Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Δύο ξεχωριστοί άνθρωποι μπροστά από την εποχή τους τόσο ως προς τα ήθη όσο και ως προς τις τάσεις της γενιάς τους, που έζησαν τολμηρά, θαρραλέα, σχεδόν ποιητικά, και έφυγαν πολύ νωρίς.
0

Η σχέση τους ήταν από εκείνους τους θυελλώδεις έρωτες που αποτελούν μέρος της μυθολογίας μιας ολόκληρης εποχής. Δύο ξεχωριστοί άνθρωποι μπροστά από την εποχή τους τόσο ως προς τα ήθη όσο και ως προς τις τάσεις της γενιάς τους, που έζησαν τολμηρά, θαρραλέα, σχεδόν ποιητικά, και έφυγαν πολύ νωρίς, πριν προλάβουν να αναγνωριστούν και να γευτούν την καθολική αποδοχή και δόξα.


Ίσως να ήταν αναπόφευκτο, αφού η Μαρία Πολυδούρη και ο Κώστας Καρυωτάκης, όπως είπε και ο δημοσιογράφος Γιώργος Κορωναίος σε άρθρο του το 1950, «αντί να διαλέξουν τον φαρδύ δρόμο που οδηγεί στον άνθρωπο, επροτίμησαν το σκοτεινό δρομάκι που οδηγεί στον θάνατο».


Εκείνη, γεννημένη και μεγαλωμένη στην Καλαμάτα, με πατέρα φιλόλογο, δυναμικό και προοδευτικό, όπως και η μητέρα της, έκανε την πρώτη της εμφάνιση ως λογοτέχνης σε ηλικία μόλις 14 ετών με το πεζοτράγουδο «Ο πόνος της μάνας», επηρεασμένο από τα μοιρολόγια της Μάνης, που μιλάει για τον θάνατο ενός νέου άντρα που ξέβρασε η θάλασσα στις ακτές των Φιλιατρών.

Ήταν ικανός να την ακολουθήσει; Μεγαλωμένος σε συντηρητικό περιβάλλον, απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών, αν και με ευρύ και καλλιεργημένο πνεύμα, αναζητούσε απελπισμένα τον δρόμο του, τόσο επαγγελματικά όσο και καλλιτεχνικά, καθώς σιγόβραζαν μέσα του ανομολόγητα πάθη και ψυχικά αδιέξοδα.


Στα 16 της, νεοδιορισμένη στη Νομαρχία Μεσσηνίας, έδειξε ενδιαφέρον για το γυναικείο ζήτημα, πάντα με την αμέριστη συμπαράσταση και προτροπή των γονιών της. Στα 18 της, μέσα σε διάστημα σαράντα ημερών, τους έχασε και τους δυο. Ήταν το 1920, και δεν ήταν η πρώτη της επαφή με τον θάνατο, καθώς λίγο πριν είχε χάσει και τον αδελφό της.


Αποφάσισε να γραφτεί στη Νομική Σχολή Αθηνών, έτσι τον επόμενο χρόνο πήρε μετάθεση στη Νομαρχία της Αθήνας. Εκεί, τον Ιανουάριο του 1922, συνάντησε τον ποιητή Κώστα Καρυωτάκη, έξι χρόνια μεγαλύτερό της, ο οποίος επίσης εργαζόταν ως δημόσιος υπάλληλος.

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Η Πολυδούρη είχε εξελιχθεί σε μια νέα γυναίκα εντελώς ανεξάρτητη, έξω από τα καθιερωμένα, χειραφετημένη, πληθωρική και ορμητική.


Οι ποιητικές του συλλογές «Ο πόνος του ανθρώπου και των πραγμάτων» και «Νηπενθή −άκρως πεσιμιστικές και σκοτεινές, εισήγαγαν στοιχεία μοντερνιστικού στυλ που υιοθέτησε έχοντας μελετήσει και μεταφράσει poètes maudits όπως ο Φρανσουά Βιγιόν, ο Σαρλ Μποντλέρ, ο Πολ Βερλέν, ο Τριστάν Κορμπιέρ− είχαν προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον των λογοτεχνικών κύκλων της εποχής.


Μεταξύ τους αναπτύχθηκε αμέσως ερωτική έλξη, ενώ παράλληλα ένιωθαν μια πνευματική συγγένεια. Έγιναν ζευγάρι, παρόλο που εκείνος διατηρούσε δεσμό με μια άλλη γυναίκα, έναν νεανικό του έρωτα από τα Χανιά, όπου είχε ζήσει ένα διάστημα, καθώς ο πατέρας του, ως νομομηχανικός με καταγωγή από την Κορινθία, έπαιρνε συχνά μεταθέσεις.

Η Πολυδούρη είχε εξελιχθεί σε μια νέα γυναίκα εντελώς ανεξάρτητη, έξω από τα καθιερωμένα, χειραφετημένη, πληθωρική και ορμητική. Δεν είχε κανέναν ενδοιασμό να ζήσει όπως της άρεσε, χωρίς να πτοείται από τον κώδικα ηθικής που επικρατούσε εκείνη την εποχή και περιόριζε τις γυναίκες. Σχετιζόταν φιλικά με άντρες, σύχναζε σε καφενεία όπου έπαιζε τάβλι, κάπνιζε και αδιαφορούσε για όσα λεγόντουσαν για εκείνην.

 
Ο Καρυωτάκης υπήρξε ο μεγάλος της έρωτας, ο απόλυτος, που θα έμενε ανεκπλήρωτος και θα της έτρωγε τα σωθικά. Μόλις μερικούς μήνες μετά την πρώτη τους γνωριμία, τον Μάιο του 1922, έγραφε στο ημερολόγιό της: «Τον αγαπώ, καμία αμφιβολία πια! Απελπισμένε μου ποιητή, θα σε αγαπήσω άραγε όσο θέλω να σε αγαπήσω, όσο σου πρέπει;».


Αυτές οι σκέψεις επιβεβαιώνονται και σε επιστολή της στον ίδιο, όπου του γράφει, αποκαλώντας τον Τάκη: «Έλα, Τάκη, να ζήσουμε μαζί, να ιδείς πόσο γλυκιά, πόσο ανακουφιστική θα είμαι σε σένα. Δεν είναι δύσκολο, μα καθόλου δύσκολο. Ξέρω όλα τα εμπόδια, όλες τις συνέπειες. Είμαστε φτωχοί και οι δυο, αλλά τι με αυτό; Μήπως τώρα που είμαστε χωριστά δεν είμαστε φτωχοί και χωρίς καμιά ελπίδα να γίνουμε πλούσιοι; Δύο δωμάτια μας φτάνουν».

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Ο Καρυωτάκης υπήρξε ο μεγάλος της έρωτας, ο απόλυτος, που θα έμενε ανεκπλήρωτος και θα της έτρωγε τα σωθικά.


Ήταν ικανός να την ακολουθήσει; Μεγαλωμένος σε συντηρητικό περιβάλλον, απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών, αν και με ευρύ και καλλιεργημένο πνεύμα, αναζητούσε απελπισμένα τον δρόμο του, τόσο επαγγελματικά όσο και καλλιτεχνικά, καθώς σιγόβραζαν μέσα του ανομολόγητα πάθη και ψυχικά αδιέξοδα.


Η έντονη προσωπικότητά της πιθανόν του δημιουργούσε αμφίσημα συναισθήματα. Από τη μία έλξη για τον ασυμβίβαστο και σαρωτικό χαρακτήρα της, από την άλλη αμηχανία και αγκυλώσεις που ερχόντουσαν σε αντίθεση με την αστική ανατροφή του. Είναι γνωστή η αντίδρασή του στην απρόσμενη πρόταση γάμου που του έκανε σε μια βόλτα τους στο Φάληρο.


Αφού της αποκάλυψε ότι έπασχε από αφροδίσιο νόσημα (πιθανότατα σύφιλη, γεγονός τρομακτικό εκείνη την εποχή), της είπε ότι δεν είχε δικαίωμα να παντρευτεί καμιά γυναίκα. Δεν τον πίστεψε, θεώρησε ότι η απόρριψη ήταν απόρροια της ελευθεριάζουσας ταυτότητας και της ανέμελης συμπεριφοράς της, που όντως εκείνα τα χρόνια θεωρούνταν ανεπίτρεπτη.

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Η Μαρία Πολυδούρη με τον Καρυωτάκη.


Παρ' όλα αυτά, του αντιπρότεινε να παντρευτούν χωρίς να κάνουν παιδιά, αλλά εκείνος ήταν πολύ περήφανος για να δεχτεί μια τέτοια θυσία και της ζήτησε να παραμείνουν φίλοι. Η Πολυδούρη προσποιήθηκε ότι συμφώνησε, αλλά στην πραγματικότητα ένιωσε βαθιά απογοήτευση και τον απομυθοποίησε. Έπαψε να είναι ο ανώτερος πνευματικά και απελευθερωμένος, όπως νόμιζε, άντρας που επέλεξε ανάμεσα σε τόσους άλλους που την πολιορκούσαν. Σταμάτησαν να είναι ζευγάρι, χώρισαν, αλλά ουσιαστικά ποτέ δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τον έρωτα της για εκείνον.

Δύο χρόνια αργότερα μπήκε στη ζωή της ο ωραίος δικηγόρος Αριστοτέλης Γεωργίου, γόνος πλούσιας οικογένειας που μόλις είχε επιστρέψει από το Παρίσι. Αρχές του 1925 αρραβωνιάστηκαν. Παράτησε τη Νομική, την απέλυσαν από τη δουλειά της στο Δημόσιο λόγω των πολλών απουσιών της και γράφτηκε σε δραματική σχολή. Μάλιστα, συμμετείχε σε μια παράσταση, κρατώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

 
Όλο αυτό το διάστημα δεν έπαψε να σκέφτεται τον Καρυωτάκη (το μαρτυρούν οι σημειώσεις στο ημερολόγιό της), αλλά οι συναντήσεις τους είναι αραιές και σύντομες. Αδυνατεί να αφοσιωθεί σε κάποιον στόχο και έναν χρόνο μετά, το καλοκαίρι του 1926, διαλύει τον αρραβώνα της και φεύγει για το Παρίσι, όπου παίρνει μαθήματα ραπτικής. Εκεί ζει μια έντονη ζωή, αλλά προσβάλλεται από φυματίωση και αναγκάζεται να επιστρέψει στην Αθήνα, όπου μπαίνει στο νοσοκομείο «Σωτηρία».

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
H Mαρία Πολυδούρη (όρθια δεξιά) σε φωτογραφία εκδρομής.


Ο Καρυωτάκης την επισκέπτεται, αλλά η συνάντηση τους είναι τυπική, αδιάφορη, παγωμένη. Είναι η τελευταία φορά που συναντιούνται. Εκείνος φεύγει για την Πρέβεζα, λόγω δυσμενούς μετάθεσης, στο Γραφείο Εποικισμού και Αποκαταστάσεως Προσφύγων της Νομαρχίας.


Στις 21 Ιουλίου του 1928, το μεσημέρι, και ενώ την προηγούμενη νύχτα είχε αποπειραθεί να αυτοκτονήσει πέφτοντας στη θάλασσα, έβαλε ένα περίστροφο που είχε αγοράσει από τοπικό οπλοπωλείο στο στήθος του, το έστρεψε στο σημείο της καρδιάς και τράβηξε τη σκανδάλη, βάζοντας οριστικό τέλος στη ζωή του και στους προσωπικούς του δαίμονες.


Το νέο συντάραξε την Πολυδούρη, απόδειξη ότι κρέμασε πάνω από το κρεβάτι της ένα σκίτσο κι ένα παιχνίδι που κάποτε της είχε κάνει δώρο εκείνος. Κοινοί τους φίλοι που την επισκέφθηκαν δεν είχαν καμία αμφιβολία ότι τη συνέτριψε ο θάνατός του, όπως ομολογεί κι εκείνη στο ημερολόγιο και στα ποιήματα που έγραψε το αμέσως επόμενο διάστημα.


Μια ποίηση σκοτεινή και άκρως μελαγχολική, φανερά επηρεασμένη από τα σπαρακτικά ποιήματα του Καρυωτάκη. Το καλοκαίρι του 1928 κυκλοφορεί η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Οι τρίλλιες που σβήνουν» και το 1929 η δεύτερη, με τίτλο «Ηχώ στο χάος».

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Ο Κώστας Καρυωτάκης νεκρός στο Βαθύ Πρέβεζας (1928)


Όταν, μετά τον θάνατο του Καρυωτάκη, ανοίχτηκε το μπαούλο του, αποδείχτηκε πως η αγάπη του για εκείνην ότι ήταν το ίδιο δυνατή, αφού σε αυτό βρέθηκαν, εκτός από ένα θεατρικό έργο και σκόρπια ποιήματα, όλα της τα γράμματα και περισσότερες από εκατό φωτογραφίες της.


Τα επόμενα δύο χρόνια η υγεία της επιδεινώθηκε, καθώς έκανε όλα όσα της απαγόρευαν οι γιατροί της, δηλαδή έπινε και κάπνιζε. Έτσι, πήρε την απόφαση να δώσει κι εκείνη τέλος στη ζωή της. Η φυματίωση την είχε εξαντλήσει και τα ξημερώματα της 29ης Απριλίου 1930 άφησε την τελευταία της πνοή στην Κλινική Καραμάνη με ενέσεις μορφίνης που της προμήθευσε κρυφά ένας φίλος της, μιμούμενη τον μοιραίο αυτόχειρα της Πρέβεζας. Άλλωστε είχε γράψει: «Στο συρτάρι μια παλιά φωτογραφία και η ζωή μας δυο παράλληλες γραμμές».


Ο Κορωναίος, στο γνωστό του άρθρο για τους δύο, συμπληρώνει: «Αν ο Καρυωτάκης δεν απαρνιόταν τον άνθρωπο και αν η Πολυδούρη μπορούσε να συμφιλιώσει τον πληθωρικό εσωτερικό της κόσμο με την πραγματικότητα της εποχής της, ίσως και οι δυο τους να βρισκόντουσαν ανάμεσά μας και η προσφορά τους στα ελληνικά γράμματα να ήταν πολύ μεγαλύτερη».


Στην υστεροφημία της Μαρίας Πολυδούρη συνέβαλε καθοριστικά ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε το 1954 στην «Ελληνική Δημιουργία» και υπέγραφε η Βασιλική Μπόμπου-Σταμάτη, βασισμένη στο αρχείο και στο ημερολόγιό της, ενώ Τα Άπαντά της κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1960 από τις εκδόσεις Εστίας, σε επιμέλεια της Λιλής Ζωγράφου.

Ο απόλυτος, ποιητικός έρωτας της Πολυδούρη και του Καρυωτάκη γίνεται (ξανά) τραγούδι Facebook Twitter
Η Ιφιγένεια Κορολόγου και ο Πάνος Παπαϊωάννου ερμηνεύουν ποιήματα των δυο ποιητών που μελοποίησαν οι συνθέτες Χρυσόστομος Καραντωνίου και Κώστας Μάκρας, στην παράσταση της Στέγης με τίτλο «Μαρία Πολυδούρη - Κώστας Καρυωτάκης: Μουσική Αλληλογραφία». Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος


Παράλληλα, ο συγγραφέας και ποιητής Κωστής Γκιμοσούλης εξέδωσε το 2003 μια μυθιστορηματική βιογραφία της με τον τίτλο «Βρέχει φως». Ποιήματά της έχουν μελοποιήσει πολλοί συνθέτες του έντεχνου τραγουδιού αλλά και της ροκ μουσικής, όπως ο Μενέλαος Παλλάντιος, ο Κωστής Κριτσωτάκης, ο Νίκος Μαμαγκάκης, ο Γιάννης Σπανός, ο Νότης Μαυρουδής, ο Γιώργος Αρκομάνης, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Μιχάλης Κουμπιός και ο Στέλιος Μποτωνάκης. Επίσης, τα συγκροτήματα Πληνθέτες και Ηλιοδρόμιο, καθώς και ο μουσουργός Νίκος Φυλακτός, σε έργα με φωνή και πιάνο. Τέλος, με την ποίησή της ασχολήθηκε και ο Θάνος Ανεστόπουλος, τραγουδιστής του συγκροτήματος Διάφανα Κρίνα.


Ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη έχουν μελοποιηθεί από τη Λένα Πλάτωνος, τον Μίκη Θεοδωράκη και το ροκ συγκρότημα Υπόγεια Ρεύματα.


Τον Ιανουάριο του 2009 η ΕΤ1 πρόβαλε την τηλεοπτική σειρά «Καρυωτάκης», σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τάσου Ψαρρά, εμπνευσμένη από τη ζωή του ποιητή και τον θρυλικό έρωτα των δύο. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ήταν ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος και η Μαρία Κίτσου. Η σειρά ολοκληρώθηκε σε 20 επεισόδια, τον Ιούνιο του 2009.


Μια νέα απόπειρα υπογράφουν οι συνθέτες Χρυσόστομος Καραντωνίου και Κώστας Μάκρας, οι οποίοι μελοποίησαν ο καθένας από οκτώ τραγούδια των δύο ποιητών, αναδεικνύοντας τον μοιραίο έρωτά τους. Ερμηνεύουν η Ιφιγένεια Κορολόγου και ο Πάνος Παπαϊωάννου στην παράσταση της Στέγης με τίτλο «Μαρία Πολυδούρη - Κώστας Καρυωτάκης: Μουσική Αλληλογραφία».

Info

Μαρία Πολυδούρη – Κώστας Καρυωτάκης: Μουσική Αλληλογραφία

Καλλιτεχνική επιμέλεια κύκλου: Δημήτρης Παπαδημητρίου, Κώστας Φασουλάς, Ραλλού Βογιατζή, Τάσος Ρωσόπουλος

Συνθέτες: Χρυσόστομος Καραντωνίου, Κώστας Μάκρας

Ερμηνευτές: Ιφιγένεια Κορολόγου, Πάνος Παπαϊωάννου

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση - Μικρή Σκηνή (Συγγρού 107)

Παρασκευή 25/1, 21:00

Εισιτήρια: 5, 7, 9, 10, 12 €

Μουσική
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πολυδούρη ξανά και ξανά

Βιβλίο / Πολυδούρη ξανά και ξανά

«Ο θάνατος μιας νέας γυναίκας είναι, αναμφίβολα, το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο», έχει πει ο Πόε. Η περίπτωση της Πολυδούρη, η αρρώστια της, η σχέση της με τον Καρυωτάκη και oι ρομαντικοί δικοί της στίχοι -το επιβεβαιώνουν περίτρανα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιος, αλήθεια, ήταν ο Κ.Γ. Καρυωτάκης;

Βιβλίο / Ποιος, αλήθεια, ήταν ο Κ.Γ. Καρυωτάκης;

Η νέα έκδοση Ποιήματα και Πεζά του Κ.Γ. Καρυωτάκη σε επιμέλεια του καθηγητή Δημήτρη Δημηρούλη από τις εκδόσεις Gutenberg επιχειρεί να αποκαταστήσει τη φήμη του ποιητή, επιμένοντας πως είναι ο δικός μας «Έλληνας Μποντλέρ»
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ