Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter
0

 

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter
Dennis Hopper, Andy Warhol,Taylor Mead, Gerard Malanga, Jack Smith και Gregory Markopoulos στο Factory to 1963

Τον τοποθετούν πλάι στους Τζόνας Μίκας, Κένεθ Άγκερ, Μάγια Ντέρεν, Άντι Γουόρχολ. Του αναγνωρίζουν ότι έδωσε πολλά «φώτα» τόσο στο νεότερο αβάν γκαρντ σινεμά όσο και στη video art. Ο λόγος για τον Ελληνοαμερικανό Γκρέγκορι Μαρκόπουλος, έναν τεχνικά κι αισθητικά πρωτοπόρο δημιουργό που αδιαφορώντας για τις ευκολίες της σύμβασης και την εμπορική καταξίωση, παρέμεινε πιστός στο ιδιόμορφο καλλιτεχνικό του όραμα όπου μύθος και τεχνολογία, παράδοση και μοντερνισμός, αγνότητα κι αισθησιασμός «συμφιλιώνονται» κι αλληλοδιαχέονται.

Τον γοήτευε, η έννοια της συναισθησίας όπου διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα. Λάτρευε το χρώμα, το εξίσωνε, λέει, με τον έρωτα.


Γόνος Αρκάδων μεταναστών, γεννημένος στο Τολέδο του Οχάιο στις 12/3/1928 είχε «ψώνιο» με την κινούμενη εικόνα από μικρός, γύρισε μάλιστα το πρώτο του φιλμάκι με μια κάμερα 8mm σε ηλικία μόλις 12 ετών. Εντέλει διέκοψε τις πολλά υποσχόμενες σπουδές του στην ιατρική για να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη σκηνοθεσία. Σπούδασε σε ΗΠΑ και Ρωσία, υπήρξε μαθητής του Τζόζεφ Φον Στένμπενγκ στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, παρακολούθησε κιόλας «ζωντανά» γυρίσματα ταινιών των Φριτς Λανγκ, Άλφρεντ Χίτσκοκ, Ζόλταν Κόντρα, Μίκαελ Κούρτιζ. Το 1947 προβάλλει την Ψυχή (Psyche), την πρώτη του επαγγελματική δουλειά που βασίστηκε σε μια λεσβιακής θεματολογίας νουβέλα της Πιέρ Λουϊς. Η ταινία αυτή μαζί με άλλες δύο αποτέλεσαν την queer τριλογία «Το Αίμα, η Φιληδονία και ο Θάνατος», μια εξαιρετικά τολμηρή για την εποχή ματιά πάνω στην τέχνη, το συναίσθημα και την ομοφυλόφιλη επιθυμία. Άλλες ταινίες του που ξεχώρισαν είναι η μαυρόασπρη The Dead Ones, ένα υπαρξιστικό-αυτοβιογραφικό φιλμ εμπνευσμένο από τον Ζαν Κοκτό, η βραβευμένη μυθιστορία Swain, η βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Ηλία Βενέζη «Γαλήνη» που γυρίστηκε στην Ελλάδα (1961), το θεωρούμενο ως αριστούργημά του Δυο Φορές Άνθρωπος (1963) όπου «πρωταγωνιστούν» η Φαίδρα, ο Ιππόλυτος κι ο Ασκληπιός, το Illiac Passion (1967) που διαπραγματεύεται τον προμηθεϊκό μύθο, ο Γαμηλιών (1968) και βέβαια το επικών διαστάσεων Ενιαίος, μια 8ωρη σύνοψη του έργου του που δεν πρόλαβε να δει ολοκληρωμένο. Έγραψε και τρία βιβλία, τα Χάος Φάος ΙΙ, Χάος Φάος ΙΙΙ και Βουστροφηδόν (Άγρα 2004) όπου καταθέτει την κινηματογραφική θεωρία και την προσωπική του φιλοσοφία.

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter


Τον γοήτευε, διαβάζω, η έννοια της συναισθησίας όπου διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα, ενώ διακρινόταν για την εφευρετικότητα και λιτότητα των μέσων του. Λάτρευε το χρώμα, το εξίσωνε, λέει, με τον έρωτα. Τέλη δεκαετίας του '60 αφήνει την Αμερική για την Ευρώπη και το 1980 μαζί με τον επίσης κινηματογραφιστή και σύντροφό του Ρόμπερτ Μπίβερς εγκαθίστανται μόνιμα στον τόπο καταγωγής του, τη Λυσσαρέα της Αρκαδίας όπου δουλεύουν τον Ενιαίο και ιδρύουν το Τέμενος, έναν αμφιθεατρικό υπαίθριο χώρο προβολών που εξακολουθεί να είναι σε χρήση. Εκεί παραμένει μέχρι το τέλος, που έρχεται στις 12/11/92. Στο Starr Auditorium της Tate Modern ο επιμελητής Μαρκ Βέμπερ παρουσιάζει σήμερα το βιβλίο Film as Film: The Collective Works of Gregory Markopoulos που εκδόθηκε φέτος τον Σεπτέμβριο (The Visible Press) ενώ προβάλλονται οι ταινίες του Ψυχή, Bliss και Γαμηλιών (έναρξη εκδήλωσης 6.30).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ