Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία»

Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία» Facebook Twitter
«Καμία ταινία δεν θα πρέπει να αναθεωρείται με βάση το πρίσμα υπό το οποίο τώρα, είτε εκούσια είτε αναγκαστικά, την κοιτάζουμε», δήλωσε o διάσημος σκηνοθέτης. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



Ο ΣΤΙΒΕΝ ΣΠΙΛΜΠΕΡΓΚ
, ένας από τους πιο ισχυρούς δημιουργούς και παράγοντες του Χόλιγουντ, τοποθετήθηκε στην μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει τον τελευταίο καιρό σχετικά με το αν πρέπει ή όχι να γίνονται αλλαγές εκ των υστέρων σε βιβλία, ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές προκειμένου να γίνουν τα έργα πιο εύπεπτα στις σύγχρονες ευαισθησίες, αποκαλώντας χωρίς περιστροφές τις αναθεωρήσεις αυτές «λογοκρισία».

Η συζήτηση που έχει ανοίξει τους τελευταίους μήνες έχει επικεντρωθεί στην αφαίρεση από τους εκδότες επίμαχων αναφορών στη φυλή και τη σωματική εμφάνιση των χαρακτήρων σε πασίγνωστα έργα αποθανόντων συγγραφέων όπως ο Ρόαλντ Νταλ, η Άγκαθα Κρίστι και η Ούρσουλα Λε Γκουίν. Τέτοιου είδους επεμβάσεις όμως δεν περιορίζονται στη λογοτεχνία. Κατά καιρούς έχουν υπάρξει και σκηνοθέτες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Σπίλμπεργκ, οι οποίοι έχουν επίσης προβεί σε αναθεωρήσεις δημοσιευμένων έργων τους.

Τα τελευταία χρόνια, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου οι πλατφόρμες streaming έχουν αφαιρέσει το γυμνό, όπως έκανε το Disney+ «απαλείφοντας» τα οπίσθια της Ντάριλ Χάνα στην ταινία “Splash”, ή τα τσιγάρα από παλαιότερες ταινίες, ακόμα και από τις αφίσες τους.

Ο Σπίλμπεργκ είχε δηλώσει από το 2011 ήδη ότι μετάνιωσε που αντικατέστησε με γουόκι-τόκι τα όπλα των ομοσπονδιακών πρακτόρων στην 20η επετειακή έκδοση της ταινίας "E.T." και αργότερα τα επανέφερε για την 30ή επετειακή έκδοση. Και την περασμένη Τρίτη, στο πλαίσιο ενός φόρουμ δημιουργών που διοργάνωσε το περιοδικό Time, ο σκηνοθέτης προχώρησε ακόμη περισσότερο την σκέψη του πάνω στο ζήτημα, καταδικάζοντας συλλήβδην όλες τις αλλαγές αυτού του είδους στα έργα τέχνης.

«Καμία ταινία δεν θα πρέπει να αναθεωρείται με βάση το πρίσμα υπό το οποίο τώρα, είτε εκούσια είτε αναγκαστικά, την κοιτάζουμε», δήλωσε, προσθέτοντας ότι όλες οι ταινίες του παρελθόντος λειτουργούν ως «ένας οδοδείκτης για το πού βρισκόμασταν και πώς ήταν ο κόσμος όταν τις κάναμε».

Σπίλμπεργκ: «Όχι στην ‘αναθεώρηση’, όχι στην λογοκρισία» Facebook Twitter
Τα όπλα των ομοσπονδιακών στην πρωτότυπη σκηνή από το E.T. είχαν αντικατασταθεί από γουόκι-τόκι στην 20η επετειακή έκδοση της ταινίας.

«Για μένα είναι κάτι ιερό και απαραβίαστο», συνέχισε. «Είναι η ιστορία μας, είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά. Δεν πιστεύω σε τέτοιου είδους λογοκρισία».

Τα τελευταία χρόνια, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου οι πλατφόρμες streaming έχουν αφαιρέσει το γυμνό, όπως έκανε το Disney+ «απαλείφοντας» τα οπίσθια της Ντάριλ Χάνα στην ταινία “Splash”, ή τα τσιγάρα από παλαιότερες ταινίες, ακόμα και από τις αφίσες τους, όπως έκανε το HBO Max από την αφίσα της ταινίας “McCabe and Mrs. Miller” αφαιρώντας το πουράκι από το χέρι του Γουόρεν Μπίτι.

Σε κάποιες περιπτώσεις φορές, έχουν προβεί οι ίδιοι οι δημιουργοί σε μεταγενέστερες επεξεργασίες, όπως έκανε ο Τζορτζ Λούκας στη σκηνή ανταλλαγής πυροβολισμών μεταξύ του Χαν Σόλο και του Γκρίντο στην πρώτη ταινία του «Πολέμου των Άστρων». Το 2020, κατόπιν αιτήματος της ίδιας της Τίνα Φέι, αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία τέσσερα επεισόδια της κωμικής σειράς "30 Rock" όπου χαρακτήρες εμφανίζονταν με blackface, και πέρσι, η Beyoncé αναγκάστηκε να προσαρμόσει αναλόγως   κάποιους στίχους από το άλμπουμ της "Renaissance" που είχαν θεωρηθεί ότι συνιστούν διάκριση εις βάρος ατόμων με αναπηρία.

Καθώς η ψυχαγωγία καταναλώνεται όλο και περισσότερο ψηφιακά, οι παραγωγοί μπορούν ευκολότερα να τροποποιούν το περιεχόμενο, γεγονός που μερικές φορές αφαιρεί από τους θεατές τη δυνατότητα να δουν την πρωτότυπη μορφή του έργου.  

Το 2019, το Netflix διέγραψε μια «σκληρή» σκηνή από τον πρώτο κύκλο της σειράς "13 Reasons Why", δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία της. Παρότι κυκλοφορούν τα DVD της σειράς χωρίς καμία επέμβαση, οι περισσότεροι θεατές είναι συνδρομητές του Netflix που δεν θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν το πρωτότυπο.

«Αυτό που βρίσκω εξαιρετικά ανησυχητικό με τα ψηφιακά έργα είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να ξαναγραφτεί η ιστορία», δήλωσε σε επικοινωνία που είχε μαζί μας ο Aaron Perzanowski, καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν με ειδίκευση σε ζητήματα ψηφιακής ιδιοκτησίας.

«Μπορεί να υπάρχουν καλές προθέσεις για τις επεξεργασίες και τις αναθεωρήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις», πρόσθεσε, «από την άποψη όμως της διατήρησης του ιστορικού πλαισίου, πρόκειται για μια πολύ ανησυχητική τάση».

Πηγή: The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι: Ένα νέο βιβλίο για το χρονικό καταστροφής μιας γυναίκας

Οθόνες / Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι: Ένα νέο βιβλίο για το χρονικό καταστροφής μιας γυναίκας

Η δημοσιογράφος Βανέσα Σνάιντερ, εξαδέλφη της πρωταγωνίστριας Μαρίας Σνάιντερ, αποκαλύπτει το πώς η περιβόητη «σκηνή βιασμού» της ταινίας ισοπέδωσε τον ψυχισμό και τη φήμη της ηθοποιού.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ