Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Shigetaka Kurita, η αρχική σειρά των 176 Emoji ,1998–99. © 2016 NTT DOCOMO.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε στις 26 Οκτώβρη ότι η σειρά των πρώτων 176 emoji θα προστεθεί στη μόνιμη συλλογή του. Τα πρώτα αυθεντικά emoji σχεδιάστηκαν από τον Shigetaka Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo. Ο Kurita δημιούργησε τα εικονογράμματα του το 1999 σε μικροσκοπικά πλέγματα των 12x12 pixels. Από τότε τα emoji έγιναν μία παγκόσμια οπτική γλώσσα τόσο δημοφιλή που αρκετοί φοβούνται -υπερβάλλοντας μάλλον-ότι απειλούν τη κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας.

«Η μετάβαση από την πλατφόρμα του desktop σε αυτή του κινητού έκανε αναγκαία την αναθεώρηση σε οτιδήποτε σχετίζονταν με τη γραπτή επικοινωνία», έγραψε σε ένα ποστ που ανέβασε στην ιστοσελίδα του MoMA, ο Paul Galloway, ειδικός σε θέματα Αρχιτεκτονικής και Design του Μουσείου. «Αυτό ήταν κάτι που ξεκίνησε κυρίως από την Ιαπωνία όπου η πολιτιστική αναγκαιότητα απαιτούσε μακροσκελείς επιστολές με πολλές τιμητικές εκφράσεις οπότε τα emoji ήταν η έξυπνη συντόμευση που έλυνε αυτά τα προβλήματα».

Ο Kurita σχεδίασε τα emoji για να επιτρέψει την μετάφραση της μη λεκτικής επικοινωνίας σε ψηφιακά μηνύματα. Αυτό κατέληξε να είναι χρήσιμο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Το 2010 τα γιαπωνέζικα emoji μεταφράστηκαν σε Unicode. To 2011, η Apple πρόσθεσε τα emoji στο λειτουργικό της Ios σηματοδοτώντας την παγκόσμια έκρηξη των emoji. «Προσθέτοντας τη γλώσσα του σώματος, τα emoticons, τα kaomoji, και τα emoji επανέφεραν το ανθρώπινο στην βαθιά απρόσωπη, αφηρημένη ηλεκτρονική επικοινωνία» γράφει ο Paul Galloway σε μια ανάρτηση του στο Medium.



Αυτό είναι απλώς το τελευταίο από μια πρόσφατη σειρά αποκτημάτων ψηφιακών αντικειμένων του ΜοΜΑ που προκαλεί την συμβατική αντίληψη του τι είδους τέχνη και design αξίζει να υπάρχει σε ένα μουσείο. Το 2010 το μουσείο απέκτησε το σύμβολο @, μια κίνηση που άλλαξε το παιχνίδι όπως λέει ο Antonelli, «καθώς δεν είναι πλέον απαραίτητη η φυσική κτήση ενός αντικειμένου για μια εξαγορά». Λίγο αργότερα, το 2012, το μουσείο απέκτησε 14 κλασικά video games, ανάμεσα τους το Pac-Man και το Tetris, ως κομμάτι μιας «νέας κατηγορίας» τέχνης και το 2014, απέκτησε το app Biophilia της Bjork, το πρώτο app για download της συλλογής του.


Η απόκτηση του @ συνάντησε κάποιες αντιδράσεις επειδή «ήταν πιο αφηρημένη» λέει ο Antonelli. «Ήταν δύσκολο για τους ανθρώπους να το καταλάβουν. Αλλά με τα emoji οι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ευκολότερα το γεγονός ότι είναι αντικείμενα design.» Ο Galloway εξηγεί γιατί η σειρά των αυθεντικών emoji είναι πολιτισμικά αρκετά σημαντικά ώστε να τους αξίζει μια θέση στην συλλογή:


«Τα emoji του Shigetaka Kurita είναι μια ισχυρή καταγραφή της δυνατότητας του design να αλλάξει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η σχεδίαση μιας καρέκλας επιβάλει την στάση μας. Με τον ίδιο τρόπο, η φόρμα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας δίνει σχήμα στη φωνή μας. Η συλλογή του ΜοΜΑ είναι γεμάτη με παραδείγματα με σχεδιαστικές επινοήσεις που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο, από τηλέφωνα σε προσωπικούς υπολογιστές μέχρι το σύμβολο @. Τα σημερινά emoji (το πρόσφατο Unicode σετ αριθμεί σχεδόν 1800) έχουν εξελιχθεί πολύ πέρα από τις 176 αρχικές σχεδιάσεις του Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DOCOMO. Παρόλα αυτά, το DNA της σύγχρονης σειράς είναι ξεκάθαρα φανερό στα ταπεινά, πιξελιασμένα, αρχικά emoji του Kurita».


Η εξαγορά θα γιορταστεί με ένα installation στο lobby του ΜοΜΑ που θα εγκαινιαστεί στις αρχές του Δεκέμβρη. Ακόμα σκέφτονται πως θα παρουσιάσουν τα emoji. O Antonelli κινείται ανάμεσα σε ιδέες για αναλογική προβολή με μεταξοτυπίες ή ταπετσαρίες με emoji, μαζί με προβολή σε οθόνες. Αυτή η μίξη αναλογικού με ψηφιακό θα είναι μια υπενθύμιση ότι τα εικονογράμματα δεν είναι καινούργια. «Νομίζω ότι τα emoji υπήρχαν στην Αρχαία Αίγυπτο και στα σπήλαια», λέει ο Antonelli. «Εν τέλει αυτή είναι μια αναγέννηση».

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM