, αλλά είναι τόσο απλός και κρατάει την παιδικότητά του, φαίνεται και στις ταινίες του αυτό. Εμάς ήξερε απόλυτα πώς να μας αντιμετωπίσει. Και, φυσικά, είναι σκυλί στη δουλειά του κι έχει τρομερή ικανότητα ελέγχου και ενορχήστρωσης των πάντων, ώστε όλα να κυλούν μεθοδευμένα» λένε, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο, καθώς μιλούν με αληθινό θαυμασμό για τον μέντορά τους.

Ντάνι & Όντι, οι σταρ του Xenia Facebook Twitter
Όταν τους ανακοινώθηκε ότι πάνε στις Κάννες, νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του


Το στοιχείο της '70s ιταλικής ποπ μουσικής στην ταινία είναι κομβικό. «Πάτι Πράβο, Ραφαέλα Καρά: υποτίθεται ότι έχετε επηρεαστεί πολύ από την εκλιπούσα μητέρα σας και ότι έχετε μεγαλώσει με αυτά τα τραγούδια. Γνωρίζατε αυτό το είδος μουσικής ή σας ήταν εντελώς ξένο;». Ο Κώστας θυμάται σε ταξίδια με τους γονείς να παίζουν ιταλικά τραγούδια «από τότε που η Ιταλία ήταν στη Γιουροβίζιον». Ο Νίκος εξηγεί ότι στην Αλβανία πολύς κόσμος μιλά ιταλικά, ενώ σε παλιότερες εποχές μόνο ιταλική τηλεόραση περνούσε τα σύνορα. «Όταν οι γονείς μου σήμερα μου ζητούν να τους βάλω ν' ακούσουν τραγούδια στο YouTube, τέτοια θέλουν!». Ο μικρός, στη σχολική του φάση, ήταν περισσότερο του μέταλ, αλλά σήμερα έχει ανοιχτεί προς πιο ηλεκτρονικά στοιχεία, ενώ ο μεγάλος αγαπά φανατικά τη ροκ και συμπληρώνει τις επιλογές του με έντεχνα και country ακούσματα.


Μου έρχεται στο μυαλό εκείνη τη στιγμή η ατάκα από την ταινία «μα, δεν φαινόμαστε ότι είμαστε Αλβανοί» και γυρνάω την κουβέντα στα σχολικά τους χρόνια, θέλοντας να μάθω πώς μεγάλωσαν δυο παιδιά από την Αλβανία, ξένα σε ξένη χώρα, ζήτημα στο οποίο αναφέρεται πρωτίστως και η ταινία. Ο Νίκος εξηγεί ότι το βίωσε κάπως πιο δύσκολα, επειδή ήρθε ως μετανάστης στην Α' Δημοτικού, χωρίς να ξέρει τη γλώσσα. Έμαθε, όμως, να μιλά ελληνικά σε δύο μήνες. «Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες". Στην παιδική ψυχή αυτό περνά πολύ άσχημα. Θυμάμαι σκηνικά, να μη με παίζουν παιδιά στο σχολείο ή να μη μου δίνουν τον λόγο οι δάσκαλοι στην τάξη επειδή ήμουν Αλβανός. Σήμερα μπορεί να ακούγονται κάπως μακρινά αυτά γιατί έχει αλλάξει ο "εχθρός", είναι όλα κατευθυνόμενα». Ο Κώστας γεννήθηκε εδώ, αλλά κρατούσε βιωματικές επαφές με την Αλβανία ως παιδί, αφού περνούσε τις καλοκαιρινές διακοπές με τους γονείς του στους Αγίους Σαράντα. «Δεν ήξερα τι σημαίνει ρατσισμός. Στις εκθέσεις μου περιέγραφα τα μέρη όπου πηγαίναμε διακοπές και ο πατέρας μου μού έλεγε "τι πας και γράφεις, αυτά δεν τα καταλαβαίνει κανείς". Το έλεγα ότι είμαι Αλβανός. Ως παιδί δεν πέρασα άσχημα, αλλά υπήρχαν πολλά σκηνικά ρατσισμού. Να παίζουμε μπάλα, κάτι να γίνεται και ν' ακούγεται κατευθείαν ένα "φύγε από δω, ρε κωλοαλβανέ". Μικροπράγματα που τα θυμάμαι».

Ντάνι & Όντι, οι σταρ του Xenia Facebook Twitter
Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Αναπόφευκτα η συζήτησηκαταλήγει στην τρομακτική επάνοδο της φασιστικής ιδεολογίας στην Ελλάδα. «Μόδα!» αναφωνεί ο μικρός και ο μεγάλος εξηγεί ψύχραιμα: «Ο φασισμός υπάρχει εδώ και χρόνια σε διάφορες μορφές. Σε καιρούς κρίσης, ο άνθρωπος πάντα στρέφεται στα άκρα. Σε όλη την Ευρώπη συμβαίνει αυτό σήμερα. Εκνευρίζομαι, ρε γαμώτο. Ήρθε ένας φίλος που συμμετέχει σε πολιτιστική οργάνωση με παιδιά Αφρικανών δεύτερης γενιάς και μου είπε για έναν γνωστό του Κενυάτη που μαχαίρωσαν Χρυσαυγίτες στην πλατεία Αττικής». «Εγώ θυμάμαι ένα σκηνικό που έγινε ανάμεσα σε παιδιά λυκείου. Τσαμπουκάς για μια γκόμενα. Ένας εξωσχολικός ήρθε και μαχαίρωσε το ένα παιδί. Μετά μάθαμε ότι ήταν μέλος της Χρυσής Αυγής. Να σου πω κάτι, ήταν σαν να χρησιμοποίησε αυτή την ταμπέλα και είπε "θα το κάνω". Λες και δικαιολογείται. Από τη στιγμή που βρίσκονται μέσα στη Βουλή, τι θα κάνεις; Μασημένη τροφή, δημοσιότητα, τόσα έχουν συμβεί».


Ζητώ να μάθω πώς ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι «πάμε Κάννες». «Το πρώτο τηλεφώνημα που έπεσε με βρήκε σε πρόβα στη σχολή» θυμάται ο Νίκος. «Πείραζα κάτι στα φώτα κι αρχίζω και χοροπηδώ σαν τρελός πάνω στο stage. Ο Πάνος μας μάζεψε σπίτι του, όσους συντελεστές ήμασταν στην Αθήνα. Ήμουν εντελώς προσγειωμένος στην αρχή και μου έλεγαν όλοι ότι μάλλον δεν είχα καταλάβει πού πηγαίνουμε». Ο Κώστας βρισκόταν στα Τίρανα, οικογενειακά, για τις διακοπές του Πάσχα. Δεν είχε ελληνικό δίκτυο κι έτσι δεν έλαβε τηλεφώνημα. «Ξύπνησα λίγο αργά, μπήκε μέσα η μάνα μου από τη δουλειά κι άρχισε να με αγκαλιάζει και να με φιλάει. Το είχε μάθει από τα διαδικτυακά media. Ούτε εγώ συνειδητοποίησα αμέσως τι σήμαινε αυτό». Νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του κινηματογράφου θα «σκότωναν» για να βρεθούν έστω για μια μέρα στις Κάννες. Αντ' αυτού, έκαναν ό,τι θα έκανε κάθε παιδί στην ηλικία τους: μας πρόσφεραν στο Facebook ξέγνοιαστες selfies από το αεροπλάνο.


Άμα τη αφίξει τους στο γαλλικό θέρετρο, τα πράγματα σοβάρεψαν. «Το πρόγραμμα των συνεντεύξεων στον ξένο Τύπο ήταν αυστηρό και πολύωρο. Δεν προλάβαμε να δούμε καμία ταινία, δυστυχώς. Ήταν αστείο που μας ρωτούσαν αν έχουμε ξαναπάει στο Φεστιβάλ ή έστω στη Γαλλία, τους απαντούσαμε αρνητικά και εκπλήσσονταν. Στην αρχή ήμασταν αρκετά χαμένοι με την κίνηση και τη βαβούρα, δεν είχαμε προετοιμάσει καμία απάντηση. Τους άρεσε όμως που μιλούσαμε αγγλικά και δεν χρειαζόμασταν μεταφραστή, οπότε άρχισαν να μας ζητάνε περισσότερο. Ε, από ένα σημείο κι έπειτα οι ερωτήσεις λίγο πολύ επαναλαμβάνονται κι εξοικειώνεσαι». Ο Κώστας κρατά ως αξέχαστη στιγμή όταν, στην πρώτη τους βόλτα στην Κρουαζέτ, συνειδητοποίησαν ότι «αυτή που κάθεται απέναντι και τρώει είναι η Μαριόν», όπως απολαυστικά αποκαλεί την Κοτιγιάρ. «Μαλάκα, είναι η Μαριόν! Είναι πανέμορφη». «Σκάσε, ρε μαλάκα, προχώρα!» ήταν πάνω-κάτω η μεταξύ τους στιχομυθία εκείνη τη στιγμή. Όσο για το χαλί και το πρωτόκολλό του, όλοι οι υπεύθυνοι επικοινωνίας τούς προέτρεπαν να το ευχαριστηθούν, ενώ συμφωνούν ότι ήταν απλώς πολύ δύσκολο να συγχρονιστούν για να κοιτάξουν στην ίδια κάμερα.


Η πρεμιέρα του Xenia στις Κάννες εξελίχθηκε σε θρίαμβο και τα παιδιά συγκινούνται, αφού ήταν και γι' αυτούς η πρώτη φορά που έβλεπαν ολοκληρωμένο αυτό για το οποίο δούλευαν τόσο καιρό. Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία, πρώτη από τις πολλές χώρες στις οποίες έχει εξασφαλιστεί διανομή. Άλλο κοινό, όχι φεστιβαλικό, και αναμονή για κάτι εξίσου άγνωστο. «Στους Έλληνες θα αρέσει;». «Μπορεί να αγγίξει κοινό μικρότερης ηλικίας, σχολιάζει την επικαιρότητα, είναι μια ωραία ιστορία. Μακάρι να αρέσει σε όλους».

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ