Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην αντίληψη της αισθητικής, αλλά και από την άλλη πλευρά η βιωσιμότητα, δηλαδή τα οικολογικά υλικά, ο σεβασμός του τόπου που επιλέγεται για ένα έργο και η ένταξη του project σε αυτό, oδήγησαν το σχετικά νέο γραφείο Deplot Architects με ιδρυτικά στελέχη την Ουρανία Πικραμένου και τη Δομινίκη Κατραμαδοπούλου σε μια πλούσια κι έντονη αρχιτεκτονική δραστηριότητα σε διαφορετικά σημεία της χώρας, από τη Γλυφάδα και τη Νέα Μάκρη μέχρι την Ήπειρο και τη Μεσσηνία. Διαλέξαμε να μας μιλήσουν για την υπεραξία λοιπόν, που δίνει η αρχιτεκτονική και το interior σε ένα έργο, αλλά και στον τόπο.
— Πώς αντιλαμβάνεστε την αξία που δίνει το design σ'ένα έργο;
Η αξία του σχεδιασμού είναι πολυπαραγοντική και εμφανίζεται σε όλο το κύκλο ζωής ενός έργου. Οι συνιστώσες της βασίζονται στην αύξηση του οικονομικού οφέλους σε περιπτώσεις έργων φιλοξενίας αλλά και στην ελαχιστοποίηση των εργασιών συντήρησης στη περίπτωση ιδιώτη. Σαφώς η σημαντικότερη συνιστώσα είναι η λειτουργικότητα και η άνεση του χρήστη. Φανταστείτε τα συναισθήματα και την άνεση κάποιου που φοράει ένα κουστούμι sur mesure. Φυσικά από εδώ δεν μπορεί να λείπει η έννοια της αισθητικής και οι βιωματικές εμπειρίες που προστίθενται μέσο του αρχιτεκτονικού design. Κλείνοντας, η βιωσιμότητα, η μείωση των περιττών δαπανών κατά την κατασκευή και την αποπεράτωση, η διευκόλυνση των χρηστών και τέλος η μείωση του impact στο περιβάλλον αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της αδιαμφησβήτητής αξίας του design.
— Ποια είναι η προστιθέμενη αξία του δικού σας design; Θα μπορούσατε να την εξηγήσετε μέσα από κάποια παραδείγματα;
Η μετάγγιση του οικείου και της αγάπης στο δομημένο περιβάλλον αποτελεί την προστιθέμενη αξία του δικού μας design. Η Μεσογειακή αρχιτεκτονική και τα στοιχεία που εμπερικλείει όπως η βιωσιμότητα, η λειτουργικότητα και η αισθητική είναι οι τρεις βασικοί πυλώνες που διερευνώνται μέσο του design μας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του γραφείου μας είναι το project H02- Philoshophy of Mykonos. Με βασικό προσανατολισμό την αποκοπή του επισκέπτη από τα σύγχρονά ερεθίσματα του νησιού και την επιστροφή στην πατρογονική καταγωγή των Κυκλάδων, δημιουργήσαμε το "Philoshophy of Mykonos" 5* ξενοδοχείο με 30 δωμάτια. Το βασικό μας μέλημα ήταν να αξιοποιήσουμε στο έπακρον τα δωμάτια μόλις 17τμ και πήραμε την απόφαση να επεκτείνουμε το living αυτών μέσο των εξωτερικών τους χώρων δημιουργώντας ιδιωτικές αυλές, ημιυπαίθριους χώρους αλλά και χώρους εξωτερικών δραστηριοτήτων και διάδρασης. Το μεγάλο στοίχημα για εμάς ήταν το πως μία αρκετά μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα θα κατάφερνε να γίνει τόσο οικεία στον επισκέπτη, όπως ένα νησιώτικό παραδοσιακό σπίτι ή μία αγροικία, γεγονός που επετεύχθη μέσο της βιωματικής αρχιτεκτονικής, ενώ παράλληλα τα τετραγωνικά παράμειναν ακριβώς τα ίδια. Άλλο ένα παράδειγμα της αρχιτεκτονικής του γραφείου μας, είναι τα φυσικά καταστήματα του Όμιλου holibites της Χριστίνας Μπόμπα-Τανιμανίδη project C12. Εμπνεόμενοι από το easy living σχεδιάσαμε ιδιαίτερους χώρους που εισάγουν τη μοναδικότητα της φύσης στο εσωτερικό τους και παράλληλα προεκτείνονται σε εξωτερικές αυλές και αίθριους χώρους προσκαλώντας τους επισκέπτες σε νέες βιωματικές εμπειρίες, σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό έπαιξε η σύζευξη της διπλής έρευνας, αφενός από τους καταξιωμένους νέους επιχειρηματίες και αφετέρου από αρχιτεκτονική σκοπιά.
— Πώς καλείται η αρχιτεκτονική να δώσει εμπειρίες στην ύπαιθρo; Μπορείτε να το εξηγήσετε μέσα από κάποια δικά σας έργα;
Στο γραφείο μας, η αρχιτεκτονική αντανακλά την ψυχή, αλλά και τις πρακτικές ανάγκες όσων μας εμπιστεύονται. Όπως συνέβη στο project H03-Achatis, boutique hotel που αποτελείται από 8 en suite δωμάτια, δύο αυλές και χώρο laundry, στο Κουτουλουφάρι ένα παραδοσιακό οικισμό με θέα τη Χερσόνησο, του Ηρακλείου Κρήτης αλλά και σε άλλα έργα, διατηρούμε την πρωτόλεια κτιριακή κατασκευή ενώ αναζητάμε μία νέα, αγνή μορφή. Το context, ο τόπος και η δική μας φιλοσοφία μας καθοδηγούν. Μπορεί να εμπνευστούμε από την απλότητα και την ειλικρίνεια του αγροτικού βίου, όπως τον τρόπο που οι αγρότες συγκομίζουν το σιτάρι, και να μετασχηματίσουμε αυτή την έμπνευση σε αρχιτεκτονικές δημιουργίες, ελεύθερες από φορμαλισμούς.
— Σε ποιο στάδιο συνειδητοποίησης της αξίας του design βρίσκεται η ελληνική αγορά; Ποια η εξέλιξη σε σχέση με 20 χρόνια πριν;
Η συνειδητοποίηση της αξίας του design ήρθε στην Ελλάδα αρκετά καθυστερημένα, σε σχέση με τις πιο προηγμένες κοινωνίες. Παρατηρώντας τις ιδιωτικές κατασκευές ο μέσος Έλληνας την περασμένη 20ετία δεν ενστερνιζόταν την άμεση ανάγκη του design. Θα έλεγε κανείς ότι η γενιά των Millennials είναι ενδεχομένως η πρώτη που συνειδητοποιεί την αναγκαιότητα του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Η Ελλάδα του 2023 γίνεται επενδυτικός προορισμός για ξένους επενδυτές συμπαρασείροντας σταδιακά την Ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, παρουσιάζοντας πολύ περισσότερες ευκαιρίες σε σχέση με 20 χρόνια πριν.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 29.1.2024