Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της

Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
0

Οι Ολυμπιακοί αγώνες του Τόκιο τελείωσαν και οι φίλαθλοι όλου του κόσμου είχαν στραμμένο το βλέμμα στην Ιαπωνία, ενώ σε πρωταγωνιστικό ρόλο βρίσκονταν και τα κτίρια τα οποία φιλοξένησαν τους Αγώνες.

Σε αντίθεση με πολλές άλλες διοργανώτριες χώρες, τα νέα κτίρια που φιλοξένησαν τους αγώνες στην Ιαπωνία ήταν πολύ λιγότερα, ενώ το επίκεντρο των Ολυμπιακών αγώνων ήταν το νέο εθνικό στάδιο Ιαπωνίας, 68.000 χωρητικότητας, σχεδιασμένο από τον Κένζο Κούμα. Ως μέρος της προσπάθειας του Τόκιο να προσφέρει αγώνες σε πνεύμα βιωσιμότητας, το νέο στάδιο είναι ένα από τα λίγα που κατασκευάστηκαν.

Στους αγώνες χρησιμοποιήθηκαν αρκετοί χώροι που ολοκληρώθηκαν για τους προηγούμενους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Τόκιο το 1964.

Σχεδιασμένο από τον Κένγκο Κούμα το νέο Εθνικό Στάδιο Ιαπωνίας φιλοξένησε και τους αγώνες λήξης, και επίσης θα στεγάσει και τις αθλητικές εκδηλώσεις για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες. Το στάδιο έχει μια μακρά ιστορία αφού το πρώτο κτίριο που σχεδιάστηκε για αυτό το σκοπό ήταν της Ζάχα Χαντίντ που κέρδισε μεν τον διεθνή διαγωνισμό, αλλά απορρίφθηκε μετά τις ανησυχίες για το κόστος της κατασκευής και την αντίθεση των Ιαπώνων αρχιτεκτόνων. Το σχέδιο του Κούμα χαρακτηρίστηκε απλό και είναι τυλιγμένο από βεράντες με φυτά και δέντρα, ενώ το μεγαλύτερό του μέρος είναι κατασκευασμένο από ξύλο.

Το στάδιο έχει μια μακρά ιστορία αφού το πρώτο κτίριο που σχεδιάστηκε για αυτό το σκοπό ήταν της Ζάχα Χαντίντ που κέρδισε μεν τον διεθνή διαγωνισμό, αλλά απορρίφθηκε μετά τις ανησυχίες για το κόστος της κατασκευής και την αντίθεση των Ιαπώνων αρχιτεκτόνων.

Ένας άλλος Ιάπωνας αρχιτέκτονας, ο Κένζο Τάνγκε, βραβευμένος με το βραβείο Pritzker Architecture, σχεδίασε το Εθνικό Στάδιο Yoyogi, το οποίο είναι ένας από τους χώρους που χτίστηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964 στο Τόκιο και επαναχρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των φετινών Αγώνων όχι για τις εκδηλώσεις και τους αγώνες κολύμβησης, όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά αλλά για τους αγώνες χόκεϊ επί πάγου και μπέιζμπολ.

Μια ακόμα αθλητική εγκατάσταση που επαναχρησιμοποιήθηκε είναι το υδάτινο κέντρο 15.000 θέσεων του Τόκιο από τον Πολ Τάνγκε των Tange Associates, του οποίου ο πατέρας Κένζο Τάνγκε, σχεδίασε ένα κτίριο το 1964 για τον ίδιο σκοπό. Το Tokyo Aquatics Center μια ανεστραμμένη δομή σε σχήμα πυραμίδας μετά τους Αγώνες, θα έχει χωρητικότητα που θα μειωθεί σε 5.000 θέσεις.

Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Εθνικό Στάδιο Yoyogi του Kenzo Tange (1964) |Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum

Το Nippon Budokan του MamoruYamada είναι ένας άλλος χώρος που χτίστηκε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964, ένα οκταγωνικό κτίριο που σχεδιάστηκε για να φιλοξενήσει τις εκδηλώσεις τζούντο στους Αγώνες και χρησιμοποιείται για εκδηλώσεις πολεμικών τεχνών και ως χώρος μουσικής.

Το Κέντρο Γυμναστικής Ariake σχεδιάστηκε από την αρχιτεκτονική εταιρεία Nikken Sekkei + Shimizu Corporation και μοιάζει με ένα πλωτό σκάφος. Έχει ξύλινη και ατσάλινη κατασκευή με τοίχους επενδυμένους με ξύλο. Τα καθίσματα είναι επίσης κατασκευασμένα από ξύλο. Κατά τη διάρκεια των Αγώνων, η αρένα είχε χωρητικότητα 12.000, η ​​οποία θα μειωθεί με την αφαίρεση των προσωρινών κερκίδων μετά τους Αγώνες.

Χτισμένο για τη Μητροπολιτική Κυβέρνηση του Τόκιο, το Διεθνές Φόρουμ του Τόκιο κατασκευασμένο από το 1997 φιλοξένησε τις εκδηλώσεις άρσης βαρών και άρσης βαρών κατά τη διάρκεια των Αγώνων και έχει σχεδιαστεί από την αρχιτεκτονική εταιρεία Rafael Viñoly Architects. Το κύριο λόμπι του συνεδριακού κέντρου βρίσκεται σε μια δομή χτισμένη από δύο διασταυρούμενους γυάλινους τοίχους ύψους 60 μέτρων, η οποία χαρακτηρίστηκε από το αρχιτεκτονικό στούντιο ως "μια από τις πιο τολμηρές κατασκευές που έχουν κατασκευαστεί ποτέ στην Ιαπωνία".

Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Στάδιο του Τόκιο του Κένγκο Κούμα | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum

Tokyo Metropolitan Gymnasium ονομάζεται ο χώρος που σχεδίασε ο Ιάπωνας Φουμιχίκο Μάκι τιμημένος με το βραβείο Pritzker Architecture το 1991 και φιλοξένησε τους Αγώνες πινγκ-πονγκ. Βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο του Κούμα  και η δομή αρχικά κατασκευάστηκε για να φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Πάλης το 1954 πριν φιλοξενήσει αγώνες γυμναστικής στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964. Ανακατασκευάστηκε εκτενώς από τον Μάκι και άνοιξε ξανά το 1991.

Ariake Arena από τον Κούμε Σεκέι είναι η δομή που βρίσκεται παράλληλα με το Γυμναστικό Κέντρο Ariake στον κόλπο του Τόκιο. Το Ariake Arena χωρητικότητας 15,000 χτίστηκε για να φιλοξενήσει εκδηλώσεις βόλεϊ και μπάσκετ με αναπηρικό αμαξίδιο κατά τη διάρκεια των Αγώνων. Η δομή είναι με κυρτή οροφή που θυμίζει το σχήμα ενός κύματος.

Το κτίριο Kokugikan Arena από την αρχιτεκτονική εταιρεία Kajima Corporation είναι το σπίτι της πάλης σούμο στο Τόκιο, που σχεδιάστηκε το 1985 προκειμένου να αντικαταστήσει έναν προηγούμενο χώρο.  

Το δεύτερο από τα κτίρια του Φουμιχίκο Μάκι που χρησιμοποιήθηκαν στους Αγώνες, το Makuhari Messe Hall είναι ένα συνεδριακό κέντρο κοντά στην ακτή, στα περίχωρα του Τόκιο, χτισμένο εξ ολοκλήρου από προκατασκευασμένο σκυρόδεμα και ένα δομικό χαλύβδινο πλαίσιο, το κτήριο καλύπτεται από μια δυναμική καμπύλη στέγη.

Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Makuhari Messe Hall του Fumihiko Maki (1989) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum

Σχεδιασμένο από το αμερικανικό στούντιο Gensler Architects, το Izu Velodrome χτίστηκε πριν από 30 χρόνια και τότε ήταν το πρώτο ποδηλατοδρόμιο 250 μέτρων στην Ιαπωνία. Η ασημένια θολωτή εγκατάσταση βρίσκεται περίπου 100 χιλιόμετρα νότια του Τόκιο.

Χτισμένη για τους φετινούς Αγώνες, η κύρια αρένα στο Musashino Forest Sport Plaza στο δυτικό Τόκιο έχει χωρητικότητα άνω των 10.000 ατόμων και κατασκευάστηκε από τον Νιχόν Σεκέι το 2017 για να φιλοξενεί εκδηλώσεις μπάσκετ μπάντμιντον, πεντάθλου και αναπηρικών αμαξιδίων κατά τη διάρκεια των Αγώνων.

Τέλος, το διακριτικό επενδυμένο με σκυρόδεμα Miyagi Stadium που σχεδιάστηκε από τους Σιότσι Χαριού και Χιτόσι Άμπε το 2000 είναι ένα από τα επτά στάδια που φιλοξένησαν τα παιχνίδια ποδοσφαίρου κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Miyagi Stadium από τους Shoichi Haryu και Hitoshi Abe (2000) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Izu Velodrome από τους Gensler Architects (2011) |Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Tokyo Aquatics Center από τους Yamashita Sekkei και Tange Associates (2020) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Tokyo Metropolitan Gymnasium του Fumihiko Maki (1991) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Διεθνές φόρουμ του Τόκιο από τους Rafael Viñoly Architects (1997) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Nippon Budokan του Mamoru Yamada (1964) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Kokugikan Arena από την Kajima Corporation (1985) | Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Ολυμπιακοί του Τόκιο: Η Ιαπωνία επαναχρησιμοποίησε υποδειγματικά τις παλαιότερες δομές της Facebook Twitter
Musashino Forest Sport Plaza από τον Nihon Sekkei (2017)| Tokyo Olympics official ©Tokyo International Forum
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20 σημεία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο

Αθλητισμός / 20 σημεία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο

Οι φετινοί Ολυμπιακοί Αγώνες δεν μοιάζουν με καμία άλλη διοργάνωση. Εν μέσω πανδημίας, και μετά την περσινή τους αναβολή, όσα θα συμβούν στο Τόκιο θα καθηλώσουν τον πλανήτη επί δεκαέξι ημέρες που θα «ενώσουν» τον κόσμο, μια χρονιά γεμάτη αποστάσεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM