Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
2

 

Η RAAAF (Rietveld-Architecture-Art-Affordances) είναι μια ομάδα Ολλανδών αρχιτεκτόνων, που ιδρύθηκε το 2006 και τα τελευταία χρόνια έχει ξεχωρίσει με τη δουλειά της, η οποία συνδυάζει τον σχεδιασμό, με μια φιλοσοφία που αναδεικνύει τα φλέγοντα κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Σύμφωνα με την ομάδα, που αποτελείται από  τους αδελφούς Ronald και Erik Rietveld και την Arna Mačkić, «Για τη RAAAF κάθε έργο είναι μανιφέστο από μόνο του. Οι παρεμβάσεις μας είναι αποτέλεσμα μιας ανεξάρτητης στάσης κι ενός ερευνητικού προγράμματος, που ξεκινούν από αυτά που μας γοητεύουν, καθώς τα φέρνουμε αντιμέτωπα με επείγοντα κοινωνικά ζητήματα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πώς θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν ελεύθεροι από τα συμβατικά όρια. Πώς θα ήταν τα νέα μοντέλα σκέψης, αν ζούσαμε με ένα διαφορετικό σύνολο κανόνων. Το να δείξουμε αυτά τα οράματα, είναι ο στόχος του κάθε έργου».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η υπεύθυνη των πρότζεκτ της RAAAF Arna Mačkić και οι ιδρυτές της (και αδέρφια) Erik και Ronald Rietveld

 

Χαρακτηριστική αυτής της αντίληψης είναι η εγκατάσταση The End of Sitting για την οποία η ομάδα κέρδισε το Great Indoor Award 2015. Πρόκειται για μια διαδραστική εγκατάσταση που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Barbara Visser και έρχεται να επανασχεδιάσει το εργασιακό περιβάλλον. Είναι μία πρόταση και ένα μοντέλο σκέψης που αμφισβητεί την αναγκαιότητα της καθιστικής κοινωνίας, στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή. Οι επισκέπτες καλούνται να εξερευνήσουν διαφορετικές θέσεις και στάσεις σε ένα πειραματικό εργασιακό τοπίο, με κεκλιμένες και ανώμαλες επιφάνειες. Σύμφωνα με τον Ronald Rietveld, η ιδέα ήταν «να προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από επιλογές, ώστε να ενεργοποιούνται οι άνθρωποι από τις πολλαπλές δυνατότητες να εργαστούν σε διάφορες στάσεις, ιδανικά παρακινώντας τους να αλλάζουν στάση κάθε τριάντα λεπτά».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Στο Bunker 599, μια τσιμεντένια κατασκευή του 19ου αιώνα χωρίστηκε στη μέση, "σχολιάζοντας" έτσι τις πολιτικές της Ολλανδίας και της UNESCO για τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, ωθώντας τους επισκέπτες να δουν με άλλο μάτι ό,τι υπάρχει γύρω τους.

 

Ενώ το σύγχρονο αστικό περιβάλλον είναι γεμάτο με εγκαταλελειμμένα χωράφια και κτίρια, χωματερές και σκουπίδια, καθώς και ψυχοφθόρα γραφεία, σχολεία και εμπορικά κέντρα, αυτό ακριβώς το μεταβιομηχανικό τοπίο είναι που χρησιμεύει ως σημείο εκκίνησης για τα έργα της RAAAF, αφού δεν το βλέπει ως τόπο τραγωδίας αλλά ως πιθανή πηγή ενέργειας, παραγωγικότητας και απόλαυσης. Το υπόβαθρο της ομάδας συντελεί προς αυτήν την κατεύθυνση: Ο Ronald είχε εργαστεί στο παρελθόν ως αρχιτέκτονας τοπίου, ο Erik μελέτησε σε βάθος τη φιλοσοφία της εφαρμοσμένης γνωσιακής επιστήμης, παίρνοντας τελικά διδακτορικό, ενώ η Mačkić, που συμπλήρωσε την ομάδα το 2009, έχει ολοκληρώσει εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την αστική καταστροφή στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

 

Το έργο της RAAAF έχει δημοσιευθεί σε παγκόσμια κλίμακα και έχει πάρει μέρος σε κορυφαίες Μπιενάλε τέχνης και αρχιτεκτονικής, όπως αυτές του Σάο Πάολο, της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Prix de Rome Architecture 2006, το Rotterdam Design Prize 2011 και το Architectural Review Award 2013. Το 2013 η ομάδα κέρδισε το βραβείο του Νέου Ριζοσπάστη και Ολλανδού Αρχιτέκτονα της Χρονιάς. 

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Για το έργο Secret Operation 610 "μεταμόρφωσαν" ένα καταφύγιο αεροπορικής βάσης του ΝΑΤΟ σε πειραματικό χώρο εργασίας. Η αρχιτεκτονική γλώσσα αναβιώνει τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του ψυχρού πολέμου.

 

Γράφει για την RAAAF ο Aaron Betsky (Η Εφημερίδα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων, 2013): «Αυτό που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα σχετικά με το έργο της εταιρείας είναι ότι έχει επιλέξει να κάνει ή να προτείνει, ακριβώς το είδος των έργων που νομίζω ότι είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του δομημένου περιβάλλοντος μας. Σε όλες τους τις εργασίες οι αδελφοί Rietveld και η Mačkić χρησιμοποιούν τη δύναμη που έχει ό,τι είναι κενό, αχρησιμοποίητο ή απόν. Ίσως είναι εξαιτίας της προοπτικής του τοπίου του Ronald, αλλά αυτό που προσφέρουν είναι απλό αλλά ανεκτίμητο.[…] Στα κενά, μετατρέποντάς τα σε προσωρινά αντικείμενα ή σημειώνοντάς τα, μπορούμε να βρούμε τι θα μπορούσε να λείπει, σε έναν κόσμο τόσο γεμάτο με πράγματα και εικόνες. Η RAAAF φέρνει μια αναγκαία ποίηση της απουσίας, σε έναν κόσμο γεμάτο με οικοδομημένα κλισέ και περιττά αντικείμενα».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η διαδραστική εγκατάσταση The End of Sitting θέτει ερωτήματα για την "καθιστική κοινωνία μας"στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή.

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
To "After Image" δείχνει τι υπάρχει κάτω απ' το έδαφος της Ολλανδίας, και κατασκευάστηκε με εκατομμύρια πυλώνες. Η παρέμβαση της RAAAF αποκαλύπτει μέρος του εντυπωσιακού "κάτω κόσμου".

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Το "Pretty Vacant", βρίσκεται σε ένα εγκαταλελειμμένο ναό στο Κεντρικό Μουσείο της Ουτρέχτης. Βασίζεται στον "αρνητικό χώρο" προηγούμενης εγκατάστασης της RAAAF Vacant NL, που είχε εκπροσωπήσει την Ολλανδία στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2010.

 

 

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ