Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Shigetaka Kurita, η αρχική σειρά των 176 Emoji ,1998–99. © 2016 NTT DOCOMO.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε στις 26 Οκτώβρη ότι η σειρά των πρώτων 176 emoji θα προστεθεί στη μόνιμη συλλογή του. Τα πρώτα αυθεντικά emoji σχεδιάστηκαν από τον Shigetaka Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo. Ο Kurita δημιούργησε τα εικονογράμματα του το 1999 σε μικροσκοπικά πλέγματα των 12x12 pixels. Από τότε τα emoji έγιναν μία παγκόσμια οπτική γλώσσα τόσο δημοφιλή που αρκετοί φοβούνται -υπερβάλλοντας μάλλον-ότι απειλούν τη κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας.

«Η μετάβαση από την πλατφόρμα του desktop σε αυτή του κινητού έκανε αναγκαία την αναθεώρηση σε οτιδήποτε σχετίζονταν με τη γραπτή επικοινωνία», έγραψε σε ένα ποστ που ανέβασε στην ιστοσελίδα του MoMA, ο Paul Galloway, ειδικός σε θέματα Αρχιτεκτονικής και Design του Μουσείου. «Αυτό ήταν κάτι που ξεκίνησε κυρίως από την Ιαπωνία όπου η πολιτιστική αναγκαιότητα απαιτούσε μακροσκελείς επιστολές με πολλές τιμητικές εκφράσεις οπότε τα emoji ήταν η έξυπνη συντόμευση που έλυνε αυτά τα προβλήματα».

Ο Kurita σχεδίασε τα emoji για να επιτρέψει την μετάφραση της μη λεκτικής επικοινωνίας σε ψηφιακά μηνύματα. Αυτό κατέληξε να είναι χρήσιμο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Το 2010 τα γιαπωνέζικα emoji μεταφράστηκαν σε Unicode. To 2011, η Apple πρόσθεσε τα emoji στο λειτουργικό της Ios σηματοδοτώντας την παγκόσμια έκρηξη των emoji. «Προσθέτοντας τη γλώσσα του σώματος, τα emoticons, τα kaomoji, και τα emoji επανέφεραν το ανθρώπινο στην βαθιά απρόσωπη, αφηρημένη ηλεκτρονική επικοινωνία» γράφει ο Paul Galloway σε μια ανάρτηση του στο Medium.



Αυτό είναι απλώς το τελευταίο από μια πρόσφατη σειρά αποκτημάτων ψηφιακών αντικειμένων του ΜοΜΑ που προκαλεί την συμβατική αντίληψη του τι είδους τέχνη και design αξίζει να υπάρχει σε ένα μουσείο. Το 2010 το μουσείο απέκτησε το σύμβολο @, μια κίνηση που άλλαξε το παιχνίδι όπως λέει ο Antonelli, «καθώς δεν είναι πλέον απαραίτητη η φυσική κτήση ενός αντικειμένου για μια εξαγορά». Λίγο αργότερα, το 2012, το μουσείο απέκτησε 14 κλασικά video games, ανάμεσα τους το Pac-Man και το Tetris, ως κομμάτι μιας «νέας κατηγορίας» τέχνης και το 2014, απέκτησε το app Biophilia της Bjork, το πρώτο app για download της συλλογής του.


Η απόκτηση του @ συνάντησε κάποιες αντιδράσεις επειδή «ήταν πιο αφηρημένη» λέει ο Antonelli. «Ήταν δύσκολο για τους ανθρώπους να το καταλάβουν. Αλλά με τα emoji οι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ευκολότερα το γεγονός ότι είναι αντικείμενα design.» Ο Galloway εξηγεί γιατί η σειρά των αυθεντικών emoji είναι πολιτισμικά αρκετά σημαντικά ώστε να τους αξίζει μια θέση στην συλλογή:


«Τα emoji του Shigetaka Kurita είναι μια ισχυρή καταγραφή της δυνατότητας του design να αλλάξει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η σχεδίαση μιας καρέκλας επιβάλει την στάση μας. Με τον ίδιο τρόπο, η φόρμα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας δίνει σχήμα στη φωνή μας. Η συλλογή του ΜοΜΑ είναι γεμάτη με παραδείγματα με σχεδιαστικές επινοήσεις που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο, από τηλέφωνα σε προσωπικούς υπολογιστές μέχρι το σύμβολο @. Τα σημερινά emoji (το πρόσφατο Unicode σετ αριθμεί σχεδόν 1800) έχουν εξελιχθεί πολύ πέρα από τις 176 αρχικές σχεδιάσεις του Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DOCOMO. Παρόλα αυτά, το DNA της σύγχρονης σειράς είναι ξεκάθαρα φανερό στα ταπεινά, πιξελιασμένα, αρχικά emoji του Kurita».


Η εξαγορά θα γιορταστεί με ένα installation στο lobby του ΜοΜΑ που θα εγκαινιαστεί στις αρχές του Δεκέμβρη. Ακόμα σκέφτονται πως θα παρουσιάσουν τα emoji. O Antonelli κινείται ανάμεσα σε ιδέες για αναλογική προβολή με μεταξοτυπίες ή ταπετσαρίες με emoji, μαζί με προβολή σε οθόνες. Αυτή η μίξη αναλογικού με ψηφιακό θα είναι μια υπενθύμιση ότι τα εικονογράμματα δεν είναι καινούργια. «Νομίζω ότι τα emoji υπήρχαν στην Αρχαία Αίγυπτο και στα σπήλαια», λέει ο Antonelli. «Εν τέλει αυτή είναι μια αναγέννηση».

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Design / Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Ο δημιουργός και ιδιοκτήτης του Dexamenes Seaside Hotel αξιοποίησε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο κρασιών, εστιάζοντας στην εμπειρία της φιλοξενίας μέσα από την τέχνη, το κρασί, τη φύση και τον τοπικό πολιτισμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ