Αν κάποια από αυτές τις μέρες πέσει στην αντίληψή σας μια αφίσα από προηγούμενες δεκαετίες με slogan«Τώρα και σε φεστιβάλ» μην προσπαθήσετε να μαντέψετε ποιο vintage προϊόν επιστρέφει σε κυκλοφορία. Αυτό που παρουσιάζει η καμπάνια είναι τα Ermis Awards, τον κορυφαίο θεσμό του κλάδου της διαφήμισης και της επικοινωνίας που διοργανώνει κάθε χρόνο η ΕΔΕΕ. Φέτος η διοργάνωση παίρνει τη μορφή φεστιβάλ και περιλαμβάνει παράλληλες δράσεις και happenings τόσο για τους επαγγελματίες του χώρου, όσο και για το ευρύ κοινό.
Σε μια περίοδο οικονομικών δυσκολιών τα Ermis Awards έρχονται να μας θυμίσουν πως η δημιουργικότητα όχι απλώς δεν καταστέλλεται, αλλά αντίθετα μετατρέπει την κρίση σε πηγή έμπνευσης. Με όχημα την εξωστρέφεια και τη συνέργεια τα Ermis Awards γίνονται μια γιορτή όπου η φαντασία συναντά την εμπορικότητα.
Για τη φετινή διοργάνωση μας μίλησαν η Πρόεδρος Επιτροπής Design Λεώνη Γιαγδζόγλου, Partner and Head of Creative, MILK Branding Professionals και ο Πρόεδρος Επιτροπής Direct Ηλίας Γρύλλιας, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Proximity ZZ Διαφημιστική ΑΕ
Τα Ermis Awards αλλάζουν και αυτό γίνεται σαφές μέσα από τη διαφημιστική τους καμπάνια. Γιατί πιστεύετε ότι χρειάζεται αυτή η αλλαγή και που αποσκοπεί;
Ηλίας Γρύλλιας: Διανύουμε μια δύσκολη εποχή για την χώρα και ως εκ τούτου μια δύσκολη εποχή για την επικοινωνία. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η ανάγκη ανάτασης και αλλαγής, γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ. Ο κόσμος της επικοινωνίας, οφείλει να δείξει το δρόμο, επομένως και ο θεσμός των Ermis Awards, της κορυφαίας εκδήλωσης του χώρου, οφείλει να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλάζοντας, πρώτα απ΄ όλα, ο ίδιος.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Τα βραβεία είναι μια γιορτή δημιουργικότητας, αλλά δεν πρέπει να είναι μόνο μια "κλειστή εκδήλωση" για ειδικούς και διαγωνιζόμενους. Γιατί; Μα γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κρίνουμε και να βραβεύσουμε δημιουργική δουλειά που δεν έγινε σε "κενό χώρο". ΟΙ δημιουργοί κι όλοι οι ειδικοί του χώρου, λειτουργούν σε συνεργασία με τους πελάτες τους λαμβάνοντας υπόψη τους και το κοινό στο οποίο απευθύνονται. Σκοπός τους είναι να φέρουν τους ανθρώπους σε επαφή με προϊόντα και υπηρεσίες που λανσάρουν. Άρα η δουλειά τους αφορά άμεσα την κοινωνία. Γι’ αυτό στην οργάνωση των βραβείων επιδιώξαμε φέτος την εξωστρέφεια. Να έχουμε κοντά μας όχι μόνο τους επαγγελματίες της επικοινωνίας, αλλά και τους φοιτητές και το κοινό που ενδιαφέρεται για τον χώρο. Από εκεί πηγάζει η ιδέα ου διήμερου φεστιβάλ με events, happenings και ομιλίες.
Οι νέοι άνθρωποι του branding και της διαφήμισης εμπιστεύονται τους θεσμούς των βραβείων;
Ηλίας Γρύλλιας: Είναι ευθύνη των θεσμών να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των νέων ανθρώπων και όχι το αντίθετο. Άλλωστε, η κάθε είδους εμπιστοσύνη και σεβασμός κερδίζονται, δεν επιβάλλονται. Είμαι σίγουρος ότι η φετινή διοργάνωση θα προσθέσει το λιθαράκι της στο χτίσιμο αυτής της εμπιστοσύνης και θα κινητοποιήσει το ενδιαφέρον των νέων μας.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Από ό,τι φαίνεται ναι, κυρίως από την αξιόλογη αύξηση των συμμετοχών φέτος. Ειδικά μάλιστα σε περίοδο γενικευμένης κρίσης που όλοι ξέρουμε ότι υπάρχει. Αυτό δείχνει πως αντιλαμβάνονται τη διάκριση σαν ένα όχημα προς στην επαγγελματική τους ανέλιξη.
Θεωρείτε ότι η βράβευση σε έναν τόσο σημαντικό θεσμό έχει παίξει τον ρόλο του «κινήτρου» για τους επαγγελματίες του χώρου και έχει συμβάλει στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας τα τελευταία χρόνια;
Ηλίας Γρύλλιας: Όσα βήματα και διακρίσεις και αν έχεις πετύχει, πάντα μα πάντα η αναγνώριση της επιτυχίας σου από την ίδια σου την «οικογένεια», έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία. Αυτό συμβαίνει και με τις βραβεύσεις στο θεσμό των Ermis. Πρόκειται για έναν θεσμό που στόχο έχει την επιβράβευση της προσπάθειας και της δημιουργικότητας των μελών της οικογένειας μας.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Σας το είπα ήδη στη προηγούμενη απάντηση μου. Ναι, για τους περισσότερους είναι ένα σημαντικό κίνητρο για να ξεχωρίσουν και να γίνουν ακόμα καλύτεροι. Σκοπός όμως όλης αυτής της προσπάθειας θα πρέπει να είναι πέρα από τον προσωπικό στόχο του κάθε δημιουργού να ξεχωρίσει ανάμεσα στους άλλους, μέσω της εύστοχης δημιουργικότητας του, να εκπαιδεύσει την κοινωνία. Δηλαδή να ανεβάσει το επίπεδο της αντίληψης και να την κάνει πιο απαιτητική, να δημιουργήσει καινούργιους, πιο ξεκάθαρους κώδικες επικοινωνίας και κατ' επέκταση μια κουλτούρα. Κι έτσι θα ανεβαίνει ο πήχης κάθε φορά. Όλα αυτά μαζί συνθέτουν την ανάπτυξη της δημιουργικότητας για την οποία με ρωτήσατε.
Οι Διαφημιστικές εταιρείες ή οι εταιρείες Branding και Design στη χώρα μας έχουν να παρουσιάσουν σημαντικές δουλειές. Η οικονομική κρίση τι ρόλο έχει παίξει στον χώρο αυτό;
Ηλίας Γρύλλιας: Η δημιουργικότητα δεν επηρεάζεται από φαρδιά ή στενά γραφεία, πολλούς ή λίγους συναδέλφους, μικρούς ή μεγάλους πελάτες. Η δημιουργικότητα «φυτρώνει» παντού, ακόμη και εκεί που δεν την σπέρνεις. Χρειάζεται απλά λίγη εύπορη γη για να «φουντώσει» και να «ξεπεταχτεί». Και εύπορη γη σημαίνει καλά «εκπαιδευμένους» πελάτες, με καλά «αυτιά» και ισχυρή θέληση. Εξάλλου σε περιόδους κρίσης, η πεπατημένη και το προφανές μπορεί να είναι περισσότερο εύπεπτα και λιγότερο ριψοκίνδυνα, δυστυχώς όμως είναι και βαρετά.
Λεώνη Γιαγδζόγλου: Η κρίση είναι εδώ. Κανείς δεν αρνείται την ύπαρξή της. Έχει επιπτώσεις. Αρνητικές. Σε πολλούς τομείς. Αλλά οι κλάδοι δεν λύγισαν. Ασφαλώς δοκιμάζονται. Αλλά επιτρέψτε μου να το ξαναπώ. Η αύξηση των συμμετοχών αποδεικνύει ότι έχουμε στέρεες βάσεις και θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες. Ως δημιουργικοί άνθρωποι έχουμε και τον τρόπο να βρίσκουμε "εναλλακτικές" λύσεις στα προβλήματα και να "κόβουμε" δρόμο, να βλέπουμε αυτό που δεν βλέπουν άλλοι.
Κάποια στιγμή οι διαφημιστικές καμπάνιες/ενέργειες απέκτησαν πολύ έντονα το στοιχείο του χιούμορ. Πιστεύετε ότι είναι μια τάση της εποχής; Ισχύει ακόμα; Και που θεωρείται ότι οφείλεται αυτή η στροφή προς πιο ανάλαφρα και φιλικά μηνύματα;
Ηλίας Γρύλλιας: Πριν από δυο τρία χρόνια το στοιχείο του χιούμορ ήταν πιο έντονο στη διαφήμιση. Τότε ο κόσμος είχε την ανάγκη να αποδράσει από την κατάσταση που βίωνε στην καθημερινότητα του. Το χιούμορ τον έκανε να ξεχνάει και το γέλιο ήταν αναγκαίο μέσο επιβίωσης. Ωστόσο, η παγιωμένη δυστυχώς κατάσταση, που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, συνέτεινε στην παραμονή των ίδιων αναγκών από πλευράς επικοινωνίας. Βέβαια σήμερα μετά από τόσα χρόνια η κατάσταση είναι και για γέλια και για κλάματα… Εμείς όμως, όσον αφορά την επικοινωνία τουλάχιστον, θα επιλέξουμε να κρατήσουμε το γέλιο.
Τελικά το branding διαμορφώνει το κοινό ή το αντίστροφο;
Ηλίας Γρύλλιας: Από τη στιγμή που άνοιξε αυτός ο κύκλος (κι αυτό πάει χιλιάδες χρόνια πίσω), δε λέει να κλείσει. Το ένα διαμορφώνει το άλλο και τούμπαλιν. Σημασία έχει όμως να είσαι σε θέση να διαπιστώσεις επακριβώς το ρόλο σου και να κινείσαι με σκοπό την επίτευξη των επικοινωνιακών σου στόχων με συνέπεια και δημιουργικότητα.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Στον τομέα του branding που είναι ο δικός μου χώρος δράσης υπάρχει αλληλεπίδραση και των δύο πλευρών. Από τη μια πλευρά πιάνεις τον σφυγμό του κοινού στο οποίο θέλεις να απευθυνθείς. Θέλεις να δεις πως λειτουργεί. Να διαπιστώσεις ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν. Από την άλλη να μην γίνεις δέσμιος όλων αυτών των στοιχείων. Χωρίς να τα αγνοείς πρέπει να τα φιλτράρεις, να τα αποκωδικοποιείς. Υπάρχει η ανάλυση και η σύνθεση. Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι να κατακτήσεις την ψυχή του κοινού. Πρόκειται για μια διαδικασία με διάρκεια και συνεχή ανανέωση.
Σε τι θεωρείτε ότι υπερτερούν και σε τι υστερούν οι άνθρωποι της Επικοινωνίας στη χώρα μας σε σχέση με τον αντίστοιχο κλάδο σε χώρες του εξωτερικού;
Ηλίας Γρύλλιας: Όταν έχεις μάθει τόσα χρόνια να τρέχεις στην ανηφόρα όταν βρεις λίγο ίσιωμα πετάς. Οι άνθρωποι της επικοινωνίας στην Ελλάδα ανεβαίνουμε συνεχώς τα τελευταία χρόνια ανηφοριές. Ζηλεύουμε τους ίσιους δρόμους των συναδέλφων μας του εξωτερικού και ευχόμαστε σύντομα να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πετάξουμε.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Η Ελλάδα έχει μια σχετικά μικρή αγορά και μάλιστα αυτή την περίοδο σε συρρίκνωση. Στο εξωτερικό, όπου τα μεγέθη σε όλους τους τομείς (από τον όγκο των καταναλωτών μέχρι των αριθμό των επιχειρήσεων που αποζητούν συνειδητά τις υπηρεσίες και μέχρι τις αμοιβές που συνηθίζονται) υπάρχει μεγάλη εξειδίκευση που είναι άγνωστη σ’ εμάς. Συνεπώς έχουμε δρόμο να διανύσουμε. Κάτι που ήταν δύσκολο πριν την κρίση κι οξύνθηκε στη διάρκειά της. Από την άλλη η χώρα διαθέτει αστείρευτα δημιουργικά ταλέντα, που συχνά λέω στον εαυτό μου τι κρίμα που δεν έχουν τις ευκαιρίες να ξεδιπλώσουν τις δεξιότητές τους.
Πως βλέπετε το μέλλον της διαφήμισης και του branding στην Ελλάδα; Υπάρχουν στοιχεία που σας προκαλούν αισιοδοξία;
Ηλίας Γρύλλιας: Όντας φύσει αισιόδοξος άνθρωπος, δεν θα μπορούσα παρά να αισιοδοξώ, ακόμη και υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, για το μέλλον της διαφήμισης στην χώρα μας. Όσον αφορά τα στοιχεία εκείνα που σε κάνουν να σκέφτεσαι θετικά, πιστεύω πως όταν θες να τα δεις πάντα βρίσκεις τρόπο να τα ανακαλύπτεις αλλά και να επικεντρώνεσαι σε αυτά. Άλλωστε, ακόμη και αν υπό συνθήκες δεν υπάρχουν, τίποτα δεν μας εμποδίζει από να τα δημιουργήσουμε εμείς οι ίδιοι. Νομίζω πως αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Σας είπα έχουμε πολλούς ανθρώπους με ταλέντο, ικανότητα σκέψης και δημιουργική πρωτοτυπία. Αλλά ο χώρος δράσης είναι περιορισμένος. Γιατί τα brands προκύπτουν μέσα από οικονομίες που ανθούν και αναπτύσσονται. H δική μας δυστυχώς μαραζώνει. Η ιδιωτική οικονομία συρρικνώνεται. Αν αυτή η τάση δεν αναστραφεί το δυναμικό του branding δεν μπορεί να αναπτυχθεί. Γι αυτό πολλές εταιρείες του χώρου δουλεύουν για το εξωτερικό. Κάτι που αποδεικνύει την αναγνώριση του ελληνικού ταλέντου. Φτάνει να μπορέσουμε τελικά να το κρατήσουμε εντός συνόρων.
Βλέποντας τις συμμετοχές στα Ermis Awards ποιες είναι οι σκέψεις σας;
Ηλίας Γρύλλιας: Ο κλάδος μας πιέστηκε και πιέζεται ακόμη πάρα πολύ. Σε πείσμα όμως όλων αυτών των πιέσεων, υπάρχει ελπίδα, υπάρχει φως. Και η ελπίδα είναι η νέοι μας, η φρεσκάδα τους και η δημιουργικότητά τους, στοιχεία τα οποία αποτυπώνονται στις φετινές συμμετοχές μας.
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Είναι ευχάριστο ότι υπήρξε αύξηση συμμετοχών. Επίσης ευχάριστο είναι ότι νέες εταιρείες βρίσκουν έδαφος να αναπτυχθούν σ’ αυτή τη συγκυρία και υπέβαλαν τόσο πολλές συμμετοχές. Ωστόσο το επίπεδο των έργων δεν ήταν τόσο ικανοποιητικό όσο θα περίμενε κανείς κρίνοντας από τον μεγάλο αριθμό υποβολής τους. Φυσικά, υπήρχαν εξαιρετικές δημιουργικές προσεγγίσεις αλλά και άλλες οι οποίες, ενώ ήταν αρκετά καλά δουλεμένες, υστερούσαν είτε στην πρωτοτυπία είτε στο να εκφράσουν με εύστοχο τρόπο το ζητούμενο.
Πιστεύω ότι τα μέλη της επιτροπής παρά τα διαφορετικά επαγγελματικά background μας είχαμε μια κοινή προσέγγιση τεκμηριώνοντας πειστικά την κρίση μας. Ναι, να δεχθώ ότι ήμασταν κάπως αυστηροί. Αλλά όχι χωρίς λόγο. Θέλουμε να ανεβάσουμε τον πήχη ακόμα πιο ψηλά — φροντίζοντας βέβαια να μην αδικηθεί κανείς— ακριβώς γιατί το επίπεδο του branding και του design ανεβαίνει συνέχεια τα τελευταία χρόνια μέσα και έξω από τη χώρα. Και αυτή την τάση πρέπει να την ενισχύσουμε.
Ποιο είναι το δικό σας slogan αυτή την περίοδο;
Ηλίας Γρύλλιας: Μόνο μπροστά! Μόνο ψηλά!
Λεώνη Γιαγδζόγλου:Φυγή προς τα μπρος.
Info:
Ermis Awards: 7 & 8 Μαρτίου, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, www.ermisawards.gr
Το φεστιβάλ θα κορυφωθεί με την τελετή απονομής βραβείων για τα έργα που ξεχώρισαν στις ενότητες: Ad, Production PR, Direct, Digital, Media, Design, Integrated Campaign και Branded Entertainment & Content.
σχόλια