O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του

O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
O Σταν Λόρελ υπήρξε ένας από τους ελάχιστους διάσημους ηθοποιούς της εποχής του που με έναν εμμονικό τρόπο προσπάθησε να διατηρήσει προσωπική επαφή με τους θαυμαστές του, απαντώντας ο ίδιος σε όσο το δυνατόν περισσότερα γράμματα μπορούσε.
0

«Κρύβεσαι πίσω από μια γραφομηχανή» λέει σε μια σκηνή λεκτικής διαμάχης στην ταινία «Χοντρός και Λιγνός» ο Όλιβερ Χάρντι στον Σταν Λόρελ, σχετικά με την προσωπική προσφορά του καθενός στο κωμικό δίδυμο που έχτισαν. Ο πρώτος ήταν ένας τέλειος εκτελεστής, όμως ο Λόρελ ήταν ουσιαστικά ο εγκέφαλος του διδύμου, καθώς έγραφε και μετά επέβλεπε τη σκηνοθεσία όλων σχεδόν των σκετς που το έκανε διάσημο. Και όντως έγραψε πολλές χιλιάδες λέξεις στη γραφομηχανή του για να φτιάξει αυτή την καριέρα, όμως δεν ήταν ο μοναδικός λόγος που τον κρατούσε αμέτρητες ώρες στο γραφείο του.


«Αν ακολουθούσα άλλη καριέρα στη ζωή μου και δεν γινόμουν ηθοποιός, θα ήθελα να έχω ένα κατάστημα με είδη γραφικής ύλης και να το τρέχω μόνος μου. Δε ξέρω γιατί, αλλά η αγαπημένη μου συνήθεια έξω από τη δουλειά μου είναι να επισκέπτομαι τέτοια καταστήματα» είπε κάποια στιγμή ο Λόρελ στον άνθρωπο που έγραψε την πρώτη βιογραφία των boys, τον Τζον ΜακΚέιμπ.

Ο ίδιος υπήρξε ένας από τους ελάχιστους διάσημους ηθοποιούς της εποχής του που με έναν εμμονικό τρόπο προσπάθησε να διατηρήσει προσωπική επαφή με τους θαυμαστές του, απαντώντας ο ίδιος σε όσο το δυνατόν περισσότερα γράμματα μπορούσε. Η συνήθεια αυτή δεν ήταν απλά ένας τρόπος να ξοδεύει τις ώρες του όταν πια η καριέρα του τελείωσε, αλλά ξεκίνησε από τα πρώτα του βήματα στο Χόλιγουντ λόγω της αγάπης του για το γράψιμο και την εξ αποστάσεως επικοινωνία.

Η ευγένεια της γραφής του Λόρελ και η φροντίδα του για την τυπικότητα κάθε απάντησης αποκαλύπτει ένα σχεδόν γαλήνιο μυαλό που είχε ανάγει τη γραπτή επικοινωνία σε ένα είδος προσωπικής θεραπείας.


Μετά τον θάνατό του, το 1965, άρχισαν να κυκλοφορούν σε αγορές για συλλέκτες γράμματα που έστελνε σε θαυμαστές του, τα οποία δεν είχαν την αντίστοιχη ταρίφα σε σχέση με άλλους ηθοποιούς της εποχής του, καθώς μόνο σπάνια δεν τα έλεγε κάποιος.

Στη δεκαετία του '80, ένας Αμερικανός που μεγάλωσε με τις ταινίες τους και μάζευε ήδη memorabilia από την καριέρα τους, ο Μπέρνι Χότζι, είχε εντυπωσιαστεί από την ευκολία με την οποία έβρισκε γράμματα του Λόρελ και η συλλογή του μεγάλωσε σχετικά γρήγορα. Πριν από 10 χρόνια περίπου, έχοντας πλέον μια ισχυρή βάση, προχώρησε στη δημιουργία του lettersfromstan.com, με σκοπό να συνεχίσει μέσω διαδικτύου αυτό που είχε ξεκινήσει προσωπικά, να συλλέξει δηλαδή όσο περισσότερα γράμματα μπορούσε και να τα ταξινομήσει χρονικά, δημιουργώντας ένα είδος εναλλακτικής αυτοβιογραφίας του Λόρελ.


Το site σήμερα ένωσε τους οπαδούς των δύο κωμικών σε όλο τον κόσμο και το αποτέλεσμά του είναι μια συλλογή με πάνω από 1.700 απαντήσεις του Λόρελ σε γράμματα φίλων και θαυμαστών του, αρχειοθετημένες χρονολογικά, με υπομνήματα και πληροφορίες για τη ζωή του ηθοποιού σε κάθε περίοδο, ώστε να γίνονται περισσότερο κατανοητά. Η ευγένεια της γραφής του Λόρελ και η φροντίδα του για την τυπικότητα κάθε απάντησης αποκαλύπτει ένα σχεδόν γαλήνιο μυαλό που είχε αναγάγει τη γραπτή επικοινωνία σε ένα είδος προσωπικής θεραπείας.

O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
Γράμμα του Λόρελ, 1957.
O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
Υπογεγραμμένη φωτογραφία του Λόρελ από το 1965.

Μέσα στη βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε υπάρχουν βιογραφικά των ανθρώπων με τους οποίους επικοινωνούσε περισσότερο, από συναδέλφους του των πρώτων χρόνων του στην κινηματογραφική βιομηχανία ως μια νέα φουρνιά κωμικών με τους οποίους είχε επαφή από τη δεκαετία του 50 και έπειτα.

Η πιο συναισθηματικά φορτισμένη περίοδος τον Αύγουστο του 1957 και έπειτα, τη στιγμή δηλαδή που πεθαίνει ο Όλιβερ Χάρντι, με πολλά συλλυπητήρια γράμματα θαυμαστών να καταφθάνουν και τον Λόρελ να μιλά με γλυκά συναισθήματα για τον επί χρόνια φίλο και συνεργάτη του.


Βρήκαμε τον συλλέκτη και δημιουργό του project, Μπέρνι Χότζι, ο οποίος μιλά για τις απαρχές αυτής της ιδέας, την αγάπη του για το δίδυμο Λόρελ-Χάρντι με τις ταινίες του οποίου μεγάλωσε αλλά και τη γνώμη του για την ταινία «Χοντρός και Λιγνός» που κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους.

— Πότε μάθατε για πρώτη φορά αυτή την εμμονή του Λόρελ με την αλληλογραφία και πως αποφασίσατε να ξεκινήσετε αυτό το project;

Είμαι φανατικός των Λόρελ και Χάρντι σχεδόν σε όλη μου τη ζωή και μάζευα αντίγραφα αλλά και αυθεντικά γράμματά του Λόρελ για πάρα πολύ καιρό. Άρχισα να μαζεύω αντίγραφα πριν από 4 δεκαετίες, πολύ πριν από την εποχή του Ίντερνετ, όπου μπορούσες να βρεις κάτι τέτοιο μόνο σε καταλόγους δημοπρασιών, σε λίστες από εμπόρους αυτογράφων ή σε events που σχετίζονταν με κινηματογραφικά memorabilia. Τότε ήταν που παρατήρησα ότι ο Λόρελ έγραφε πραγματικά πολλά γράμματα. Και τονίζω τη λέξη πολλά!


Πριν μερικά χρόνια, άνοιξα το Αρχείο Αλληλογραφίας του Σταν Λόρελ, στη διεύθυνση www.lettersfromstan.com και είχα πολύ μεγάλη υποστήριξη από φίλους και θαυμαστές του. Η ιδέα ήταν να συλλέξω και να ταξινομήσω χρονικά την αλληλογραφία του Λόρελ, καθώς είχα πλέον αντιληφθεί πως απαντούσε σχεδόν σε κάθε γράμμα που λάμβανε.

Ήταν ένας αξιόλογος άνθρωπος και το site είναι ένας φόρος τιμής στη ζωή και το κωμικό του μεγαλείο, αλλά και το δώρο μου στον ίδιο για τα τόσα χρόνια γέλιου και ψυχαγωγίας που μου έχει χαρίσει.

O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
Το 1961 ο Λόρελ βραβεύτηκε με τιμητικό Όσκαρ.

— Διαβάζοντας κάποιος τα γράμματα, πιστεύετε πως μπορεί να γνωρίσει καλύτερα τον Λόρελ; Θεωρείτε δηλαδή πως όλο το υλικό που έχει μαζευτεί μοιάζει με ένα είδος εναλλακτικής αυτοβιογραφίας;

Ο Λόρελ δεν έγραψε ποτέ την αυτοβιογραφία του, οπότε αν κάποιος σήμερα θέλει να μάθει λεπτομέρειες της ζωής και της καριέρας του θα πρέπει να βασιστεί σε γνώμες τρίτων. Τα γράμματά του όμως είναι ένας μοναδικός τρόπος να διαβάσουμε ένα μέρος της ζωής του με βάση τις δικές του λέξεις. Συχνά τοποθετούσε αστεία, μιλούσε για την πολιτική αλλά και τις αναμνήσεις του από το παλιό Χόλιγουντ, με έναν τρόπο που κανείς ως σήμερα που ασχολήθηκε με τη ζωή του δεν θα μπορούσε να γράψει.

— Υπάρχει κάποιο από τα γράμματα της συλλογής σας που δεν δημοσιεύσατε ποτέ επειδή περιέχει πολύ προσωπικές πληροφορίες;

Υπάρχουν μερικά γράμματα που επέλεξα να μην τα δημοσιεύσω. Αρχικά δε μου είχε περάσει από το μυαλό κάτι τέτοιο, όμως με τα χρόνια βρήκα κάποια που τα θεωρώ πολύ προσωπικά ώστε να βρίσκονται σε ένα ανοιχτό αρχείο. Τα έχω ψηφιοποιήσει και αυτά, αλλά τα κρατώ σε έναν προστατευμένο χώρο του site.

— Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο γράμμα που έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για σας;

Υπάρχουν 1.775 γράμματα αυτήν τη στιγμή στο αρχείο και είναι δύσκολο να χαρακτηρίσω κάποιο ως αγαπημένο. Με συγκινούν όμως περισσότερο αυτά στα οποία μιλά για τον Χάρντι και εκφράζουν την αγάπη που είχε για τον συνεργάτη του.

Για παράδειγμα, στις 29 Απριλίου του 1961, λίγο μετά τη βράβευση του Λόρελ με τιμητικό Όσκαρ, απάντησε σε ένα γράμμα φίλου που ήθελε να τον συγχαρεί λέγοντας «δεν χρειάζεται να σου πω πόσο ενθουσιασμένος είμαι για μια τόσο μεγάλη τιμή (το Όσκαρ), μόνο που θα ήθελα να ήταν μαζί μου ο Μπέιμπ (το χαϊδευτικό του Χάρντι) και να το μοιραζόμασταν, μια που βοήθησε τόσο γι' αυτό.»

O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
Γράμμα του Λόρελ, 1961.
O Σταν Λόρελ απαντούσε σχεδόν εμμονικά σε όλα τα γράμματα των θαυμαστών του Facebook Twitter
Γράμμα του Λόρελ από το 1928.

— Ποια είναι η δική σας σχέση με τις ταινίες των Λόρελ και Χάρντι; Θεωρείτε πως η αγάπη που υπάρχει ως σήμερα γι' αυτές μπορεί να μεταφερθεί στη νεότερη γενιά;

Έχω όλες τις ταινίες τους στη συλλογή μου και κατά καιρούς τις ξαναβλέπω, όποτε βρίσκομαι στην ανάλογη διάθεση. Για μένα, οποιοδήποτε φιλμ τους υπερτερεί σε σύγκριση με ό,τι άλλο θα μπορούσα να δω. Έγινα φανατικός των δύο μέσω του πατέρα μου, που τους έβλεπε μαζί μου όταν ήμουν παιδί. Κόλλησα από την αρχή και η αγάπη μου γι' αυτούς παραμένει ως σήμερα. Έχω δύο παιδιά τα οποία μεγάλωσαν και αυτά βλέποντας τις ταινίες τους μαζί μου, αλλά δεν μπορώ να πω πως βλέπω ανάμεσά μας την ίδια ατμόσφαιρα που υπήρχε μεταξύ εμού και του πατέρα μου. Υποθέτω πως είναι θέμα της γενιάς τους. Ελπίζω πως η ταινία Stan & Ollie να το αλλάξει λίγο αυτό.

— Ποια είναι η γνώμη σας για την ταινία;

Νομίζω πως ήταν πολύ συγκινητική. Αν και ανησυχούσα για μια πιθανή διαστρέβλωση των αληθινών γεγονότων, κατέληξα να τη βλέπω και να μη θέλω να τελειώσει. Για τις ερμηνείες, κάποια στιγμή πραγματικά ξέχασα πως υπήρχε ηθοποιός που έπαιζε τον Όλι, ο Τζον Σι Ράιλι ήταν τόσο καλός. Ο Κούγκαν ήταν μεν εξαιρετικός ως Λόρελ εκτός σκηνής, όταν όμως έπρεπε να μιμηθεί τις κινήσεις του πάνω στη σκηνή, δεν ήταν τόσο πειστικός.

Υπάρχουν κάποια σημεία όπως η σκηνή με τα αυγά στο σκετς του County Hospital, με την οποία γελάω όποτε την βλέπω, όμως στην ταινία δεν μπορούσα να γελάσω. Ίσως κάτι να τέτοιο να δείχνει το πόσο σπουδαιότερος κωμικός ήταν ο Λόρελ σε σύγκριση με τον Κούγκαν. Το φιλμ πάντως ήταν ένα σπουδαίο επίτευγμα και ελπίζω ότι θα γνωρίσει σε πολλούς τις ταινίες του διδύμου. Χάρηκα πολύ που είδα τους τίτλους τέλους να συνοδεύονται από clips και φωτογραφίες τους.

 

Το τρέιλερ της ταινίας «Stan & Ollie»

 

Info

Το περιεχόμενο του lettersfromstan.com είναι δωρεάν διαθέσιμο προς το κοινό.

Σε περίπτωση που κάποιος έχει στην κατοχή του κάποιο γράμμα του Σταν Λόρελ, μπορεί να επικοινωνήσει στο [email protected].

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ