Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους
0

Η Πρεσβεία της Βραζιλίας στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Σλοβενίας στην Αθήνα, παρουσιάζουν την έκθεση φωτογραφίας της Ντανίκα Ο. Κους με τίτλο «Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ», τα εγκαίνια της οποίας θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 14 Νοεμβρίου στις 19:00, στον εκθεσιακό χώρο «Casa do Brasil».

Ο Όσκαρ Νιεμάγιερ γεννήθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο στις 15 Δεκεμβρίου 1907 και ως αρχιτέκτονας ανήκει στο Μοντέρνο Κίνημα της Βραζιλίας. Μετά τη γνωριμία του με τον Λε Κορμπυζιέ, το 1936, αλλάζει εντελώς τον τρόπο δουλειάς του και μέχρι τον θάνατό του, το 2012, δεν παύει να εξελίσσεται συνεχώς, δημιουργώντας εμβληματικά κτίρια, αντιπροσωπευτικά του Μοντέρνου Κινήματος της χώρας του.

«Ως φωτογράφος αρχιτεκτονικής, με ενδιαφέρει να εξετάσω τη μοναδική ταυτότητα του χώρου, ούτως ώστε να αποτυπώσω τον χαρακτήρα του. Φωτογραφίζω τα μοναδικά κτίρια του θρυλικού Βραζιλιάνου αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιεμάγιερ εδώ και αρκετά χρόνια. Εμπνευσμένη από την πρωτοτυπία του, την καθαρή του αισθητική, τις κομψές καμπύλες και τις εκφραστικές λεπτομέρειες, σαγηνεύτηκα από τον κόσμο της διαχρονικής του αρχιτεκτονικής.

Αυτό που χαρακτηρίζει το ύφος του Όσκαρ Νιεμάγιερ είναι οι γιγάντιες καμπύλες και τα τόξα που έχουν πάρει την έμπνευσή τους από τα σχήματα της φύσης. Παρ' ότι τα μεγέθη είναι μνημειακά, δεν υπάρχει τίποτα επιθετικό. Οι καμπύλες αφήνουν πάντα την εντύπωση μιας «θηλυκής» ευμένειας. Σχεδόν όλοι όσοι μιλούν για το έργο του χρησιμοποιούν όχι άδικα την λέξη «αισθησιακό».

»Δεν εστίασα στο ρεαλιστικό αρχιτεκτονικό αντικείμενο στο σύνολό του, αλλά αναζήτησα τα χαρακτηριστικά του χώρου, την ατμόσφαιρα και τη μορφή του, όπως τις εμπλουτίζει το φως. Οι ρυθμοί και οι αναλογίες του λευκού σκυροδέματος με ενέπνεαν όταν περπατούσα στα κτίριά του. Οι κτιστές μορφές μού έμοιαζαν με γλυπτά που αναδείκνυε το φως», αναφέρει η φωτογράφος.

Οι φωτογραφίες που θα παρουσιαστούν στην έκθεση είναι από την Ισπανία (Αβιλές), την Βραζιλία (Νιτερόι, Κουριτίμπα, Μπέλο Οριζόντε, Μπραζίλια, Σάο Πάολο) και τη Γαλλία (Παρίσι).

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους

«Οι γωνίες δεν με ελκύουν»

Έγραφε ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος σε παλιότερο αφιέρωμα του LIFO.gr στον Νιεμάγιερ:

«Αυτό που χαρακτηρίζει το ύφος του Όσκαρ Νιεμάγιερ είναι οι γιγάντιες καμπύλες και τα τόξα που έχουν πάρει την έμπνευσή τους από τα σχήματα της φύσης. Παρ' ότι τα μεγέθη είναι μνημειακά, δεν υπάρχει τίποτα επιθετικό. Οι καμπύλες αφήνουν πάντα την εντύπωση μιας "θηλυκής" ευμένειας. Σχεδόν όλοι όσοι μιλούν για το έργο του χρησιμοποιούν όχι άδικα την λέξη "αισθησιακό".

Ο Καθεδρικός Ναός της Μπραζίλια, που μοιάζει σαν στέμμα από ψαροκόκαλα και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που μοιάζει σαν ιπτάμενος δίσκος προσγειωμένος στο Νιτερόι (ένα προάστιο του Ρίο ντε Τζανέιρο) είναι τα πιο γνωστά και αντιπροσωπευτικά του έργα.

"Οι γωνίες δεν με ελκύουν. Οι σκληρές, άκαμπτες ευθείες δεν είναι δημιούργημα του ανθρώπου" έγραψε στα απομνημονεύματά του που εκδόθηκαν το 1988 με τίτλο Τα Τόξα του Χρόνου. «Αυτό που με ελκύει είναι οι ελεύθερες και αισθησιακές καμπύλες. Οι καμπύλες που βρίσκουμε στα βουνά, στα κύματα της θάλασσας, στο σώμα της γυναίκας που αγαπάμε».

Υπήρχαν βέβαια και αρκετοί που τον κατέκριναν. Η αρχιτεκτονική του είναι καλή για τα περιοδικά, όχι για να τη ζεις, έλεγαν. Τη θεωρούσαν άψυχη και ανίκανη να λειτουργήσει ως δοχείο της καθημερινής ζωής. Ο τεχνοκριτικός του Τime Ρόμπερτ Χιουζ τη χαρακτήριζε "ουτοπικό εφιάλτη".

Ωστόσο η Μπραζίλια ανακηρύχθηκε το 1987 από την Ουνέσκο μνημείο της ανθρώπινης κληρονομιάς.

Σε μια από τις πολλές συνεντεύξεις του είχε πει: «Δεν είμαστε τόσο σημαντικοί όσο νομίζουμε. Είμαστε κάτι πολύ περαστικό. Γι αυτό και θα 'πρεπε να είμαστε απλοί και ταπεινοί. Είμαστε σκόνη στο σύμπαν».

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους

Τα τελευταία λόγια του

Στις 26 Ιουλίου 2012, τέσσερις μόλις μήνες πριν πεθάνει, είχε γράψει τα εξής:

«Όταν ήμουν μικρός, μου άρεσε να ζωγραφίζω. Θυμάμαι, εκεί, γύρω στα 10, να είμαι συνέχεια έτσι, με τα δάχτυλα προτεταμένα στον αέρα και να ζωγραφίζω εικόνες στο χώρο. Ζωγράφιζα και ζωγράφιζα και τίποτε άλλο δεν είχε σημασία. Η ζωγραφική πάντα με προκαλούσε. Η ζωγραφική με έσυρε μέχρι την αρχιτεκτονική. Νομίζω πως η Βραζιλία είναι τόσο όμορφη, τόσο καλή. Γεννήθηκα εδώ, στην άκρη της θάλασσας – πέρασα τα παιδικά μου χρόνια στην παραλία. Πολύ νωρίς το πρωί, πήγαινα να δω τους ψαράδες να ψαρεύουν. Είναι ακινητοποιημένοι στον χρόνο. Η βραζιλιάνικη αρχιτεκτονική στηρίζεται στο τσιμέντο. Επιτρέπει σε όλες τις φαντασιώσεις να πάρουν σχήμα.

Δoυλεύουμε πλάθοντας το τσιμέντο, βοηθώντας το κι εκείνο να εξελιχθεί σε κάτι ανώτερο. Στο παρελθόν, ένα σπίτι ήταν απλώς τούβλα στο πάτωμα – τώρα ένα σπίτι μπορεί να αιωρείται, να δουλεύεται με νοημοσύνη. Δεν αρκεί να είναι απλώς ορθολογικό. Πρέπει επίσης να είναι και όμορφο. Πρέπει να δείχνει ότι είναι δημιουργημένο από μια αρχιτεκτονική σκέψη, που είναι πλούσια σε λύσεις. Η αρχιτεκτονική συνδέεται με ένα τρόπο σκέψης. Η αρχιτεκτονική είναι φαντασία.

Η αρχιτεκτονική δεν είναι business. Δεν είναι απλώς τεχνική, να ορθώνεις κτίρια ύψους 100 μέτρων. Αρχιτεκτονική είναι να φτιάχνεις ένα όμορφο κτίριο. Η αρχιτεκτονική είναι να παρέχεις το όμορφο περιβάλλον που θέλουμε. Για μένα η αρχιτεκτονική είναι ανάγκη να διαφέρει. Η αρχιτεκτονική είναι να εφευρίσκεις. Έτσι, στην περίπτωσή μου, η πρόκληση που με αφορά, είναι να δημιουργώ κάτι διαφορετικό. Έτσι παίζω με το τσιμέντο. Με αυτό μπορώ να επινοήσω τα πάντα».

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους

Η φωτογραφική αποτύπωση της αρχιτεκτονικής

Η Ντανίκα Ο. Κους γεννήθηκε στη Σλοβενία, σπούδασε Φωτογραφία στο Βέλγιο στην Ακαδημία RHoK, ενώ επίσης κατέχει πτυχίο στο μάρκετινγκ από το Τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου του Μάριμπορ της Σλοβενίας.

Το πάθος της για την φωτογραφία την έκανε να εξερευνήσει τα κτίρια όχι μόνο ως αρχιτεκτονικά αντικείμενα, αλλά και για να διαπραγματευτεί την ατμόσφαιρα των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων. Το ενδιαφέρον της επικεντρώνεται στο να εξετάσει τη μοναδική ταυτότητα του χώρου, ώστε να αποτυπώσει τον χαρακτήρα του.

Το έργο της έχει εκτεθεί σε αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Κάποιες φωτογραφίες βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον, του Μουσείου Ροντέν στο Παρίσι, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές. Το φωτογραφικό της έργο έχει δημοσιευθεί σε πλήθος βιβλίων, περιοδικών και διαδικτυακών εκδόσεων.

Τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό φωτογραφίας της εταιρείας Vitra Belgium «Πώς να βλέπουμε – Τζορτζ Νέλσον» το 2008. Έλαβε επίσης Τίτλο Αριστείας στον διαγωνισμό «Μικρά Ζητήματα Μεγάλης Σημασίας», για τη σειρά Σκάλες στο Μουσείο Έντουαρντ Χόπερ Χάουζ, στο Νάιακ της Νέας Υόρκης.

«Η αρχιτεκτονική είναι η μορφή τέχνης που πάντοτε μας περιβάλλει και επηρεάζει την καθημερινότητά μας. Μπορεί να γεννήσει ανησυχία ή έμπνευση. Μπορεί να είναι μέτρια ή να μας κόψει την ανάσα. Οι φωτογραφίες της Ντανίκα Ο. Κους αποτυπώνουν την έμπνευση που μπορεί να είναι η αρχιτεκτονική. Οι φωτογραφίες της είναι καθαυτή μορφή τέχνης», σημειώνουν οι Κόνι και Τζέρι Ρόζενταλ της ψηφιακής γκαλερί Rfoto Folio.

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους
Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους
Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους
Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους
Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ Facebook Twitter
Φωτο: Ντανίκα Ο. Κους

Info

Η Ποιητική της Αρχιτεκτονικής του Όσκαρ Νιεμάγιερ

Casa do Brasil, Πρεσβεία της Βραζιλίας (Βασιλίσσης Σοφίας 23, Αθήνα)

Διάρκεια έκθεσης: 14 Νοεμβρίου 2018 – 25 Ιανουαρίου 2019

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10:00-17:00, Σάββατο και Κυριακή κλειστά

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kαλατράβα: ο αρχιτέκτονας που οι πόλεις λατρεύουν να μισούν

Διάφορα / Kαλατράβα: ο αρχιτέκτονας που οι πόλεις λατρεύουν να μισούν

Ένα μήνα πριν ο σταρ αρχιτέκτονας έρθει στην Αθήνα για να εκθέσει τα σχέδιά του ναΐσκου του Αγίου Νικολάου που κατασκεύασε στο Σημείο Μηδέν, κάνουμε μια αναδρομή στις αντιμαχίες που προκαλεί σε όλες τις πόλεις του κόσμου
DESIGN

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.