«Στα Άδυτα»: Έγκλημα στο υποβρύχιο

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
O Πίτερ Μάντσεν φωτογραφίζεται στο υποβρύχιο UC3 Nautilus.
0

Στις 10 Αυγούστου 2017 η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ επιβιβάστηκε στο υποβρύχιο «Ναυτίλος» του Πίτερ Μάντσεν, ενός εκκεντρικού, λίγο τρελούτσικου επιστήμονα-εφευρέτη με πάθος για τη μηχανική και την επιστήμη, για να του πάρει συνέντευξη για το «Wired». Το επόμενο πρωί είχε εξαφανιστεί. Το μυστήριο της εξαφάνισης του σκάφους και της Βαλ, τα γεγονότα που ακολούθησαν και η τρομακτική αλήθεια πίσω από αυτό το σύντομο ταξίδι της βραβευμένης δημοσιογράφου και του Μάντσεν αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Into the deep».

Το σκηνοθετεί η Αυστραλή Έμα Σάλιβαν η οποία έναν χρόνο νωρίτερα, το 2016, είχε ξεκινήσει να σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τον εκκεντρικό Δανό που ήταν κάτι σαν διασημότητα στη χώρα του, γνωστός για την κατασκευή τριών υποβρυχίων. Στα σχέδιά του ήταν και ένας διαστημικός πύραυλος.

Η ταινία υποτίθεται ότι αρχικά θα κατέγραφε το τελευταίο εγχείρημα του larger-than-life Mάντσεν, το οποίο δούλευε στο εργαστήριό του RMC με φοιτητές θετικών επιστημών που είχαν γοητευτεί από την προσωπικότητά του. Τελικά το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν πήρε μια πολύ απροσδόκητη και δυσοίωνη τροπή, αφού κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη η εξαφάνιση του υποβρυχίου του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Εν τω μεταξύ, η Σάλιβαν τράβηξε πλάνα με τον Μάντσεν να οδηγεί τη Βαλ σε ένα από τα υποβρύχιά του, τα οποία ήταν και η τελευταία καταγραφή της δημοσιογράφου ζωντανής. Αυτό ήταν ένα μέρος από το ενοχοποιητικό υλικό που βοήθησε στην καταδίκη του Μάντσεν.

Υπάρχει μια δανέζικη σειρά με τίτλο «The Investigation» σε σκηνοθεσία του Tobias Lindholm με το ίδιο θέμα. Ασχολείται με την ιστορία της Κιμ Βαλ και χωρίζεται σε έξι μέρη. Το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν είναι εντελώς διαφορετικό, γυρισμένο στις εγκαταστάσεις των εργαστηρίων του, με πρωταγωνιστές τους στενούς του συνεργάτες, ανθρώπους που τον θαύμαζαν και τον θεωρούσαν διάνοια.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ. Φωτο: Benjamin Haas

Την επομένη της εξαφάνισης του υποβρυχίου, ο φίλος της Κιμ Βαλ σήμανε συναγερμό. Ο Μάντσεν δήλωσε τότε λυπημένος που το δεκαοκτώ μέτρων σκάφος του βυθίστηκε και είπε ότι η Κιμ Βαλ είχε αποβιβαστεί πριν από το «ναυάγιο». Ενώ αρχικά υποστήριξε αυτή την εκδοχή, την επόμενη μέρα, όταν βρέθηκε ένας γυναικείος κορμός στο μέρος όπου βυθίστηκε το υποβρύχιο, άλλαξε την κατάθεσή του, λέγοντας ότι η γυναίκα χτύπησε στο πλοίο και ο ίδιος έριξε τη σορό της στη θάλασσα.

Η κάμερα παρακολουθεί τους εμβρόντητους συνεργάτες του να ακούνε την επίσημη εκδοχή της αστυνομίας της Κοπεγχάγης, με τον εκπρόσωπο Τύπου να μιλά για την ταυτοποίηση αλλά και για τραύματα στον κορμό προκειμένου να αφαιρεθούν τα αέρια και τα υγρά από το σώμα ώστε να μη βγει στην επιφάνεια. Στη συνέχεια απαγγέλθηκαν κατηγορίες για φόνο και ακολούθησε η σύλληψη του Μάντσεν.

«Ελπίζω να ήταν ατύχημα, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν ήταν», λέει ένας συνεργάτης του. «Ήθελε να το δοκιμάσει. Να δει πώς είναι να αφαιρείς τη ζωή κάποιου», συνεχίζει. Ο νεαρός επιστήμονας είναι εμβρόντητος, σοκαρισμένος, νιώθει προδομένος, δεν μπορεί να συλλάβει ότι αυτός στον οποίο πίστευε σχεδίασε και εκτέλεσε τη δολοφονία της δημοσιογράφου Κιμ Βαλ.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Μία από τις τελευταίες εικόνες της Κιμ που τραβήχτηκαν στο υποβρύχιο UC3 Nautilus με τον Πίτερ Μάντσεν.

Το σημαντικό είναι ότι κανένας από τους συνεργάτες του δεν είχε υποψιαστεί καν την πραγματική φύση του ανθρώπου και όσα τρομερά μπορούσε να διαπράξει. Όταν είπε ότι η Βαλ είχε αποβιβαστεί από το υποβρύχιο, όλη η ομάδα του άρχισε να ψάχνει τις ακτές μήπως τη βρουν τραυματισμένη κάπου. Σκέφτηκαν ακόμα και ότι μπορεί να είχε πέσει θύμα απαγωγής. «Προφανώς ήταν όλα ψέματα», λέει άλλος συνεργάτης και φίλος του επί σειρά ετών, ο ίδιος που θα πει αργότερα: «Ο Πίτερ που γνώριζα για δέκα χρόνια και ο Πίτερ που μπήκε στο υποβρύχιο στις 10 Αυγούστου και στη συνέχεια βγήκε από αυτό είναι δύο διαφορετικοί άνθρωποι». Ομολογεί ότι δεν μετανιώνει που στάθηκε δίπλα του εκείνες τις πρώτες μέρες, αφού ήταν φίλος του, αν και στο δικαστήριο κατέθεσε εναντίον του, όπως οι περισσότεροι συνεργάτες του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Όταν οι συνεργάτες του έδωσαν τις πρώτες τους καταθέσεις, ήλπιζαν ότι η Βαλ θα εμφανιζόταν. Ήταν ζήτημα ωρών να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συνέβαινε, ότι είχε πέσει θύμα ενός ψυχρού δολοφόνου που κατάφερε να την ακρωτηριάσει και να αδειάσει τον αέρα από τα πνευμόνια της.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν.

Μία από τις συνεργάτιδες του Μάντσεν αποκαλύπτει ότι ήταν μία από τις πολλές γυναίκες που προσκλήθηκαν στο μοιραίο ταξίδι με το υποβρύχιο εκείνη την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι ο Μάντσεν είχε οργανώσει το έγκλημα και έψαχνε το θύμα του. Κανείς τους δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο φίλος τους, το πρότυπό τους, είναι ένας ψυχρός δολοφόνος.

Οι άνθρωποι που μιλάνε για τον Μάντσεν προσπαθούν να συμπληρώσουν τα κενά, να ενώσουν τις τελείες, να βρουν τα σημάδια που μετά τη δολοφονία παίρνουν άλλο νόημα. Είναι στενόχωρο να τους βλέπεις να προσπαθούν να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δούλευαν, ζούσαν και διασκέδαζαν με έναν άνθρωπο που σαφώς έκρυβε απελπιστικά σκοτεινές πλευρές.

Ενώ μαζεύουν τα πράγματά τους από το εργαστήριο, οι συνεργάτες του μοιάζουν να έχουν καταστραφεί. Πώς θα μπορέσουν να εμπιστευτούν ξανά κάποιον, από τη στιγμή που ο Πίτερ Μάντσεν, ο πιο κουλ και «εναλλακτικός» συνεργάτης, αποδείχθηκε ότι ήταν ένα αρπακτικό, ένας παρανοϊκός σαδιστής;

Στο υλικό που προβάλλεται ο ίδιος ο Μάντσεν μιλάει για αρπακτικά και ψυχοπαθείς που κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Είναι και ο ίδιος ένας από αυτούς. Απλώς ήταν καλός στο να το κρύβει, ένας λευκός άνδρας με βίαιες τάσεις που ήξερε ακριβώς τι έκανε. Επέλεξε το θύμα του στην τύχη.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν απαντά σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Φωτο: EPA

Yπάρχουν πολλές στιγμές στο ντοκιμαντέρ που μας προϊδεάζουν για την πραγματική φύση του Μάντσεν και το επικείμενο βάναυσο εγκλήμά του. Δυστυχώς, όλα βγάζουν νόημα μόνο μετά τη διάπραξή του. Η μοχθηρή πλευρά του θύτη αποκαλύπτεται βήμα-βήμα. Στην αρχή εμφανίζεται ως ένας γοητευτικός, ευγενικός χαρακτήρας και αργότερα ως κάτι διαφορετικό. Η απεικόνιση των πραγματικών γεγονότων βοηθά στην αποκάλυψη μιας άγνωστης μέχρι πρότινος ψυχοπαθούς πλευράς του Δανού εφευρέτη.

Εκτός από το χειροποίητο υποβρύχιό του, ο αδιαμφισβήτητα χαρισματικός αυτός τύπος είχε κατασκευάσει και αρχίσει να δοκιμάζει ένα πυραυλικό σκάφος που είχε σκοπό να κάνει τον σχεδιαστή του τον πρώτο «ερασιτέχνη» αστροναύτη. Παραμένει ασαφές εάν το διαστημόπλοιο είχε πιθανότητα να βγει από την ατμόσφαιρα, κάτι που πίστευαν οι υπάλληλοί του, όλοι κάτω των τριάντα, αρκετά νέοι ώστε να μη ζητούν μεγάλους μισθούς και να κάνουν ό,τι τους έλεγε το εκκεντρικό αφεντικό.

Η Σάλιβαν παραδίδει ένα ντοκιμαντέρ χωρίς προκαταλήψεις, πιθανότατα είχε συμπαθήσει τον Μάντσεν στη διάρκεια της χρονιάς που τον κινηματογραφούσε. Σε μερικές δηλώσεις του διαφαίνεται ότι θεωρούσε τον εαυτό του υπεράνω του νόμου. Δεν υπάρχουν πλάνα του μετά τη σύλληψη, επομένως δεν ξέρουμε τι θα έλεγε τώρα. Ο Μάντσεν ανήκει στην κατηγορία αυτών που θα έβρισκαν τρόπο να δικαιολογήσουν τις ενέργειές τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητάς τους.

Ο άνθρωπος στον οποίο επιβλήθηκε ισόβια ποινή για φόνο εκ προμελέτης είναι προφανώς κάποιου είδους ιδιοφυΐα και ήταν θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί η διαβολική φύση του.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η αστυνομία ετοιμάζεται να συλλάβει τον καταδικασμένο δολοφόνο Πίτερ Μάντσεν μετά την απόπειρά του να αποδράσει από τη φυλακή.
Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Το υποβρύχιο Ναυτίλος.

«Into the deep» | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Διεθνή / Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Ο Μάντσεν ισχυρίστηκε ότι λόγω τεχνικής βλάβης η Βαλ εγκλωβίστηκε μέσα στο υποβρύχιο το οποίο γέμιζε με μονοξείδιο του άνθρακα ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο κατάστρωμα και αδυνατούσε να επέμβει για να την σώσει

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ